Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Emil
Okej, jag tänkte att det kunde vara till hjälp att förbättra konditionen, det är oftast den som hindrar människor från att fortsätta sina vanor.
Atkins dieten hjälper människor att gå ner i vikt, utan att offra allt.
|
Där är jag inte lika säker faktiskt. Jag tror ärligt talat att det oftare handlar om att man tycker det är trist och ointressant. Alla ligger ju på sin egen nivå och KAN således träna utifrån den. Man kan träna styrketräning och man kan träna mer eller mindre konditionskrävande aeroba aktiviteter.
Självklart kan man aldrig dra alla över en kam och uttala sig på individnivå men det utgår jag alltid ifrån att man med lite sunt förnuft inser att jag heller inte gör när jag skriver.
Så med det sagt vill jag påstå att ökad prestationsförmåga som sådan inte är det primära önskemålet för dom som tränar trots att man inte trivs med det. Utan snarare utseende och vetskapen om att det trots allt behövs för hälsan oavsett hur tråkigt det är. Självklart skulle en och annan person kunna få bättre motivation om ett preparat gjorde träningen mer "lättgenomlidlig" men i det här fallet tror jag vi pratar om ett tillskott som (
OM det skulle tas fram för människa och bli lagligt) skulle bli väldigt kostsamt och främst utnyttjas för den prestationsinriktade idrottaren.
Att leva enligt en kost á la Atkins eller LCHF ser jag inte heller som en "quick fix" vilket du verkar göra. Jag ser det som en alternativ väg att gå i sin kosthållning och något som många verkar må väldigt bra av och föredra och sannolikt lär fortsätta med resten av livet oavsett om man är nöjd med vikten. Men detta handlar inte om Atkins så den offtopic-diskussionen föreslår jag att vi lämnar.
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Emil
Sedan att det hjälper tränade att bli ännu mer tränade, tycker jag faktiskt är lite tråkigt.
Vart tog inställningen " träna naturliga vägen" vägen?
Det blir ju faktiskt lite som ett doping preparat.
"Men dagens prestations höjjande preparat då?".- ja de är inte ett dugg bättre dem. Visst folk vill se världsrekord, men ju mer man pressar rekorden, med preparat, desto svårare blir det att slå dem.
|
Jo frågan är ju alltid vart gränsen går. Den prestationshöjande effekten från kreatin och koffein finns väldokumenterad i den vetenskapliga litteraturen och det råder nog inga tvivel om att det ÄR prestationshöjande preparat. Dock är de tillåtna och anses således ligga på rätt sida gränsen.
Så det är ju en tidsfråga med andra ord. Kommer man överhuvudtaget vidareutveckla detta? Kommer man överhuvudtaget rikta in sig på användningsområden för människor? Vilka målgrupper kommer det vara riktat till, kanske enbart i någon form av sjukvårdssyfte men att det i övrigt är otillåtet t.ex.?
Man ska ju inte läsa kvällspressens rapportering om studieresultat och sedan utgå från att slutsaser och utveckling är så långt gången som det kan förefalla.