Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-08, 19:07   #1
nio
Registered User

nios avatar

Reg.datum: Sep 2009
nio rider tigern

Född: 1985
Längd: 179 cm
Vikt: 82 kg (79 kg okt. 2009)
Yrke: Webb-apa
Tränat sedan: Oktober 2009

Min gamla träningslogg handlade om StrongLifts 5x5, men jag har modifierat programmet en del, och i framtiden kommer jag att byta ut fler övningar. Dessutom har mina mål förändrats medan jag hållit på.

Ett konkret mål är att knäböja 1.5 x kroppsvikt, vilket i dagsläget är 123 kg. Det är ganska mycket, men jag har tålamod. Jag har hittills inte ens testat mitt 1 RM.

Det övergripande målet är dock att överträffa mig själv, att bli en bättre person, fysiskt och mentalt.

Titeln på min logg kommer från ett talesätt om att när man blir attackerad av en tiger, kan den bästa utvägen vara att helt enkelt hoppa upp på tigerns rygg, och rida på den tills den blivit uttröttad, för att därefter övermanna den.

Jag är övertygad om att vårt nuvarande sätt att leva inte kommer att vara för evigt. Att ställa sig i vägen och tro att man kan stoppa en framrusande tiger vore dock dårskap. Istället gäller det att förbereda sig, att vara beredd när den nuvarande epoken går till ända. När tigern är trött gäller det att man själv har styrka nog kvar att dräpa den.
Gammal 2010-02-08, 19:14   #2
nio
Registered User

nios avatar

Träningsschema februari:

A
Knäböj 4x5
Bänkpress 4x5
Skivstångsrodd 4x5
Dips/Armhävningar 3xF

B
Knäböj 4x5
Militärpress 4x5
Marklyft 1x5
Pull-ups 2xF
Chin-ups 2xF

C = A/B +
Omvända situps 3x12
Plankan 3x30s

På vardagarna kör jag 2 lunchpass, A/B, och på helgen A eller B + komplementövningarna i C.
Gammal 2010-02-08, 19:19   #3
nio
Registered User

nios avatar

Idag var första passet med 4x5 istället för 5x5. Jag sänkte av två skäl:
1) Jag trivs väldigt bra med att träna på lunchrasten, men vill därför inte att passen ska överstiga 1 timma, vilket de började göra när vikterna blev tyngre och vilan längre.
2) Jag vill kunna lyfta tyngre vikter.

Det var ett väldigt bra pass med personbästa i alla lyft! Bland annat marklyfte jag 95 kg, vilket är nära mitt mål på 100 kg i februari. Dessutom lyckades jag med 42.5 kg i militärpressen, vilket kändes mycket bra, och 85 kg i knäböjen.

I mitt diagram är de senaste prickarna och linjerna något mindre, för att representera nedgången till 4x5 från 5x5.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg stronglifts100208.jpg (41.1 KB, 25 visningar)
Gammal 2010-02-08, 22:59   #4
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Jag gillar beskrivningen av din journal. :-)

Kul med nya personbästa. Du har utvecklats väldigt bra i böj sedan du började!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 18:09   #5
nio
Registered User

nios avatar

Jag var i Oslo torsdag till söndag, och då blev det mycket utemat och ingen träning. Veckans träningar har dock varit bra ändå, särskilt idag kände jag mig stark. Satsar på 90 kg knäböj 4x5 på söndag eller måndag.

Äntligen börjat mina överarmar växa till sig lite, vilket kan bero på någon av alla förändringar jag gjort i träningsschemat. T ex dips istället för armhävningar, lagt till stångrodd, börjat räckhäva med supinerat grepp och inte bara pronerat, tyngre vikter på bänkpressen...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg stronglifts100218.jpg (42.0 KB, 7 visningar)
Gammal 2010-02-20, 08:11   #6
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Vi har ju diskuterat ATG-böj en del. Hittade en diskussion på Lyle McDonalds forum http://forums.lylemcdonald.com/showthread.php?t=6416
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2010-02-20, 14:17   #7
nio
Registered User

nios avatar

Jag var insnöad idag så jag fick hålla tillgodo med student-/husgymmet som bara har en stång och inget rack. Det blev således bara marklyft och militärpress. Någon hade satt upp en boxningssäck i gymmet så jag testade den lite, hade glömt hur fantastiskt roligt och fantastiskt jobbigt det är. Så fort jag får plats sätter jag upp min egna säck som nu står på en vind.

Marklyftet blev 100 kg x 5, PB, 5-10 s vila mellan varje rep.

mikaelj: intressant länk. Jag studerade mig i spegeln idag från sidan (böjde utan vikter), och jag tappade stjärten tidigare än jag trodde, och gick nog djupare än jag trodde också. Ska göra mer mobilitetsövningar och gå grundare i böjen.
Gammal 2010-02-21, 22:44   #8
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Grattis till PB! Det är en schysst träningsvikt.

Boxsäck är skojs. Brukade göra massa såna övningar när jag tränade tävlingsjutsu och hade fyspass. Läskigt jobbigt.

Böj: *nickar* jag vet inte vilken av skaderisk kontra belastning som är värt att satsa på. :-/

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:02.