2009-05-18, 16:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Hur mycket kalcium i kvarg?
Jag försöker dra ner på mitt ganska höga kalcium/dag och började fundera på hur mycket kalcium kvarg innehåller. Hittade inget om det på Milbona-förpackningen när jag kollade lite snabbt förut. Kanske bara jag som är blind...
|
|
|
2009-05-18, 16:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Keso 4% fett ligger på 60MG Kalcium / 100G..
|
2009-05-18, 17:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Om det är risken för prostatcancer du tänker på så ska du vara medveten om att sambandet primärt handlar om mjölkprodukter överhuvudtaget, framför allt de fettsnåla.
|
|
|
2009-05-18, 17:37
|
|
Dwarfar bulkig Axon varje dag i veckan.
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Om det är risken för prostatcancer du tänker på så ska du vara medveten om att sambandet primärt handlar om mjölkprodukter överhuvudtaget, framför allt de fettsnåla.
|
Fråga. Är det inte så att kalcium i kombination med D-vitamin istället är förebyggande?
|
|
|
2009-05-18, 17:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baboom
Fråga. Är det inte så att kalcium i kombination med D-vitamin istället är förebyggande?
|
Inte för just prostatan vad jag vet men just sambandet mellan högt D-vitamin och cancerprevention samt cancerrisk vid otillräckliga intag finns det väldigt mycket forskning om.
D-vitamin är lite av ett specialintresse för undertecknad.
|
|
|
2009-05-18, 18:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Offtopic: Hur får man i sig D-vitamin på enkla sätt mha kosten eddie? Hur bra tar kroppen upp tillskott med D-vitamin? (finns det studier på det t ex)?
tack
|
|
|
2009-05-18, 18:15
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Frumpish
Offtopic: Hur får man i sig D-vitamin på enkla sätt mha kosten eddie? Hur bra tar kroppen upp tillskott med D-vitamin? (finns det studier på det t ex)?
tack
|
Kosten är generellt sett väldigt svår att räcka till tyvärr. Solens strålar under sommarhalvåret är vår bästa källa här i de nordliga delarna av världen. Det är inte alls osannolikt att tro att majoriteten av oss här uppe lider av D-vitaminbrist faktiskt.
Bästa källan är dock fet fisk, ägg är rätt okej också. Sedan finns rikligt i t.ex. smör och grädde men där är ju inte intaget så högt att det i sig blir en betydande källa. Berikade mjölkprodukter innehåller litegrann också.
Men tillskott är säkerligen inga fel, finns studier med rejält höga engångsdoser och inte har man sett bieffekter av det. Tvärtom.
|
|
|
2009-05-18, 18:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
|
Whaaaat? Ökad risk för prostatacancer genom att konsumera mycket mjölkprodukter? Har jag bott under en sten, eller är detta nya grejer?
Om någon har någon studie i fickan får ni gärna länka den. Mjölkprodukter är ju det bästa som finns
|
|
|
2009-05-18, 18:27
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av aelgen
Whaaaat? Ökad risk för prostatacancer genom att konsumera mycket mjölkprodukter? Har jag bott under en sten, eller är detta nya grejer?
Om någon har någon studie i fickan får ni gärna länka den. Mjölkprodukter är ju det bästa som finns 
|
Det är inte något speciellt nytt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...32&postcount=2
|
|
|
2009-05-18, 18:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
|
Jo okej, men jag tänkte ändå att eftersom jag ofta har druckit sådär en halvliter mjölk som kvällsmål (utöver mjölk till maten under dagen) fram tills nyligen så borde det vara bättre att bara minska på mjölkdrickandet och byta ut det mot mer kvarg istället, no? Mer protein och mindre kalcium per 100g är väl det jag tänker på. För det finns väl ändå en koppling mellan högt kalciumintag i sig och prostatacancer?
|
|
|
2009-05-18, 18:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mjeuuu
För det finns väl ändå en koppling mellan högt kalciumintag i sig och prostatacancer?
|
Kalcium är en av de orsakerna som diskuteras ja. MEn sambandet är fortfarande mjölkprodukter i sig. Vad som sedan ligger bakom mer konkret är mer omdiskuterat. Det kan vara kalcium men det är inte säkert.
|
|
|
2009-05-18, 18:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Tack Grub. Så hålla sig under 1500-2000 mg kalcium/dag gäller fram över. Bra att veta!
|
|
|
2009-05-18, 18:35
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Kalcium är en av de orsakerna som diskuteras ja. MEn sambandet är fortfarande mjölkprodukter i sig. Vad som sedan ligger bakom mer konkret är mer omdiskuterat. Det kan vara kalcium men det är inte säkert.
|
Kan du inte berömma mig för att jag kommer fortsätta bälja i mig mjölk varje dag trots denna kunskap?  Man måste ju få leva...
|
|
|
2009-05-18, 18:36
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det är möjligt att kopplingen enbart är kalcium -> cancer också.
Citat:
Dietary calcium and supplementary calcium were independently associated with an increased risk. For high-grade prostate cancer (Gleason > or = 7), an association was observed for high versus low calcium intake (RR, 1.89; 95% CI, 1.32-2.71; P(trend) = 0.005), but a nonsignificant, inverse association was observed for organ-confined, low-grade prostate cancer (RR, 0.79; 95% CI, 0.50-1.25; P(trend) = 0.09). In a sample of this cohort, higher calcium intake was associated with lower circulating 1,25(OH)2 vitamin D levels. Our findings suggest that calcium intakes exceeding 1,500 mg/d may be associated with a decrease in differentiation in prostate cancer and ultimately with a higher risk of advanced and fatal prostate cancer but not with well-differentiated, organ-confined cancers.
|
Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2006 Feb;15(2):203-10.
|
|
|
2009-05-18, 18:40
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Black Star Abyss
Kan du inte berömma mig för att jag kommer fortsätta bälja i mig mjölk varje dag trots denna kunskap?  Man måste ju få leva...
|
Ja, lite cancer har ingen dött av.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:55.
|

|