Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-03, 20:37   #391
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av WorkOutBuddy Visa inlägg
Vad ger dig inte cancer idag?
Undrar hur många gånger det där har dykt upp i den här tråden nu. Lika totalt felaktigt varenda gång men likförbaskat upprepas det.

INGET "ger" cancer och det som är carcinogent idag var även carcinogent för 20 år sedan och 100 år sedan. Att det sedan finns FLER faktorer idag än för 100 år sedan och att vi sedan dess upptäckt fler samband i forskninge för vad som förefaller gynnsamt/ogynnsamt är en annan sak.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 20:41   #392
sumialic
Banned User

Reg.datum: Mar 2009
Vad menas med "cantonese-style salted fish"?

Som jag har förstått det är t.ex. rökt lax något man ska hålla sig ifrån?

Hur är det med gravad lax? Går det under cantonese-style salted fish eller?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 06:45   #393
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Risken för att nivåerna av vitamin A ska bli toxiskt höga varierar också beroende på källan. Retinol från livsmedel, med vissa undantag, har en mindre benägenhet att bidra till en toxicitet. Leverpåverkan är väl annars ett orosmoment vid alltför höga intag då förråden överfylls. Gissar att du inte är gravid men höga doser kan ev. vara en riskfaktor för fetal påverkan.
Citat:
Ursprungligen postat av Frumpish Visa inlägg
Nu misstänker jag att benskörhet av vitamin A är något man drabbas av långt senare i livet så att du har svårt att bryta benen just nu innebär inte att du kommer undan utan skador med ett skyhögt intag av vitamin A.
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja det finns storrökare som inte har lungcancer också. Så risken finns nog inte.

Skelettskador och akuta leverskador. En teori om varför André äventyrsresande besättning dog är att de kan ha fått A-vitaminförgiftning från all isbjörnslever som visst skall vara det mest A-vitminrika som finns. Men det är bara en skröna antagligen.

Tack var svaren! Nu vet jag inte om det hjälper men jag är sån som pimplat 1-3liter mjölk/dag under mina 22år och fortsätter dricka nu fast endast 2-3dl. Vill inbilla mig att detta byggt upp ett ganska "bra" skelett, men det är ju ni som är experterna. Om jag nu skulle få benskörhet när jag är 75 för att jag råkar älska leverpastej, so be it.

Akuta leverskador låter lite värre... Men sen kanske man inte ska överdriva, Har satt i mig 1 paket leverpastej(250gram) på 1vecka, får väl köra äggmackor ett par veckor nu innan jag köper pastej igen. Minskar riskerna förhoppningsvis.
Gammal 2009-08-04, 11:05   #394
WorkOutBuddy
Registered User

WorkOutBuddys avatar

Reg.datum: May 2009
Citat:
Undrar hur många gånger det där har dykt upp i den här tråden nu. Lika totalt felaktigt varenda gång men likförbaskat upprepas det.

INGET "ger" cancer och det som är carcinogent idag var även carcinogent för 20 år sedan och 100 år sedan. Att det sedan finns FLER faktorer idag än för 100 år sedan och att vi sedan dess upptäckt fler samband i forskninge för vad som förefaller gynnsamt/ogynnsamt är en annan sak.
Jaja, varför överanalysera det jag skrev. Jag menade bara att det mesta idag ökar riskerna för att man ska få cancer.
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
PB, om Workoutbuddy själv får välja
WorkOutBuddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 11:06   #395
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Jaja, varför överanalysera det jag skrev. Jag menade bara att det mesta idag ökar riskerna för att man ska få cancer.
Och Eddie svarade att det var fel, vilket det är.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 11:24   #396
WorkOutBuddy
Registered User

WorkOutBuddys avatar

Reg.datum: May 2009
Äsch!
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
PB, om Workoutbuddy själv får välja
WorkOutBuddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 11:37   #397
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Jag menade bara att det mesta idag ökar riskerna för att man ska få cancer.
Jag vet att du menade så och det var precis vad jag besvarade. Det är helt fel helt enkelt, om och om igen skriver folk att "allt ger cancer" och det är lika felaktigt varenda gång.
Gammal 2009-08-06, 06:21   #398
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Vad menas med "cantonese-style salted fish"?
Fisken är rökt och innehåller nitrit.
Gammal 2009-08-06, 09:43   #399
sumialic
Banned User

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Fisken är rökt och innehåller nitrit.
Måste vara rökt alltså?

Skulle gissa på att rökt lax går bort då alltså?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-06, 11:58   #400
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Skulle gissa på att rökt lax går bort då alltså?
Jag har inte läst något om rökt lax i rapporten. Men kolla ingrediensförteckningen helt enkelt, finns där E250 så är risken större såklart.
Gammal 2009-08-13, 15:24   #401
conundrum
Registered User

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J
Vad är det just i kött som ger ökad cancer risk? Verkar ju vara en restprodukt det handlar om eftersom det är risken för tjock och ändtarms cancer som ökar, dvs. när det mesta av näringen är upptagen.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nitrosaminer, hemproteiner och genotoxisk formation av heterocykliska aminer, t ex. Kanske expression av alpha-methylacyl-coenzym A racemase.
Förekommer dessa substanser naturligt i rött kött kommet från fribetande ekologiskt 100% certifierat djur (dvs. inte det av livsmedelsindustrin bulvancertifierade organiska köttet, som egentligen är konventionellt uppfött)?

Finns det ens över huvudtaget studier som antyder att kött från fribetande ekologiskt 100% certifierat djur ger upphov till någon form av ohälsoutveckling eller förkortad livslängd?
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 17:10   #402
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av conundrum Visa inlägg
Förekommer dessa substanser naturligt i rött kött kommet från fribetande ekologiskt 100% certifierat djur (dvs. inte det av livsmedelsindustrin bulvancertifierade organiska köttet, som egentligen är konventionellt uppfött)?

Finns det ens över huvudtaget studier som antyder att kött från fribetande ekologiskt 100% certifierat djur ger upphov till någon form av ohälsoutveckling eller förkortad livslängd?

Titta i post 21:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...9&postcount=21

Jag tolkar King Grubs text som att det är nedbrytningsprodukter, av hemegrupperna i myoglobinet, som framkallar cancern.

Alltså spelar det ingen roll ifall det är kött från vilt eller tamboskap.

Möjligen att vitt kalvkött är ett undantag men där finns andra aspekter:
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid...k_id=GO02MJ209
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 17:52   #403
Fatcan
Registered User

Fatcans avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jobbigt, jag äter rött kött nästan varje dag i stora portioner. Charkprodukter är jag dock inte.
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 11:33   #404
conundrum
Registered User

Reg.datum: Jul 2009
Försök få tag i helt ekologiskt kött, alltså inte kött från massproducerade djur som stått i trånga burar, matade med speciella preparat för tillväxtens skull, blivit antiinflammatoriskt medicinerade och injicerade med en massa tillväxthormoner.

Det finns inga studier som antyder att kött från fribetande ekologiskt 100% certifierat djur ger upphov till någon form av ohälsoutveckling eller förkortad livslängd.
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 12:27   #405
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av conundrum Visa inlägg
Det finns inga studier som antyder att kött från fribetande ekologiskt 100% certifierat djur ger upphov till någon form av ohälsoutveckling eller förkortad livslängd.
Är det som Grub och Sverker menar (vilket inte är säkert men samtidigt inte kan bortses från) spelar det ingen roll om det handlar om de djur du nämner. Att inga studier finns är synd men kan tänka mig att, precis som för viltkött, det saknas ett nog stort material att bygga en sådan studie på. Å andra sidan kan du ha rätt i att det är något annat som ger denna ökade risk.

Är till 100% inne på att det kött man väljer ska vara av ekologisk natur men samtidigt bör kosten varieras så pass att det inte blir kött i stora mängder dagligen. Ekologiskt eller ej. Fisk, vegetariskt, kyckling, (viltkött)...
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:49.