Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-14, 08:38   #1
Arnoldski
Registered User

Arnoldskis avatar

Reg.datum: Jan 2007
Allmänt dålig på att känna effekter. Skumt! Ni då?

Tjäna!

Jag har insett alltefter åren gått att jag i största allmänhet inte "känner av" diverse preparat -och nu talar jag inte om diverse träningstillskott, utan i princip i alla sammanhang.

Exempel:
-Jag har druckit kaffe från och till sedan jag var 6 bast. Dricker gärna 3 koppar om dagen. Jag har aldrig kännt att jag blir pigg av kaffe. Jag kan absolut få sömnsvårigheter -men aldrig den där känslan av att man piggnar till.
Men samtidigt kan jag råka glömma dricka kaffe en hel morgon eller rent utav ett par dagar och jag har aldrig märkt nån huvudvärk eller liknande heller som alla andra kaffedrickare pratar om...
De snackar alltid om hur de "inte är människa innan dagens första kaffe"

-Har aldrig nånsin känt av energydrinks, typ Red Bull eller liknande och då har jag till och med druckit den starkare varianten som såldes i Alperna för några år sedan.

-Socker-kick är för mig ett okänt begrepp -det har jag aldrig upplevt, vare sig under perioder med Svensson-nivå på socker intag, under rejält frossande eller under total kolhydratsvägran.

-Sen när det kommer till träning så har jag endast haft marginella upplevelser av Rage och kreatin och liknande, tex kre-alkalyn.

-Jag är ganska okänslig mot att vara utan mat. I lumpen (för 10 år sedan) så hade jag sällan problem att vara utan mat -jag märkte det knappt trots att det gick typ 4-5 dagar.

Nu över till det jag gärna ville diskutera eller få input på:
-Finns det olika typer av människor i detta avseende? Kan man vara så att säga mer eller mindre "responder-benägen" i största allmänhet?

Är det någon som känner igen sig i detta?

Förutom att man sällan är matdesperat så är detta inget jag är glad över utan är väl mest ganska tråkigt om jag får tycka själv...

Väntar med oerhörd spänning på kommentarer från mina likar och diametrala motsatser!!
Arnoldski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 08:59   #2
theoppositescollide
Banned User

Reg.datum: Dec 2006
Är likadan. Upplever aldrig några "kickar" från Red Bull, socker och dylikt, har inte kännt ett dugg skillnad sen jag började knapra kreatin.
theoppositescollide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 09:08   #3
Arnoldski
Registered User

Arnoldskis avatar

Nä, det verkar nästan som att det finns en skala över hur känslig man är för sådant och då befinner vi oss väl långt åt ena änden då.

Det som är intressant är att det verkar gälla de flesta ämnen, alltså mer som ett allmänt tillstånd. Jag menar alltså att det inte är så att typ du är okänslig för socker och jag för koffein, utan antingen är man ganska okänslig på det hela taget, eller så funkar det mesta...

För att ge ett till exempel som belyser min oförmåga att bli speedad :
-När jag hade sprungit typ 3-4 mil av maran i våras tryckte jag en sån där tub med nån hyperkoncentrerad gel -och då ä man ju helt 100% sänkt. Märkte ingenting...

Jäkligt risigt.

Eller så har jag bara inte känt efter tillräckligt. Kanske bara inte fattar vad som händer...? Vet inte riktigt...
Gammal 2008-08-14, 09:13   #4
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...

Reg.datum: May 2007
Drick inte kaffe på en vecka och kolla hur du påverkas. Återgå sedan till dina vanliga rutiner och känn efter. Jag märker direkt skillnad att gå runt en förmiddag utan kaffe på morgonen.

Sockerkickar känner jag av lätt eftersom jag sällan äter godis. Men de dagar jag unne mig lite snask blir jag hyperaktiv, svettig och superpigg, likt ett djur, i någon timma. Sen blir jag trött, seg, grinig och somnar.
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 10:05   #5
Arnoldski
Registered User

Arnoldskis avatar

Jag har faktiskt gjort så -flera gånger.
Jag kan lätt gå en-två veckor utan kaffe och jag märker ingenting.

Jag tror ju så klart att nåt händer med mig, jag vet tex att jag får svårt att somna om jag dricker mycket coca-cola eller kaffe, men jag känner liksom ingenting...
Gammal 2008-08-14, 10:22   #6
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Reg.datum: Jun 2007
men alltså, sakerna ni rabblar upp, kreatin, redbull osv är ju saker som är ganska marginella. Det är inte amfetamin ni snackar om
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 10:30   #7
Arnoldski
Registered User

Arnoldskis avatar

Nä det är klart.

Jag vet inte, kanske människor i allmänhet är bättre på att skapa placebo-effekter hos sig själv än jag.
Men jag menar, det är ju ändå ett faktum att många anser sig vakna av en kaffe och att många får ont i huvudet utan den, eller hur?

Och angående typ Rage så känner jag förvisso lite att det "stramar" och "spänner" i ansiktet, men i princip inget wow-driv, ej heller så med kre-alkalyn. Inte heller koffein eller socker.

Jag upplever i alla fall att en absolut överväldigande majoritet av mina bekanta anser sig känna av nämnda produkter på ett oerhört mer dramatiskt sätt än jag gör i alla fall.
Gammal 2008-08-14, 11:02   #8
Three pigs
Banned User

Three pigss avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag håller med dig hårt på en del punkter där, socker eller koffeinkickar har jag aldrig själv upplevt. Har polare som påstår att dom känner av sockerkickar som fan, själv känner jag inte ett skvatt. Bara rent skitsnack enligt mig, men vad vet jag.
Kaffe får jag dock huvudvärk av om jag inte dricker på sisådär 12-16h.

Förresten, jag är glad att du skapade den här tråden . Jag har länge funderat över dessa saker.
Three pigs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 11:13   #9
Beepfaaarp
Registered User

Beepfaaarps avatar

Reg.datum: Feb 2007
Det lilla uppsvinget jag får av koffein är så inte värt ett pissigt humör.
Beepfaaarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 11:26   #10
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Att du får marginella ökningar av Rage är inte så konstigt, finns inga lagliga saker som ger typ 25kg extra i bänkpress.
Gammal 2008-08-14, 11:37   #11
Arnoldski
Registered User

Arnoldskis avatar

...och liknande föreställningar har jag heller aldrig haft vilket jag verkligen gjort mitt yttersta för att framhålla i den här tråden.

Den obsrvation jag gjort som jag ville diskutera var snarast just det att det verkar var allmängiltigt, oavsett preparat så att säga.

Antingen svarar man (fast olika mycket) på allt eller på inget. Typ.

Hade hoppats att nån visste nåt vetenskapligt om detta, men samtidigt är det ju alltid sköj att höra att man inte är ensam! :-)
Gammal 2008-08-14, 11:59   #12
Per B
Förortsbygge

Per Bs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Jag har inte upplevt nån positiv effekt på träningen från något jag provat: kreatin monohydrat, beta-alanin, Rage, Trück, o s v (och jag har provat dessa produkter i flera omgångar). Däremot känner jag en viss "mental kick" av min EsaPro-drink jag tar före varje pass, men där handlar det väl snarare om att det är en rutin jag satt och som markerar starten på passet.

Kaffe dricker jag relativt stora mängder av, men jag kan inte direkt påstå att jag känner mig piggare av det. Däremot hjälper det mig att hålla magen igång.

Det som betyder nåt för min prestation på gymmet är att jag känner mig utvilad, har energi från mat jag ätit tidigare, och att jag känner mig mentalt laddad.
Per B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 12:00   #13
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Ja, det finns en skala för hur människor tål vissa ämnen och hur de reagerar på dem. Beror väl på en hel del olika saker- hjärnkemi, receptorer osv.
Jag är rätt känslig för koffein t.ex. och kan inte dricka mer än 2 koppar per dag normalt, för då blir jag bara jobbigt adrenalinstinn och stirrig. Har fått sockerkickar, mest i kombinationen kaffe/mjölk/massor av socker. Och då har det varit rejält, en rätt ordentlig dos dopamin.

T.ex. läst att när det gäller nikotin, så finns det statistiska samband mellan hur väl man tål nikotin (vilket också är relaterat till hur stor nikokick man får) och om man blir storrökare.
Gammal 2008-08-17, 01:32   #14
Masdonne
Registered User

Masdonnes avatar

Reg.datum: Jan 2008
Jag känner heller inte av någonting.

Men en del handlar ju om att lura hjärnan. Mångas om tar kreatin tänker att de får en boost och lurar således hjärnan. Jag är skeptisk till den all form utav olika kosttillskott och har kanske därför inte märkt någon nämnvärd skillnad.
Masdonne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 04:29   #15
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Jag är ungefär som du Armoldski. Upplever dock ihållande "kalori-kickar". Alltså när jag fått i mig mer kalorier än vanligt, t ex om en pizza slinker ner, eller om jag äter några 100g nötter el dylikt.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:21.