Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-21, 20:59   #61
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Citat:
Oavsett vilka mål vi har i livet är det bättre om resurserna räcker än om de inte räcker. Stor BNP = stora valmöjligheter. Liten BNP = små valmöjligheter.
Jag menar bara att det faktiskt kan vara så att det går förjävligt för ett land samtidigt som man har en hög BNP. Men idag använder man BNP som ett mått på hur framgångsrikt ett land är. Saker som jag kan tycka är mycket viktigare, som miljö, demografi och familjeförhållanden skiter man däremot i.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-21, 21:24   #62
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Citat:
Ursprungligen postat av SH86 Visa inlägg
Jag menar bara att det faktiskt kan vara så att det går förjävligt för ett land samtidigt som man har en hög BNP. Men idag använder man BNP som ett mått på hur framgångsrikt ett land är. Saker som jag kan tycka är mycket viktigare, som miljö, demografi och familjeförhållanden skiter man däremot i.
Det finns grön BNP och andra begrepp som mäter sådana andra aspekter du tar upp. Dock tror jag inte de slagit igenom speciellt stort.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-21, 21:44   #63
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 222
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_JJ Visa inlägg
Lånar tråden lite

Som jag ser det (magister i nationalekonomi -01) är hela den natinalekonomiska läran uppbyggd kring keynesianska modeller om att "politiska" styrmedel fungerar. Med detta som ansats förs diskussion endast inom denna ram vilket missar att dagens papperspengars ekonomier helt är baserade på utlåning/skuldsättning. För tillväxt krävs alltså inflation i allt högre utsträckning tills marknaden är mättad och sedan kollapsar alltsammans som precis som vi ser nu. Boom-bust. Boom-bust.

Åsikter?

Hittade en artikelserie här som delvis berör detta
Jag antar att du föredrar Hayek och Friedman framför keynes?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-21, 23:54   #64
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Vem anade att en tråd om nationalekonomi skulle kunna vara så intressant? Jag måste vara svältfödd på pluggande, dags att bege sig till högskolan snart kanske.

Keep it coming
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-22, 00:37   #65
quality
Registered User
 
qualitys avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Mexico
Inlägg: 127
Citat:
Ursprungligen postat av Marcelo_Garcia Visa inlägg
Det finns ju dock redan banker som inte tar ränta, t.ex. JAK med ca 30.000 medlemmar:
"Hos JAK är det medlemmarna som står för kapitalet, inte någon dominerande ägare, vilket innebär att banken är ekonomiskt oberoende.

Hos oss sparar du utan att få ränta och lånar utan att betala ränta. Du betalar en administrativ avgift för lånet."
http://jak.se/

Mer om den:
http://en.wikipedia.org/wiki/JAK_members_bank



Nej, ränta tar värde från arbete; utan arbete skapar ränta ingenting.
Fast om du räknar på ditt JAK exempel (låneinsats utan ränta, rak amortering, låneavgift )och jämför med ett lån i tex SEB så ser du att det är fördelaktigare för låntagaren att låna av SEB.
quality är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-22, 08:11   #66
n1tro
MOARR! INC.
 
n1tros avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 757
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Vem anade att en tråd om nationalekonomi skulle kunna vara så intressant? Jag måste vara svältfödd på pluggande, dags att bege sig till högskolan snart kanske.

Keep it coming
lol hörru akta dig för nationalekonomi alltså.. iofs om du "bara" ska läsa den kursen så kan ja förstå att det kommer bli mkt intressantare än om du läser den i ett program och har 2 andra kurser o läsa samtidigt
n1tro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 14:41   #67
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 847
Bumpar denna tråd med frågeställningen:

Att viss inflation är viktigt förstår jag, men varför ligger den inte kvar på samma nivå som tidigare finanspolitik åstadkom och där det är önskvärt?
Vilka mekanismer styr inflationsnivån?
Och sedermera, vad kommer hända när/om vi inser att dessa mekanismer inte längre fungerar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 22:39   #68
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Det är bara barn och (vissa) ekonomer som tror det är bra för ekonomin att öka penningmängden.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 07:34   #69
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 847
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det är bara barn och (vissa) ekonomer som tror det är bra för ekonomin att öka penningmängden.
Hur kan man stimulera konsumtion om pengarna alltid är värda mer om de inte används alls?

Eller menar du att ett nolläge där varken deflation eller inflation sker är det bästa?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 16:21   #70
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 847
Ursäkta mina eventuella felaktigheter och rätta mig gärna..

Angående att man ej kan höja räntan pga inflationsmålet och det låga BNPt...

För mig är det tänkbart att, då inflationen ändå inte tycks påverkas av styrräntan, varför då inte höja lik förbannat. Det gör ju ingen skillnad ändå tycks det.

Och om vi för en stund överskattar folks förmåga att veta sitt eget bästa, kan det vara så att det extremt låga ränteläget drar med sig en pessimism om det ekonomiska skicket för landet, något som försämrar villigheten att konsumera och investera både för företag och privatpersoner?

Jag menar, personligen så blir jag ju inte lockad att ta risker trots det synligen låga priset/ränteläget då jag vet att vi dansar vid ruinens brant. Psykologiskt hade jag föredragit den marginellt högre kostnaden vid en mer normal ränta (2%) om jag visste att det fanns hjälpmedel att använda i framtiden i det fall det behövs.

Dom har slängt ut livbojen för tidigt, vem fan vill bada nu när det inte finns fler att slänga ut?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 16:37   #71
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Ursäkta mina eventuella felaktigheter och rätta mig gärna..

Angående att man ej kan höja räntan pga inflationsmålet och det låga BNPt...

För mig är det tänkbart att, då inflationen ändå inte tycks påverkas av styrräntan, varför då inte höja lik förbannat. Det gör ju ingen skillnad ändå tycks det.

Och om vi för en stund överskattar folks förmåga att veta sitt eget bästa, kan det vara så att det extremt låga ränteläget drar med sig en pessimism om det ekonomiska skicket för landet, något som försämrar villigheten att konsumera och investera både för företag och privatpersoner?
Om du kikar på valutamarknaden och kronkursen så ser du utländska investerares vilja att investera i Svensk valuta. Kika på utveckling senaste 3 åren. Kan påpeka att viljan att investera i Kronan ligger på lägsta nivå sedan kanske sent 90-tal?

I det här läget där räntan redan är 0 så är räntehöjning mest ett vapen för att minska belåning till företag så de inte drar med sig en hel bank vid konkurser. Det är en skillnad mellan internationella och nationellt bundna företag här. Tror inte det är någon Svensk internationellt företag som känner sig bekvämt med att låna i kronor.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 16:40   #72
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 847
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Om du kikar på valutamarknaden och kronkursen så ser du utländska investerares vilja att investera i Svensk valuta. Kika på utveckling senaste 3 åren. Kan påpeka att viljan att investera i Kronan ligger på lägsta nivå sedan kanske sent 90-tal?

I det här läget där räntan redan är 0 så är räntehöjning mest ett vapen för att minska belåning till företag så de inte drar med sig en hel bank vid konkurser. Det är en skillnad mellan internationella och nationellt bundna företag här. Tror inte det är någon Svensk internationellt företag som känner sig bekvämt med att låna i kronor.
Det är en del av det jag menar. Vem vågar ta i något som visar tecken på att vara sjukt, även om det vore billigt att göra det?

Höj den

#justiceforkronan
#bankomatföreklimat
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 17:00   #73
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Det är en del av det jag menar. Vem vågar ta i något som visar tecken på att vara sjukt, även om det vore billigt att göra det?

Höj den

#justiceforkronan
#bankomatföreklimat
Känner du dig bekväm att investera delar av dina besparingar i Grekiska statliga värdepapper, eller skulle det kännas säkrare med någon Amerikansk variant?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 17:56   #74
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Hur kan man stimulera konsumtion om pengarna alltid är värda mer om de inte används alls?

Eller menar du att ett nolläge där varken deflation eller inflation sker är det bästa?
Varför skulle det vara positivt att stimulera konsumtion?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 18:08   #75
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 847
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Varför skulle det vara positivt att stimulera konsumtion?
Det är det sätt jag känner till som skapar jobb. Stimulering av konsumtion, arbete som möjliggör konsumtion och själva konsumtionen är i praktiken att vi arbetar för och åt varandra, och att någon tar en bit av överskottet till sig själv.

Vilket fungerande sätt känner du till som åstadkommer produktivitet utan att stimulera konsumtion?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)