2008-12-28, 07:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Dax att förändras för gott!
Tja, ny på detta forum o tänkte berätta lite snabbt om mina misslyckanden så o säga...
Som många andra har jag jo-jo bantat en hel del av livet, började bli "stor" när jag tränade kampsport (judo), o med tiden slutade man träna o började man sitta FÖR mycket framför datorn, o film o det sköna livet med pizza o läsk, natt mackan o lite sömn. O så varje år får man en liten ångest, man tränar så man går ner en 5-10 kg o sen upp igen.. ja ni vet.. jo-jo effekten.
Jag vill ändra allt detta, vill inte må skit mer, o inte mer halsbränna, tror jag käkat sönder mig på Pepcid Duo  .
Som mest har jag vägd 120. O nu är jag på 112 igen. Med mer ångest än förr.
Mina stats just nu:
Ålder: 26
Längd: 180cm
Vikt: 112kg
Armar: 39,5cm
Ben: 67,5cm
Vader : 47,5cm
Midja: 124cm
Är inte alls intresserad av o träna i gym med vikter o så, har köpt hem en step maskin o den har jag börjat med 2 gånger om dagen ā 1h vid varje pass, mesta dels på morgon o kväll, ska även börja med promenad morgon o kväll o blanda det med step.
Nu gjorde jag så att jag började deffa för 2 månader sen, gick ner 6kg sen fastnade jag på 106 i över 1 månad, gick inte alls o rubba, försökte ändra diet i nån vecka + träna längre, men gick inte o jag tappade hoppet o gav upp (kasst  )
Undra lite, vad ska man göra när man fastnar på en vikt?
Jag hoppas gärna på lite råd, feedback o stöd, har ju min brossa som tränar mycket men ibland e han kass  o kan va skönt o få höra andras åsikter.
*Glömde kanske nämna att jag ska även dra till japan om 4 månader o fortsätter min diet där o kommer så klart läsa forumet o uppdatera den därifrån*
Lägger även upp en bild på nu innan jag börjar träna, får väl även se hur det går.
|
|
|
2008-12-28, 08:06
|
|
Registered User
|
Glömde oxo skriva att jag ska köra på Atkins + träning, fast jag är rätt kass på vad man ska äta o HUR mycket o HUR många gånger.. är ganska säker på vid fisk, lax, grönsaker, frukt, kvarg + fun light, ja o sen e jag snustorr, har våg hemma, men är inte så bra på använda den. skulle tydligen finnas en kalori räknare här på hemsidan, men har inte hittat den. tack för mig
|
|
|
2008-12-28, 08:34
|
|
James Bond
Reg.datum: Nov 2005
|
Motivationen finns dar, kommer ga as bra.
Lat det ta sin tid bara, det ar en permanent forandring och du maste byta livsstil.
lycka till!
//Tobbe
|
|
|
2008-12-28, 13:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Undra lite, vad ska man göra när man fastnar på en vikt?
|
Du fastnar på en vikt för att du hamnar på samma mängd energi in som mängd energi ut.
Alltså har du stoppat in lika mycket i munnen som din kropp gjort av med.
Se över dina matvanor här, är det så att du "fuskar" lite och "belönar" dig själv med energirik mat, druckit ett par öl eller liknande?
Försök hitta en plan, och följ den. Tänk på vad varje mål du äter innehåller och försök reglera stoleken på målet efter det. Istället för att slaviskt följa en diet, så försök hitta en som du kan leva med.
Vad tycker DU går att få ner i kroppen? Om du måste varje dag sitta och pressa dig så kommer det ALDRIG hålla.
Läs gärna deffguiden: Deffguiden
Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.
Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.
Dina kolhydrater bör till så stor del som möjligt komma från naturliga, oraffinerade livsmedel. Välj gärna fullkornsalternativen, dvs grovt bröd eller knäckebröd framför vitt sådant, fullkornspasta framför Idealmakaroner, kokt potatis framför pulvermos osv.
Försök hitta saker här som du gillar att äta.
|
|
|
2008-12-28, 15:35
|
|
Registered User
|
Tack för tipsen, du har rätt med "fuska" det va farligare än man trodde :<
|
|
|
2008-12-28, 16:07
|
|
Registered User
|
Ja, men det händer bara om du din mat består av impulser. Du kan inte fuska om har något att fuska med.
Försök lägga upp en hyfsad plan för din mat och handla vad som krävs för den, så slipper du sitta på söndag kväll och tänka: fan, inget i kylskåpet, tar väl en pizza och 1-liter cola. "aja, men bara idag"
Lycka till! Kommmer följa din dagbok och räknar med att du är nosar på 100 innan Japan, så gör mig inte besviken nu
|
|
|
2008-12-28, 19:07
|
|
Registered User
|
Nä vill verkligen hålla detta och va faktiskt på City Gross o inhandla varor för ca 1200kr o där är mat för minst 1 månad, började idag med lite ägg på morgonen, sedan till lunch åt jag kött med 200g brocolli och 50g svarta oliver. o mot kvällen steker en kyckling file med 1st knäckebröd + 1skiva ost.
Har lite svårt o komma på vad jag ska äta hela tiden, o vet inte riktigt hur mycket jag ska äta i fett, o hur ofta, har försökt o luska fram svar med detta Atkins men kommer bara fram till första 2 veckor <20 kolhydrater sen ökar man, men hitar inget om hur mycket fett, o hur många kalorier man ska satsa på om dagen, svårt utan kunskap
|
|
|
2008-12-28, 19:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av 14K
men hitar inget om hur mycket fett, o hur många kalorier man ska satsa på om dagen, svårt utan kunskap
|
Ta en titt på hemsidorna jag länkade till i den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122794
Hemsidor som www.kostdoktorn.se och http://kolhydrater.ifokus.se/ har jättemycket tips och där lär du kunna få hur mycket hjälp som helst med olika upplägg och anekdoter från andra som genomgått samma sak.
|
|
|
2008-12-28, 19:44
|
|
Registered User
|
tack, av det jag fatta så ska man ta ca 500-1000 mindre kalorier än vad man måste ha i sig o köra på ca 20 kolhydrater om dagen i 2 veckor och därefter ökar man + träning så klart. Måste fan hitta ett sätt o räkna kalorier på. Finns det nåt program för det? eller ska man köra old fashion sätt?
|
|
|
2008-12-28, 23:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
köp en enklare livsmedelsvåg på typ clas olsson, sen är det ganska lätt att räkna ut innehåll med hjälp av infon som står på förpackningarna
finns en excelmall här i forumet längst upp i en av de klistrade trådarna som kan vara till hjälp
edit. kan lika väl länka direkt
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177
|
|
|
2008-12-29, 10:58
|
|
Registered User
|
Har en livsmedelvåg, o ska försöka lära mig exell filen för hittils fattar jag noll av den :P kan va så lite man ätit hehe
|
|
|
2008-12-29, 11:33
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2008
|
Sträck upp dig med pojk!
|
|
|
2008-12-29, 13:10
|
|
Registered User
|
Tänkte bara skriva dagens frukost eftersom jag blev lite osäker om det va mycket eller lite, Kör på Atkins o håller ca:20 kolhydrater om dagen. Här kommer det
Bacon 70g - 9.38g protein - 22.96g fett - 0 kolhy - 241.5 energi
Ägg - 180g (3st) 22.68g protein - 18.18g fett - 2.52 kolhy - 262.8 energi
Ost 31% - 14g (1 skiva) 3.64 protein - 4.59g fett - 0.2 kolhy - 56.14 energi
Knäckebröd - 1 protein - 0.2 fett - 5 kolhy 31.9 energi
Total: 274g - 36.7g protein - 45.93 fett - 9.13 kolhy - 592.34 energi
+ Så har jag tagit fiskolje tabletter, 2 st.. fick råd o ta båda efter fruskot, så det blir endast 2 st om dagen.
Skrev inte vikten på knäckebröd för jag titta på innehållsföreteckingen på den jag har o där visar d det jag skrev per skiva knäckebröd.
Va tycker ni? Låter det bra, för lite? för mycket? Ändra något? Gärna lite feedback. tack
|
|
|
2008-12-29, 13:21
|
|
Registered User
|
Allt detta körde jag på en hemsida som heter Viktvakten, där det finns en tabell som man fyller in vad man ätit o hur mycket, vet ej hur säker den är men ja, vill först höra vad ni har o säga om det
|
|
|
2008-12-29, 15:20
|
|
Registered User
|
Svårt att säga vad som är för mycket, det beror helt på hur stor förbrukning du har, och vad du äter resten av dagen.
Jag tycker det ser ok ut rent spontant.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:52.
|

|