2007-09-18, 00:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Styrkelyft, eller..?
Min kamrat Dogge tjatar så mycket om att jag ska skaffa en egen journal, så jag får väl ge det en chans. Hoppas jag "orkar" fortsätta skriva i den bara *whistle*
Korta fakta:
Ålder: 33 (född -74)
Längd: 187 cm
Vikt: 109,2 kg (senaste morgonvikten)
Kort bakgrund:
Tävlade i styrkelyft som junior. Tävlade då i klass 125 kg (kroppsvikt ca 118-123 kg). I mina första 3 tävlingar representerade jag Kiruna Kraftsport, sen flyttade jag till Göteborg och började då tävla för Göteborgs SK. När jag blev senior (24 år) försvann motivationen och jag slängde upp styrkelyftet på hyllan.
Mina tävlingspers var:
Böj: 307,5 kg
Bänk: 195 kg (Fick 200 kg underkänt med 2-1 på min sista tävling)  *
Mark: 310 kg
Total: 810 kg
Gjorde bara 10 tävlingar men hann ändå med en del:
Lag-SM-Final juniorer: Brons
J-SM: Guld
J-EM
J-VM (Brons i marklyft, men har ännu inte fått medaljen)  *
Har sen ca 3 år tillbaka börjat nosa på en comeback, men jag skjuter upp eländet hela tiden. Har en rygg som jävlas med mig allt för ofta.
|
|
|
2007-09-18, 00:30
|
|
Registered User
|
17 sep -07
Plats: Sporthallen
Böj, utan bälte:
70*8
100*5
120*5
140*5
165*4-4-4-4
Böj, utan bälte, mot bänk (bänkhöjd ca 45 cm)
170*5
185*5
190*5
200*5
Har sen några veckor tillbaka börjat träna utan bälte. Detta för att stärka mitt midjeparti som definitivt är min svagaste del. Kanske kan detta även göra att min onda rygg blir bättre..?
Detta pass kändes helt ok, har gått tungt i böjen på sistone.
|
|
|
2007-09-18, 08:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lukaspappa
Min kamrat Dogge tjatar så mycket om att jag ska skaffa en egen journal, så jag får väl ge det en chans. Hoppas jag "orkar" fortsätta skriva i den bara *whistle*
Korta fakta:
Ålder: 33 (född -74)
Längd: 187 cm
Vikt: 109,2 kg (senaste morgonvikten)
Kort bakgrund:
Tävlade i styrkelyft som junior. Tävlade då i klass 125 kg (kroppsvikt ca 118-123 kg). I mina första 3 tävlingar representerade jag Kiruna Kraftsport, sen flyttade jag till Göteborg och började då tävla för Göteborgs SK. När jag blev senior (24 år) försvann motivationen och jag slängde upp styrkelyftet på hyllan.
Mina tävlingspers var:
Böj: 307,5 kg
Bänk: 195 kg (Fick 200 kg underkänt med 2-1 på min sista tävling)  *
Mark: 310 kg
Total: 810 kg
Gjorde bara 10 tävlingar men hann ändå med en del:
Lag-SM-Final juniorer: Brons
J-SM: Guld
J-EM
J-VM (Brons i marklyft, men har ännu inte fått medaljen)  *
Har sen ca 3 år tillbaka börjat nosa på en comeback, men jag skjuter upp eländet hela tiden. Har en rygg som jävlas med mig allt för ofta.
|
En fin meritlista som många inte kan mäta sig med, starkt att hinna med allt på den korta karriären du hade. Blir oerhört spännande att se "Del 2" i karriären om det blir en comeback (håller tummarna) du var bra grundstark som ung och den nivån är du ju redan förbi tycker jag. Får du bara vara hel kommer du bli livsfarlig på podiet!
Det som talar för stora vikter om du begår comeback är som jag ser det främst följande:
1. Du var duktig på att få ut kilo av den gamla utrustningen och med den nya betydligt förbättrade utrustningen så kommer du få ut ännu mer! Speciellt i böj och bänk förstås.
2. Din tävlingsinstinkt! Få lyftare kan mäta sig med dig när det gäller att få till det på tävling, dina träningsresultat med utrustning var ju hästlängder från dina tävlingsresultat!
Kul att "tjatet" gav resultat
|
|
|
2007-09-18, 08:51
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
Kiruna är verkligen på G! Kommer du tillbaka på liknande nivå som förut så får ni ett kanonbra SL-lag
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
|
|
|
2007-09-18, 09:41
|
|
Registered User
|
Ja, Kiruna verkar vara på G  Det var när jag flyttade tillbaka upp till Kiruna som jag halkade in på styrkelyft igen. Nu lever ju sporten i stan igen. När jag tävlade för Kiruna Kraftsport, 1996-97, så var jag väldigt mycket ensam i min satsning. Hade jag inte flyttat till Göteborg så hade jag inte fått dom resultat jag fick.
Det som dock talar emot en comeback är böjen. Tyckte alltid den var grymt jobbig, både rent fysiskt och kanske ännu mer mentalt. Ska bli intressant att få testa dagens utrustning. Lär väl återigen göra ett flertal "Matti Nykänen" och flyga in i böjställningen
Men visst får jag inspiration och motivation av att läsa träningsjournaler här på kolozzeum
|
|
|
2007-09-18, 21:33
|
|
Registered User
|
18 sep -07
Bänkpress, "mellansmala" (lillfingret nån cm innanför ringen):
70*X-X
100*5
120*5
125*5
130*5
135*5
142,5*5
132,5*5
4 set triceps
5 set biceps
Känner att trycket är på G. Förra passet smalbänk fick jag "bara" en 4a på 140 kg som topp. Sliten i ryggen efter gårdagens böjpass. Hoppas det mest berodde på trötthet i ryggen..?
|
|
|
2007-09-19, 08:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lukaspappa
18 sep -07
Bänkpress, "mellansmala" (lillfingret nån cm innanför ringen):
70*X-X
100*5
120*5
125*5
130*5
135*5
142,5*5
132,5*5
4 set triceps
5 set biceps
Känner att trycket är på G. Förra passet smalbänk fick jag "bara" en 4a på 140 kg som topp. Sliten i ryggen efter gårdagens böjpass. Hoppas det mest berodde på trötthet i ryggen..?
|
Så här stark har du väl aldrig varit vid den här tiden på året? Du brukar ju vara långt ned i träsket i september. Håller kroppen ihop törs jag inte tänka mig de hemska vikterna du kommer att ha på stången när det vankas vår igen
|
|
|
2007-09-19, 09:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dogge21
Så här stark har du väl aldrig varit vid den här tiden på året? Du brukar ju vara långt ned i träsket i september. Håller kroppen ihop törs jag inte tänka mig de hemska vikterna du kommer att ha på stången när det vankas vår igen 
|
"Aldrig" är nog att ta i en smula...  Men visst var det ett bra tag sen jag hade dessa krafter i september månad. Sommar- och golfsäsongen brukar tära på min styrka. Dock är jag tyngre nu än vad jag var förra året vid den här tiden. Som kuriosa kan jag nämna att 17 sep förra året orkade jag bara en 3a på 130 kg i vanlig bänkpress.
|
2007-09-19, 18:53
|
|
Registered User
|
Markus har ont i armarna efter gårdagens bänkpass, han tycker det blir värre i armarna när han kör bänk dagen efter böj. Många ålderskrämpor börjar härja i klubbleden? Han var inne lite på att vi kanske skulle kunna flytta tisdagspasset till torsdag istället, vad tror du om det?
Sen tidigare vet jag att du själv har haft svårt att bänka allt för tätt efter ett böjpass, du fick problem i armbågarna har jag för mig.
Omöjligt hur man än gör att vi alltid kan träna tillsammans, men roligare blir det ju definitivt (och mer givande förstås) sedan är det ju inte heller fel om vi kan lägga upp träningen så smart som möjligt för att få så lite krämpor som möjligt.
|
|
|
2007-09-19, 21:26
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2007
|
tjenare! förstog på dina resultat att de var du  tror inte jag tackade för hjälpen i Öjebyn. Om du har möjlighet så hoppas jag att du kan linda mig på DM också.. kändes riktigt bra när du lindade mig... (tack för öjebyn) MVH David
|
|
|
2007-09-19, 21:41
|
|
OLW ?
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dogge21
Markus har ont i armarna efter gårdagens bänkpass, han tycker det blir värre i armarna när han kör bänk dagen efter böj. Många ålderskrämpor börjar härja i klubbleden? Han var inne lite på att vi kanske skulle kunna flytta tisdagspasset till torsdag istället, vad tror du om det?
Sen tidigare vet jag att du själv har haft svårt att bänka allt för tätt efter ett böjpass, du fick problem i armbågarna har jag för mig.
Omöjligt hur man än gör att vi alltid kan träna tillsammans, men roligare blir det ju definitivt (och mer givande förstås) sedan är det ju inte heller fel om vi kan lägga upp träningen så smart som möjligt för att få så lite krämpor som möjligt.
|
Jag har nog nu kommit fram till att om man har möjlighet så är det bäst att träna bänk innan böj/mark pass så att man får någon dags vila innan bänken. Dels på grund av att böjen sliter så mycket på armar axlar och kan ge smärtor(för oss äldre) och om man kör rygg/mark innan så orkar man inte hålla spänning i bryggan och få hjälp av ryggen vilket gör att bänken går sämre.
Sen är det förstås alltid svårt att lägga upp träningen som man vill men det ska jag försöka ha i åtanke från och med nu.
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
|
|
|
|
2007-09-19, 23:21
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av David-Tajik
tjenare! förstog på dina resultat att de var du  tror inte jag tackade för hjälpen i Öjebyn. Om du har möjlighet så hoppas jag att du kan linda mig på DM också.. kändes riktigt bra när du lindade mig... (tack för öjebyn) MVH David
|
Ditt tack till mig var att du klarade dina lyft  Jag hoppas att jag kan linda dig till DM, David. Risken är dock att jag kommer att ha en hel del att göra under tävlingen eftersom vi är arrangörer. Jag vill gärna ställa upp och linda så många som möjligt. Man ska helst inte behöva linda själv, åtminstone inte alla lyft.
|
2007-09-19, 23:33
|
|
Registered User
|
Vi kan ju vara överens om att det inte är helt lätt att lägga upp träningen. Att träna bänk dagen efter böjen har definitivt sina nackdelar. Detta blir säkerligen ännu tydligare om man tränar tungt och med utrustning.
Jag har haft perioder då jag inte alls kunnat träna bänk efter böjen, pga värk i armbågarna.
Träningsupplägget är viktigast för er som tävlar, själv har jag inte kommit så långt ännu
|
2007-09-20, 02:13
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olof Wiklund
Jag har nog nu kommit fram till att om man har möjlighet så är det bäst att träna bänk innan böj/mark pass så att man får någon dags vila innan bänken. Dels på grund av att böjen sliter så mycket på armar axlar och kan ge smärtor(för oss äldre) och om man kör rygg/mark innan så orkar man inte hålla spänning i bryggan och få hjälp av ryggen vilket gör att bänken går sämre.
Sen är det förstås alltid svårt att lägga upp träningen som man vill men det ska jag försöka ha i åtanke från och med nu.
|
Ja både träning och träningsupplägg blir viktigare ju starkare och äldre man blir och är förmodligen helt avgörande för att ha möjlighet att kunna fortsätta utvecklas. Oftast är det ju skadorna som sätter käppar i hjulen och inte motivationen hos lyftaren. Vad som är viktigast är ju att hitta ett träningsupplägg som passar en själv och att få goda råd och ta del av hur andra tränar är oerhört värdefullt för i den här branchen tror jag ingen någonsin kommer bli fullärd
|
|
|
2007-09-20, 19:05
|
|
Registered User
|
I dag blev det 1 timmes promenad i solen, med lillgrabben
Gjorde gott för både själ och hjärta för oss båda
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:15.
|

|