2009-08-05, 17:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Dör bakterier i frysen?
Om man stoppar in bröd, bakverk, godis eller vad det nu kan vara i frysen. Försvinner eventuell bakterier när man fryser in dom eller kommer dom tillbaka när man tinat varan?
|
|
|
2009-08-05, 17:14
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Tar paus kan man kanske säga.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2009-08-05, 17:37
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2008
|
Hmm? Paus? Ide??
|
|
|
2009-08-05, 18:21
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Bakterier dör normalt inte av kyla, utan kommer bara att gå i ide. Deras aktivitet stannar helt enkelt av. För att döda bakterier måste du värma upp maten.
|
|
2009-08-05, 18:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Hur hög temp och hur länge bör maten vara i ugnen i så fall?
|
|
|
2009-08-05, 18:33
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
Hur hög temp och hur länge bör maten vara i ugnen i så fall?
|
Runt 60 grader brukar man prata om. Har du en stektermometer som du stoppar in i mitten av köttet i ugnen är det lätt att läsa av. Om det inte är någon form av fisk (som faller sönder vid höga temperaturer) skulle jag låta det bli runt 70 grader varmt. Kyckling ska vara helt vit.
|
|
2009-08-05, 19:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Hur hamnar bakterierna där från början? Har inte hört talas om bakterier i varor som redan har tillagats.
Färska varor, som senare ska tillagas, är en annan sak med.
När maten, t ex kött, halvbakad pizza, korv etc ska lagas så ska innertemperaturen upp i minst 72 grader vid tillagningen. Varmhållningen ska sedan vara på minst 60 grader.
Ursprungligen postat av Pansartax
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
|
|
|
|
2009-08-05, 22:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Runt 60 grader brukar man prata om. Har du en stektermometer som du stoppar in i mitten av köttet i ugnen är det lätt att läsa av. Om det inte är någon form av fisk (som faller sönder vid höga temperaturer) skulle jag låta det bli runt 70 grader varmt. Kyckling ska vara helt vit.
|
Nötkött som gått till 70 graders innertemperatur är ju så gott som kremerat. Bäst tycker i alla fall jag att det blir om man tar ut köttet innan det nått 60 grader, då är det ofta precis lagom medium-rare.
Är detta alltså inte en "säker" temperatur?
|
|
|
2009-08-05, 22:47
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
finns bakterier som lever i magma och liknande som tål en massa massa varma grader. Finns bakterier som vi läst om som klarar av kyla nära absoluta nollbunkten på 273.15 grader..
|
|
|
2009-08-05, 23:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cohen
Nötkött som gått till 70 graders innertemperatur är ju så gott som kremerat. Bäst tycker i alla fall jag att det blir om man tar ut köttet innan det nått 60 grader, då är det ofta precis lagom medium-rare.
Är detta alltså inte en "säker" temperatur?
|
Till att börja med så tror jag att du underskattar/överskattar(vilket det nu blir) temperaturen lite, 70 grader är inte särskilt mkt.
Är köttet eller fisken färsk så är det ju skillnad än om det varit fryst, samt vad det är för kött.
Du bör nog inte göra sushi på fisk som varit fryst t ex.
Nötkött kan ju vara rött/rare, medan griskött och kyckling inte ska vara det t ex.
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
|
|
|
|
2009-08-05, 23:06
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av LindaS
Hur hamnar bakterierna där från början? Har inte hört talas om bakterier i varor som redan har tillagats.
|
Bakterier är överallt, inkl över hela din kropp just nu.
|
|
|
2009-08-05, 23:08
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av LindaS
Du bör nog inte göra sushi på fisk som varit fryst t ex.
|
Tvärt om. Sushi görs nästan alltid på fisk som varit fryst (om man inte är fiskkännare av stora mått och vet vad man ska titta efter och hur parasiterna ser ut), parasiterna dör inte annars.
http://www.svenskfisk.se/2719.aspx?c...size=20&page=1
|
|
|
2009-08-05, 23:17
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
|
Okej, då drog jag en felaktig slutsats i det här fallet. Försökte tänka logiskt.
|
|
|
|
2009-08-05, 23:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen
finns bakterier som lever i magma och liknande som tål en massa massa varma grader. Finns bakterier som vi läst om som klarar av kyla nära absoluta nollbunkten på 273.15 grader..
|
I magma? Jag var tvungen att kolla på wikipedia och där stod; "Temperatures of most magmas are in the range 700°C to 1300°C"..
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:59.
|

|