2008-05-06, 14:56
|
|
Rocky Balboa
Reg.datum: Mar 2005
|
Träning på dagen, alkohol på kvällen?
Vet att det finns fler trådar, men inga specificerade så som min frågeställning.
Jag kommer till gymmet vid cirka 2-3 på fredagen, det för att senare på kvällen vid 8-10 gå ut och dricka. Blir oftast inte bara en öl, utan fler - en fylla alltså.
Då måste jag få veta hur mycket det här sinkar just det träningspasset som jag gör på dagen. Vet att allt är relativt men finns det kanske någon uppskattning på hur mycket man förlorar av effektiviteten av passet?
T.ex. Att tränar man hårt, går ut och dricker 5 öl så förlorar man 50% av det man egentligen skulle fått ut av träningen. Förutsätt att jag har en bra och näringsrik kost i övrigt.
|
|
|
2008-05-06, 14:59
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alexlindgren
finns det kanske någon uppskattning på hur mycket man förlorar av effektiviteten av passet?
|
Nej.
|
|
|
2008-05-06, 15:00
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Varför vill du försöka kvantifiera det? Hur hade du tänkt kompensera för de där 50% sen då, tränade 50% tyngre, oftare?
|
|
|
2008-05-06, 17:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Alkohol hämmar proteinsyntesen. Resten är upp till dig själv, det är en disciplinfråga. Lägg fredagsträningen på en annan dag istället?
|
|
|
2008-05-06, 18:24
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Ett tips är att inte oroa dig, om man har bestämt sig att dricka så dricker man och tar konsekvenser av det. Du är den enda som vet hur mycket träningen förstörs av en fyllekväll, styrkemässigt, prestationmässigt, muskelmässigt och återhämtningsmässigt. Själv märker jag en stor skillnad när jag dricker mindre och mer sällan, kan prestera bättre och träna mycket hårdare även oftare. Då jag tränar lite mer allsidigt i dagsläget än bara vanlig hederlig styrketräning. Det orkade jag inte göra, när jag var full varje helg.
|
|
|
2008-05-06, 19:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Vet att det finns fler trådar, men inga specificerade så som min frågeställning.
Jag kommer till gymmet vid cirka 2-3 på fredagen, det för att senare på kvällen vid 8-10 gå ut och dricka. Blir oftast inte bara en öl, utan fler - en fylla alltså.
Då måste jag få veta hur mycket det här sinkar just det träningspasset som jag gör på dagen. Vet att allt är relativt men finns det kanske någon uppskattning på hur mycket man förlorar av effektiviteten av passet?
T.ex. Att tränar man hårt, går ut och dricker 5 öl så förlorar man 50% av det man egentligen skulle fått ut av träningen. Förutsätt att jag har en bra och näringsrik kost i övrigt.
|
Det räcker väl att du tar en titt på kroppen din dagen efter, ser du mer rippad ut har du tappat mycket vätska, ser det kanske rent av bättre ut. Hur ser du ut på morgonen efter en fyllekväll kontra en ren dag efter träningen. Alla kroppar påverkas olika.
|
|
|
2008-05-06, 21:14
|
|
Rocky Balboa
Reg.datum: Mar 2005
|
Har för späckat schema för att ändra dag på träningen..
Tänkte mer om det blir så att träningen är helt och hållet overksam så är det ju ingen idé att träna på fredagar alls..
Men om det förstörs cirka 50% så gör det ju fortfarande det värt att träna.
|
|
|
2008-05-07, 05:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Har för späckat schema för att ändra dag på träningen..
Tänkte mer om det blir så att träningen är helt och hållet overksam så är det ju ingen idé att träna på fredagar alls..
Men om det förstörs cirka 50% så gör det ju fortfarande det värt att träna.
|
Hur sätter man en siffra på vad ett pass ger? Hur kvantifierar man hur mycket en vecka gett? Såna här saker faller på sin egen orimlighet.
En nykterist kan stå helt still och en snubbe som kör karatefylla varje fredag och lördag kan göra finfina resultat. Allt handlar om hur väl man faktiskt tar tillfället i akt under on runtom träningen i ett längre perspektiv.
Jag själv tycker tveklöst at du ska träna om du känner att du vill och har tid.
|
|
|
2012-11-23, 12:39
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2012
|
Om jag t.ex. kör bröst varje fredag, sen krökar på kvällen. Kommer min bröstuveckling bli mycket sämre än t.ex. Rygg som jag kör på onsdagar?
|
|
|
2012-11-23, 13:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
|
|
|
2012-11-23, 13:08
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av andeem
|
ty bro, du har varit till stor hjälp.
|
|
|
2012-11-23, 13:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka
Om jag t.ex. kör bröst varje fredag, sen krökar på kvällen. Kommer min bröstuveckling bli mycket sämre än t.ex. Rygg som jag kör på onsdagar?
|
Kanske. Kör rullande split istället för x muskelgrupp på x dag, så är du nog hemma.
|
2012-11-23, 13:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
ty bro, du har varit till stor hjälp.
|
Han syftar på att det redan finns mängder av i stort sett identiska trådar.
|
|
|
2012-11-23, 13:58
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2012
|
Citat:
|
Nej min son men du kanske blir tillräckligt trött dagen efter och på så vis förstör ett eventuellt pass på gymmet.
|
|
|
2012-11-23, 19:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2012
|
(Hittade en text på en tränings sida)
Tränar du innan en fylla kommer du inte tjäna något på det eftersom din proteinsyntes helt slås ut och du kommer att vara rentav svagare nästa pass istället eftersom muskler byggs av vila och rätt kost. Alkohol frigör kortisol i kroppen vilket skapar en obalans som hämmar proteinsyntesen.
Efter alkoholkonsumtionen så minskas testosteronmängden i upp till två veckor efter en riktig fylla, men framförallt under den kommande veckan.
Även små små mängder alkohol, har stora effekter på din kropp och muskeltillväxt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:42.
|

|