Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-22, 07:24   #76
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Studier är bara en eufemism för att läsa en bok.
Läs en bok istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 08:20   #77
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Finns det något ställe där man kan hitta yrken med skithög lön som man kan få efter en 2-årig KY? Vet inte riktigt vad jag ska googla.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 09:50   #78
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 165
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Betydligt mer än jag som har PhD tjänar.
Fast en PhD kan knappast, rent statistisk, vara en lönehöjare? Det är en förutsättning för att kunna avancera om man vill ha en karriär inom akademien (plus är jäkligt roligt att genomföra imho), men min erfarenhet är att det inom näringslivet inte skattas särskilt högt. Människor utan erfarenhet av forskning kan få för sig att man blir väl akademisk och världsfrånvänd av att doktorera, vilket säkert stämmer i vissa fall. Relevant och dokumenterad arbetslivserfarenhet slår absolut högre än en PhD.

Inom akademien är det å andra sidan helt tvärt om - antalet publikationer är det som räknas, vad man ev åstadkommit i näringslivet är totalt irrelevant. Lite synd kan jag tycka att dessa världar ligger så långt ifrån varandra då jag ser många värdeskapande gränsytor som inte utnyttjas.

Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Högskoleutbildning ger högre status hos tjejerna. Tjejer väljer nästan uteslutande killar mer högre utbildningsnivå och högre lön än dem själva och ett yrke som har högre status än det yrke dem själva har.
Det kan säkert gälla statistiskt fortfarande, men jag tror att det är ett samband som håller på att ändras i takt med att kvinnor blir allt mer utbildade och klår männen i högskolepoäng. För att ta några exempel från min egen omgivning så har jag en högre utbildning än min sambo, även om vi har samma yrke. Han tjänar iofs mer än mig för tillfället men det planerar jag att ändra på framöver. Jag är definitivt betydligt mer "karriärfokuserad" än vad han är. Högutbildade tjejer vill i det generella fallet säkert ha någon som också är högutbildad - utbildning har ett signalvärde i form av ambition, intelligens och i viss mån värderingar, men vad jag ser omkring mig är flertalet kvinnor som tjänar mer och har en mer "prestigefull" utbildning än partnern. Det är även vanligt med samma yrke, att man t.ex. träffas på utbildningen eller på jobbet. Så högre utbildning, ja, men jag tror att högutbildade kvinnor prioriterar sin egen karriär och status högre än ev partners dito.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 09:58   #79
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Fast en PhD kan knappast, rent statistisk, vara en lönehöjare?
Har 10k (i sek, ej inflationsjusterat) lägre lön efter min PhD än innan.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 10:02   #80
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Har 10k (i sek, ej inflationsjusterat) lägre lön efter min PhD än innan.
Jobbar du inom företag/industri eller inom "akademiska världen"?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 10:04   #81
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Finns det något ställe där man kan hitta yrken med skithög lön som man kan få efter en 2-årig KY? Vet inte riktigt vad jag ska googla.
Kolla typ VVS-montör, elektriker etc.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 10:06   #82
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jobbar du inom företag/industri eller inom "akademiska världen"?
Nej.

...
...
...

Tredje sektorn.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 10:20   #83
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Citat:
Ursprungligen postat av Tail Visa inlägg
Får jag fråga vad det var som gjorde att du tröttnade på jobbet som sjukgymnast? Funderar på att göra den motsatta resan nämligen.
Enformigt, lågproduktivt(mycket möda för lite nytta, gäller främst primärvård och kommun, på sjukhus och neuro har man en rätt viktig funktion), låg lön, tråkiga kollegor, tröttnar på att träffa folk(verkar som många sjukgymnaster jag pratat med upplevt detta, när man blir tvingad att träffa människor dagarna i enda. Blev tillslut helt associal då jag inte orkade träffa människor på fritiden).
Svårt att ta sig karriärmässigt, finns liksom inga naturliga karriärstegar.
Arbetsmarknaden är lite knölig, många jobb är i småorter vilket gör att man får pendla med kollektivtrafik(tar massa tid), eller bil(dyrt för den låga lönen).

Offentlig sektor är enligt mina upplevelser ingen höjdare som arbetsgivare och stor sannolikhet att man hamnar där.

Är man sugen på 3 -årigt vårdyrke skulle jag gissa att sjuksyrra är bättre, har man förmåga och ork skulle jag satsa på läkare då alla läkare jag känner verkar väldigt nöjda med yrket och har bra lön.
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 16:01   #84
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Finns det något ställe där man kan hitta yrken med skithög lön som man kan få efter en 2-årig KY? Vet inte riktigt vad jag ska googla.
Lokförare är nog det yrket som ger mest pengar i förhållande till kortast utbildning.

Jag var själv inne på det för typ 10 år sen men hoppade av för det inte är opti att sitta ner hela dagarna.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 16:08   #85
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Har 10k (i sek, ej inflationsjusterat) lägre lön efter min PhD än innan.
Vad har du doktorerat i och vad jobbar du med?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 16:09   #86
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Lokförare är nog det yrket som ger mest pengar i förhållande till kortast utbildning.

Jag var själv inne på det för typ 10 år sen men hoppade av för det inte är opti att sitta ner hela dagarna.
Jag hade kunnat tänka mig det om det inte var så sjukt hög efterfrågan, tydligen ska det vara svårt att få jobb pga det.

Sittandet tror jag man kan komma runt, man kan nog ställa sig upp lite emellanåt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 16:11   #87
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag hade kunnat tänka mig det om det inte var så sjukt hög efterfrågan, tydligen ska det vara svårt att få jobb pga det.

Sittandet tror jag man kan komma runt, man kan nog ställa sig upp lite emellanåt.
Ett större problem än sittandet är ju att det är ett brutalt, själsdödande tråkigt jobb för de flesta.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 16:12   #88
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Ett större problem än sittandet är ju att det är ett brutalt, själsdödande tråkigt jobb för de flesta.
Verkar så, ja. Läste igenom en sida om yrket väldigt snabbt, verkar som om man mest sitter där i hytten och stirrar på spåret.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 16:20   #89
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag hade kunnat tänka mig det om det inte var så sjukt hög efterfrågan, tydligen ska det vara svårt att få jobb pga det.

Sittandet tror jag man kan komma runt, man kan nog ställa sig upp lite emellanåt.
Det stämmer säkert har ingen koll på hur marknaden ser ut idag men vet att de va enkelt att få jobb förut och väldigt hög lön efter utbildning, ca 35 tusen.

Men jag har redan varit där, alltså och rotat i just den typen av yrken "kort utbildning öhg lön" och jag känner att jag är inte ute efter det idag.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-02-22 klockan 16:24.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 16:34   #90
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Finns det något ställe där man kan hitta yrken med skithög lön som man kan få efter en 2-årig KY? Vet inte riktigt vad jag ska googla.
De jag känner som har läst KY och fått bra lön efteråt har pluggat:
  • Lokförare
  • Kyl- och värmepumptekniker - Killen jobbade på en firma i 2 år och drog sedan igång egen firma. Har jävlig mycket att göra och en hel del svarta pengar.
  • Inköpare - Köpa in prylar och tjänster till företag. Ofta bra möjlighet att avancera på medelstora företag. Byter man jobb lite då och då, så kan man likt min polare bli inköpschef ganska snabbt (< 10 år).
  • Logistik - Planera och optimera varuflöden i företag. Samma som ovan, dvs goda möjligheter att avancera i medelstora företag.

Har man gått KY bör man undvika de allra största företagen i början, då de ofta kräver civilingenjör/civilekonom för att avancera.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)