Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-23, 19:41   #16
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag måste väl bara säga min åsikt också. Jag tycker att du, om du har svårt att gå upp i vikt, ser till att njuta av lite godare grejer istället. Lite glass, godis på kvällen eller liknande. Att snapsa olja och hålla på är ju verkligen skitäckligt, och att tvinga sig i trögflytande fett är nog inte bra för psyket i längden.
Gammal 2008-07-23, 19:45   #17
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag måste väl bara säga min åsikt också. Jag tycker att du, om du har svårt att gå upp i vikt, ser till att njuta av lite godare grejer istället. Lite glass, godis på kvällen eller liknande. Att snapsa olja och hålla på är ju verkligen skitäckligt, och att tvinga sig i trögflytande fett är nog inte bra för psyket i längden.
+1

Med ett högt energiintag har man också ett större "utrymme" för onyttigheter. Använd det!

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 19:47   #18
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
+1

Med ett högt energiintag har man också ett större "utrymme" för onyttigheter. Använd det!
Jag måste bara läkna till ett intressant inlägg, med tanke på all optinoja som råder:

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=1219

Hoppas att KG godkänner.
Gammal 2008-07-23, 19:53   #19
Fredspipan
Banned User

Reg.datum: May 2008
Citat:
Snacka om att missuppfatta..
Jag tycker verkligen inte om sötsaker. Godis och glass lockar inte.
Sen innebär ju de höga sockerhalterna i den sortens föda en höjning av blodsockret vilket som jag förstått det skall leda till att man lägger på sig mer fett.

Jag får i mig extra energi genom mörk choklad, nötter och olja.
Samt även fet grädde i vissa maträtter, jag tycker att vispgrädde ger än mycket bättre konsistens än de fettsnålare.
Fredspipan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 20:21   #20
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Du tror inte att fett från grädde lätt lagras in som fett?
Gammal 2008-07-23, 20:24   #21
Fredspipan
Banned User

Citat:
Du tror inte att fett från grädde lätt lagras in som fett?
Varför skulle fettet från grädde lagras in lättare än fett från andra livsmedel? Eller har mättat fett lättare att omvandlas till kroppsfett än andra fetter?
Gammal 2008-07-23, 20:25   #22
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Omväxling förnöjer, så att säga.
Precis. Och det är här jag ofta tycker det kan dra iväg lite när det gäller att "optimera" sin kost. Äter man varierat och utan att överdriva intag av något livsmedel så ska det mycket till för att det ska bli helt galet. Är målet viktuppgång - se över den nuvarande kosthållningen och tänk på hela bilden. Vart kan man lägga till något extra? Kanske kan man omfördela det man redan äter och på så vis få plats med mer?

Genom att tänka lite mer på helheten och inte fastna i detaljer tror jag man kan komma långt. Missförstå mig inte, även jag tycker det är fantastiskt roligt att detaljstudera kosten men därmed inte sagt att det upptar all min tid. Och självklart är det av stor vikt att tänka på eventuella hälsoeffekter av det man stoppar i sig men även här finns utrymme för en och annan godbit .
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 20:32   #23
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fredspipan Visa inlägg
Sen innebär ju de höga sockerhalterna i den sortens föda en höjning av blodsockret vilket som jag förstått det skall leda till att man lägger på sig mer fett.
Då har du förstått fel. Som Scratch89 säger är det främst det dietära fettet som lagras in som kroppsfett. Vidare leder även en fettrik kost till att mer dietärt fett förbränns.

Om kaloribalansen under en viss tid är negativt kommer fettförbränningen under den tiden överstiga fettinlagringen. Detta oavsett kostens fördelning (förutsatt att vi förstås håller oss inom rimliga gränser och inte teoretiserar kring totalt oväsentliga extremexempel såsom en kost som enkom består av punschpraliner och körsbärslikör).
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 20:32   #24
Fredspipan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Precis. Och det är här jag ofta tycker det kan dra iväg lite när det gäller att "optimera" sin kost. Äter man varierat och utan att överdriva intag av något livsmedel så ska det mycket till för att det ska bli helt galet. Är målet viktuppgång - se över den nuvarande kosthållningen och tänk på hela bilden. Vart kan man lägga till något extra? Kanske kan man omfördela det man redan äter och på så vis få plats med mer?

Genom att tänka lite mer på helheten och inte fastna i detaljer tror jag man kan komma långt. Missförstå mig inte, även jag tycker det är fantastiskt roligt att detaljstudera kosten men därmed inte sagt att det upptar all min tid. Och självklart är det av stor vikt att tänka på eventuella hälsoeffekter av det man stoppar i sig men även här finns utrymme för en och annan godbit .
Det är helheten jag tänker på. Jag vill att mitt energiintag skall ligga på +4000kcal/dag och letar sätt att på enkla sätt höja det.
I den här tråden är det grädde med hög fetthalt istället för matlagningsgrädde
mitt förslag på att enkelt höja energiintaget på flera hundra kalorier.

Just nu verkar argumenten mot vispgrädde vara obefintliga.
Gammal 2008-07-23, 20:36   #25
Fredspipan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Då har du förstått fel. Som Scratch89 säger är det främst det dietära fettet som lagras in som kroppsfett. Vidare leder även en fettrik kost till att mer dietärt fett förbränns.

Om kaloribalansen under en viss tid är negativt kommer fettförbränningen under den tiden överstiga fettinlagringen. Detta oavsett kostens fördelning (förutsatt att vi förstås håller oss inom rimliga gränser och inte teoretiserar kring totalt oväsentliga extremexempel såsom en kost som enkom består av punschpraliner och körsbärslikör).
Vad är dietärt fett? Så att chockhöja insulinutsöndringen innebär inte att man lägger på sig mer fett?

Är det du säger att mängden kroppsfett som bildas enbart beror på kaloriintaget?
Äter jag 1000kcal mer än jag förbränner lägger jag på mig exakt samma fettmängd oavsett om energin kommer ifrån enbart sötsaker eller nyttig kost?
Gammal 2008-07-23, 20:51   #26
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Vad är dietärt fett? Så att chockhöja insulinutsöndringen innebär inte att man lägger på sig mer fett?

Är det du säger att mängden kroppsfett som bildas enbart beror på kaloriintaget?
Äter jag 1000kcal mer än jag förbränner lägger jag på mig exakt samma fettmängd oavsett om energin kommer ifrån enbart sötsaker eller nyttig kost?
Dietärt fett är fett du får i dig från maten. Insulin är fettinlagrande, men det är fortfarande kaloribalansen som avgör om du går upp eller ner i vikt.

1000 kcals överskott kommer att ge samma effekt, förutsatt att resten av kosten är bra, eller åtminstone inget bara-Snickers-och-cola exempel. Såg du länken jag postade för ett par inlägg sen?
Gammal 2008-07-23, 20:57   #27
Fredspipan
Banned User

Citat:
Dietärt fett är fett du får i dig från maten. Insulin är fettinlagrande, men det är fortfarande kaloribalansen som avgör om du går upp eller ner i vikt.

1000 kcals överskott kommer att ge samma effekt, förutsatt att resten av kosten är bra, eller åtminstone inget bara-Snickers-och-cola exempel. Såg du länken jag postade för ett par inlägg sen?
Det är inte att gå upp i vikt jag talar om utan att gå upp i vikt med så lite fettinlagring som möjligt.
Eftersom att insulin som du sade är fettinlagrande måste man ju lagra in mer fett på samma energiintag om man äter mat som utsöndrar mycket insulin än om man äter mat som inte gör det. Har jag fattat det rätt?

Jag läste att grub har konstiga matvanor.
Gammal 2008-07-23, 20:59   #28
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Är det du säger att mängden kroppsfett som bildas enbart beror på kaloriintaget? Äter jag 1000kcal mer än jag förbränner lägger jag på mig exakt samma fettmängd oavsett om energin kommer ifrån enbart sötsaker eller nyttig kost?
Energi är energi och kan inte bara försvinna eller skapas utan vidare. Äter du ett överskott så måste det överskottet ta vägen någonstans. Ofta i form av en ökad fettinlagring = viktuppgång. Äter du ett underskott så måste detta underskott fyllas på från annan energikälla t.ex. våra kära fettceller = viktnedgång.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 22:52   #29
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Det är inte att gå upp i vikt jag talar om utan att gå upp i vikt med så lite fettinlagring som möjligt.
Eftersom att insulin som du sade är fettinlagrande måste man ju lagra in mer fett på samma energiintag om man äter mat som utsöndrar mycket insulin än om man äter mat som inte gör det. Har jag fattat det rätt?

Jag läste att grub har konstiga matvanor.
Bra tråd om ämnet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270

Om du har en bra kost, och du lägger till lite godis eller vad som helst för att komma upp på ett överskott, kan du inte vara säker på om det är godiset eller kycklingfilén som ger dig ett överskott. Det är inte heller säkert om överskottet kommer att bestå av 50/50 muskler/fett, eller 20/80, om det ens kommer bli någon skillnad. Det är fortfarande storleken på överskottet som avgör hur mycket fett du lagrar in, inte vad som skapar överskottet.

Notera nu att jag pratar om hyfsat normalt ätande, och för friska människor. Diabetiker och personer med metabolt syndrom kanske inte ska börja hälla i sig sirap, men jag bortser från extremfall just nu.

Förövrigt har lösgodis inte högt GI, då det innehåller hälften fruktos.
Gammal 2008-07-23, 22:53   #30
Fredspipan
Banned User

Citat:
Dietärt fett är fett du får i dig från maten.
Så eddie menar alltså att hur mycket kroppsfett man lägger på sig beror på hur mycket fett man äter?
Jag som trodde att fettinlagring beror på energiintaget.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.