Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-02-26, 18:46   #1
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Bara träna ett ben

Åsikter? Jag har upptäckt att höger quadriceps är markant starkare än vänster. Således har jag övergått till att köra benspark med ett ben i taget där vänster styr antalet reps. Jag gör lika många reps och sets på vänster som höger. Jag vill såklart att vänster kommer ifatt eller åtminstone närmar sig höger vad gäller styrka.

Det har funderar på är om jag under en period enbart kan köra vänster för att den ska komma ifatt höger snabbare. Alternativt köra ett extra set med bara vänster. Ellet är vägen att gå att göra som jag gör nu? Nu tränar jag ju symmetriskt där det är mycket mer utmanande för vänster vilket kanske är fullt tillräckligt för att styrkeskillnaden ska utjämna sig.

Tankar?

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-27, 11:40   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Vad har du för nytta av att vara lika stark i båda benen? Har du några besvär av att du är för stark i höger ben, eller har du besvär av att du är svag i vänster ben? Oavsett så kanske skillnaden mellan benen inte spelar så stor roll? Inte direkt så att tennisspelare bara tränar vänster arm och vänster sida av ryggen på gymmet om de är högerhänta och har en större och starkare högersida.

Vi är mer eller mindre assymetriska, att träna mindre för att bli mer symmetrisk tänker jag inte är en lösning, träna så att du tar ut dig i båda benen.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-27, 14:09   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Vad har du för nytta av att vara lika stark i båda benen? Har du några besvär av att du är för stark i höger ben, eller har du besvär av att du är svag i vänster ben? Oavsett så kanske skillnaden mellan benen inte spelar så stor roll? Inte direkt så att tennisspelare bara tränar vänster arm och vänster sida av ryggen på gymmet om de är högerhänta och har en större och starkare högersida.

Vi är mer eller mindre assymetriska, att träna mindre för att bli mer symmetrisk tänker jag inte är en lösning, träna så att du tar ut dig i båda benen.
Skadeförebyggande. Jag strävar inte efter symmetri men styrkeskillnaden är så pass markant att jag åtminstone vill försöka utjämna den. Nu gör jag ju det i.o.m. att jag i benspark kör med ett ben och låter styrkan i vänsterbenet styra antalet reps. Det gör att vänster quadriceps får utmanande och god träning medan höger knappt blir ansträngd. Det fick mig att fundera på om man kunde ta det ett steg längre och addera extraträning bara för ena benet eller om det av någon anledning är tabu.

Igår körde jag t.ex. bulgariska splitböj. Efter detta hade jag kunna sätta mig i bensparken och gjort några extra set för bara vänsterbenet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-27, 16:49   #4
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Om du hela tiden låter det svagare benet bestämma volym så bör du till slut uppnå balans. Att bara träna ena benet låter som ett recept på att få nya problem.

Hur tror du förresten att du har blivit märkbart svagare i ena benet? Du har ju ändå tränat länge nu. Vad jag kan minnas så var jag svagare i typ vänsterarmen kanske första året jag tränade. Sen dess har det, i friskt läge, inte varit några märkbara skillnader.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-27, 17:28   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om du hela tiden låter det svagare benet bestämma volym så bör du till slut uppnå balans. Att bara träna ena benet låter som ett recept på att få nya problem.

Hur tror du förresten att du har blivit märkbart svagare i ena benet? Du har ju ändå tränat länge nu. Vad jag kan minnas så var jag svagare i typ vänsterarmen kanske första året jag tränade. Sen dess har det, i friskt läge, inte varit några märkbara skillnader.
Ja, det kanske räcker att begränsa det på det viset.

Jag vet inte, har för benen historiskt sett kört väldigt lite enbensövningar. Det har jag börjat med på senare år i samband med löpningen. Är väl möjligt att man i alla år på något vänster lyckats ta i lite mer med ena sidan. Sen har jag ju för tillfället skadeproblematik i vänsterbenet vilket skulle kunna förklara styrkeskillnaden.

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-28, 07:55   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Sen har jag ju för tillfället skadeproblematik i vänsterbenet vilket skulle kunna förklara styrkeskillnaden.

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
Ja och denna nervproblematik kan ju göra att du har svårare att utveckla kraft även om mängden muskler finns där, därav mitt förslag om att inte träna vänster separat/mer, för när nervbesvären lättare kanske du har gjort framsteg med vänster men står och stampar med höger.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-28, 09:48   #7
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 733
Kör bara benspark ett ben i taget och kanske bulgariskt splitböj eller utfall så balanseras det nog ut över tiden. ¨

Jag har oblans i mina lats t ex där min vänstra lats både är större, får bättre kontakt och mer pump så jag ser till att varje vecka köra 2-3 övningar där man kör en arm/sida i taget (unilateral), t ex hantelrodd. Så hoppas jag det jämnar ut sig med tiden.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-28, 10:14   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 224
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Kör bara benspark ett ben i taget och kanske bulgariskt splitböj eller utfall så balanseras det nog ut över tiden. ¨

Jag har oblans i mina lats t ex där min vänstra lats både är större, får bättre kontakt och mer pump så jag ser till att varje vecka köra 2-3 övningar där man kör en arm/sida i taget (unilateral), t ex hantelrodd. Så hoppas jag det jämnar ut sig med tiden.
Lats är en annan sak. Det är svårt att träna latsen ordentligt med tvåhandsfattning men övningarna fungerar som allmän träning av ryggen dvs stora delar träffas . Ok i en supinerad chin så kan man träffa latsen ok. Men hantelövningar typ rodd/ enarms pulldown i hiss rätt utförda träffar latsen bättre.

När det gäller symmetrin så har man ofta skillnader mellan höger och vänster sida en del mindre andra större. Det är bara att titta på en byggartävling hur de försöker dölja ojämnheterna...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2024-02-28 klockan 10:16.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-28, 11:57   #9
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Ja och denna nervproblematik kan ju göra att du har svårare att utveckla kraft även om mängden muskler finns där, därav mitt förslag om att inte träna vänster separat/mer, för när nervbesvären lättare kanske du har gjort framsteg med vänster men står och stampar med höger.
Det är möjligt att det är där skon klämmer. Bortsett marklyft så kör jag enbart enbensövningar för benen så är det muskelskillnader snarare än nervproblematik som orsakar styrkediffen så utjämnar det väl sig med tiden. Jag var mest intresserad av ett generellt resonemang kring frågan, alltså om osymmetrisk träning kan vara vägen att gå för att utjämna skillnader. Har nog aldrig sett det förespråkas Men känner liksom vad kan det skada med något extra set här och där om en sida ligger före?

Med det sagt så tror jag att jag kommer att köra på som jag gör nu. D.v.s. symmetrisk träning.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-29, 08:01   #10
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har nog aldrig sett det förespråkas Men känner liksom vad kan det skada med något extra set här och där om en sida ligger före?
Överbelastningsskador
Nä men kör som du vill, anpassa om du märker besvär.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-03-08, 19:30   #11
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 733
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Lats är en annan sak. Det är svårt att träna latsen ordentligt med tvåhandsfattning men övningarna fungerar som allmän träning av ryggen dvs stora delar träffas . Ok i en supinerad chin så kan man träffa latsen ok. Men hantelövningar typ rodd/ enarms pulldown i hiss rätt utförda träffar latsen bättre.

När det gäller symmetrin så har man ofta skillnader mellan höger och vänster sida en del mindre andra större. Det är bara att titta på en byggartävling hur de försöker dölja ojämnheterna...
så om jag får välja en extra latsövning i mina ryggpass borde jag välja enarms pulldowns istället för stående pullovers i CC?
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)