Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-28, 16:09   #1
Desiato
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
kolhydrater vid uthållighetsträning

Från Centrum för idrottsforskning:

Train low – compete high
Bengt Saltin gästade konferensen och pratade om betydelse
av återhämtning för optimering av träning och prestation.
Med uthållighetsträning vill man uppnå förbättrad
laktatnedbrytning och fettoxidation för att spara
glykogen. Den kritiska faktorn för förbättrad uthållighet
är mitokondrietillväxt med de enzymer som finns där och
HAD är ett viktigt enzym för att uppnå träningseffekt.
Det verkar som en ökad tillgång på kolhydrater vid
uthållighetsträning har en negativ effekt. Däremot bör
kolhydrater finnas tillgängligt vid tävling.
Enligt Bengt Saltin leder träning med låga glykogennivåer till
större muskulär metabol anpassning till uthållighet genom
en ökning av det viktiga enzymet HAD. Budskapet när det
gäller kolhydrater är därför ”Train low – compete high”
Desiato är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 16:22   #2
i_casey
Registered User

i_caseys avatar

Reg.datum: Oct 2007
se där ja.

Men med risk för att låta lite daft - om man aldrig tävlar då? Vad skulle vara optimalt då? Ständigt lite lågt med kolhydrater?

Jag vill förbättra vo2max o uthållighet för mig själv, för att jag kan. Inte för att tävla...(med andra alltså)
i_casey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 16:39   #3
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Var finns resten av texten och vad sa han egentligen?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 16:45   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Kevin Tipton sade detsamma på en föreläsning förra året.

Träningen blir mycket jobbigare, men resultaten på förmågan blir mättre, genom stimulering av genexpression.

Studier som bekräftar preliminära data saknas dock.

Tipton 2007:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlös.jpg (33.4 KB, 244 visningar)

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 17:58   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Var finns resten av texten och vad sa han egentligen?
Kan tro att bl.a. den shär studien ligger till grund för vad Saltin pratar om:

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/98/1/93

Skeletal muscle adaptation: training twice every second day vs. training once daily. J Appl Physiol 98: 93-99, 2005.

Möjligt att han gjort fler liknande i efterhand också.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 21:01   #6
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Kanske en disciplinfråga, men jag har ibland funderat på om denna vinst av träningsresultat som en följd av låga kolhydratnivåer upphävs av det mänskliga tillkortakommandet att man inte orkar ta i lika hårt utan ordentligt med energi. Visst funkar det att sega runt på en behaglig distanspuls, men ska man börja köra hårda intervallpass eller snabbdistans vill det till att man orkar trycka på lika hårt timme 3 som timme 1.
Gammal 2008-03-28, 21:28   #7
Snorkelfarsan
Registered User

Snorkelfarsans avatar

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Kanske en disciplinfråga, men jag har ibland funderat på om denna vinst av träningsresultat som en följd av låga kolhydratnivåer upphävs av det mänskliga tillkortakommandet att man inte orkar ta i lika hårt utan ordentligt med energi. Visst funkar det att sega runt på en behaglig distanspuls, men ska man börja köra hårda intervallpass eller snabbdistans vill det till att man orkar trycka på lika hårt timme 3 som timme 1.
problemet är väl bara att vid timme 3 så har man kanske gjort slut på kolhydrat-energin. Och då räcker fett mycket längre.
Snorkelfarsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 21:32   #8
myling
Registered User

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Nu pratades det visserligen om att öka detta HAD enzym och då krävdes tydligen låga KH-nivåer --> man har inget val.

För mig, som är vanlig dödlig, funkar det garanterat bättre med mer åt det "fulla hållet", det ger mig mer ork vilket också gör att jag mentalt får ut mer av passet. Vilket egentligen är det viktigaste för mig.

OFFT: Var detta ett av de 5 seriösa inlägg du skulle göra innan 24:00
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeybrunk Visa inlägg
Det jag behöver veta är hur jag ska äta och träna för att bränna fett samtidigt som jag bygger upp muskelmassa.
myling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 21:46   #9
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelfarsan Visa inlägg
problemet är väl bara att vid timme 3 så har man kanske gjort slut på kolhydrat-energin. Och då räcker fett mycket längre.
Kanske, men räcker till vad? Visst vill man se till att andelen energi som kommer från fett även vid högre intensitet är så stor som möjligt, men när man talar om "låga kolhydratnivåer" antar jag att det menas kännbart låga nivåer som i sin tur gör att man knappt minut 1 orkar ta i tillräckligt hårt för att plåga upp pulsen.

Citat:
Ursprungligen postat av myling Visa inlägg
OFFT: Var detta ett av de 5 seriösa inlägg du skulle göra innan 24:00
Jepp.
Gammal 2008-03-29, 06:53   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Kanske, men räcker till vad? Visst vill man se till att andelen energi som kommer från fett även vid högre intensitet är så stor som möjligt, men när man talar om "låga kolhydratnivåer" antar jag att det menas kännbart låga nivåer som i sin tur gör att man knappt minut 1 orkar ta i tillräckligt hårt för att plåga upp pulsen.
Jag kan tänka mig att det blir lite så i en initial fas men att teorin/förhoppningen är den att man anpassar sig till nya förutsättningar, tvingar kroppen till en mer effektiv fettoxidation även vid högre intensiteter och då efter en tid kan öka kapaciteten ytterligare. D.v.s. till ännu högre nivåer än vad man kunde åstadkomma enbart om man hade laddade glykogendepåer.

Den av Saltins studier som jag länkade till ovan har ju dessutom en vilodag varannan dag, det ska man nog inte glömma. Det som undersöktes var ju träningseffekter av två pass varannan dag kontra ett pass per dag. Frågan är ju vad som händer om vi lägger in ett pass även där studien hade vilodag, alltså dubbelpass varannan dag och sedan ett pass på dagen däremellan?
Gammal 2008-03-29, 07:11   #11
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
För vilken träning kan detta vara positivt ?

Jag uppfattar att det är träningen inför långlopp under flera timmar som det gäller. Träningspass när man är ute och maler i en eller två timmar.
Kan det finnas någonting positivt för idrotter där tävlingsmomentet eller träningen är kortar än 1.5 timmar ?
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 07:51   #12
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag kan tänka mig att det blir lite så i en initial fas men att teorin/förhoppningen är den att man anpassar sig till nya förutsättningar, tvingar kroppen till en mer effektiv fettoxidation även vid högre intensiteter och då efter en tid kan öka kapaciteten ytterligare. D.v.s. till ännu högre nivåer än vad man kunde åstadkomma enbart om man hade laddade glykogendepåer.

Den av Saltins studier som jag länkade till ovan har ju dessutom en vilodag varannan dag, det ska man nog inte glömma. Det som undersöktes var ju träningseffekter av två pass varannan dag kontra ett pass per dag. Frågan är ju vad som händer om vi lägger in ett pass även där studien hade vilodag, alltså dubbelpass varannan dag och sedan ett pass på dagen däremellan?
Bra dos. Låter som en norsk skidåkare. Men för att hålla oss till den studie du länkade till så gissar jag att man måste anpassa upplägget så att man får med träning av konditionen i övrigt (om man kan säga så), det jag tänker på är aerob förmåga så att man inte bara blir en uthållig, men långsam, gnu. Frågan är om man skulle periodisera träningen precis som de flesta amatörcyklister gör idag med ganska mycket distans under vinterhalvåret för att sedan trappa upp intensiteten på våren. Den enda skillnaden skulle vara att man körde distanspassen med mindre kolhydrater i kroppen. För den extra effekt på fettförbränningsförmågan här torde väl vara en som vara ganska länge, precis som det brukar sägas om uthållighetsträning?
Gammal 2008-03-29, 07:54   #13
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
För vilken träning kan detta vara positivt ?

Jag uppfattar att det är träningen inför långlopp under flera timmar som det gäller. Träningspass när man är ute och maler i en eller två timmar.
Kan det finnas någonting positivt för idrotter där tävlingsmomentet eller träningen är kortar än 1.5 timmar ?
Nu är ju definitionen av långlopp betydligt längre än att träningen inför den skulle vara i en eller två timmar... Men din fråga är intressant. Det jag kan se som fördel för aktivitet vid hög intensitet är att man när denna ska ske har mer glykogen kvar i musklerna än man skulle haft givet att man inte förbättrat sin uthållighet genom distansträning. Då talar jag om i stort sett alla aktiviteter över en timme (inte långlopp, som jag kallar det som börjar närma sig 5h) där man kan ha nytta av en spurt eller en väldigt hård avslutning.
Gammal 2008-03-29, 09:19   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
För den extra effekt på fettförbränningsförmågan här torde väl vara en som vara ganska länge, precis som det brukar sägas om uthållighetsträning?
Fast är inte den effekten i ett längre perspektiv mindre gynnsam på fettförbränning under aktivitet än högintensiv?

Den akuta inverkan på kroppens val av energisubstrat är ju att mer fett utnyttjas vid lägre intensitet, men för att träna upp musklerna att bli mer oh mer effektiva på den fronten krävs mer intensiv träning som innebär fler och mer "fettefektiva" mitokondrier.

Så har i alla fall jag uppfattat det. Att man med intensiv träning på något vis "skjuter fram" sitt kolhydratbehov i likhet med hur man förflyttar laktattröskeln.
Gammal 2008-03-29, 09:23   #15
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Fast är inte den effekten i ett längre perspektiv mindre gynnsam på fettförbränning under aktivitet än högintensiv?

Den akuta inverkan på kroppens val av energisubstrat är ju att mer fett utnyttjas vid lägre intensitet, men för att träna upp musklerna att bli mer oh mer effektiva på den fronten krävs mer intensiv träning som innebär fler och mer "fettefektiva" mitokondrier.

Så har i alla fall jag uppfattat det. Att man med intensiv träning på något vis "skjuter fram" sitt kolhydratbehov i likhet med hur man förflyttar laktattröskeln.

Det kan jag inte tillräckligt i ämnet för att spekulera kring, men visst låter det troligt att det som vanligt är träna hårt och länge som gäller för den snabbaste vägen till att bli bra. Och om detta tarvar kolhydrater - ät kolhydrater.

Typ.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.