Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-18, 20:34   #12946
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
folk tappar inkomst
får svårt med hyran.

Underhåll blir krångligare och dyrare ifall supplykedjorna släpar eller hindras.

Underhåll och jobb inuti själva bostaden blir krångligare och dyrare pga besöksskräck.

folk kanske inte klarar av att betala sina bostadsrättslån, alternativt inte får låna så mycket till nyköp så sjunker marknadspriserna.

Sjunker marknadspriserna på bostadsrätter, så måste också hyresbostäder anpassa sig för att inte tappa hyresgäster. Det är ju en balans där emellan gällande risktagande. Därför hyror är högre på hyresrätt.

Bostadsprojekt som ägs av stora fastighetsägare kraschar mitt i, bolagets värde får ta en smäll då de får göra massiva nedskrivningar.

Räntor kan stiga.

Det är inte mycket uppsida alls för bostadsbolag nu närmsta tiden
Tack för ett utförligt mycket bra svar
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-19, 12:53   #12947
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Hur går åsikterna om det nya riksbankslagförslaget då? Har inte sett så mycket konkret om det, förutom att Ingves gnäller.
Citat:
Till detta kommer att Riksbanken bara skulle få köpa andra värdepapper än statsobligationer om det råder så kallade "synnerliga skäl", ett villkor som inte närmare definieras av utredningen.

Viktiga delar i det program om köp av värdepapper på upp till 300 miljarder kronor som direktionen nyligen har beslutat om skulle därför också kunna ifrågasättas. Riksbanken skulle inte heller kunna utöka valutareserven om den skulle behöva låna ut amerikanska dollar eller någon annan viktig valuta i penningpolitiskt syfte.
https://www.affarsvarlden.se/bors-ek...nkslag-6993690
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 15:37   #12948
Osukaru
Registered User
 
Osukarus avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Såhär har min utveckling fortsatt sen sist.



Jag anser att diversifiering är en viktig komponent. Annars blir det rysk roulette, förr eller senare åker man på stryk och då kan det vara svårt eller omöjligt (i fall av konkurs, som MQ senast) att återhämta sig. Risken blir helt enkelt för stor över tid med få bolag.

Tiden och ränta-på-ränta är faktorerna som får det att växa på allvar. Diversifiering säkerställer att sin pengamaskin fortsätter och fortsätter. Så skulle jag sammanfatta det.

Vill man inte välja aktier själv så kan man investera i ett par olika vanliga indexfonder och få en ok utveckling, då är man diversifierad.

Jag är investerad med runt 40 bolag själv och sover gott om nätterna.
Såhär är fördelningen i dagsläget:

Intressant med så stor fördelning i ett så litet bolag som Jon de Tech! Hur resonerar du kring det bolaget?
Osukaru är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 16:55   #12949
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Osukaru Visa inlägg
Intressant med så stor fördelning i ett så litet bolag som Jon de Tech! Hur resonerar du kring det bolaget?
Jag gör tvärtemot en väldigt vanlig rekommendation som är att vara insatt i de bolag man investerar i. Jag går efter köp/säljsignaler från min modell mest av allt.

Kan inte ge dig ett bättre svar än så

Jag gillar dock aktiens +13% idag, samt +83% på en månad.


Portföljen upp 1,5% hittills idag, mot svenska börsens 0,5%, i like it.

Började med modellen vid nyår. Får se nästa nyår om modellen håller.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-04-20 klockan 16:56.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 17:01   #12950
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Jag kan väl tillägga att små bolag med liten omsättning gör det lite svårare att köpa/sälja för mig, så det är lite med vemod jag trycker på köpknappen.

Mindre bolag har ofta mycket mer punch i sig dock, så man hoppas ju att den eventuella uppgången täcker vad som finns på köpsidan i orderboken när det är dags att sälja.

Bolag med en omsättning under runt 500k/dag i snitt går jag i regel inte in i om inte rör sig om den inte ska utgöra en väldigt liten del av min portfölj.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-04-20 klockan 17:02.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 13:43   #12951
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Vem tror att dal nr 2 kommer nu?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 15:43   #12952
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 847
Jag. Oljan och corona kommer fucka upp USA
på något sätt. Sen sprids det hit.

Dessutom har nivåerna redan tryckts upp ordentligt från botten vi såg. Varför? Tänk er lättnadsrallyt om coronavaccin kom fram imorgon och oljepriset på magisk vis löste sig. OMX hade sprängt 2000 som en pansarprojektil spränger en gipsvägg. Det är för mycket pengar i omlopp, pengar utan hamnar. De landar i aktier trots att värderingen redan är hög. Orimlig verklighet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 11:18   #12953
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Vad är skillnaden på att leva på vanliga fonder(tex 4% per år regeln) jmf med att ha en börshandlad fond som delar ut? Tex Xact eller andra ETFer

Säljer Xact själv av innehav i fonden då? Elller innebär detta att man skulle kunna sälja av ytterligare någon procent?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 11:20   #12954
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Vad är skillnaden på att leva på vanliga fonder(tex 4% per år regeln) jmf med att ha en börshandlad fond som delar ut? Tex Xact eller andra ETFer

Säljer Xact själv av innehav i fonden då? Elller innebär detta att man skulle kunna sälja av ytterligare någon procent?
de flesta fonderna återinvesterar de utdelningar som ges, de andra är precis som du skriver.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 15:27   #12955
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Någon som är haj på infront web trader?

Jag försöker hitta hur man kan lägga till en avslutsticker för de värdepapper man har i sin depå. Vill ha en rullande lista av alla avslut som sker, med pris och volym, markerad rad om det är högsta/lägsta. Finns det? Har bara hittat liknande lista med hela marknader som underlag, vilket blir tusentals värdepapper och laggande dator som följd.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 20:47   #12956
EnJoker
"Full spätta!"
 
EnJokers avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 80
Jag märkte att affärsvärlden.se tagit bort aktuella kurser för aktier och fonder häromdagen. Jag scrapade dessa för att hålla koll på främst svenska fonders NAV-kurser för en sammanställning av mina investeringar i excel, nu måste nu hitta en ny källa.

Har ni tips om bra ställen att scrapa sånt? Samt hur gör ni för att managera era investeringar?
Såg att privataaffarer.se såg lovande ut så kör vidare på det tills vidare.
EnJoker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 21:47   #12957
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Google sheets använde jag ett tag för några år sen, lite sådär med svenska tickers och jag vet inte om dom slutade uppdatera tjänsten, funkade sådär lite halvt. Kanske svårt att få tag i svenska fonder där gissar jag.

Annars har jag kört både avanza och nordnet genom php och file_get_contents(); funkar bra fortfarande såvitt jag vet.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 11:00   #12958
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Nu smäller det till igen!
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 11:50   #12959
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Nu smäller det till igen!
Får gärna gå ner igen, vill köpa mer på den lägre nivån.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 16:06   #12960
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Jag hade ju turen att jag var för lat för att lägga in en drös pengar i slutet av februari. Är det bättre läge att gå in nu eller tror ni att det kommer en till dipp?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)