Visa fullständig version : TV Tips: 21:00 Klok av fisk?
Vetenskapens värld om en timme på SVT1.
Ät fisk så blir du klok. Så sa man förr. I dag är intresset oerhört stort för omega-3, fettsyran som sägs ha alla möjliga hälsoeffekter och som är vanlig i fet fisk. Så vad ligger det för sanning i det gamla talesättet?
Larsson85
2007-08-02, 19:30
Jag såg ett program där de gett barn som hade koncentrationssvårigheter omega 3 och sett en klar förbättring. Brainiac gjorde även ett ovetenskapligt test (har de någonsin gjort ett som varit vetenskapligt?) där de påvisade denna effekt.
Jackie Dee
2007-08-02, 19:52
Tackar ska kika in det.
Det finns ju en teori om att människan ska härstamma från den sk "Strand-apan" och inte "Savann-apan", vilket i sin tur ska "bevisa" att vi utvecklade vår intelligens (hjärnan växte) just tack vare det stora tillskottet av Omega-3 från fisk o skaldjur.
Kanske inte den bästa länken, men den första jag hittade:
http://www.darling.se/nr61/strandapa/index.htm
Ganska långt ner i texten finns en hel del argument för teorin iaf, jag tror långt mer på den här teorin än på savann-historien...
Vad säger ni andra?
Jag missade programmet, kan någon som sett det tala om vad de kom fram till, blir man smartare av fisk?
Eddie Vedder
2007-08-03, 04:57
Jag missade programmet, kan någon som sett det tala om vad de kom fram till, blir man smartare av fisk?
Dom kom inte fram till någonting, det var ett program sin diskuterade redan befintliga forskingesresultat utan att lägg ain någon värdering i huruvida det är "sant" eller ej.
Men många intressanta observationer och resultat har påvisats efter ökat omega-3 intag helt klart.
En liten snabb sammanfattning:em:
Hjärnan behöver Omega-3 för att växa till rätt storlek och utveckla rätt antal synapser.
Äter den gravida mamman fisk så kommer barnet att ta upp ffa fettsyran DHA och utveckla hjärnans storlek. Ett barn som föds förtidigt, dvs redan i v 30 eller däromkring behöver få DHA via ersättning.
Tittar man på bokstavsbarn kan det vara så att de omsätter/förbränner Omega-3-fettsyrorna i en rasande fart och hinner inte bygga in dem i hjärnan och nervsystemet. Genom att ge dessa barn ett stort tillskott av fettsyran EPA bildar de själva DHA. Här är det doser upp mot 10 g EPA per dag.
När det gäller dyslexi så är frågan ännu mer kontroversiell. Är det ett psykologiskt problem eller är det så enkelt att personen inta kan bygga in tillräckligt med fettsyror i näthinnan och därmed få aning sämre kontrastseende ? Men många barn upplever förbättringar med tillskott av fleromättade fettsyror.
Det finns ju en teori om att människan ska härstamma från den sk "Strand-apan" och inte "Savann-apan", vilket i sin tur ska "bevisa" att vi utvecklade vår intelligens (hjärnan växte) just tack vare det stora tillskottet av Omega-3 från fisk o skaldjur.
Kanske inte den bästa länken, men den första jag hittade:
http://www.darling.se/nr61/strandapa/index.htm
Ganska långt ner i texten finns en hel del argument för teorin iaf, jag tror långt mer på den här teorin än på savann-historien...
Vad säger ni andra?
Bara så du vet det så är hjärna den främsta källan för långa förformade fettsyror EPA/DHA och hjärna har det funnits gott om på torra land i alla tider.
En liten snabb sammanfattning:em:
Tack Sverker!:thumbup: Är en ivrig anhängare av "Ät mer fisk-kulturen" :D, så alla studier i detta ämne intresserar mig väldigt mkt.
Bara så du vet det så är hjärna den främsta källan för långa förformade fettsyror EPA/DHA och hjärna har det funnits gott om på torra land i alla tider.
Jojo, självklart :)
Teorin var bara den att det större tillskottet av Omega-3 gjorde att vi vidareutvecklade vår hjärnkapacitet så mycket mer och snabbare än vi hade gjort om vi inte "hamnat vid stranden".
Jag tycker det låter logiskt iaf... särskilt om vi börjar jämföra oss evolutionsmässigt med andra djurarter, för att inte tala om våra släktingar - apan.
Teorin var bara den att det större tillskottet av Omega-3 gjorde att vi vidareutvecklade vår hjärnkapacitet så mycket mer och snabbare än vi hade gjort om vi inte "hamnat vid stranden".
Jag tycker det låter logiskt iaf... särskilt om vi börjar jämföra oss evolutionsmässigt med andra djurarter, för att inte tala om våra släktingar - apan.
Det är mycket som kan låta som en tänkbar förklaring, att applicera logik kommer man inte något vidare långt på. Men det är en förförande teori som jag gillar.
superfettzor
2007-08-03, 12:14
:furious: känner till en vetenskaplig rapport som inte killen som gjort den orkat publicera. Där är det en spikrak korrelation mellan hur ofta man äter fisk och resultat på lumpens inskrivningsprov. Samma korrelation hittar man om man ser till hur ofta de mönstrande idrottar.
dock kan kan man ju inte veta att ifall det är så att de smarta råkar äta massa fisk? eller ifall jag minns rätt om den här undersökningen.
Vattenapateorin är utskiten ur en klent begåvad och illa informerad hjärna. EPA/DHA är tillgängligt för alla rovdjur i så väl djungel som savann eller stäpp. Om vi tar lejon som exempel så får de i sig betydligt mer EPA och DHA än människan men är ändå några snäpp dummare. Det har alltså mer att göra med gener än tillgänglighet av EPA och DHA ty annars skulle varenda rovdjursart på planeten vara intelligent vid det här laget.
Tittar man på bokstavsbarn kan det vara så att de omsätter/förbränner Omega-3-fettsyrorna i en rasande fart och hinner inte bygga in dem i hjärnan och nervsystemet. Genom att ge dessa barn ett stort tillskott av fettsyran EPA bildar de själva DHA. Här är det doser upp mot 10 g EPA per dag.
När det gäller dyslexi så är frågan ännu mer kontroversiell. Är det ett psykologiskt problem eller är det så enkelt att personen inta kan bygga in tillräckligt med fettsyror i näthinnan och därmed få aning sämre kontrastseende ? Men många barn upplever förbättringar med tillskott av fleromättade fettsyror.
Inte samma effekt på vuxna?
Inte samma effekt på vuxna?
Det uppmärksammas mer hos barn. Det forskas mer kring barn.
Vuxna har lärt sig att dölja och bemästra problemen. På gott och ont.
Har sökt på ADI + omega3, men inte hittat något. Finns det?
Sök på RDI, dvs rekomenderat dagligt intag.
Finns på Livsmedelsverkets hemsida. Har för mig att 0.5 % av energiintaget ska vara Omega-3.
Eddie Vedder
2007-08-03, 20:13
Har för mig att 0.5 % av energiintaget ska vara Omega-3.
Ja det stämmer, minst 0.5%. Samt att dom essentiella fettsyrorna rekommenderas utgöra 3% av energiintaget.
Det är dock minimumsiffror och vid kostplanering bör man enligt SLV sträva efter 1E% omega-3 och 5-10% fleromättade fettsyror.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.