2016-03-06, 08:05
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Förändringar i proteinomsättningen av en BCAA-berikad kost
Citat:
BACKGROUND:
Many people believe in favourable effects of branched-chain amino acids (BCAAs; valine, leucine, and isoleucine), especially leucine, on muscle protein balance and consume BCAAs for many years. We determined the effects of the chronic intake of a BCAA- or leucine-enriched diet on protein and amino acid metabolism in fed and postabsorptive states.
METHODS:
Rats were fed a standard diet, a diet with a high content of valine, leucine, and isoleucine (HVLID), or a high content of leucine (HLD) for 2 months. Half of the animals in each group were sacrificed in the fed state on the last day, and the other half were sacrificed after overnight fast. Protein synthesis was assessed using the flooding dose method (L-[3,4,5-(3)H]phenylalanine), proteolysis on the basis of chymotrypsin-like activity (CHTLA) of proteasome and cathepsin B and L activities.
RESULTS:
Chronic intake of HVLID or HLD enhanced plasma levels of urea, alanine and glutamine. HVLID also increased levels of all three BCAA and branched-chain keto acids (BCKA), HLD increased leucine, ketoisocaproate and alanine aminotransferase and decreased valine, ketovaline, isoleucine, ketoisoleucine, and LDL cholesterol. Tissue weight and protein content were lower in extensor digitorum longus muscles in the HLD group and higher in kidneys in the HVLID and HLD groups. Muscle protein synthesis in postprandial state was higher in the HVLID group, and CHTLA was lower in muscles of the HVLID and HLD groups compared to controls. Overnight starvation enhanced alanine aminotransferase activity in muscles, and decreased protein synthesis in gastrocnemius (in HVLID group) and extensor digitorum longus (in HLD group) muscles more than in controls. Effect of HVLID and HLD on CHTLA in muscles in postabsorptive state was insignificant.
CONCLUSIONS:
The results failed to demonstrate positive effects of the chronic consumption of a BCAA-enriched diet on protein balance in skeletal muscle and indicate rather negative effects from a leucine-enriched diet. The primary effects of both diets are an activated catabolism of BCAAs, which leads to an enhanced production of BCKA, alanine and glutamine and their utilization in visceral tissues and an impaired protein synthesis in postabsorptive state, particularly in fast-twitch (white) muscles.
|
Nutr Metab (Lond). 2016 Feb 11;13:12. Alterations in protein and amino acid metabolism in rats fed a branched-chain amino acid- or leucine-enriched diet during postprandial and postabsorptive states.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4751732/
|
|
|
2016-03-06, 09:44
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2016
|
Grattis, alla som spenderat 300 spänn i månaden på BCAA.
|
|
|
2016-03-06, 09:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Har jag förstått rätt att BCAA inte gav positiva effekter och Leucine faktiskt gav negativa effekter?
Har man gjort liknande studier på EAA och vassle?
|
2016-03-06, 10:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
To the best of our knowledge, this report is the first study to assess the metabolic response to BCAA and leucine supplementation in postprandial and postabsorptive states.
|
Och innan någon skriker "råttstudie!" så verkar leucin och BCAA reglera proteinsyntes och proteinnedbrytningen på i princip identiska sätt hos människa och råtta.
Vassleprotein och andra intakta proteiner kan inte jämföras. Dom har bara positiva effekter på proteinbalansen i muskulaturen. Det vet man.
|
|
|
2016-03-06, 10:59
|
|
Reg.datum: Apr 2015
|
Shaaaaake time goddammit.
|
|
|
2016-03-06, 11:56
|
|
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre
Reg.datum: Mar 2005
|
Hoppas vi ser slutet av BCAA-berikade "träningsdrycker" snart. Allt pekar på att det är helt värdelöst att konsumera, god damn it.
|
|
|
2016-03-06, 15:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Hur är det då med EAA som har extra leucin i sig? Är det negativt då?
|
|
|
|
2016-03-06, 15:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Inte undersökt.
|
|
|
2016-03-06, 15:39
|
|
Beef Supreme
Reg.datum: Aug 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_P
Hoppas vi ser slutet av BCAA-berikade "träningsdrycker" snart. Allt pekar på att det är helt värdelöst att konsumera, god damn it.
|
Det skulle jag inte tro, det får så mycket bra publicitet från sponsrade fitness bloggar. Bevis är inte mycket värt när vältränade människor påstår att du behöver BCAA för att se ut som dem.
|
|
|
2016-03-06, 15:39
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_P
|
De som köper sånt där har aldrig varit personer som bryr sig om vetenskapliga artiklar. Och de som producerar dem gör helt rätt som skiter i det. Finns det imbiciller som köper så förtjänar de att göras vinst på.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2016-03-07, 02:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Så snarare sämre för proteinbalansen att få i sig BCAA eller enbart Leucin än att inte få i sig det?
|
|
|
2016-03-07, 12:23
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fogel
Det skulle jag inte tro, det får så mycket bra publicitet från sponsrade fitness bloggar. Bevis är inte mycket värt när vältränade människor påstår att du behöver BCAA för att se ut som dem.
|
Precis.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
De som köper sånt där har aldrig varit personer som bryr sig om vetenskapliga artiklar. Och de som producerar dem gör helt rätt som skiter i det. Finns det imbiciller som köper så förtjänar de att göras vinst på.
|
Jag håller inte helt med dig här. Informationen är inte särskilt lättillgänglig alla gånger och för att bilda sig en vettig uppfattning krävs ibland många timmars läsning. Så även om man skulle vilja lära sig är det krångligt och leder antagligen till att man tänker "en idrottsdryck *häftigt namn* med protein, denna lär vara bra för min träning".
Nu är det knappast producenterna som har något ansvar i att följa vetenskapen, men jag kan ändå tycka det är synd att många köper skit som de tror har effekt men som redan undersökts och är värdelöst. Mer eller mindre hela kosttillskott-/fitnessbranschen bygger på detta - att konsumenterna inte är insatta och att marknadsföringen styr. Någonstans, på något vis, borde vetenskapen representeras "utåt" och inte bara i vetenskapliga tidskrifter eller sneda tolkningar av journalister. Aja, spelar ingen större roll kanske men det är ändå min förhoppning. Nästa "grej" efter BCAA/proteinhypen kommer väl snart.
|
|
|
2016-03-07, 13:52
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Klart det är konsumentens fel. Eller är det Philips/whatever tillverkares fel när en kund köper X TV som är dyrare och sämre en Y också?
|
|
|
2016-03-07, 14:22
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey
Klart det är konsumentens fel. Eller är det Philips/whatever tillverkares fel när en kund köper X TV som är dyrare och sämre en Y också?
|
Ja på första och nej på andra.
Jag försummar inte konsumentens ansvar, men tråkigt med alla vilseledande produkter/marknadsföring som mer eller mindre är anti-science. Men ja, testoboosters och Vitaepro finns ju för en anledning...
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:32.
|

|