2010-06-04, 09:52
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Muskelnedbrytning av ringa betydelse för anabolism efter styrketräning
oberoende av kolhydratintag eller insulinnivåer.
Citat:
Muscle protein breakdown (MPB) is increased following resistance exercise (RE), but ingestion of carbohydrate (CHO) during post-exercise recovery can decrease MPB with no affect on muscle protein synthesis (MPS). We sought to determine if a combination of essential amino acids (EAA) with low CHO (LCHO), or high CHO (HCHO) could effectively reduce MPB following RE and improve muscle protein net balance (NB). We hypothesized higher levels of CHO and resulting increases in circulating insulin would inhibit MPB and associated signaling, resulting in augmented NB. Thirteen male subjects were assigned to one of two groups receiving equivalent amounts of EAA (~20g) but differing CHO (LCHO=30, HCHO=90g). Groups ingested nutrients 1 hour after an acute bout of leg RE. Leg phenylalanine kinetics (e.g., MPB, MPS, NB), signaling proteins and mRNA expression were assessed on successive muscle biopsies using stable isotopic techniques, immunoblotting, and real-time qPCR respectively. MPB tended to decrease (P<0.1) and MPS increased (P<0.05) similarly in both groups following nutrient ingestion. No group differences were observed, but MuRF1 (muscle RING finger 1) protein content and MURF1 mRNA expression increased following RE and remained elevated following nutrient ingestion, while autophagy marker, light chain 3B (LC3B-II), decreased after nutrient ingestion (P<0.05). FOXO3a phosphorylation, total muscle atrophy F-box (MAFbx) protein, MAFbx and caspase-3 (CASP3) mRNA expression were unchanged. We conclude the enhanced muscle protein anabolic response detected when EAA+CHO are ingested post-RE is primarily due to an increase in MPS with minor changes in MPB, irrespective of CHO dose or circulating insulin level.
|
Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2010 Jun 2. Muscle Protein Breakdown has a Minor Role in the Protein Anabolic Response to Essential Amino Acid and Carbohydrate Intake Following Resistance Exercise.
|
|
|
2010-06-04, 10:47
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2009
|
Jag förstod inte mkt av det där. Någon som vill förklara på svenska?
|
|
|
2010-06-04, 11:56
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Muskelnedbrytning har inte mycket med proteinbalansen att göra efter styrketräning. Det är proteinsyntes som har den stora effekten på anabolism.
Som jag brukar säga, bry dig inte om muskelnedbrytning. Den delen är inte speciellt viktig för muskeltillväxt. Den sköter sig själv, så länge man inte svälter. Det är anabolism som är viktig, proteinsyntes, inte att oroa sig för katabolism.
|
|
|
2010-06-04, 21:38
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Muskelnedbrytning har inte mycket med proteinbalansen att göra efter styrketräning. Det är proteinsyntes som har den stora effekten på anabolism.
Som jag brukar säga, bry dig inte om muskelnedbrytning. Den delen är inte speciellt viktig för muskeltillväxt. Den sköter sig själv, så länge man inte svälter. Det är anabolism som är viktig, proteinsyntes, inte att oroa sig för katabolism.
|
Så eaa eller vassle efter och före, sedan mat?
|
|
|
2010-06-05, 07:58
|
|
Fil.Kand Oxéfilé
Reg.datum: Jun 2006
|
Är det därför som löpning egentligen inte är så dåligt för den totala muskeltillväxten?
Det är katabolt för tillfället, men sett totalt så gör det inte så mycket.
Brukar köra EAA före och efter löpning. Är det någon skillnad jmf med att inte stoppa i sig EAA? Jag gör det mest eftersom jag vill förhindra muskelnedbrytning. Men i själva verket kanske det inte är bättre/sämre än att ta EAA vid något annat tillfälle.
Mvh
|
|
|
2010-06-05, 09:52
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Konditionsträningens hämmande effekter på styrketräningsresultaten ligger på ett helt annat plan än mat/proteinnivån.
|
|
|
2010-06-07, 13:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Skall jag förstå det som att närings tajming inte är så viktigt, men att däremot få i sig EAA runt träning?
|
|
|
2010-06-07, 13:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
"Protein-tajmingen" ska fortfarande vara likadan, bara att du inte behöver oroa dig över t.ex snabba kolhydrater kring passet när det gäller att motverka muskelnedbrytning.
|
|
|
2010-06-07, 13:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Jaha, vad bra. Då kan jag fortsätta köra på precis som nu då
|
|
|
2010-06-07, 13:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
säkert dum fråga; men jag antar att om man ska utgå från ovanstående studie, så finns det ingen anledning att känna att man måste få i sig kasein över natten? och i förlängningen kanske kasein inte är speciellt nödvändigt öht?
|
|
|
2010-06-07, 13:44
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Det här handlar om effekten efter styrketräning, vad som åstadkommer en positiv proteinbalans efter träningspasset, och du kan inte utgå från en sak och dra slutsatser om en helt annan baserat på den.
|
|
|
2010-06-07, 14:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
ok, tackar för klargörandet!
|
|
|
2010-06-07, 14:13
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Men, mjölk och mjölkprodukter är inget måste för att bygga muskler. Mjölkprotein är bra protein, men det är inget man är tvungen att äta/dricka.
|
|
|
2010-06-07, 21:29
|
|
Registered Abuser
Reg.datum: Jul 2002
|
Detta borde väl innebära att folk inte behöver vara så "rädda" för att köra längre pass pga den påstådda muskelnedbrytningen detta skulle innebära?
|
|
|
2010-06-08, 09:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Åstadkom EAA+kolhydrat en minskning av proteinnedbrytningen? Men att skillnaden mellan mycket och lite kolhydrat var oväsentlig?
1h efter passet gör mig fundersam, tror du att 10-15min efter skulle kunnat påverka annorlunda?
Om jag inte minns fel har tidigare studier visat att anabolism inte påverkats nämnvärt av kolhydrat+EAA, att samma anabola effekt åstadkoms av EAA i sig, och är mycket kraftig i samband med styrketräning
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:08.
|

|