Stark! Snabb! Snygg! 
Sån är hon, Freyja, när hon är på det humöret. Liksom hennes efterföljare, med lite hjälp av en träningsdagbok.
Min första träningsjournal, påbörjad 2006, hette "Valkyrior lyfter tungt". Då var fokus att bli starkare och snyggare och tycka bättre om mig själv, och förebilderna, förutom Freyja, diverse mytiska valkyrior, samt, förstås, mitt alter ego B'Elanna Torres från Star Trek Voyager. Som för övrigt också blir mamma så småningom... Vilket för mig över till nästa stycke:
Denna journal fortsätter på ungefär samma tema. Med skillnaden att jag nu mäter all smärta och ansträngning mot en arton timmars förlossning, alla vikter mot min sons vikt i famnen och alla sorters trötthet mot den man upplever efter många månader utan en hel natts sömn. Jag är med andra ord JOTANS mycket tuffare nu än då!
Träningsbakgrund:
Jag hatade skolgymnastiken, särskilt att springa, och var rädd för min idrottslärare, en riktig hårding som verkade tro att han var i det militära. Dansa, simma och stöta kula var jag bra på, resten var pest. Jag har aldrig varit tjock, bara långsam och har haft väldigt dåligt självförtroende när det gäller kropp och idrott. Jag har varit mest i huvudet, så att säga. Som vuxen har jag dock i olika omgångar blivit biten av både löpning och styrketräning. Snygg blev jag också, bara jag fick växa till mig.

Men - när jag träffade mitt livs kärlek, och sedan bar och födde vårt barn 2008 började jag växa till mig på ett sätt som jag inte trivs med. Jag har alltid haft en rätt tydlig timglasfigur, medan jag tränade dessutom med alldeles lagom mycket fett på, men efter graviditeten började jag tjockna till på mitten, helt enkelt. Jag blev andfådd av ingenting, pustade av att resa mig ur soffan och fick ont i axlarna av att bära min son. Sedan han föddes har jag, som väntat, inte haft så mycket tid för mig själv heller, men nu när han är snart 11 månader har det kunnat bli ändring på det. Alltså.
Mina mål:
Klara att springa milen - på längre sikt under 60 min
Öka i antal formsnygga crunches, benböj och armhävningar - på längre sikt klara 200/200/100
Bli smal om midjan igen och byta ut lagom mycket av det mjuka mot hårdare muskler
Kort sagt - att bli snabb, stark och snygg!
Min träning:
Löpning två gånger i veckan, enligt upplägget "Jogga hela Tjejmilen" på
www.marathon.se
Minst en halvtimmes snabb promenad varje dag, oftast längre
Styrketräning med hjälp av kroppsvikten tre gånger i veckan, har snöat in på army training, just nu med fokus på utmaningen på
www.twohundredsitups.com, kompletterat med ryggövningar
Kommande aktiviteter:
Utmaningarna
www.hundredpushups.com och
www.twohundredsquats.com
Cykla till och från skolan, ca 12 km t o r, en eller ett par gånger i veckan
Simma och bada med familjen på badhuset när vädret börjar bli alltför västkustskt för att var ute i
Till sist, lite stats:
Ålder: 32 år
Längd: 172 cm
Vikt: 82 kg för ett par veckor sedan, troligen lite mindre nu
Familj: Maken M, 33 år, sonen H, 11 månader (född i oktober 2008)
Sysselsättning: Studerar till psykolog, färdig i början av 2012, blotar regelbundet till bland andra Tor, Frey och (förstås) Freyja, och gillar att vara ute i naturen.
Till sist, om rubriken: Enligt fornnordisk mytologi har gudinnan Freyja en falkhamn (förklädnad, identitet) som hon ibland lånar ut till den som behöver den. Målbilden är att lite i taget ikläda mig denna fantastiska hamn, och bli som Freyja och falken. Mer heavy metal kan det inte bli!
Vi ses!