Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-26, 17:17   #61
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Nu är det väl iofs ganska mycket skitsamma vad man säger till random lodis, men jag förstår likväl inte hur man resonerar om man nämner sitt tröjresultat utan att isåfall göra ett tillägg om att det är med en hjälpande specialtröja.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 17:36   #62
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Svara med ditt personbästa i knäböj eller marklyft...
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 17:40   #63
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Nu är det väl iofs ganska mycket skitsamma vad man säger till random lodis, men jag förstår likväl inte hur man resonerar om man nämner sitt tröjresultat utan att isåfall göra ett tillägg om att det är med en hjälpande specialtröja.
För att det är vad de tagit i bänk. Utan att starta en ny utrustningsdebatt så finns det ganska många andra sporter där det finns utrustning som ingen nämner när det gäller resultat så varför ska bänk och SL vara annorlunda?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 17:44   #64
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Jag brukar försöka förklara vad det är jag pyslsar med, lite om utrustningen och så för att få den/de andra att förstå lite vad sporten går ut på. Och att det är en sport.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 17:51   #65
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Det bästa var när en före detta bekant som aldrig tränade eller rörde på sig frågade och jag sade att jag inte visste exakt vad jag klarade och han då kontrade med att han tog 114,5kg ganska nyligen. Tillägas kan att han är 170 och väger kring 55.

Sedan tror jag det är (som redan sagt i tråden) en artighetsfras och ett sätt att få igång diskussionen. Jag vet själv när jag började umgås med en av mina nuvarande polare som jag visste hade ett visst intresse i Golf och frågade om hans handikapp. När han svarade 1 så blev jag grymt imponerad och sedan dess har vi pratat en del golf även om jag från början inte var intresserad. Detta var när vi träffats ett antal gånger och han hade aldrig nämnt något om att han spelade golf. Jag fungerar på samma sätt, jag pratar inte om min träning för folk som jag inte vet att de har ett intresse i ämnet. Har de däremot öppnat med repliken vad tar du... då har det ju ibland öppnat till en konversation om ämnet i fråga. Sedan är det ju faktiskt inte så ofta man får frågan så jag blir faktiskt lite smickrad när frågan kommer, speciellt när det är utanför Gym-miljö.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 17:52   #66
Alltidxx
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 267
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
För att det är vad de tagit i bänk. Utan att starta en ny utrustningsdebatt så finns det ganska många andra sporter där det finns utrustning som ingen nämner när det gäller resultat så varför ska bänk och SL vara annorlunda?
Precis. För mig beror det också på vem som frågar och hur denne frågar om jag lägger tid på att förklara att det "beror på" precis som med så mycket annat.
Alltidxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 17:53   #67
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Ett litet tllägg:

"Hur högt hoppar du i Stavhopp?"

- 5 meter med stav och 1.5 meter utan.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 17:54   #68
Jacksatan
Registered User
 
Jacksatans avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 2 292
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
För att det är vad de tagit i bänk. Utan att starta en ny utrustningsdebatt så finns det ganska många andra sporter där det finns utrustning som ingen nämner när det gäller resultat så varför ska bänk och SL vara annorlunda?
Det heter ju t ex stavhopp. Jag tror inte bubka skulle svara att han hoppar 6.14 i höjdhopp. Dvs de sporter där man använder hjälpmedel brukar man ju veta vad för hjälpmedel det handlar om.
Folk undrar nog vad man tar i bänkpress utan hjälpmedel, dvs något de själva kan relatera till och inte vad man tar med olika dräkter, lindor osv.
Edit: hur fan kan jag bli pucktvåa med det exemplet? =(
Jacksatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 17:55   #69
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
Ett litet tllägg:

"Hur högt hoppar du i Stavhopp?"

- 5 meter med stav och 1.5 meter utan.
Jättebra jämförelse mangs.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 18:03   #70
Alltidxx
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 267
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan Visa inlägg
Folk undrar nog vad man tar i bänkpress utan hjälpmedel, dvs något de själva kan relatera till och inte vad man tar med olika dräkter, lindor osv.
Du menar att man bör tolka vad den frågande sannolikt vill veta med frågan istället för att bara svara på den?
Alltidxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 18:04   #71
sunkan
Registered User
 
sunkans avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 5 832
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx Visa inlägg
Du menar att man bör tolka vad den frågande sannolikt vill veta med frågan istället för att bara svara på den?
ja
sunkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 18:05   #72
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx Visa inlägg
Du menar att man bör tolka vad den frågande sannolikt vill veta med frågan istället för att bara svara på den?
Det är väl självklart att man bryr sig om vad personen som pratar med en vill veta? Men det är klart, vill man vara 17 och jävligt hård och cool så är det så klart också bra. "Jahaaaaaaaaaaaaaaaaaa, du menar alltså det man gör på gymmet? Jag trodde vi snackade skolbänkar. Lol."
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 18:07   #73
Tricklev
Spamming user
 
Tricklevs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Kärleksbyn, population jag och mina homies.
Inlägg: 7 984
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx Visa inlägg
Du menar att man bör tolka vad den frågande sannolikt vill veta med frågan istället för att bara svara på den?
Äh, när någon utanför frågar vad man bänkar så kan du i stort sätt räkna ut att dom frågar vad du tar utan diverse hjälpmedel, dom flesta utanför SL-cirkusen framstår tröjjor och diverse hjälpmedel som lyfter åt dig (med sådan stark fokus på det att anti skada argumenten nästan kan tas bort) som rent idiotiskt i en sport som handlar om att du ska träna din kropp stark.
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 18:13   #74
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Äh, när någon utanför frågar vad man bänkar så kan du i stort sätt räkna ut att dom frågar vad du tar utan diverse hjälpmedel, dom flesta utanför SL-cirkusen framstår tröjjor och diverse hjälpmedel som lyfter åt dig (med sådan stark fokus på det att anti skada argumenten nästan kan tas bort) som rent idiotiskt i en sport som handlar om att du ska träna din kropp stark.
Man tar och förklarar helt enkelt. Det blir nästan alltid ganska roliga samtal om styrkelyft med "vanliga människor" och deras referensramar. Fler än en gång har folk velat testa, de har tittat på bänktröjan och undrar hur fan det går till osv. De flesta verkar tycka att det är rätt udda men ändå lite så där halvt extremsportsfascinerande.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 18:15   #75
Jacksatan
Registered User
 
Jacksatans avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 2 292
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx Visa inlägg
Du menar att man bör tolka vad den frågande sannolikt vill veta med frågan istället för att bara svara på den?
Ja, i det här fallet. Alternativt gör man som jwzrd och förklarar de olika delarna i styrkelyft och utrustningen.
Jacksatan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)