Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-15, 18:40   #1
Da2
Registered User

Da2s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Återigen bygga muskler på underskott?

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ng+grub&page=2

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, det är därför jag är hård.
Jag har tränat tung styrketräning oavbrutet i mer än 20 år. Man behöver inte äta sig fet för att kunna bygga muskler, även om man inte blir stor som ett hus. Jag bygger muskler på kaloribalans/kaloriminus, även om det inte går fort. Jag har en normal kroppsvikt för min längd, men med en fettmängd som är långt under den normala. Jag är tunn på ett byggarforum, men jag har inte lite muskelmassa jämfört med normalpersonen, tvärtom.
Har inte du (King Grub) alltid sagt att det i praktiken är omöjligt att bygga muskler på kaloriminus? Du kanske lever någonstans emellan teorin och praktiken? Rätta mig gärna om jag har fel, för jag vet att detta är ett tjatigt ämne, men samtidigt väldigt intressant för min egen del.

Eftersom du avsäger dig att svara via pm så startade jag en tråd istället.
Gammal 2009-07-15, 18:44   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Da2 Visa inlägg
Har inte du (King Grub) alltid sagt att det i praktiken är omöjligt att bygga muskler på kaloriminus?
Nej.

Du får se på mätperioden. Vad är "samtidigt"? Är det samma sekund så är det omöjligt. Men har man inte lyckats både förlora fett och öka i muskelmassa på en mätperiod som sträcker sig över veckor, månader, år - då har man verkligen misslyckats med sin träning. Har man, efter en mätperiod på 10 veckor, både ökat sin muskelmassa och förlorat fettvikt, har man ju gjort det "samtidigt", men dom fysiologiska processerna sker inte exakt samma ögonblick.

Tipton 2007.

Så ser proteinbalansen ut. Samma sak med fettbalansen. Både positiva och negativa faser, varje dygn. Styrketräning uppreglerar topparna vad gäller proteinbalansen, vilket innebär ett nettoplus på sikt.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 18:48   #3
Mr.Sarkastisk
225kg bänk RAW!!

Mr.Sarkastisks avatar

Reg.datum: Apr 2009
Det är rätt att det i vissa fall går att bygga muskler på underskott. Mycket beror på individen, dvs. hur generna ser ut. Dock så går det aldrig att bli muskulös som dom flesta vill bli, om du förstår hur jag menar. Du kan ju be King Grub att lägga upp en bild på sig

Mr.Sarkastisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 18:49   #4
JoeyP
Banned User

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sarkastisk Visa inlägg
Det är rätt att det i vissa fall går att bygga muskler på underskott. Mycket beror på individen, dvs. hur generna ser ut. Dock så går det aldrig att bli muskulös som dom flesta vill bli, om du förstår hur jag menar. Du kan ju be King Grub att lägga upp en bild på sig
Hum, försöker King Grub bygga på balans elr?! Jag har sett en bild på King Grub. Han är stenhård. Långt hår också.
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 18:52   #5
Da2
Registered User

Da2s avatar

Citat:
Nej.

Du får se på mätperioden. Vad är "samtidigt"? Är det samma sekund så är det omöjligt. Men har man inte lyckats både förlora fett och öka i muskelmassa på en mätperiod som sträcker sig över veckor, månader, år - då har man verkligen misslyckats med sin träning. Har man, efter en mätperiod på 10 veckor, både ökat sin muskelmassa och förlorat fettvikt, har man ju gjort det "samtidigt", men dom fysiologiska processerna sker inte exakt samma ögonblick.

Tipton 2007.

Så ser proteinbalansen ut. Samma sak med fettbalansen. Både positiva och negativa faser, varje dygn. Styrketräning uppreglerar topparna vad gäller proteinbalansen, vilket innebär ett nettoplus på sikt.
Jag har gått i dem tankar jag med; att det är som du beskriver. Så om jag uppfattat allt rätt och vill förenkla det hela så kan man se över en mätperiod på två veckor. Första veckan litet överskott, andra veckan litet underskott. Vid överskott så bygger man samt lägger på sig lite fett. Vid underskott så behåller man mestadels av musklerna och bränner fett. Man tränar naturligtvis hårt under båda veckorna.
Gammal 2009-07-15, 18:54   #6
Mr.Sarkastisk
225kg bänk RAW!!

Mr.Sarkastisks avatar

Citat:
Jag har gått i dem tankar jag med; att det är som du beskriver. Så om jag uppfattat allt rätt och vill förenkla det hela så kan man se över en mätperiod på två veckor. Första veckan litet överskott, andra veckan litet underskott. Vid överskott så bygger man samt lägger på sig lite fett. Vid underskott så behåller man mestadels av musklerna och bränner fett. Man tränar naturligtvis hårt under båda veckorna.

Det vore inte fel med längre perioder än 2 veckor.

Gammal 2009-07-15, 18:58   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Man är ju inte i energiunderskott hela tiden vid energiunderskott heller. Även om det är ett kaloriunderskott sett på en mätperiod över en vecka, så befinner man sig i energiöverskott efter varje måltid, varje dag. Kombinerar man då styrketräning med påföljande födointag, skapas ett energiöverskott med stor aminosyretillgänglighet för maximalt utnyttjande i den uppreglerade proteinsyntesen, vilket kan göra proteinbalansen positiv även vid energiunderskott på sikt. Proteinsyntesen är inte enbart energiberoende, utan i synnerhet aminosyreberoende. Och aminosyror + styrketräning är 1+1 = ... ja, mer än 2 i alla fall.

'

Tipton 2007.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2009-07-15, 19:03   #8
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Första veckan litet överskott, andra veckan litet underskott.
Man behöver inte ens göra det så här planerat. Oavsett hur man gör kommer man ha både kaloriöverskottsperioder och kaloriunderskottsperioder (udner ett dygn). Vare sig man siktar på att ligga på 5000 kcal om dagen, eller 2000 kcal om dagen. Hur man gör beror givetvis på vad man har för mål och vad som känns viktigast.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 19:04   #9
Mr.Sarkastisk
225kg bänk RAW!!

Mr.Sarkastisks avatar

Citat:
Man är ju inte i energiunderskott hela tiden vid energiunderskott heller. Även om det är ett kaloriunderskott sett på en mätperiod över en vecka, så befinner man sig i energiöverskott efter varje måltid, varje dag. Kombinerar man då styrketräning med påföljande födointag, skapas ett energiöverskott med stor aminosyretillgänglighet för maximalt utnyttjande i den uppreglerade proteinsyntesen, vilket kan göra proteinbalansen positiv även vid energiunderskott på sikt. Proteinsyntesen är inte enbart energiberoende, utan i synnerhet aminosyreberoende. Och aminosyror + styrketräning är 1+1 = ... ja, mer än 2 i alla fall.

'

Tipton 2007.

Hittar den inte, men finns det inte redan en tråd angående detta? Känner igen det.

Gammal 2009-07-15, 19:06   #10
Da2
Registered User

Da2s avatar

Citat:

'

Tipton 2007.
Då är jag med! Då kan man alltså bygga muskler trots att man går ner i vikt sett över en längre tidsperiod?
Gammal 2009-07-15, 19:08   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Ja. Annars skulle ju aldrig någon kunna öka sin muskelmassa och få mindre kroppsfett än när han började träna, om man drar resonemanget till det extrema.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2009-07-15, 19:11   #12
Da2
Registered User

Da2s avatar

Citat:
Ja. Annars skulle ju aldrig någon kunna öka sin muskelmassa och få mindre kroppsfett än när han började träna, om man drar resonemanget till det extrema.
Jo, självklart men då handlar det ju om att man "delar upp" denna period i en period då man går upp och en annan då man går ner i vikt. Bulk/Deff. Min fråga rörde huvudsakligen om man från dag till dag går från underskott till överskott till balans and so on...
Gammal 2009-07-15, 19:21   #13
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Jo, självklart men då handlar det ju om att man "delar upp" denna period i en period då man går upp och en annan då man går ner i vikt. Bulk/Deff. Min fråga rörde huvudsakligen om man från dag till dag går från underskott till överskott till balans and so on...
Det är enklare att få till en totalt sett positiv proteinbalans när kroppen kan slösa med energi, därav bulk. Med bra näringstiming och tillräckligt proteinintag, kan du mycket väl få till muskelmassa på kaloribalans.

Träningen gör mycket för att den där proteinbalansen faktiskt skall göra någon nytta -- tränar du inte ordentligt kan du bulka hur mycket du vill.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 19:27   #14
Da2
Registered User

Da2s avatar

Hm, jag har ju inte varit aktiv här på forumet sedan 2006/2007 och det kanske har kommit fram fler studier sedan dess. Men då lät det iaf inte såhär, eller så är det bara jag som missat det totalt.
Gammal 2009-07-15, 19:30   #15
Da2
Registered User

Da2s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det är enklare att få till en totalt sett positiv proteinbalans när kroppen kan slösa med energi, därav bulk. Med bra näringstiming och tillräckligt proteinintag, kan du mycket väl få till muskelmassa på kaloribalans.

Träningen gör mycket för att den där proteinbalansen faktiskt skall göra någon nytta -- tränar du inte ordentligt kan du bulka hur mycket du vill.
Jo, precis. Vad som är optimalt är ju en helt annan fråga.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.