Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-23, 20:08   #1
viktor.larsson
Registered User

viktor.larssons avatar

Reg.datum: Sep 2007
En smal sak

Tänkte det var dags att starta en journal, så det kanske blir ännu mer rutinerat på träningen.

Mitt namn är Viktor och jag är 22 år gammal och 1,86 cm lång. Bor i centrala Göteborg och tränar på SATS. Lider även av Diabetes typ I som behandlas med insulin (Novorapid) via en insulinpump.

Jobbar som webbstrateg på en reklambyrå i centrala Göteborg, så några arbetarmuskler har jag inte direkt.

Mål med träningen: Har hela mitt liv varit smal, speciellt sen jag fick min diabetes vid 12 års ålder. Känner att jag är redo att ändra på detta och bli ordentligt bitigare.

Jag har redan sett resultat börjat se resultat efter bara 3 veckor. Dock har jag varit ganska undernärd då det har varit en hel del festande på helgerna, orutin med diabetes och kost.

1 september vägde jag 68,9 kg och nu i skrivande stund, 23 september väger jag 71,4 i morgonvikt.

En bild för några månader sen, när jag vägde ungefär 68 kg tror jag

(Ni poserar mycket bättre, men om några veckor så skall jag ta några .. riktiga)
23 september

Min målvikt är oklar, men jag kör på så länge jag kan. Målet är självklart att detta skall sträcka sig över en lång tid och jag tror att jag har anatomi för att bygga en rätt robust kropp.

Kost:
All mat äts i ganska grova portioner med en hel del kolhydrater samt proteiner. Älskar tonfisk på burk. Jag har inte så mycket för att läsa på om proteinsynteser och allt sådantdär, jag bara äter det jag tycker är gott samt försöker äta lite större portioner.

Frukost: 2 portioner gröt med rödmjölk, socker samt frysta bär.
Lunch: Köpt mat eller storkok som jag gör hemma. Korvstroganoff, Spaghetti med köttfärsås, etc etc
Middag: Samma som ovan
Kvällsmat: Allt möjligt som man kan trycka i sig.

Kosttillskott:
Mega Mass 4000 och Whey 80 samt Creatin Monohydrat. Dricker nästan bara en kombination direkt efter träning på 2-3 dl Mega Mass, ½ - 1 dl protein och några skopor kreatin med 6-8 dl rödmjölk. Annars så tycker jag maten gör sitt liksom.

Träning:
Försöker träna 4 dagar i veckan, nu på senaste har det blivit 5 dagar i veckan men det är för att man är on a roll så att säga.

Har ofta tid att träna på lunchen också. Gymmet ligger 300 m från jobbet.

Måndag: Axlar, rygg, bröst (mage)
Tisdag: Ben, mage
Onsdag: Vila eller springer lite
Torsdag: Triceps, Biceps, mage, bröst
Fredag, Lördag eller söndag: Basövningar, lat, rodd, samt försöker hitta en muskel som jag kan slita ut och bygga upp igen.

Tips på träningsprogrammet tas varmt emot!

Är fortfarande på det experimentella stadiet med träningen. Kör oftast fria vikter men ibland slinter jag över till maskinerna.

Senast redigerad av viktor.larsson den 2008-09-23 klockan 20:08. Anledning: fixade till lite
viktor.larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-23, 20:32   #2
viktor.larsson
Registered User

viktor.larssons avatar

Körde benpass idag på lunchen. För första gången faktiskt, jag hade inte planerat några benövningar innan och fann det lättare att hoppa på maskinerna.

Sittande lårcurl:
(uppvärmning)
45 kg x 12
50 kg x 10
50 kg x 10

Benspark:
45 kg x 10
45 kg x 10
45 kg x 10

Inte riktigt Hacksquat, men en liknande maskin. Första gången jag tränat vaderna ever:
25 kg x 11
25 kg x 11
30 kg x 10

Abdominal Crunch:
40 kg x 8
40 kg x 7
40 kg x 5

Samt hängande benlyft
Gammal 2008-09-23, 20:36   #3
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
Lycka till !
Gammal 2008-09-23, 21:43   #4
Floddan
Banned User

Reg.datum: Jun 2008
Hej. jag har också diabetes 1 med pump och har tränat med diabetes i fyra år (tränade även fyra år på gym innan diabetesen bröt ut) och de går utmärkt. Lycka till.
Floddan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-23, 21:47   #5
Hirvonen
Registered User

Hirvonens avatar

Lycka till
Hirvonen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-23, 22:14   #6
viktor.larsson
Registered User

viktor.larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Floddan Visa inlägg
Hej. jag har också diabetes 1 med pump och har tränat med diabetes i fyra år (tränade även fyra år på gym innan diabetesen bröt ut) och de går utmärkt. Lycka till.
Ah grymt att höra. Jag har inte tagit ett blodsocker på uppemot 4 år nu, bara kört på känsla. Skall sticka iväg till diabetessköterskan och få lite hjälp med rutin på det.
Gammal 2008-09-25, 12:14   #7
viktor.larsson
Registered User

viktor.larssons avatar

Blev ett väldigt stressigt pass på lunchen och åter igen så har jag inte satt ihop ett rutinerat pass. Känner att det är dags för det. Sen hann jag inte klart passet riktigt då ett mail poppade upp från chefen i iphonen.

Scottcurl (Stång 10-15 kg ? Oklart här + 10 kg)

20-25kg x 8 rep
20-25kg x 7 rep
20-25kg x 6 rep

Koncentrationscurl
9 kg x 6
8 kg x 8
8 kg x 8

Är sjukt osäker om jag gör den här övningen rätt, känns inte riktigt bra.

Triceps press
45 kg x 11
45 kg x 11
45 kg x 9

Liggande tricepsextention (Stång 10-15 kg ? Oklart här + 10 kg)

20-25kg x 7 rep
20-25kg x 6 rep
20-25kg x 6 rep

Några rekommendationer vad man mer kan köra på det här passet? Se första inlägget
Gammal 2008-09-25, 12:17   #8
viktor.larsson
Registered User

viktor.larssons avatar

Bänkpress med brett handtag (10 + 15 kg i stången smith) (sjukt slut i armarna vid det här laget)

25 kg x 7
25 kg x 6
25 kg x 7

(Fick inte redigera)
Gammal 2008-09-25, 19:53   #9
Floddan
Banned User

Jag tror, att om du vill lägga på dig massa och styrka så är de nog bättre att köra lite mer åt gången. Alltså inte ha rena armpass såhär i början.

Ett exempel på hur du kan göra om förra passet t ex
Scottcurl kan du byta ut mot latsdrag då får du både rygg och framsida armar.

Koncentrationscurl kan du byta ut mot rodd då får du både rygg och framsida armar.

Triceps press kan du byta ut mot bänkpress då får du både axlar, bröst och triceps

Liggande tricepsextention - kan du byta ut mot smalbänk då får du både lite extra triceps. bröst och axlar.

På detta sett har du kört nästan hela överkroppen på samma antal övningar (visst är de jobbigare och tyngre övningar men man vänjer sig).

Småövningar som skottcurl och tricepsextention kan man lägga i slutet av passet om man vill ha lite extra på fram och baksida arm men det är inget man bygger ett pass runt.
Floddan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 19:55   #10
chrille87
fyller snart 88

chrille87s avatar

Reg.datum: Feb 2007
Trevlig journal, kämpa på. Ska kika in här då och då
chrille87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 15:11   #11
viktor.larsson
Registered User

viktor.larssons avatar

Tog Floddans råd och skippade att göra endast sådana övningar och fokusera på basövningar i början.

Blev ett riktigt bra pass idag! Alla rörelser gjorde grymt och tog rätt bra vikt på alla.

Lat mach:
(Uppvärmning)
45kgx10reps
45kgx10reps
50kgx7reps [PB]

Bänkpress med smith (Misstänker att stången väger 10 kg, skall fråga det nästa gång)
20kgx10reps
20kgx10reps
25kgx8reps [PB]

Cable Cross Over
21kgx10reps
21kgx10reps
2kgx10reps

Här fick jag en sjukt underlig känsla efter andra setet. Första setet kändes ordentligt i bröstet, men andra setet så blev det nästan en krampaktig/träningsvärk-aktig känsla som då resulterade i att jag kunde bara ta 2 nästa set. Vad var detta tro?

Rodd:
45kgx10reps
45kgx10reps
50kgx6reps [PB]

Märkte att jag gjorde övningen lite fel, frågade en kille där och han bad mig räta mer på benen och raka upp ryggen. Blev mycket mer effektivare då kände jag.

Abdominal Crunch:

35kgx12reps
40kgx10reps
40kgx9reps

Jag försökte köra en sista övning, hantelpress framåt, men kunde inte lyfta en enda gång för ajg var så slut i armarna. Kände att det var dags att avsluta passet då.

Efteråt blev det till att testa den nya Dahlbladsgainern med kreatin i, mintchoklad. Jag har alltid druckit det med röd mjölk, men känner att jag borde nog köra något lättare nu. Minimjölk eller vatten!

Senast redigerad av viktor.larsson den 2008-09-27 klockan 15:11. Anledning: fix
viktor.larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 15:14   #12
von huff
Banned User

Reg.datum: Aug 2006
hur tycker du att styrketräning fungerar till diabetes?Har själv haft diabetes i 10årLycka till
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 15:18   #13
viktor.larsson
Registered User

viktor.larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
hur tycker du att styrketräning fungerar till diabetes?Har själv haft diabetes i 10årLycka till
Jag har misskött min diabetes i ungefär 6 år nu på både gott och ont. Har inte tagit ett blodsocker på uppemot 5 år nu, en enda gång. Vilket i sig har resulterat att jag lärt känna min kropp något otroligt, men det skall bli ändring nästa vecka då jag skall träffa sköterskan och få lite rutin på det.

Det fungerar alldeles utmärkt känner jag. Jag käkar något så otroligt, så att jag har t.om fått höja insulindoserna. Tidigare när jag tränade lite springning och andra saker och käkade samma nivå fick jag sänka avsevärt.

Gainern är riktigt lurig, får inte glömma att ta insulin 15-20 min, och då har jag det snabbaste, Novorapid. Riktig insulintopp det där, tar det bara efter träning.

Kör hårt säger jag! Blodsockret bör du hålla koll på, inget jag rekommenderar om du inte har några års vana av.. misskötsel eller vad man ska säga
Gammal 2008-09-27, 15:21   #14
viktor.larsson
Registered User

viktor.larssons avatar

Den här jävla 3-minuters-regeln med edit. En till sak:

Om du inte har pump, så skaffa det omedelbums! Bästa som har hänt mig. Kommer aldrig gå tillbaka till sprutor.
Gammal 2008-09-27, 15:45   #15
von huff
Banned User

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av viktor.larsson Visa inlägg
Jag har misskött min diabetes i ungefär 6 år nu på både gott och ont. Har inte tagit ett blodsocker på uppemot 5 år nu, en enda gång. Vilket i sig har resulterat att jag lärt känna min kropp något otroligt, men det skall bli ändring nästa vecka då jag skall träffa sköterskan och få lite rutin på det.

Det fungerar alldeles utmärkt känner jag. Jag käkar något så otroligt, så att jag har t.om fått höja insulindoserna. Tidigare när jag tränade lite springning och andra saker och käkade samma nivå fick jag sänka avsevärt.

Gainern är riktigt lurig, får inte glömma att ta insulin 15-20 min, och då har jag det snabbaste, Novorapid. Riktig insulintopp det där, tar det bara efter träning.

Kör hårt säger jag! Blodsockret bör du hålla koll på, inget jag rekommenderar om du inte har några års vana av.. misskötsel eller vad man ska säga
Inte tagit ett enda blodsockervärde på 5år Visst lärman känna sin kropp rätt bra men skulle inte klara av att inte ta blodsockret alls.En sak som jag brukar göra är att ta insulin(novorapid) ca 10-20minuter in i passet pga av att gainern sedan höjjer sockret ganska mycket.Kan vara svårt att hålla en bra balans om man höjjer matintaget ochså har själv gått upp 25-30kg på 2år
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:36.