2007-08-30, 07:15
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2006
|
Alkohol + träning
Jag tränar 5 dagar i veckan ca 1 timme stenhårt och har sedan en tid tillbaka lagt av med alkoholen helt men nu är jag sugen på att följa strömen en helgdag. Om jag drar i mig ca 4 öl på 1 kväll hur mycket förstör detta min själva träning?
Låt oss säga att jag ska dricka på fredag och tränar kl 11 på fredagen, börjar dricka runt 9 på kvällen hur mycket påverkas veckan/dagens träningspass?
Mvh/Spawn
|
|
|
2007-08-30, 07:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Hur länge sökte du?
Det startas alkoholtrådar jämt jämt jämt. Varför super du inte bara på och tar konsekvenserna? Helt sjukt hur man kan gå runt och fundera över vad det eventuellet ställer till med.
Du super skallen av dig om du har lust, det mår inte kroppen bra av men du kommer ju inte tyna bort heller.
Ett sökord du kan testa är t.ex. "alkohol".
|
|
|
2007-08-30, 07:27
|
|
Gubbe
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Spawn
Jag tränar 5 dagar i veckan ca 1 timme stenhårt och har sedan en tid tillbaka lagt av med alkoholen helt men nu är jag sugen på att följa strömen en helgdag. Om jag drar i mig ca 4 öl på 1 kväll hur mycket förstör detta min själva träning?
Låt oss säga att jag ska dricka på fredag och tränar kl 11 på fredagen, börjar dricka runt 9 på kvällen hur mycket påverkas veckan/dagens träningspass?
Mvh/Spawn
|
Drick du fyra öl och njut av det. Kommer inte påverka dig ett skit. Hade Johan Wissman frågat mig samma sak om det är ok att dricka fyra bärs ikväll så hade jag sagt nej. Låt bli, det har ingen positiv effekt. Men jag utgår ifrån att du är en vanligt hederligt tränande motionär.
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
|
|
|
|
2007-08-30, 07:30
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Hur länge sökte du?
Det startas alkoholtrådar jämt jämt jämt. Varför super du inte bara på och tar konsekvenserna? Helt sjukt hur man kan gå runt och fundera över vad det eventuellet ställer till med.
Du super skallen av dig om du har lust, det mår inte kroppen bra av men du kommer ju inte tyna bort heller.
Ett sökord du kan testa är t.ex. "alkohol".
|
Jag sökte men ville veta om man super och tränar samma dag samt hur det påverkar veckans träning men om du kan hitta en sådan tråd var god och gört
|
|
|
2007-08-30, 08:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag sökte men ville veta om man super och tränar samma dag samt hur det påverkar veckans träning men om du kan hitta en sådan tråd var god och gört
|
Och varför tror du inte du hittat något svar? Jo därför att det givetvis inte finns. Hur uppmäter du effekten av en veckas träning? Är träningeseffekten densamma vecka efter vecka? Vilka faktorer spelar in för en bra effekt av veckans träning? Du kan svina lös en hel helg och troligtvis få okej träningsresultat om du sköter dig optimalt undernyktra dagar, på samma sätt kan en nykterist träna ner sig fullständigt.
Det finns tio miljoner alkoholtrådar och ingen har ett svar. Man dricker så mycket man vill, inget fel i att dricka alkohol. Det är som sagt, i mina ögon, ganska sjukt att man inte ens kan festa utan att börja fundera över såna här saker.
|
|
|
2007-08-30, 08:53
|
|
Banned User
|
Citat:
Och varför tror du inte du hittat något svar? Jo därför att det givetvis inte finns. Hur uppmäter du effekten av en veckas träning? Är träningeseffekten densamma vecka efter vecka? Vilka faktorer spelar in för en bra effekt av veckans träning? Du kan svina lös en hel helg och troligtvis få okej träningsresultat om du sköter dig optimalt undernyktra dagar, på samma sätt kan en nykterist träna ner sig fullständigt.
Det finns tio miljoner alkoholtrådar och ingen har ett svar. Man dricker så mycket man vill, inget fel i att dricka alkohol. Det är som sagt, i mina ögon, ganska sjukt att man inte ens kan festa utan att börja fundera över såna här saker.
|
Okey :P men rent styrkemässigt sprit lr öl? Vill lixom inte förlora min enorma styrka
|
|
|
2007-08-30, 09:02
|
|
De e stekigt! Stek, stek, stek...
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Eddie Vedder, Man dricker så mycket man vill, inget fel i att dricka alkohol. Det är som sagt, i mina ögon, ganska sjukt att man inte ens kan festa utan att börja fundera över såna här saker.
|
+1
Du bestämmer själv över dina val här i livet, vi kan bara påverka ditt beslut. Däremot finns det inga direkta bevis (så vitt jag vet) på hur alkoholen påverkar muskeluppbyggnaden i en mindre konsumation, i en större utrsäckning drabbas däremot levern som tvingas prioritera alkholnedbrytning och den normala fettförbränningen går ur funktion? Fast den nivån hamnar du inte på efter en kvälls fylla
Därför är lagras mer fett i samband med alkohol i kroppen? (kanske är ute och cyklar)
Lev livet och är du ett minsta tveksam får du helt enkelt dricka vatten och dansa dig svettig. Träningen är inte allt här i livet
Senast redigerad av Alfred Nobel den 2007-08-30 klockan 09:04.
|
|
|
2007-08-30, 09:04
|
|
|
Styrkan påverkas nog inte. Alkholen kanske gör dig trött dagen därpå. Har du sovit dåligt en natt och känner dig mör i kroppen är prestations nivån kanske inte överst på listan. Men styrkan försvinner inte på första taget.
Det är både alkohol i sprit och öl? Volym skiljer dem åt, alkoholen är t.ex. mer koncentrerad i ren vodka.
|
|
|
2007-08-30, 09:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Okey :P men rent styrkemässigt sprit lr öl? Vill lixom inte förlora min enorma styrka
|
Vaddå förlora styrka? Tror du man kan säga vad som du förlorar mest styrka på
Här får du lite vetenskapliga siffror:
2 glas öl = -8kg i knäböj.
1 glas rödvin = -3kg pushdowns.
10cl wiskey = -6kg i bänkpress.
6 folköl = +7kg i marklyft!!!
|
|
|
2007-08-30, 09:26
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff
|
Hahahaha, en sexa brandy's då?
|
|
|
2007-08-30, 10:39
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff
|
Ta marklyftet till ex.. förlorar man 7 kg av sitt 1RM omedelbart eller måste man bli bakfull först(om så är fallet, vad definieras som bakfull)?
Kan styrkeförlusterna motverkas med EsaPro?
|
|
|
2007-08-30, 11:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
|
håller med man måste våga he sig ut ochså, förjävligt med dom som bara stänger in sig och har träning och kost i skallen dygnet runt.
|
|
|
2007-08-30, 11:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av groddddaan
håller med man måste våga he sig ut ochså, förjävligt med dom som bara stänger in sig och har träning och kost i skallen dygnet runt.
|
Jag ser inget måste där heller, även det är ju ett val. Jag menar mest om man vill ut och festa och tycker om det så känns det sjukt att t.o.m. försöka lägga upp festandet efter eventuell träningspåverkan.
Att hålla sig skapligt nykter är ju en bra idé i vilket fall.
|
|
|
2007-08-30, 11:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag ser inget måste där heller, även det är ju ett val. Jag menar mest om man vill ut och festa och tycker om det så känns det sjukt att t.o.m. försöka lägga upp festandet efter eventuell träningspåverkan.
Att hålla sig skapligt nykter är ju en bra idé i vilket fall. 
|
nee festen lär ju knappast bli rolig om man ska gå runt med ångest och ha träningen i bakhuvvet. men jag klankar inte ner på folk som inte dricker alkohol de är ju ett smart val, men inte om man väljer bort de pga man är så insnöad i träningen
|
|
|
2007-08-30, 14:13
|
|
Registered User
|
Alkohol har ingen positiv inverkan på kroppen ur byggarsyfte. Så enkelt är det ju bara men om man är motionär så är det skit samma. Om du tränar på absolut elitnivå så skippa alkohol precis som alla andra gör på den nivån.
Är man riktigt seriös så blir det inget mer festande under träningsperioder helt enkelt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:43.
|

|