Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-21, 11:48   #37966
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Skall leta efter en reset-knapp sen. Har ju ändå kännt att tvätten är varm fast blöt när den legat där efter ett "blandat"-program. Det är alltså inte någon vädring eller liknande, finns sådana program men jag har alltid valt program som skall vara kompletta.

Tvättmaskinen har jag kört auto. Jag har ju endast använt maskinen kanske max 10 gånger sen jag flyttade in. Har även kört ett långprogram på 70 grader, men luktar ändå. En fundering jag haft är om något ligger under maskinen eller så. Men luktar ju när man öppnar luckan. Så borde inte vara under/bakom maskinen då?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 12:00   #37967
M|cke
Moppefukko
 
M|ckes avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Haninge
Inlägg: 365
I diskmaskinen som luktar illa släng in 2 citroner som du delar på och kör ett program. Brukar döda en hel del doft samt bli rent och fint.

Går även att hälla i ättika typ Perstorps ca 1 dl i botten o köra maskinen engång. Får man bort kalk och annat med.
__________________
M|ckes journal

Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
En sak är klar - man blir inte grov av att träna lite...

Senast redigerad av M|cke den 2019-08-21 klockan 12:03.
M|cke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 12:04   #37968
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Varför måste alla veganer hela tiden berätta att dom är veganer ?.
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 12:06   #37969
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av M|cke Visa inlägg
I diskmaskinen som luktar illa släng in 2 citroner som du delar på och kör ett program. Brukar döda en hel del doft samt bli rent och fint.

Går även att hälla i ättika typ Perstorps ca 1 dl i botten o köra maskinen engång. Får man bort kalk och annat med.
Grymt tack, skall testa detta. Hade förstått om detta skulle göras med en lite äldre maskin, tycker det är märkligt när den är så ny. Jag testar med ättika OCH citron för säkerhets skull ikväll.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 12:23   #37970
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Skall leta efter en reset-knapp sen. Har ju ändå kännt att tvätten är varm fast blöt när den legat där efter ett "blandat"-program. Det är alltså inte någon vädring eller liknande, finns sådana program men jag har alltid valt program som skall vara kompletta.

Tvättmaskinen har jag kört auto. Jag har ju endast använt maskinen kanske max 10 gånger sen jag flyttade in. Har även kört ett långprogram på 70 grader, men luktar ändå. En fundering jag haft är om något ligger under maskinen eller så. Men luktar ju när man öppnar luckan. Så borde inte vara under/bakom maskinen då?
Om torktumlaren är varm så verkar det märkligt att inte tvätten blir torr. Är det en sådan tumlare som blåser ut luft genom ventilationssystemet eller är det en sådan som samlar upp vattnet inuti maskinen och skickar ut det via en slang till avloppet?

Ifall det är den varianten som blåser ut fuktig luft så kan man ju kanske tänka sig att ventilationsröret är underdimensionerat och att en del fukt blir kvar. Dock vet jag inte vad som händer ifall luftflödet skickas ut i ett för smalt rör. Egentligen borde ju detta leda till att det byggs upp ett övertryck i tumlaren och att den stängs av eller går sönder... Fan vet.

Ifall det är den varianten som kondenserar fukten (vilket väl är det vanligaste) så kanske nån vattenbehållare hinner bli full under programmet. Men detta borde ju rimligtvis leda till att tumlaren helt enkelt stängs av, så det borde du märkt.

Bägge de två grejerna jag skrev ovan tycker jag verkar rätt osannolika. Kanske det troligaste är att det är nåt fel på tumlaren så att kondenseringen inte är effektiv och att det är därför det tar sån tid. Annars vet jag inte hur tvätten kan bli varm men inte torr på fyra timmar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 12:31   #37971
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om torktumlaren är varm så verkar det märkligt att inte tvätten blir torr. Är det en sådan tumlare som blåser ut luft genom ventilationssystemet eller är det en sådan som samlar upp vattnet inuti maskinen och skickar ut det via en slang till avloppet?

Ifall det är den varianten som blåser ut fuktig luft så kan man ju kanske tänka sig att ventilationsröret är underdimensionerat och att en del fukt blir kvar. Dock vet jag inte vad som händer ifall luftflödet skickas ut i ett för smalt rör. Egentligen borde ju detta leda till att det byggs upp ett övertryck i tumlaren och att den stängs av eller går sönder... Fan vet.

Ifall det är den varianten som kondenserar fukten (vilket väl är det vanligaste) så kanske nån vattenbehållare hinner bli full under programmet. Men detta borde ju rimligtvis leda till att tumlaren helt enkelt stängs av, så det borde du märkt.

Bägge de två grejerna jag skrev ovan tycker jag verkar rätt osannolika. Kanske det troligaste är att det är nåt fel på tumlaren så att kondenseringen inte är effektiv och att det är därför det tar sån tid. Annars vet jag inte hur tvätten kan bli varm men inte torr på fyra timmar.
Här är maskinen, själva vattenbehållaren fylldes, men inte helt, så fanns en hel del plats kvar för mer vatten där under 4h programmet.
Jag skall testa ett till program i dagarna, se om det blir samma problem. Har inte använt maskinen så många gånger än, så kanske finns något trix för det hela.


Senast redigerad av Akerhage den 2019-08-21 klockan 12:33.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 12:32   #37972
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Varför måste alla veganer hela tiden berätta att dom är veganer ?.
Det vet du nog svaret på. Det är en stor grej för dom och många gillar nog inte att den stora massan har ett så problemfritt förhållande till kött och vill liksom få fram att "så där borde ni inte göra, ni borde göra som mig!".

Jag har överlag lite svårt för folk som "är" saker. Det är nog främst för att jag själv inte vill bli ihopklumpad med extremerna av dessa saker. Jag väljer snarare ser det som att jag gör/utövar saker.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 12:50   #37973
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Är det där en kombination av torktumlare och tvättmaskin?

Ifall det är det så kan man ju kanske tänka sig att den inte är lika effektiv som en vanlig tumlare. Men att tvätten fortfarande är fuktig efter 4h låter ju ändå rätt kasst. En vanlig tumlare tar ju inte mer än en timme i alla fall. Ska väl vara om du lastat den med för mycket tvätt och att den är dåligt centrifugerad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 12:55   #37974
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är det där en kombination av torktumlare och tvättmaskin?

Ifall det är det så kan man ju kanske tänka sig att den inte är lika effektiv som en vanlig tumlare. Men att tvätten fortfarande är fuktig efter 4h låter ju ändå rätt kasst. En vanlig tumlare tar ju inte mer än en timme i alla fall. Ska väl vara om du lastat den med för mycket tvätt och att den är dåligt centrifugerad.
Nej, detta är endast en torktumlare. "Torrhetsgrad" går inte att justera på andra program än Bomull av de jag testat.
Sen en DUM fråga. Men antar att den ifyllda solen är mer torrt? Det blev iaf längre tid då.

Senast redigerad av Akerhage den 2019-08-21 klockan 13:02.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 13:26   #37975
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
12.1 Vid otillfredsställande torkresultat - Hittade dessa punkter som jag skall kontrollera sen hemma.

Vart sitter "luftflödeshålen"? Kondensorn har jag tagit ut innan, men den ser inte igentäppt ut alls. Dock låg där en barnstrumpa när vi flyttade in. Kanske har tidigare hyresgäst som bodde där ett halvår kört maskinen med en strumpa i kondensatorn och på något sätt försämrat maskinen?

• Kondensorn är igentäppt. (Har kollat denna, hittade en strumpa första gången som jag tog ut)
• Felaktig inställning av värmeledningssensorn (se avsnittet " Inställningar - Justering av återstående fuktgrad för tvätten " för bättre inställning). Skall kolla detta!
• Luftflödeshålen är igentäppta. (Vart sitter dem?)

Tycker det är konstigt att alla ECO-varianter alltid tar längre tid oavsett maskin (tvätt, tork och disk) med. Men de kör väl inte på samma värme.

Senast redigerad av Akerhage den 2019-08-21 klockan 13:30.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 13:28   #37976
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Nej, detta är endast en torktumlare. "Torrhetsgrad" går inte att justera på andra program än Bomull av de jag testat.
Sen en DUM fråga. Men antar att den ifyllda solen är mer torrt? Det blev iaf längre tid då.
Om det är denna tumlaren så finns det en manual att ladda ner i pdf-format en bit ner. Där står det rimligtvis vad de olika knapparna betyder.

https://www.electrolux.se/laundry/la...yer/ew7h527s1/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 13:36   #37977
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
12.1 Vid otillfredsställande torkresultat - Hittade dessa punkter som jag skall kontrollera sen hemma.

Vart sitter "luftflödeshålen"? Kondensorn har jag tagit ut innan, men den ser inte igentäppt ut alls. Dock låg där en barnstrumpa när vi flyttade in. Kanske har tidigare hyresgäst som bodde där ett halvår kört maskinen med en strumpa i kondensatorn och på något sätt försämrat maskinen?

• Kondensorn är igentäppt. (Har kollat denna, hittade en strumpa första gången som jag tog ut)
• Felaktig inställning av värmeledningssensorn (se avsnittet " Inställningar - Justering av återstående fuktgrad för tvätten " för bättre inställning). Skall kolla detta!
• Luftflödeshålen är igentäppta. (Vart sitter dem?)
Den torra varma luften pumpas ju in i trumman och sedan går den fuktiga luften till luddfiltret och sedan till kondenseringskammaren där vattnet samlas och luften blir torr igen, innan den pumpas in i trumman igen för att samla upp lite mer fuktighet...

Så ifall någon av dessa passager där luften pumpas runt är igensatt så funkar det ju sämre. Det rimligaste är väl att det är kring luddfiltret något kan sättas igen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 14:00   #37978
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Nu är ju i ga passager igentäppta vad jag vet dock. Om inte slangarna från maskinen till rören är knas? Om dom påverkar. Men har noll koll på sådant.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 14:52   #37979
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Nu är ju i ga passager igentäppta vad jag vet dock. Om inte slangarna från maskinen till rören är knas? Om dom påverkar. Men har noll koll på sådant.
Vad har du för slangar från maskinen?

Det borde rimligtvis bara finnas en enda slang, vilket är till för vatten som ska spolas ut till avloppet.

Ifall den slangen vore igensatt skulle det rimligtvis innebära att tumlaren inte funkar alls, eftersom maskinen borde vara full av vatten mest hela tiden. Dessutom borde vattenbehållaren i tumlaren isåfall bli helt överfull och inte bara halvfull.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 15:09   #37980
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
På den torktumlaren finns det inställningar för torrhetsgrad. Läs i manualen. Tror du ska hålla in 2 knappar samidigt i 3 sekunder och sedan välja med en stapel hur torrt den ska torka.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)