2008-07-13, 16:09
|
|
guaxickn
Reg.datum: May 2008
|
Fördelar med kolhydrater?
Vad finns det egentligen för fördelar med att äta kolhydrater jämtemot att inte göra det? Lite luddig fråga, men jag vill gärna se källor som säger att det faktiskt är bättre för en att äta kolhydrater jämfört med om man bara skulle äta fett och protein..
//Pejij
|
|
|
2008-07-13, 16:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
En kolhydratfri diet omöjliggör högintensiv fysisk aktiviet vilket gör den till ett mycket dåligt val för idrottsmannen eller personen med ett fysiskt ansträngande arbete.
Men livsnödvändigt är det inte.
|
|
|
2008-07-13, 16:13
|
|
guaxickn
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
En kolhydratfri diet omöjliggör högintensiv fysisk aktiviet vilket gör den till ett mycket dåligt val för idrottsmannen eller personen med ett fysiskt ansträngande arbete.
Men livsnödvändigt är det inte.
|
På vilket sätt gör den det?
|
|
|
2008-07-13, 16:13
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Gör vad? Kolhydrat är det enda bränslet som duger för intensivt arbete.
Citat:
a high carbohydrate diet and adequate fluid intake to avoid dehydration are the two most important elements in the formula for successful participation in sport.
|
http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e0n.htm
|
|
|
2008-07-13, 16:16
|
|
guaxickn
|
Citat:
|
Har för mig att genom att bara käka fett och proteiner så ställer kroppen om sig, och slutar ta energi från glykogen-depåerna, och börjar istället käka ketoner så fort fett-metabolismen går igång, och att detta duger precis lika bra som bränsle...
|
|
|
2008-07-13, 16:18
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Ja, vid submaximal intensitet.
|
|
|
2008-07-13, 16:19
|
|
guaxickn
|
Citat:
Ja, vid submaximal intensitet.
|
Vilket betyder?
|
|
|
2008-07-13, 16:21
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Submaximal? Vad tror du - mindre än maximal.
Efter bara 3 dagar på en lågkolhydratdiet ser glykogendepårna ut som mittenstaplarna...
Citat:
1 = Mixed diet for 3 days
2 = Low carbohydrate diet for 3 days
3 = High carbohydrate diet for 3 days
|
Citat:
The low- carbohydrate intake over a prolonged period of time, combined with heavy exercise training, could have led to chronic glycogen depletion.
|
Exercise Physiology: Basis of Human Movement in Health and Disease. Brown, Miller, Eason, 2005.
Citat:
1 = Mixed diet for 3 days
2 = Low carbohydrate diet for 3 days
3 = High carbohydrate diet for 3 days
|
Carbohydrates in human nutrition. (FAO Food and Nutrition Paper - 66), Bergstrom, J, Hermansen, L, Hultman, E, Saltin, B (188).
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/4/1331
|
|
|
2008-07-13, 16:22
|
|
Fitness4Life
Reg.datum: Jan 2005
|
Utan att låta spydig så tror jag trådskaparen får skaffa sig lite grundläggande kunskap kring kost & näring  Inget illa menat.
|
|
|
2008-07-13, 16:23
|
|
guaxickn
|
Så testet har gjorts efter att testpersonerna varit på en lågkolhydratsdiet i bara 3 dagar?
|
|
|
2008-07-13, 16:27
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Effekten av kolhydratintag på prestationsförmåga har studierats i många årtionden, och en diet utan kolhydrat försämrar prestationsförmågan vid hög intensitet.
Citat:
When performance was measured at high intensity after a longer period of adaptation, it was at best maintained, but in most cases attenuated, compared with consuming a carbohydrate-rich diet.
|
Sports Med. 2000 Nov;30(5):347-57.
Citat:
When exercise intensity is increased, there is an increased need for carbohydrates. On the other hand, consumption of a fat-rich diet decreases the storage of glycogen in both muscle and liver. Therefore, training intensity may be compromised in individuals while consuming a fat-rich diet.
|
Med Sci Sports Exerc. 2002 Sep;34(9):1499-504.
|
|
|
2008-07-13, 16:27
|
|
Fitness4Life
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pejij
Så testet har gjorts efter att testpersonerna varit på en lågkolhydratsdiet i bara 3 dagar? 
|
Vad är det konstiga med det?
|
|
|
2008-07-13, 16:42
|
|
guaxickn
|
Jag tvivlar på dessa testers säkerhet, då det tar kroppen upp till ett halvår att ställa om sig till en lågkolhydratskost, och jag tror inte att det gjorts några tester där testpersonerna faktiskt fått ställa om sig innan testerna, utan att lågkolhydratskosten snabbt har slagits långt ner i marken innan dess resultat ens visat sig?
Motbevisa mig gärna med studier där testpersonerna fått gå på en lågkolhydratskost en längre tid...
|
|
|
2008-07-13, 16:52
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Jag tvivlar på dessa testers säkerhet, då det tar kroppen upp till ett halvår att ställa om sig till en lågkolhydratskost, och jag tror inte att det gjorts några tester där testpersonerna faktiskt fått ställa om sig innan testerna, utan att lågkolhydratskosten snabbt har slagits långt ner i marken innan dess resultat ens visat sig?
Motbevisa mig gärna med studier där testpersonerna fått gå på en lågkolhydratskost en längre tid...
|
Det räcker att kolla på muskelglykogennivåerna efter 2-4 veckor då kroppen då ställt om sig till ketodiet och då får de flesta idrottare minst en halvering. I övrigt vill jag hellre se siffror på vad det är som tar 6 månader att ställa om kroppen från vanlig diet till lågkolhydratsdiet, jag har nämligen aldrig hört talas om att det skulle ta så lång tid?
|
|
2008-07-13, 16:54
|
|
Fitness4Life
|
Citat:
|
Citat:
Effekten av kolhydratintag på prestationsförmåga har studierats i många årtionden, och en diet utan kolhydrat försämrar prestationsförmågan vid hög intensitet.
Sports Med. 2000 Nov;30(5):347-57.
Med Sci Sports Exerc. 2002 Sep;34(9):1499-504.
|
Räcker inte detta som bevis att en kolhydratsrik diet är överlägsen när det kommer till prestationsförmågan?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.
|

|