Halloj! Startar en journal i hopp om att bli ännu mer motiverad men också ha någonting kul att se tillbaka på om några år.
Bakgrund
Har styrketränat sedan början av augusti förra året, sju månader med andra ord. Körde då med en tresplit, men ofta kunde jag inte träna tre gånger i veckan pga skolan och annat kul, så det blev obalans och man blev lätt omotiverad. Lallade på så utan några större framgångar och förbannade både gymmet och mig själv för att jag lagt ut pengar på gymkort.
Efter att ha mäktat med två pass i december och träningsfritt de tre första veckorna i januari bestämde jag mig för att köra lite mer seriöst. Började köra en tvåsplit för att jag skulle kunna träna två gånger i veckan de gånger jag var tvungen att plugga, och fyra gånger de gånger jag inte var tvungen att plugga.
Träningsupplägg
Kör som sagt med en tvåsplit som ser ut som så här:
DAG A: Bröst, biceps och ben
DAG B: Triceps, axlar, vader, rygg och mage
Men den här veckan har jag kört fyrsplit också:
DAG A: Bröst och triceps
DAG B: Ben
DAG C: Axlar, vader och mage
DAG D: Rygg och biceps
Det där kommer nog variera lite. Jag kör sedan slutet av januari enligt Axons modell, sex veckor volym, fyra veckors styrka och två veckors uthållighet/återhämtning. Är i dagsläget på den första veckan styrka.
Stats
Längd: 181 cm
Vikt: 57,7 Morgonvikt efter skit - annars strax över 58.
Bänkpress: 50*1 i december, tar förmodligen mer nu men vågar inte maxa när jag är ensam. Annars 45*6
Marklyft: Körs inte då det bara finns en skivstång på mitt gym, och den är upptagen i princip hela tiden. Osäker på tekniken också.
Benböj: 60*10 i smith brukar jag köra på.
Med andra ord, inget att skryta med precis!
Mål:
Vikt: Gå upp till 70 till september/oktober.
Har sagt att jag ska gå upp i vikt hela tiden och trodde förut att bara man börjar styrketräna så går man upp i vikt - för det har ju alla andra gjort! Nu har jag kommit på att det kan vara fördelaktigt att käka också.

Har nyligen införskaffat en våg så vet inte riktigt hur mycket jag gått upp, men vägde mig i skolan för några veckor sen och vägde då 58,1. Då hade jag t-shirt och jeans och rätt mycket mat i magen. När jag har motsvarande här hemma väger jag i nuläget 59.5, ungefär. Så det är ju bra! Försöker f.ö. ligga på 3000 kalorier, lite löst räknat. Har gått upp 0,4 kg i morgonvikt sen i söndags, så det går framåt iaf.
Bänkpress: Ta 60*1 innan sommarlovet har jag haft som mål ett tag nu, det känns ganska möjligt. På lång sikt vill jag ta 70 innan året är slut. Har ökat från 40*2 (i slutet av januari) eller något till 45*6 idag, så sakta men säkert!
Benböj: Dude, ingen aning. 100 är en rund och fin siffra!
Det var väl typ det. Återkommer med dagens pass, nu ska jag käka.