handdator

Visa fullständig version : Förstörd ämnesomsättning?


pilt77
2007-08-09, 13:45
Jag har haft dålig aptit ett bra tag nu pga en del saker som hänt i mitt liv. Jag har under ca 3 månader gått från att äta 5 mål om dagen till att som i dagsläget få i mig 3-4 knäckemackor under en hel dag. Jag rör på mig mycket men jag blir ändå inte hungrig. Kan det ha hänt något med ämnesomsättningen när jag ätit så lite mat under en lång period?

King Grub
2007-08-09, 13:49
Visst kan ämnesomsättningen regleras både nedåt och uppåt av fysiologiska faktorer och åkommor, allt från hormonrubbningar till sjukdomar. Det låter mer som om det skulle kunna vara psykiska saker, dock - "en del saker som hänt i mitt liv", kanske? Det kan mycket väl påverka aptiten utan att det står något fysiskt fel att finna.

Rahf
2007-08-09, 15:27
Visst kan ämnesomsättningen regleras både nedåt och uppåt av fysiologiska faktorer och åkommor, allt från hormonrubbningar till sjukdomar. Det låter mer som om det skulle kunna vara psykiska saker, dock - "en del saker som hänt i mitt liv", kanske? Det kan mycket väl påverka aptiten utan att det står något fysiskt fel att finna.

Jag tror du missade frågan lite. Hur påverkas ämnesomsättningen efter 3 månader på den svältkosten?

Tolkia
2007-08-09, 15:29
Det händer med stor sannolikhet inget med ämnesomsättningen som inte rättar till sig när du börjar äta normalt igen. Vad gäller aoptitlösheten i sig tror jag, som Grub, att den har psykologiska orsaker.

Bönne
2007-08-09, 16:38
Jag tror du missade frågan lite. Hur påverkas ämnesomsättningen efter 3 månader på den svältkosten?Det är väl sagt att ämnensomsättningen bara nedregleras under tiden som intagen är låga eller obefintliga - när du börjar äta normalt så åtgår den till ordinarie nästan direkt.

Tolkia
2007-08-09, 17:38
Sänkningar av ämnesomsättningen p.g.a. svält går dessutom bara till en viss gräns, annars skulle ju ingen svälta ihjäl (vilket som bekant sker :( ).