Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-05, 17:20   #1621
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Bra pass!

Lurigt det där med hur man upplever passet medan man håller på. Väldans lätt att man kör på för hårt och får sota för det efteråt.
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-06, 08:37   #1622
Catstyle
Registered User

Catstyles avatar

Reg.datum: Jan 2005
Bra tränat!
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 14:08   #1623
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Reg.datum: Apr 2007
Söndag 7/7. Löpning Lugnt.

Distans: 8,13km
Tid: 39:55
Tempo: 4:55min/km
Puls: 148/174

Lugn vända i spåret men öste på sista 400m. Lite sega ben och småont/stel under vänsterfoten från i fredags men påverkade inte passet.

Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Bra tränat!
Citat:
Ursprungligen postat av Bendermannen Visa inlägg
Bra pass!

Lurigt det där med hur man upplever passet medan man håller på. Väldans lätt att man kör på för hårt och får sota för det efteråt.
Tack! Verkligen! Lätt också att tappa de förnuftiga riktlinjer man har sedan innan angående t.ex. hur hård veckodosen ska vara egentligen osv. Det här passet funkade ju toppen men ska jag vara efterklok kanske 20-21km hade räckt bra sett till var jag ligger i träningen.

Senast redigerad av Karvig den 2013-07-07 klockan 14:12.
Karvig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 21:16   #1624
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Och sen när man väl inplanerat något verkligen utmanande så har man givetvis kass dagsform och får kriga från första stegen!
Gammal 2013-07-20, 11:40   #1625
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Håhåjaja ner i skadeträsket igen. Gick till naprapaten direkt efter helgen där och det onda/stela under foten visade sig vara mild plantar fasciit. Har en otroligt stel häl och kort hälsena på vänster fot sen födseln så det verkade bara vara en tidsfråga. I med lite nålar och el och slitande i hälen för att mjuka upp osv och sen provspringa 8km under förra veckan. Första 4km gick bra kopplat till fascian men en del smärta på utsidan av foten. Sista 4km kom smärtan under foten också tillbaka. Nu har jag helt blivit av med känningarna på plantar fascian men smärtan på utsidan av foten ger inte med sig. Prognosen var att jag skulle kunna prova på ett kortare pass nu i helgen men smärtan har inte minskat alls. Kraftig voltarenkur över helgen i hopp om att chockbryta inflammationen och fick tid på idrottsmedicinska kliniken på Bosön på måndag. Naprapaten sa det inte rätt ut men han hade inte så mycket till förslag om hur vi ska gå vidare så det kändes värt att få ett utlåtande från någon annan.
Gammal 2013-07-20, 12:16   #1626
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Aj, aj, aj! Det var tråkigt att höra!

Bra att du skaffar utlåtande från flera källor. Hoppas nu ni kommer till bukt med problemet och att du tillfrisknar fortare än fort. Krya på dig!
Gammal 2013-07-23, 12:55   #1627
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bendermannen Visa inlägg
Aj, aj, aj! Det var tråkigt att höra!

Bra att du skaffar utlåtande från flera källor. Hoppas nu ni kommer till bukt med problemet och att du tillfrisknar fortare än fort. Krya på dig!
Tack!

Sjukgymnasten på Bosön var ruggigt kompetent men trots en timmes undersökning och letande i anatomiböckerna kunde hon inte hitta något som skulle kunna göra ont. Fick lite styrkeövningar för foten och en ny tid om tre veckor. Om det inte har blivit bättre då remitterar hon mig till fotkirurgerna på Nacka sjukhus som tydligen är de bästa.

I och med att det blev tydligt nu att det här kommer dra ut på tiden sätter jag igång med annan träning.

Tisdag 23/7. Vattenlöpning 40min.
Runt 20min lugnare och 20min intervaller. Ingen struktur i och med att jag bara skulle få in tekniken och vänja kroppen. Kom upp i runt 175 i puls på intervaller och 155 i "lugnare" så det får ses som klart godkänt. Fritt ur minnet visade en studie på Karolinska att hjärtat slår 8-11 färre slag i minuten vid samma syreupptag vid löpning i vatten jämfört med på land. Maxpulsen var 16 färre slag i minuten i vatten jämfört med land. Ser ut som ett fån dock när man blir andfådd värre men rör sig så långsamt framåt i banan.
Gammal 2013-07-23, 19:12   #1628
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Bra att du kan köra vidare med alternativ som vattenlöpning! Antar att du kände dig mer fräsch i kroppen efteråt jämfört med ett motsvarande landkrabbepass?
Gammal 2013-07-23, 22:04   #1629
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Ajaj för skadorna! Klurigt med den där hälgrejen.. Bra med vattentrampandet dock!
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:35.