Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-07, 19:39   #1
ogge_112
Registered User

Reg.datum: Aug 2007
Plugga näringslära

Har börjat bli intresserad av näringslära och funderar på att börja plugga helst en kurs eller ett program inom detta ämne på högskola/universitet. Någon som har erfarenheter och tips om detta? Vad finns det för olika vägar att gå osv.?
ogge_112 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:15   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Du är inte den första som frågar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=84838

Jag själv går på kost- och friskvårdsprogrammet, och Eddie Vedder går systerprogrammet i Uppsala (Kostvetarprogrammet). Helt ok grunder i näringslära, fast om du vill lära dig riktig näringslära, dvs biokemi a la King Grub, är det näringsfysiologutbildningar du ska söka, eller eventuellt dietistutbildningar.
Gammal 2008-10-07, 20:30   #3
Traenarn
Registered User

Traenarns avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
[/url]
dvs biokemi a la King Grub, är det näringsfysiologutbildningar du ska söka, eller eventuellt dietistutbildningar.
Har verkligen biokemi så mycket att göra om just näringslära? Trodde biokemi var mkt bredare och med den största inriktning på läkemedel?
Gammal 2008-10-07, 20:32   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Traenarn Visa inlägg
Har verkligen biokemi så mycket att göra om just näringslära? Trodde biokemi var mkt bredare och med den största inriktning på läkemedel?
Biokemi har typ ALLT att göra med näringslära.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:41   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Traenarn Visa inlägg
Nej, biokemi handlar inte bara om näringslära, men näringslära handlar bara om biokemi.
Gammal 2008-10-07, 20:55   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Den som tror att det kommer att handla om X gram protein vid måltid Y, eller som att läsa en Paulunbok, kommer att bli gravt besviken. Det är som sagt enbart kemi när man kommer upp på lite högre nivå än vad populärvetenskapliga verk har att erbjuda.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 21:03   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den som tror att det kommer att handla om X gram protein vid måltid Y, eller som att läsa en Paulunbok, kommer att bli gravt besviken. Det är som sagt enbart kemi när man kommer upp på lite högre nivå än vad populärvetenskapliga verk har att erbjuda.
Man kommer helt enkelt fram till att det inte var så roligt som man först trodde.
(Dock är det kul när man äntligen börjar bemästra den tyngre kemin!)
Gammal 2008-10-08, 06:04   #8
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Nej, det är för att det innehåller väldigt höga halter av vätecyanidproducerande glykosider.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV
Ett bra exemplel på att näringslära bara är en liten gren på det stora kemiträdet.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 16:19   #9
Shajjn
Registered User

Reg.datum: Oct 2004
Sök till kandidatprogrammet i nutrition på Stockholms universitet om du vill läsa the real thing.
Kursbeskrivning: http://sisu.it.su.se/info/NNUTK

Är du däremot bara lite nyfiken på näringslära och vill kunna det "bra" så räcker det att låna ett par bra böcker och att hänga här på Kolozzeum.
Men vill du ha en examen, som bevis på att du kan lika mycket näringslära som random på kolo, så ska du gå kostvetar, friskvård etc..
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p
Shajjn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 16:26   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Shajjn Visa inlägg
Men vill du ha en examen, som bevis på att du kan lika mycket näringslära som random på kolo, så ska du gå kostvetar, friskvård etc..
Vad menar du nu?
Gammal 2008-10-08, 16:26   #11
Johan_P
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre

Johan_Ps avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Jag själv går på kost- och friskvårdsprogrammet, och Eddie Vedder går systerprogrammet i Uppsala (Kostvetarprogrammet).
Får man fråga vad det är för yrke efter utbildningen som ni strävar efter? Fungerar nämnda program ungefär som KY-utbildningar?

Lycka till med utbildningarna Scratch och Eddie, förresten!
Ångest över proteinpulver, då har det gått långt.
Johan_P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 16:29   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_P Visa inlägg
Får man fråga vad det är för yrke efter utbildningen som ni strävar efter? Fungerar nämnda program ungefär som KY-utbildningar?

Lycka till med utbildningarna Scratch och Eddie, förresten!
Jag vill forska, helst om idrottsnutrition. Eddie vet jag inte; jag antar att han kommer hamna inom den offentliga sektorn, där han sitter och vänder och vrider för att få skolmatsbudgeten att gå ihop.

Annars finns det rätt så bra möjligheter att hamna på de allra flesta ställena inom friskvårdsområdet. Det var någon från förr-förra årskullen som blev anställd av ett rätt så stort företag i Göteborgstrakten (kom inte ihåg vilket det var, typ Volvo eller Atlas Copco, något liknande) där hon fick starta upp företagshälsovård för de anställda på fabriken. Tydligen jäkligt kul, varierande och bra betalt.
Gammal 2008-10-08, 16:43   #13
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jag läser en del näringslära/kostkunskap som ingår i ämnet folkhälsokunskap. Detaljnivån är inte djup vad gäller kemidelen men jag lär mig en hel del om beteenden och hur man ändrar dessa. Att jobba som kemist inom livsmedelsindustrin lockar mig inte alls och dietister jobbar mest inom vården med redan sjuka vilket inverkade på valet för min del.

Det man bör tänka på är alltså inte bara att man vill läsa näringslära utan även fundera på vad man vill jobba med när man är klar.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 16:47   #14
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det man bör tänka på är alltså inte bara att man vill läsa näringslära utan även fundera på vad man vill jobba med när man är klar.
Ett stort +1 här. Många i klassen verkar vilja läsa näringslära för att det är "kul", och för att det är som det nya media, som Trance så fint har uttryckt det tidigare. Många verkar dock inte se sammanhanget; vad ska man med sin näringslära till, när man inte är intresserad av vare sig beteendevetenskap, träning eller anatomi? Det har redan varit ett par drop-outs för att de kom på att det faktiskt inte är Paulunvetenskap man läser.
Gammal 2008-10-08, 19:18   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_P Visa inlägg
Fungerar nämnda program ungefär som KY-utbildningar?
Nej det är akademiska utbildningar. Som leder till kandidatexamen minst och sedan möjlighet till vidare studier om man vill det.

Jag skulle aldrig i livet gå en utbildning som inte är en universitetsutbildning, inget ont om andra utbildningar utan snarare så att jag är en riktig universitetsbög.

Angående min framtid så är ju vidare studier alltid något som lockar men huruvida den motivationen finns när man väl gått tre år är ju svårt att säga. Yrkesmässigt ligger nog Scratch89's gissning ganska nära sanningen, jag får sitta och räkna pengar på någon liten kommuns skolmatsedel, äldreboendes mat eller så. För övrigt ett yrke jag vore stolt över om jag hade. Att jobba inom näringslivet vore också kul, produktutveckling inom livsmedelsindustrin t.ex.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:01.