Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-10, 09:32   #1
danne93
Registered User

Reg.datum: Sep 2007
Stanna i växten av träning?

Tja, jag är en kille på 14 år som tränar rätt mkt hemma. Tänkte när jag blir 15 nästa år börja träna ganska hårt på ett gym. Men jag har hört att man kan stanna i växten av att träna? Jag är 1.70 och det tycker jag är kort så jag vill absolut inte stanna i växten. Vet ni något om detta? Kan den träningen jag använder mig av hemma få mig att stanna i växten? Brukar köra det här:

7kg hantlar 3x15
Armhävningar 3x30
Situps på pilates boll 4x15
Chinstång lyft 3x10
Har även några pilates band som jag brukar köra med tills bena tryter :P

Brukar inte oftast köra allt men kör det jag orkar, tränar typ 5 kvällar i veckan.
danne93 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 09:37   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Hej, Danne!

Nej, man stannar inte i växten av styrketräning. Det är en skröna. Tvärtom finns det bara fördelar med styrketräning för barn och ungdomar. Korrekt utförd givetvid.

Du kan utan problem utförda dina övningar utan att oroa dig.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 09:40   #3
danne93
Registered User

Tack för det snabba svaret!
danne93 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 09:59   #4
GLL
Registered User

Reg.datum: Feb 2007
Det finns ju studier på detta.

Håller med om att det enbart är en myt att barn skulle stanna i växten av styrketräning, tyngdlyftning etc.

Till min stora glädje jobbar man på att få bort denna myt och man har gjort svenska studier i ämnet.

Se länk http://www.idrottsforum.org/push/nsfaq.pdf
GLL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 10:11   #5
zeusden1
Starke Adolfs son

zeusden1s avatar

Reg.datum: Oct 2006
Måste bara säga detta; Välkommen in i värmen! Äntligen har du unge man hittat till den plats som under många års tid bli din bästaste av vänner! Må bäst, kamrat
Gammal 2007-12-10, 10:17   #6
Durayan
Registered User

Reg.datum: Jul 2007
Håller med. Träna och ät bra mat, det är toppen för kroppen. Hur lång du blir är sedan en genetisk fråga.

Tror att du kan ha fått detta från att många "gamla" gymnaster är små. Framför allt var det så på tjejsidan för några årtionden sedan att flera av dem levde på svältgränsen för att inte bli tunga och inte kunna flyga lika bra, eller se "gymnastiska" ut för domarna. Detta har ändrats rätt mycket, även sedan åldersgränsen för att starta i OS mm höjdes. Men de som fick svälta för sin karriär riskerade att stanna i växten och där kan myten ha uppstått.

(Tyvärr är det inte mina klättermuskler på avataren, utan en inspirationskälla)
Durayan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 18:12   #7
Raschmus
Registered User

Raschmuss avatar

Reg.datum: Dec 2007
Jag tror som ovanstående att det är en myt. Dock tror jag att exempelvis forna Ryska barnsoldater kunde tränas till sin yttersta gräns så att de inte kom i puberteten försen väldigt sent. Därför kan de ha varit kortare än andra. Men de var istort sett 24/7 träning, så om de äns stämmer är det ingen fara för dig. Kör hårt!

Detta har jag hört av min skollärare. Kritisera mig/henne gärna, jag vet inte om det stämmer.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 18:27   #8
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Ryska barnsoldater? Det hade de väl bara i Stalingrad under andra världskriget? Och de svalt eller frös ihjäl om inte tyskarna hann döda dem.

Var och när skulle de haft barnsoldater?

Deras gymnastikflickor däremot sköt upp sin pubertet tills de slutade träna/tävla - men det berodde ju på att de tränade hårt, mycket och inte åt tillräckligt (det är bra för en gymnast att väga lite).

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 20:36   #9
ChrisDEFC
Registered User

ChrisDEFCs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av danne93 Visa inlägg
Tja, jag är en kille på 14 år som tränar rätt mkt hemma. Tänkte när jag blir 15 nästa år börja träna ganska hårt på ett gym. Men jag har hört att man kan stanna i växten av att träna? Jag är 1.70 och det tycker jag är kort så jag vill absolut inte stanna i växten. Vet ni något om detta? Kan den träningen jag använder mig av hemma få mig att stanna i växten? Brukar köra det här:

7kg hantlar 3x15
Armhävningar 3x30
Situps på pilates boll 4x15
Chinstång lyft 3x10
Har även några pilates band som jag brukar köra med tills bena tryter :P

Brukar inte oftast köra allt men kör det jag orkar, tränar typ 5 kvällar i veckan.

bra motivation och bra resultat, kommer bli mycket roligare när du dessutom får tillgång till gym, stort lycka till!
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 21:57   #10
svedberg1
Registered User

svedberg1s avatar

Reg.datum: Nov 2007
Jag har läst lite "kost & träning" i skolan på gymnasiet. Jag lärde mig där att om man lyfter för tung så överbelastas nånting i slutet av skeletten (kommer inte riktigt ihåg vad det heter) och då kan du sluta växa. Tycker ditt schema ser mycket bra ut som det är nu. Självklart är det mycket bra att träna under puberteten, fortsätt bara!
svedberg1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 22:00   #11
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Ursprungligen postat av svedberg1 Visa inlägg
Jag har läst lite "kost & träning" i skolan på gymnasiet. Jag lärde mig där att om man lyfter för tung så överbelastas nånting i slutet av skeletten (kommer inte riktigt ihåg vad det heter) och då kan du sluta växa. Tycker ditt schema ser mycket bra ut som det är nu. Självklart är det mycket bra att träna under puberteten, fortsätt bara!

Det är underbart att denna skräckrappakalja lever och frodas än idag. Konstigt att folk inte slutar med ASS mm då det finns experter som hävdar att dom är helt verkningslösa.
Gammal 2007-12-10, 22:20   #12
svedberg1
Registered User

svedberg1s avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Det är underbart att denna skräckrappakalja lever och frodas än idag. Konstigt att folk inte slutar med ASS mm då det finns experter som hävdar att dom är helt verkningslösa.
Jag har lärt mig att man inte ska lyfta så tungt just när man växer bara, men det är vad jag har blivit undervisad, det behöver ju inte vara sant.

Jag skulle gärna vilja se konkreta bevis på hur det egentligen ligger till, tycker det är intressant
svedberg1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 22:31   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...nna+i+v%E4xten

Citat:
Strength training programs do not seem to adversely affect linear growth and do not seem to have any long-term detrimental effect on cardiovascular health
http://pediatrics.aappublications.or...ull/107/6/1470

http://www.jaaos.org/cgi/content/full/9/1/29

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-12-10, 22:41   #14
Flykt
Försöker åtminstone!

Flykts avatar

Reg.datum: Jan 2007
Jag kan inte alls mycket om det här men måste ändå bara fråga; varför skulle de källorna Grub länkade till vara mer tillförlitliga än de som stod i svedberg1s lärobok?

Några i min omgivning påstår fortfarande att man kan stanna i växten pga. träning, och då säger jag att det inte är så och säger att jag kan visa källa, men de tror mig ändå inte.

(tvivlar inte alls på det du säger Grub, bara undrar varför man ska tro på de studierna och inte andra)
Gammal 2007-12-10, 22:45   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Flykt Visa inlägg
varför skulle de källorna Grub länkade till vara mer tillförlitliga än de som stod i svedberg1s lärobok?
Därför att dom redovisar resultaten av dom studier som faktiskt gjorts på saken (referenser i slutet av artiklarna). Dessa studier visar inte på något sätt på hämmad tillväxt hos barn eller ungdomar. Det har aldrig visats.

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.