Visa ett inlägg
Gammal 2010-06-21, 14:02   #613
Los
Registered User
 
Loss avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 663
Vätternrundan 2010

Min träning inför VR såg på pappret bra ut. Under våren har jag haft flera 15-timmarsveckor och ordentliga långpass nästan varje vecka. Detta var min första tävling på landsväg så jag visste inte helt hur hårt jag kunde köra. På träning kändes 155-160 bpm hårt men hanterbart så jag bestämde mig för att det skulle bli min VR-puls.

Inspiration till att köra solo, dvs göra hela loppet själv, fick jag från den här tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/976051

20:52 - Start

Fick lite bråttom till start, men väl framme så var det lugnt. Startproceduren gick smärtfritt, första kilometrarna cyklar man bakom motorcykeln i maklig fart sen var det bara att börja pumpa på.

Motala - Jönköping (0-11 mil)

Försökte hålla jämn hög belastning och testa av benen. Benformen var väldigt svårbedömd men de svarade bra när jag tryckte på uppför så jag bestämde mig för att benen var bra. Resan till Jönköping var riktigt kul, härlig känsla att själv bränna förbi stora grupper. Aero-hjälm ger inte bara lite extra fart, det ger mycket extra uppmärksamhet

På platten låg jag ofta 36-37 km/h och tryckte även på rätt bra uppför. Hade i korta perioder folk på rulle men verkade som de flesta släppte i uppförsbackarna. Snitt första 15 milen var 35 km/h.

Jönköping-Karlsborg (11-21 mil)

Strax efter Jönköping försvann både ljus och människor, efter ytterligare någon mil började regna. Allmän misär. Pisspaus vid 12 mil. Första och enda depåstoppet vid Fagerhult (14 mil) för att fylla på sportdryck.

Karlsborg - Hammarsundet (21-26 mil)

Vid Karlsborg (21 mil) kom det enda missödet under loppet, jag körde fel och förlorade fem minuter när jag irrade omkring inne i fortet. Innan felkörningen kände jag att 9-timmar var inom räckhåll. När jag väl kom tillbaks på rätt väg var jag otroligt nära att vika ner mig och köra sista 10 milen i mer behaglig fart och "bara" gå in på under 10 timmar. När 70 km-skylten dök upp hade jag 2:09 kvar till sub 9. Lite snabb huvudräkning (vilket inte var så snabb vid den tidpunkten) gav knappa 33 km/h i snitt in till mål för Sub 9. Det var bara att gilla läget och ställa in sig på att bomba hela vägen in till Motala.

Hammarsundet - Motala (26-30 mil)

Kramper kom och gick, inga svåra utan perioder av ryckningar innersida lår. Nacken var paj av att hela tiden ligga nere i bocken. Stod upp i de flesta backar för att vila röven och ryggen. Sista timmarna handlade mest om att få tiden att gå, så våldsamt enformigt hade jag inte trott det skulle bli. När jag passerade Hammarsundet och vände söderut mot Motala möttes jag av en rätt rejäl motvind, trots tidig morgon. Orkade inte hålla samma tryck ansträning hela vägen in i mål men höll ihop sista fyra milen helt okej.

Totaltid: 8:55
Medelhastighet: 33,6 km/h
Medelpuls: 157 bpm
Paustid: 5 minuter
Kaloriintag: Omkring 3500 kcal.
Passerade: 1950 personer.
Passerad av: 0 personer

Reflektioner:

Otroligt nöjd med genomförandet, prickade in nästan perfekt anstränging och åt och drack bra (lite för mycket vätska dock). Jag var perfekt klädd, blev varken för varm eller för kall. Hade kompressionskläder både på över och underkropp vilket var grymt skönt. Låg i bocken 95% av tiden, vilket gjorde otroligt ont men gav en hel del extra fart. Tror helt klart jag kör en till VR, men då blir det i någon av snabbgrupperna (Sub 7:30 vore kul). Det hade förmodligen varit lite lättare rent mentalt om jag startat senare då det var mer folk ute (man blir peppad av att köra om)

Marathon var mer intensivt smärta och trötthet, men med publik som hela tiden lyfter en. VR Solo är en mental kamp att kontinuerligt övertyga sig själv om att skita i smärtan och köra hårt.

Fart- och pulssnitt. Uppdelat per 10 km:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vatternrundan2010.jpg (53.0 KB, 24 visningar)
__________________
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo
Los är inte uppkopplad   Svara med citat