Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-22, 21:50   #1
just me
Registered User

Reg.datum: Aug 2009
Gynekomasti igen...

Hej... Skriver här för att jag behöver råd o tips... Jag är nu 32 år o lider av gynekomasti som jag har faft sen jag var ca 10 år, alltså mina bröst började växa tidigare än många tjejer i klassen t.o.m. Jag kan erkänna att jag inte är så jättesmal. Är ca 175cm lång o väger nu ca 91 kg.

Har inte förens nu i våras vågat söka för det hos vårdcentralen. Men det är ju inte lätt att bli tagen på allvar har jag märkt... När jag första gången ringde för att få en tid så blev man nervärderad med en gång. I telefonen så säger hon så här, "Men lilla du, varför söker du för det? Det är väl bara gulligt" Det får man i en telefonlur när hon inte ens sett mej... Läkaren var iaf lite bättre när man kom dit. Fick ett hyfsat bemötande. Fick sen ta lite olika blodprov för att se vad som ligger bakom det... Det konstaterades att jag hade låga värden på köldköteln, men dessa var ok vid ett andra prov som togs efter någon månad.

Fick sen komma till kirurgen, Läkaren kommer in o säger du väger för mycket gå ner till max 80 kg annars opererar vi inte... Sen fick jag komma tillbaka till läkaren på vårdcentralen o han tyckte att det var ett dåligt bemötande jag hade fått...

Har sen varit hos en dietist o en livsstilscoach. Båda har konstaterat att jag äter för lite för att kunna gå ner i vikt. Men det är inte speciellt lätt att börja äta mer... Jag har alltid ätit väldigt lite... Matdagboken jag skrev innan jag träffade dietisten konstaterade att jag låg runt 800 kcal per dag... Jag är sällan hungrig o har svårt att äta regelbundet pga att jag jobbar skift.

Behöver nu tips på hur jag ska gå ner ca 10 kg så fort som det går... Har inte råd att gå till en plastikkirurg. Alla kommer väl säga att jag ska börja träna o gå på gym men det är inget alternativ då jag inte pallar med att visa mej ute överhuvudtaget... Kan tänka mej gym men inte förens jag fått min operation...

Inte lätt när man varit mobbad hela livet... Som det är just nu så känns livet helt menigslöst...

//just me.
just me är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 22:10   #2
TehSaxo
Banned User

Reg.datum: May 2009
Promenera med tjocktröja / jacka på.
TehSaxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 22:13   #3
BengtZz
Registered User

BengtZzs avatar

Reg.datum: May 2009
Hej just me!

Låter väldigt tragiskt för dig. >.< Enda sättet att bli av med en stor typ av gynekomasti är som sagt att operera bort den. Mest troligen är det din höga fettvikt som orsakar bröstvävnadsutveckling i första hand.

Mer fettvikt leder till en sämre androgen/östrogen-ratio i kroppen då mer testosteron konverterar via aromatase till estradiol. Om du inte vill drabbas av gynekomasti igen är det bästa att verkligen se till att du går ner i fettvikt och börjar styrketräna, för din egen hälsa och ditt eget välmående!!!

Bry dig inte så mycket om vad andra på gymmet tycker om dig, självklart kan det vara svårt men du gör det för dig själv och ingen annan. Har du tillräckligt stark vilja så går det mesta att genomföra. Allt du behöver är lite knuffar i rätt riktning och ett jävlar arnamma.

Här kan du läsa lite mer om gynekomasti, väldigt matnyttig läsning. Bläddra speciellt ner till bilden, så får du en bra grafisk översikt på hur det förhåller sig allmänt.
http://www.endotext.org/male/male14/maleframe14.htm

Jag är helt övertygad om att det kommer gå bra för dig. Nu fick du ju i alla fall lite informatiom om några utav dina delfrågor.

Lycka till!

Mvh

sʇsod ɹnoʎ ,uılloɹʇ 'pɐǝɹɥʇ ɹnoʎ uı ɯɐ ı
BengtZz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 22:16   #4
just me
Registered User

Det gör jag.... Ute o går ca 3 ggr i vecka iaf... brukar vara ute mellan 1 till 1,5 timmar beroende på runda... har gjort det i över 1 år men ingen skillnad... på jobbet var vi med i en stegtävling o jag tror jag snittade ca 15 500 steg. hade som mest nästan 37 000 steg en dag... Men även att man gick mycket då så tappade jag inte ett kilo...
Gammal 2009-09-22, 22:24   #5
just me
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz Visa inlägg
Hej just me!

Bry dig inte så mycket om vad andra på gymmet tycker om dig, självklart kan det vara svårt men du gör det för dig själv och ingen annan. Har du tillräckligt stark vilja så går det mesta att genomföra. Allt du behöver är lite knuffar i rätt riktning och ett jävlar arnamma.

Lycka till!

Mvh
Visst skulle jag vilja kunna gå o träna på ett gym... Men med tanke på att jag knappt vågar visa mej ute med mycket kläder på mej så är ju inte ett gym något altenativ...

Sen man dessutom nu blir mobbad av vården så kan jag ju säga att jag inte mår speciellt bra psykiskt. Livet känns helt menigslöst...
Gammal 2009-09-22, 22:31   #6
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Har du några svackor i din kost, har du tillfällen där du äter något du inte borde äta.
Finns det godis chips glass läsk eller andra produkter som du äter när du jobbar skift som du inte tog med när du skrev i dagboken?

Om du äter så lite som 800 kcal per dag så skulle du nämligen rasa i vikt även om du hade världens sämsta förbränning. Det är fysiskt omöjligt att du inte går ner i vikt om du äter så lite varje dag.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 22:37   #7
just me
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Har du några svackor i din kost, har du tillfällen där du äter något du inte borde äta.
Finns det godis chips glass läsk eller andra produkter som du äter när du jobbar skift som du inte tog med när du skrev i dagboken?

Om du äter så lite som 800 kcal per dag så skulle du nämligen rasa i vikt även om du hade världens sämsta förbränning. Det är fysiskt omöjligt att du inte går ner i vikt om du äter så lite varje dag.
Nä, jag åt inget mer än det jag skrev upp i matdagboken... men vikten består...

Äter väldigt sällan godis eller chips. Chips minns jag inte ens när jag åt sist...

Godis händer ibland men det är väldigt sällan... Nu har jag inte ätit det på ca en månad...
Gammal 2009-09-22, 22:42   #8
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Tänker exakt som Fredrik.

Det är säkerligen något du stoppar i dig som gör så att du tror att du äter mindre än du gör, äter du 800 kcal per dag ett längre tag så rasar du som sagt i vikt. Antagligen trycker du i dig något som gör så du hamnar på +- 0 i slutändan under längre tid.

Tänk efter noga och för att göra det så lätt som möjligt kan du väldigt enkelt gå ner 10 kg på under 10 veckor om du inte bryr dig om att förlora muskler och liknande. En promenad bränner ofta inte speciellt mycket och ofta tror folk att efter en promenad kan dom ju faktiskt äta den där pizzan för dom har varit ute och förbränt så mycket. Så är det inte, om man inte går många timmar. Så jag säger igen, titta över vad det faktiskt är du stoppar i dig och att man äter för lite för att gå ner i vikt är bara bullshit.

Länkar även till den bästa deffguiden som finns.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 23:08   #9
just me
Registered User

Idag har jag ätit en tallrik (ca 3 dl) yoghurt med ca 1 dl musli. Var vid ca 10 på förmiddagen. Ikväll (kl 21:30) tog jag en påse med nudlar. Har druckit ca 5 dl med Kiviks pärondryck under dagen... Har borstat tänderna 2 ggr så lite tandkärm har jag oxå stoppat in i munnen men det spotar man ju ut igen...
Gammal 2009-09-22, 23:40   #10
isato
Banned User

isatos avatar

Reg.datum: Mar 2004
Eftersom gynekomastin tynger dig mycket kanske det är värt att lägga pengarna själv för att må bättre?
isato är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 23:48   #11
just me
Registered User

Tyvärr har jag inte dom pengarna men får väl gå till banken o fixa ett lån.
Gammal 2009-09-23, 06:31   #12
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Det går inte att äta för lite för att gå ner i vikt, det är en omöjlig ekvation.
Däremot kanske du äter för lite för att gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt.

Om det nu är så att du bara äter 800 kcal om dagen och inte går ned i vikt plus att du har gyno, så borde du gå till en läkare och se till att få en ordentlig hälsoundersökning, för det där låter som grava hormonrubbningar.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 08:32   #13
Yeahvlen
Registered User

Yeahvlens avatar

Det finns terrängspår, "hemmagym" och kroppsövningar. Det är inte endast löparbandet och gym med maskiner och hantlar som kan hjälpa till vid en viktnedgång.

Att äta "för lite" för att gå ned i vikt är nästintill en omöjlighet, såvida man inte har grovt nedsatt ämnesomsättning via hormonrubbningar och enzympåverkan. Säg, att du äter 1000 kcal / dag, och inte går ned ett enda gram på tre veckor, då bör man nog uppsöka läkarhjälp.

Sund kost och motion, regelbundet, kan säkerligen hjälpa en bit på vägen. Att först lägga på sig lite muskler för att sedan "deffa" bort överflödigt fett kan nog göra att din gynekomasti kan framstå som "lindrigare".
Yeahvlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 09:43   #14
just me
Registered User

Jag har faktiskt gått ner en kilo nu märkte jag. 89.8 kg o första gången under 90kg på väldigt länge...

Jag har ju tagit en massa prover för att kolla upp hormonbalansen i kroppen, Läkarna säger att det var normalt om man nu kan lita på dom... Dom sa inte vad mina värden låg på o vad som är normalt....

Lägger upp ett par bilder så ni ser hur kraftig gynekomasti jag har. dålig mobilkamera men det får ni stå ut med... Folk som klagar normalt ser ju platta ut o dom klagar ordentligt o får sina operationer.

Finns inte en chans att jag går till ett gym...

//just me
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild 1.jpg (28.9 KB, 309 visningar)
Filtyp: jpg bild 2.jpg (34.6 KB, 286 visningar)
Filtyp: jpg bild 3.jpg (29.9 KB, 250 visningar)
Gammal 2009-09-23, 09:53   #15
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Ser ju ut att vara en ordentlig gyno, de kan ju dock itne bara operera bort körtlarna där utan det är massor av fettvävnad som måste förbrännas eller avlägsnas.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:25.