Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-29, 10:24   #1
Babyface
Banned User

Reg.datum: Aug 2013
Hur mycket tror ni kost påverkar hyn? (Finnar akne)

1. Som topic
2. Hur vet man om man får finnar av kost eller om det är av hormoner?
Babyface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-29, 10:26   #2
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Hur vet du att hormonerna inte påverkas av kosten?
Gammal 2013-08-29, 10:28   #3
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Vassledelen av mjölkprotein är starkt implikerat i acne. Även andra insulinogena livsmedel överlag. Acne är inget normaltillstånd per se utan tecken på en "överdriven" anabol signalering.

Det har inget med tro att göra, det kan man göra i kyrkan.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-29, 12:17   #4
Babyface
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Vassledelen av mjölkprotein är starkt implikerat i acne. Även andra insulinogena livsmedel överlag. Acne är inget normaltillstånd per se utan tecken på en "överdriven" anabol signalering.

Det har inget med tro att göra, det kan man göra i kyrkan.
Du verkar påläst baddi, sen jag börjat gymma har jag fått finnar som fan. Tröttnade och gick och fick roaccutan. Har ätit det i 2 månader (kuren är i 6) valde att hoppa av giftet och ta tag i kost och livsstil istället.

Du vet alltså att det är vad man äter som påverkar finnar? Dricker whey på morgonen till gröten, efter och före träning blir det whey/gainer. Äter även kvarg varje dag.

Eaa bcaa och malto kanske är något för mig? Vad tycker du, var det inte bra att hoppa av giftet? Har lindrig/måttlig akne inte så farligt egentligen men man ville ha n snabb lösniing med roa

Senast redigerad av Babyface den 2013-08-29 klockan 12:18.
Gammal 2013-08-29, 13:28   #5
Tacos
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Babyface Visa inlägg
Du verkar påläst baddi, sen jag börjat gymma har jag fått finnar som fan. Tröttnade och gick och fick roaccutan. Har ätit det i 2 månader (kuren är i 6) valde att hoppa av giftet och ta tag i kost och livsstil istället.

Du vet alltså att det är vad man äter som påverkar finnar? Dricker whey på morgonen till gröten, efter och före träning blir det whey/gainer. Äter även kvarg varje dag.

Eaa bcaa och malto kanske är något för mig? Vad tycker du, var det inte bra att hoppa av giftet? Har lindrig/måttlig akne inte så farligt egentligen men man ville ha n snabb lösniing med roa
Kan du inte testa att sluta helt med kosttillskott under en period och sedan utvärdera?
Tacos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-29, 14:03   #6
Babyface
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Tacos Visa inlägg
Kan du inte testa att sluta helt med kosttillskott under en period och sedan utvärdera?
Tror det blir så, använder också massa krämer och skit. Kanske bäst att bara äta vanlig mat och kvätta fejjset med vatten bara. Känns dock skönt att inte ta roaccutan mer, man har ju hört om biverkningarna
Gammal 2013-08-29, 14:28   #7
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
1. Som topic
2. Hur vet man om man får finnar av kost eller om det är av hormoner?
Du får ursäkta. Men jag finner ditt användarnamn i kombination med denna topic helt underbart roande på sitt eget ironiska vis.

Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-29, 14:44   #8
Babyface
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Du får ursäkta. Men jag finner ditt användarnamn i kombination med denna topic helt underbart roande på sitt eget ironiska vis.

Haha ja men det är lite tanke bakom det
Gammal 2013-08-29, 15:00   #9
tjing
Banned User

Citat:

Ja, det man äter kan med all sannolikhet påverka acne.

T ex:

Whey protein precipitating moderate to severe acne flares in 5 teenaged athletes.

"...All 5 patients had poor response to acne treatment regimens of oral antibiotics, topical retinoids, and benzoyl peroxide. Lesions fully cleared in 4 patients after discontinuation of whey protein supplementation, but 1 patient's acne flared after reinitiation of the whey protein supplement. Two patients did not immediately discontinue whey protein supplementation; 1 of them cleared after he discontinued whey protein during his second course of isotretinoin and 1 was lost to follow-up."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22988649

Evidence for acne-promoting effects of milk and other insulinotropic dairy products.

"...Acne vulgaris, the most common skin disease of western civilization, has evolved to an epidemic affecting more than 85% of adolescents. Acne can be regarded as an indicator disease of exaggerated insulinotropic western nutrition. Especially milk and whey protein-based products contribute to elevations of postprandial insulin and basal insulin-like growth factor-I (IGF-I) plasma levels."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21335995

Det jag hade provat först är följande:

*Bort med vassle/gainer (finns andra proteinsorter också för övrigt)
*Bort med maltodextrin.
*Drick inte mjölk

Om det fungerar, bra. Annars får du kanske göra mer drastiska åtgärder.

Senast redigerad av tjing den 2013-08-29 klockan 15:10.
Gammal 2013-08-29, 15:56   #10
Babyface
Banned User

Citat:
Ja, det man äter kan med all sannolikhet påverka acne.

T ex:

Whey protein precipitating moderate to severe acne flares in 5 teenaged athletes.

"...All 5 patients had poor response to acne treatment regimens of oral antibiotics, topical retinoids, and benzoyl peroxide. Lesions fully cleared in 4 patients after discontinuation of whey protein supplementation, but 1 patient's acne flared after reinitiation of the whey protein supplement. Two patients did not immediately discontinue whey protein supplementation; 1 of them cleared after he discontinued whey protein during his second course of isotretinoin and 1 was lost to follow-up."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22988649

Evidence for acne-promoting effects of milk and other insulinotropic dairy products.

"...Acne vulgaris, the most common skin disease of western civilization, has evolved to an epidemic affecting more than 85% of adolescents. Acne can be regarded as an indicator disease of exaggerated insulinotropic western nutrition. Especially milk and whey protein-based products contribute to elevations of postprandial insulin and basal insulin-like growth factor-I (IGF-I) plasma levels."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21335995

Det jag hade provat först är följande:

*Bort med vassle/gainer (finns andra proteinsorter också för övrigt)
*Bort med maltodextrin.
*Drick inte mjölk

Om det fungerar, bra. Annars får du kanske göra mer drastiska åtgärder.
Oj vilket bra svar man fick här då. Värsta källor och grejjer, detta var ju precis vad jag ville ha. Shit vad bra.

Har packat ner gainer och allt whey och gömmer det i källaren så jag inte kan ta det. Malto äger jag inget av mjök dricker jag ej.

Men visst känns det bra att gå denna väg först innan något giftigt roaccutan!!

1.kvarg (lätt)
2.eaa/bcaa
3.kreatin

Vad säger du om dessa 3 gossar i akne syfte?
Gammal 2013-08-29, 16:01   #11
tjing
Banned User

Ännu mer:

The effect of a high-protein, low glycemic-load diet versus a conventional, high glycemic-load diet on biochemical parameters associated with acne vulgaris: a randomized, investigator-masked, controlled trial.
Citat:
Abstract:

BACKGROUND:
No previous study has sought to examine the influence of dietary composition on acne vulgaris.

OBJECTIVE:
We sought to compare the effect of an experimental low glycemic-load diet with a conventional high glycemic-load diet on clinical and endocrine aspects of acne vulgaris.

METHODS:
A total of 43 male patients with acne completed a 12-week, parallel, dietary intervention study with investigator-masked dermatology assessments. Primary outcomes measures were changes in lesion counts, sex hormone binding globulin, free androgen index, insulin-like growth factor-I, and insulin-like growth factor binding proteins.

RESULTS:
At 12 weeks, total lesion counts had decreased more in the experimental group (-21.9 [95% confidence interval, -26.8 to -19.0]) compared with the control group (-13.8 [-19.1 to -8.5], P = .01). The experimental diet also reduced weight (P = .001), reduced the free androgen index (P = .04), and increased insulin-like growth factor binding protein-1 (P = .001) when compared with a high glycemic-load diet.

LIMITATIONS:
We could not preclude the role of weight loss in the overall treatment effect.

CONCLUSION:
This suggests nutrition-related lifestyle factors play a role in acne pathogenesis. However, these preliminary findings should be confirmed by similar studies.
Gammal 2013-08-29, 16:03   #12
tjing
Banned User

Citat:
Oj vilket bra svar man fick här då. Värsta källor och grejjer, detta var ju precis vad jag ville ha. Shit vad bra.

Har packat ner gainer och allt whey och gömmer det i källaren så jag inte kan ta det. Malto äger jag inget av mjök dricker jag ej.

Men visst känns det bra att gå denna väg först innan något giftigt roaccutan!!

1.kvarg (lätt)
2.eaa/bcaa
3.kreatin

Vad säger du om dessa 3 gossar i akne syfte?
Prova. Finns potentiella risker, men testa. Jag har för mig att kreatin ökar DHT-nivåer, vilket är väldigt o-bra för acne men prova som sagt. Vasslet är sannolikt största boven (och finns även i gainern).

Om det inte blir bättre, ta bort kreatinet också på prov.

Senast redigerad av tjing den 2013-08-29 klockan 16:06.
Gammal 2013-08-29, 18:01   #13
Babyface
Banned User

Citat:
Prova. Finns potentiella risker, men testa. Jag har för mig att kreatin ökar DHT-nivåer, vilket är väldigt o-bra för acne men prova som sagt. Vasslet är sannolikt största boven (och finns även i gainern).

Om det inte blir bättre, ta bort kreatinet också på prov.
Ska göra det baddi, kvarg och bcaa då? Lättkvarg är det lungt fast det är mjölk? Behöver det verkligen
Gammal 2013-08-29, 18:17   #14
henok
Registered User

Reg.datum: Feb 2013
Visst finns det studier på att kost påverkar acne, även om flera hudläkare inte vill inse det. Hur som finns det nog absolut ingen garanti för att acnen blir bättre om du lägger om din kost.

Jag själv provade utesluta allt i mjölkväg och mat med hög glykemiskt laddning när finnarna envist började komma tillbaka två år efter Roaccutan-kuren. Under 3-4 månader uteslöt jag alltså sådana produkter, men märkte inte av någon förbättring.

Men prova du, det kan ju fungera för dig. Jag själv anser nu i efterhand att det är onödigt att börja förändra sin kost för att potentiellt bli av med sin acne, eftersom det finns väldigt bra mediciner. Förutom mirakelmedicinen Roaccutan, finns det effektiva receptbelagda krämer (som du förvisso säkert har testat). Jag själv har haft stor nytta av Epiduo, tack vare den krämen slapp jag ännu en Roaccutan-kur. Från ett stort antal nya finnar varje dag till i stort sett problemfri hy på några månader. Och då äter jag mer vassle och maltodextrin än någonsin.
henok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-29, 19:03   #15
wessmen
It's on now!

wessmens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Har man ytlig akne kan det säkert hjälpa, men har man grövre typ så är problemet troligtvis hormonellt/kroppsligt.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:26.