2008-04-25, 11:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Recept på "Nyttigare Godis/Snacks & Kakor"!!!
Jag har inte har hittat något om just denna punkten här på Kolozzeum.. Om det inte redan finns så får ni säga till!! Annars tror jag att detta kan vara bra att dela med oss av våra egna specialare  jag har sett att det finns en del fina recept här och där, men det borde finnas en med bara en massa skräp, eller nyttigare som jag skrev!!
Personligen tycker jag att det ska vara så lite socker, smör/margarin och så vidare som möjligt, eller inget alls!!
Här är mitt första bidrag:
Chokladbollar:
100 g Kvarg
1 dl sötningsmedel
2 msk kakao
2 msk juice (ta vilken sort som ni gillar, äpple, apelsin??)
3 dl havregryn
Kokos, linfrö, sesamfrö t ex, att rulla dem i.
Blanda ihop allt och arbeta ihop till en smidig deg.
Forma bollar eller vad ni nu vill, äta direkt kanske?
Ställ in i kylen så de stelnar lite grann.
Det går ju utveckla lite som man vill, går ju att använda rågflingor, havrekli eller liknade också. Om man vill bryta av smaken kan jag rekommendera att hälla i lite flytande honung
Vad säger ni? blir det bra?? har tyvärr ingen bild.. alla vet väl hur chokladbollar ser ut!!
|
|
|
2008-04-25, 12:18
|
|
James Bond
Reg.datum: Nov 2005
|
Gillar en ostkaka som jag gör ibland, blir mumma med lite osockrad lingonsylt
500 g keso
3 ägg
3 dl mjölk
½ dl sötningsmedel (justeras hur söt man vill ha den)
Lite vanilj socker eller vanilj extrakt.
½ dl mjöl
vispa ägget och sötningsmedlet häll allt det andra i en bunke och blanda, sen in i en form ca 1 timma i ugnen.
175 grader.
Har även haft havregryn i det var riktigt gott också och lite mer matig känsla men fortfarande kaka.
Funkar med lite kakao i också om man gillar choklad smaken, eller varför inte lite protein pulver?
|
|
|
2008-04-25, 12:22
|
|
James Bond
|
Glömmde en till kombination jag testat i den, rivet äpple med/utan kanel.
|
|
|
2008-04-25, 13:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Min chokladgröt kan mer eller mindre ses som godis tycker jag. Dessutom godis som man äter sig MÄTT på. Kan det bli bättre?
Koka havregrynsgröt på vanligt manér, tillsätt valfri mängd margarin/smör och blanda runt. Häll i lite yoghurt ( det blir bättre än mjölk jag lovar) som antingen är naturell eller med någon smak ( beroende på vad du själv vill, jag kör naturell) och sedan ska kakao tillsättas i liberala mängder. Mängden kakao är bra när du inte längre kan gissa att det är gröt i skålen, det ska vara en helt brun röra som mer ser ut som chokladpudding eller chokladbollssmet.
Att även tillsätta kaffepulver är gott, blir ännu mer "mörk choklad" av det hela.
|
|
|
2008-04-25, 16:05
|
|
Registered User
|
det låter verkligen smarigt med era ostkakor och gröt.. kommer garanterat att prova!! variation förnöjer säger de ju..
hoppas det kommer in lite mera recept med tiden här!!
|
|
|
2008-04-25, 16:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Vi har ju kesella+funlight in i frysen 20min så har du ju glass i valfri smak, men den är la visserligen så självskriven som det går.
Personligen gillar jag romflamberade äpplen med kanel och kardemumma som fan. Strö över lite sötningsmedel om du har abstinens.
Skulle gärna hittat ett bra recept på pepparkaksdeg utan smör och mjöl och socker (eh, hrm...  ), men har ännu inte lyckats. Den här tråden behövs verkligen!
|
|
|
2008-04-25, 16:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet
Vi har ju kesella+funlight in i frysen 20min så har du ju glass i valfri smak, men den är la visserligen så självskriven som det går.
Personligen gillar jag romflamberade äpplen med kanel och kardemumma som fan. Strö över lite sötningsmedel om du har abstinens.
Skulle gärna hittat ett bra recept på pepparkaksdeg utan smör och mjöl och socker (eh, hrm...  ), men har ännu inte lyckats. Den här tråden behövs verkligen!
|
Är det inte bättre att kombinera kesella + bär eller frukt. Avskyr själv funlight, smaken av aspartam / sukralos är inte angenäm.
|
|
|
2008-04-27, 09:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Känner personligen ingen bismak i funlight. Inte heller suketter strö. Däremot dom där ettriga små jävla tabletterna kan man lika gärna vara utan.
En annan grym:
2 ägg (eller 3-4 äggvitor)
2-3msk strösuketter
1dl fullkornsmjöl
Vispa äggen och "sockret" tills du spyr. Vänd ner mjölet med en fjärils lätthet.
Grädda i nån muffinsform typ 3min i 200grader. Då blir det varm sockerkakssmet som precis börjat stelna. Drömmen! 
Förtäres även med fördel raw.
Den där chokladgröten var underbar förresten fast jag körde utan smör och lättsötad.
Senast redigerad av creperiet den 2008-04-27 klockan 09:23.
|
|
|
2008-04-27, 19:05
|
|
Segrare Bästa fysiken 2011!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Min chokladgröt kan mer eller mindre ses som godis tycker jag. Dessutom godis som man äter sig MÄTT på. Kan det bli bättre?
Koka havregrynsgröt på vanligt manér, tillsätt valfri mängd margarin/smör och blanda runt. Häll i lite yoghurt ( det blir bättre än mjölk jag lovar) som antingen är naturell eller med någon smak ( beroende på vad du själv vill, jag kör naturell) och sedan ska kakao tillsättas i liberala mängder. Mängden kakao är bra när du inte längre kan gissa att det är gröt i skålen, det ska vara en helt brun röra som mer ser ut som chokladpudding eller chokladbollssmet.
Att även tillsätta kaffepulver är gott, blir ännu mer "mörk choklad" av det hela. 
|
jag gillar mörk choklad och det behöver inte vara mängder med socker, men inget socker alls, blir det inte väldigt bittert? enbart kakao smakar ju fan tycker jag. en gnutta socker och det blir gudomligt
|
|
|
2008-04-27, 19:16
|
|
Jarod är bäst Admin!
Reg.datum: Sep 2007
|
2 dl Whey(Choklad)
2 dl havregryn
Mixa!!
värm 100 g Jordnötssmör i micron, blanda i vatten och pulvret knåda tills de blir en deg, inte för kladdig dock! In i frysen och vänta. Jättegott, fick receptet härifrån!
|
|
|
2008-04-27, 19:35
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av sissa
jag gillar mörk choklad och det behöver inte vara mängder med socker, men inget socker alls, blir det inte väldigt bittert? enbart kakao smakar ju fan tycker jag. en gnutta socker och det blir gudomligt 
|
Jag har testat chokladgröt med bara kakao utan socker och det blev helt oätligt  Använder man vaniljyoghurt borde det kunna bli bättre.
|
|
2008-04-27, 19:48
|
|
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten
Är det inte bättre att kombinera kesella + bär eller frukt. Avskyr själv funlight, smaken av aspartam / sukralos är inte angenäm.
|
Inte bättre ur nutritionssynpunkt, men kanske smakmässigt (som för din del). Fruktos plus ev. sockerberedning av bären är vad bären tillför (om det nu inte är färska bär, då slipper man såklart ev. beredning, plus att spårämnen är intakta - om jag har rätt för mig, någon som är säker får gärna hjälpa till  ).
|
|
|
2008-04-28, 10:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
|
Jag provade chokladgröten i förra veckan och det var en klart annorlunda upplevelse.. Absolut inga fel på det, jag har varit lite trött på gröt det sista (inte ätit det sista 2 månaderna) men med lite ny inspiration blev det bättre.
detta med kaffepulver?? är det så kallat instantpulver du menar eller är det, det gamla hedliga malda?? verkar bli väldigt starkt i vilket fall som helst..
|
|
|
2008-04-28, 10:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Davido
detta med kaffepulver?? är det så kallat instantpulver du menar eller är det, det gamla hedliga malda?? verkar bli väldigt starkt i vilket fall som helst..
|
Kaffe helt enkelt.
Samma som man har i kannan och kokar kaffe på, häll ner och blanda. Jag har även planerat att testa att koka kaffe och sedan koka gröt med havregryn och kaffet istället för havregryn och vatten. Det testet har jag ännu inte vågat mig på dock.
|
|
|
2008-04-29, 07:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2006
|
Smalare chokladpudding
Smakar kanske inte riktigt lika fylligt som vanlig chokladpudding men ett helt ok substitut när chokladsuget sätter in...
2 port
3 dl minimjölk
3 msk sötningsmedel
2 msk kakao
2,5 msk maizena
ev lite vaniljsocker
Blanda alla ingredienser utom vaniljsockret i en kastrull. Koka upp på låg temperatur tills det blir en tjock kräm. Smaksätt med vaniljsockret. Häll upp i skålar och kyl ca 3 h. Strö gärna lite socker över ytan för att slippa få skinn på ytan. ÄT!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.
|

|