Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-04, 12:43   #1
Gunfire
Banned User

Reg.datum: Apr 2009
Cardio efter gymmet.

Hej

Stämmer påstende att cardio efter styrketräning försämrar uppbyggnaden av muskler ?

Jag tränar kickboxning 2 gånger i veckan, men jag känner att jag behöver träna mer cardio för hälsans skull.

Alternativen är 30 minuter efter gymmet, eller 60 min innan frukost.

Tack för hjälp.
Gunfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-04, 12:48   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Ja, det stämmer. Konditionsträning sänder motsatta signaler mot styrketräning och hämmar denna på cellnivå. Det gäller oavsett tidpunkt man lägger passet, men direkt efter styrketräning är det sämsta tillfället, förutom direkt före, som är snäppet värre.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-04, 12:51   #3
lingonplockarN
Registered User

lingonplockarNs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, det stämmer. Konditionsträning sänder motsatta signaler mot styrketräning och hämmar denna på cellnivå. Det gäller oavsett tidpunkt man lägger passet, men direkt efter styrketräning är det sämsta tillfället, förutom direkt före, som är snäppet värre.
Måste passa på att fråga hur mycket styrketräningen försämras av cardio efter styrketräning? Finns det några siffror?
lingonplockarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-04, 12:52   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125137

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=samtida

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2009-04-04, 17:06   #5
Gunfire
Banned User

Reg.datum: Apr 2009
Gäller detta även morgonpromenader? dvs har morgonpromenader någon sämre effekt på styrketräningen?
Gunfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-04, 18:53   #6
pwnyou
Registered User

pwnyous avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Gunfire Visa inlägg
Gäller detta även morgonpromenader? dvs har morgonpromenader någon sämre effekt på styrketräningen?
Självklart. Cardio i all dess form har en viss negativ effekt på styrketräningen, även om effekten inte är stor.
pwnyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-04, 23:57   #7
SiB
Registered User

SiBs avatar

Reg.datum: Jan 2009
Är det någon som vet om scivation.com är pålitliga eller?
för min polare hade följt en av doms guider och då hade dom tydligen tipsat om att gå på bandet en kvart i slutet av passet. Är inte 100% säker på om dom menade att bara gå lugnt eller att gå lite snabbare så att det räknas som cardio så att säga dock.

Simpel Bildjournal *Uppdaterad JUNI-09*
http://horjournalen.webs.com
SiB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 06:52   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av SiB Visa inlägg
Är det någon som vet om scivation.com är pålitliga eller?
för min polare hade följt en av doms guider och då hade dom tydligen tipsat om att gå på bandet en kvart i slutet av passet. Är inte 100% säker på om dom menade att bara gå lugnt eller att gå lite snabbare så att det räknas som cardio så att säga dock.
Att gå 15 minuter efter passet gör varken till eller från. Det gör jag efter alla styrketräningspass. Jag måste ju ta mig hem och det tar typ en kvart.

Men om den sidan försöker framhålla någon "super-opti-fettförbränning-på-låga-glykogennivåer-special" (vilket inte skulle förvåna mig det minsta) är det inte särskilt mycket att ta på allvar.

Är man frisk och ung blir aldrig promenader konditionsträningen helt enkelt. Upplever man den påfrestningen från promenader är det dags att ta tag i sin hälsa.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 09:52   #9
p-runesson
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Intressant, brukar alltid köra 30min ganska tuff cardio direkt efter mina pass. Visste inte då att det var så dåligt i samband med styrketräning.

Men hur funkar det om man tex är ute och springer flera timmar efter eller före styrketräning, när musklerna vilar så att säga, hindrar det också uppbyggnaden?
p-runesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 10:21   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Ja, det gör det. Klicka länkarna i inlägg 4.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2009-04-05, 10:52   #11
Fabritzio
Registered User

Reg.datum: Sep 2007
Frågan som jag ställer mig är då: Biffigare eller vältränad rätt igenom? Grov och vältränad är inte helt samma sak för mig. Får man inte sin cardio någon av dem andra dagarna som man inte styrketränar på så är finns det nog en hel del fördelar med att köra kondition i samband med styrketränandet..

Jag tror att folk lyssnar alldeles för mycket på studier och hur "man ska" göra för att vara så optimal som möjligt. I det här fallet så är min personliga åsikt att skita fullständigt i att styrke och konditionsträning motverkar varandra. Ja menar.. Hur enorm skillnad kan man egentligen märka?
Fabritzio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 11:11   #12
grakka
tyyngaste!

grakkas avatar

Reg.datum: Jan 2008
Intressant tråd. Håller själv på med KB och undrar desamma. Snabbläste King Grub's länkar. Vad jag har förstått så tar det ena ut det andra, till en viss (liten) del.

Skulle man kunna sammanfatta allt ungefär såhär?
1. En bodybuilder bör skippa kondition för att få ut max (100%) av sin muskelbyggnad.
2. En seriös löpare bör skippa att bygga muskler/volym för att få sin kondition att ligga på max (100%).
3. Någon som inte är i behov av att endast ha stor/stark kropp eller endast ha bra kondition kan träna båda två och få ut hyfsat resultat (~60-70%) av båda, vilket bör vara bäst för någon som inte är beroende av att endast bli stor/stark eller att endast få bra kondition, och som eventuellt är beroende av både kondition och styrka.

Så har iaf jag uppfattat allt. Fel/rätt? Höftade givetvis lite med procenten då jag omöjligt kan veta den exakta procenten.

Edit:
Med att "träna båda två" så menar jag att träna kondition och styrka under samma pass eller tätt intill.

Senast redigerad av grakka den 2009-04-05 klockan 11:14.
grakka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 11:20   #13
Ostknäcket
Registered User

Ostknäckets avatar

Reg.datum: Dec 2008
Konditionen påverkas inte av styrketräning (på samma sätt som styrketräning påverkas av konditionsträning). Däremot är det ju en fördel att ha en lätt kropp om man tävlar och sånt.
Gammal 2009-04-05, 11:22   #14
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fabritzio Visa inlägg
Frågan som jag ställer mig är då: Biffigare eller vältränad rätt igenom? Grov och vältränad är inte helt samma sak för mig. Får man inte sin cardio någon av dem andra dagarna som man inte styrketränar på så är finns det nog en hel del fördelar med att köra kondition i samband med styrketränandet..

Jag tror att folk lyssnar alldeles för mycket på studier och hur "man ska" göra för att vara så optimal som möjligt. I det här fallet så är min personliga åsikt att skita fullständigt i att styrke och konditionsträning motverkar varandra. Ja menar.. Hur enorm skillnad kan man egentligen märka?
Det är väl klart att du kan träna kondition de dagar du inte tränar styrketräning. Men att lägga konditionsträningen före eller efter styrketräningen samma dag verkar inte som någon bra idé.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 11:23   #15
Ostknäcket
Registered User

Ostknäckets avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff Visa inlägg
Det är väl klart att du kan träna kondition de dagar du inte tränar styrketräning. Men att lägga konditionsträningen före eller efter styrketräningen samma dag verkar inte som någon bra idé.
Det blir samma effekt även om man lägger konditionsträningen på, låt säga, dagen efter ett styrketräningspass... fast inte lika stor effekt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:18.