Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-02-13, 00:14   #1
Trocadero
Registered User
 
Trocaderos avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 169
Att börja med SL på äldre dar

Bakgrund
Är man, 72a och började styrketräna för första gången när jag var 30 år, alltså 2002. Sen dess har jag tränat i perioder, typ varannat år. Så efter ett års uppehåll började jag igen i september 2009. Den här gången tyckte jag att bicepscurl och dyligt kändes lite löjligt så jag började prova lite marklyft och knäböj på låga vikter. I November 2009 tog jag kontakt med Sundbybergs TK för att få lite tekniktips, träffade Mini och de andra, blev fast där och kör sen dess ett SL-nybörjarschema på STK.

Tidigare prestationer
2004 var jag i hyfsad form, gjorde 13 chins, 95kg i bänk och 4x8 dips med +30kg. Allt med en kroppsvikt på 75-80kg. 2002 sprangs stockholm halvmarathon på 1:29:48.

Status just nu
Vikt: 78kg
Bänkpress: Tog 100kg med stopp idag i T-shirt vilket var PB
Mark: Körde senast 5x5 på 110kg, testat på 130kg som mest, har inget riktigt PB
Knäböj: Kör teknikträning på 65-75kg, inget PB där heller

Svagheter
Mina ben är som ni ser riktigt klena. De är kanske fortfarande vana med långdistanslöpning och består av fel typ av muskelfibrer, vad vet jag? Hursomhelst ska det bli ändring på det nu!

Styrkor
Jämfört med andra på ett random gym så är jag relativt stark i axelpress och dips tror jag. Är ganska disciplinerad som person vilket går bra ihop med träning. Jag tror mig vara ganska prestigelös också vilket är bra när jag kör mina böj på 65kg och snubben bredvid har 300kg på sin stång...

Senast redigerad av Trocadero den 2010-02-13 klockan 00:24.
Trocadero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 00:16   #2
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Fasiken vad kul, roligt med en annan i den "äldre divisionen" här och med rätt så likvärdiga styrkestats mm. Ser bra ut, kör hårt! Går det bra för dig så kanske jag bannemig börjar med SL jag också.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 00:19   #3
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Har du planer på att göra någon tävling snart, eller tränar du SL-inspirerat bara för att det är kul? Tankar kring utrustning?
Jag började tänka precis som du att bicepscurl, kabelövningar osv var trams, och började lägga krut på böj, bänk, mark.

Lycka till med träningen!
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 00:25   #4
Trapper Buzz
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 1 904
Blir kul att följa! Jag har själv precis skrivit tvåårskontrakt med klubben; är 46 pannor. Ska bara bänka under överskådlig tid, men tränar SL.
Trapper Buzz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 00:34   #5
Trocadero
Registered User
 
Trocaderos avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 169
Siden: Har inga planer på att tävla just nu. Har tänkt tanken men vill få igång benen innan jag eventuellt gör min första tävlingsböj. När det gäller utrustning så känns det inte aktuellt än på ett tag, får överväga det om jag börjar tävla. Tycker att tävlande utan utrustning vore naturligare och att föredra men det är ingen stor fråga för mig.
Trocadero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 00:55   #6
slitenhet
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 565
Riktigt kul att du börjat med journal! Grattis igen till 100 kg bänk, men synd att jag missade det.
slitenhet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 01:01   #7
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Finfint användarnamn! Grattis till 100, snart följer böjen efter.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 15:33   #8
Trocadero
Registered User
 
Trocaderos avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 169
Citat:
Ursprungligen postat av slitenhet Visa inlägg
Riktigt kul att du börjat med journal! Grattis igen till 100 kg bänk, men synd att jag missade det.
Tack, det var lite förvånande att det gick men med 10 minuters vila innan segade jag upp den. Tog singlar på 90, 95 och 97.5 innan men jag har nog inte mer i mig.

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Finfint användarnamn! Grattis till 100, snart följer böjen efter.
Tack. Böjen känns fortfarande inte 100% säker. I bänk och mark känns det som all kraft går rakt upp i rörelsebanan men i böj behöver jag fortfarande stabilisera mer så jag skyndar långsamt där.
Trocadero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 15:34   #9
Trocadero
Registered User
 
Trocaderos avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 169
Träningsplanen
Siktar på fyra pass i veckan. Ett markpass, ett bänkpass, ett böjpass och ett rygg/axelpass. På markpasset kommer jag böja lätt och på böjpasset blir det lätta mark. Man skulle kunna gå ner på tre pass i veckan och slå ihop bänk/rygg/axlar eftersom jag vill lägga fokus på böj och mark. Men tills vidare får det bli fyra pass i veckan, vissa pass på STK och vissa pass på Friskis där jag också har kort.

Matplanen
Kommer inte köra med några tillskott förutom koffein ibland vid träning. Annars vanlig mat.

Prestationsplanen
Böj har största fokus, därefter mark. Det är ju nya övningar för mig och kul att köra. Bänken är jag rätt nöjd med så den är inte lika viktig. Vill utvecklas i chins också, det är en favorit. Viktmål känns svårt att sätta upp, får testa gå på max i böj och mark nångång framöver så man får reda på vilken nivå man befinner sig på.

Vad mer?
Jo, ingen konditionsträning! Vill inte förvirra benen att tro att det är långdistanslöpning som vanligt som gäller.
Trocadero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 15:35   #10
Trocadero
Registered User
 
Trocaderos avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 169
Friskis Lindhagen, 2010-02-13

Chins
5x5@+2.5kg
1@+10kg
1@+15kg
0@+20kg

Militärpress
2x5@45kg
6@45kg
5@45kg
7@45kg

Facepulls
3x8

Mage
5 set

Stångrodd
4x8@50kg

Dips
3x15@+0kg

Smalbänk
2x8@52.5kg
10@52.5kg

Blev ett blandat pass eftersom jag på grund av resor bara kunnat få till tre pass den här veckan. Det var första gången som jag besökte Friskis i Lindhagen. Som på alla Friskis så är det ont om ställningar så jag frivände upp militärpressarna. Skojade till det med viktade singlar i chins, +20kg ska inte vara något problem om jag går för det först.
Trocadero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 22:31   #11
Trocadero
Registered User
 
Trocaderos avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 169
Imorgon blir det markpass på STK. Tänkte att jag skulle kolla var max ligger, svårgissat men skulle tro att det ligger nånstans runt 145. Gjorde min första mark någonsin för fyra månader sen och har bara testat på 130 så jag vet inte vad man ska förvänta sig. 130 var inga problem och sist i ett pass.

Planen blir att börja på 135kg efter uppvärmning, öka med 5kg i taget med 5 minuters vila mellan. Vid första fail vila 10 minuter och prova igen.

Ska bli kul, både fysiskt och mentalt. Inga skador nu bara...
Trocadero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 22:39   #12
kjell33
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 3 928
Minst lika viktigt att nöta på som att maxa i mark enligt min mening. Dessutom som sagt viss skaderisk innan du nött in en bra teknik. De kommer säkert att ta väl hand om dig på stk. Själv är jag tio år äldre än du. Klev in på gymet för 4 år sen och debuterade i sl på serie 2 2008.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 22:43   #13
Trapper Buzz
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 1 904
Tack, det var lite förvånande att det gick men med 10 minuters vila innan segade jag upp den.
Tog singlar på 90, 95 och 97.5 innan men jag har nog inte mer i mig
.

När väl du maxar, tror jag inte du behöver gå så tätt, så sliter du ut dig inför storvikterna.
Trapper Buzz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 22:44   #14
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Marktekniken är fin, så jag tror att det blir ett intressant pass. Du kommer dock få slåss om en bra stång imorgon.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 22:55   #15
Trocadero
Registered User
 
Trocaderos avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 169
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Marktekniken är fin, så jag tror att det blir ett intressant pass. Du kommer dock få slåss om en bra stång imorgon.
Tack. Jo jag tycker själv att jag har tekniken inne i mark nu. I böj känns det däremot långtifrån stabilt nog...
Trocadero är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)