handdator

Visa fullständig version : Cardio på tom mage? okej med gym på tom mage?


Klassresa
2007-07-02, 11:21
Vet att många går morgon promenader när dom deffar, det har jag ingen lust med just nu att börja med. Men är det okej att vakna gymma sen käka frukost hemma? kanske ta en actimel innan gymmet bara.

Aja tackar!

Alfred Nobel
2007-07-02, 12:03
Det är upp till dig själv. Däremot är frågan om du presterar bra på tom mage, lets find out!

Kimball
2007-07-02, 12:29
ESApro eller åtminstone en proteindrink innan gymet så är du all set! Jag själv hade nog inte haft orken i kroppen att träna direkt så, men kan du det, go for it!

Animalistic
2007-07-02, 12:37
beror på vad du har för mage, jag har känslig mage och för mig när jag har tom mage och kör cardio = illamående som i många fall lett till att jag spytt.

känner du din kropp och du har orken så varför inte, ta inte ihjäl dig bara

pony
2007-07-02, 12:42
Grejen är ju att en morgonpromenad oftast har lägre intensitet än att lyfta skrot. Det blir svårt att vara explosiv och stark utan kolhydrater, jämfört med pomenadens milda "malande".

Piranha
2007-07-02, 12:44
Vet att många går morgon promenader när dom deffar, det har jag ingen lust med just nu att börja med. Men är det okej att vakna gymma sen käka frukost hemma? kanske ta en actimel innan gymmet bara.

Aja tackar!

Jag vill ha minst 3 måltidier i mig innan ett styrkepass.

Ingen mat = inget tryck.

Klassresa
2007-07-02, 12:49
jag tycker det går lika bra .. så det är bara hur man mår skälv?

jag syftade på om det var dålgt :P
eftersom det är dåligt att hoppa över frukosten så var tvungen att fråga
tackar!

tigerofsweden
2007-07-02, 13:20
Grejen är ju att en morgonpromenad oftast har lägre intensitet än att lyfta skrot. Det blir svårt att vara explosiv och stark utan kolhydrater, jämfört med pomenadens milda "malande".

Nu kan man iofs vara fullladdad med glykogen även på morgonen :) Äter man en kolhydratrik kost så finns ju det lagrat i musklerna även om man väljer att tidigt.

Jag tränar på morgonen, dock efter en lättare frukost och trivs jättebra med det.

King Grub
2007-07-02, 13:34
Proteinbalansen kommer att vara negativ ända tills flera timmar efter passet. En proteindrink eller ännu hellre 6-10 gram EAA före passet, gärna tillsammans med maltodextrin eller druvsocker, så är det inga problem.

tigerofsweden
2007-07-02, 14:04
Proteinbalansen kommer att vara negativ ända tills flera timmar efter passet. En proteindrink eller ännu hellre 6-10 gram EAA före passet, gärna tillsammans med maltodextrin eller druvsocker, så är det inga problem.

Och den praktiska skillnaden om man jämför en vanlig frukost bestående av exempelvis ägg och smörgås med EAA är väldig liten, eller? :)

Klassresa
2007-07-02, 14:07
En protein dryck före passet?

pony
2007-07-02, 14:11
Nu kan man iofs vara fullladdad med glykogen även på morgonen :) Äter man en kolhydratrik kost så finns ju det lagrat i musklerna även om man väljer att tidigt.

Jepp, men nu får jag intrycket att personen ifråga deffar för tillfället och också därav ställer frågan. Om så är fallet kanske "kolhydratrik kost" inte är så stor risk...

King Grub
2007-07-02, 14:14
Och den praktiska skillnaden om man jämför en vanlig frukost bestående av exempelvis ägg och smörgås med EAA är väldig liten, eller? :)

Nej, den är så stor den kan bli. Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen. Även vassle är för långsamt för att effekten skall bli som med EAA. Jag talar om styrketräning här.

tigerofsweden
2007-07-02, 14:16
Nej, det är så stor den kan bli. Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen. Även vassle är för långsamt för att effekten skall bli som med EAA. Jag talar om styrketräning här.

Där ser man. Och resonemanget gäller då alla tider på dygnet man tränar och inte enbart under morgonen eller? Ökar EAA's betydelse om man tränar tidigare på morgonen?

King Grub
2007-07-02, 14:18
Ja, resonemanget gäller. Snabbt protein stimulerar proteinsyntesen, långsamt reducerar proteinnedbrytningen. I vila. Före träning är det ju snabbare, desto bättre. En timme efter styrketräning däremot verkar det inte spela någon roll om man jämför vassle med kasein. EAA har dock större effekt även här.

Ökar EAA's betydelse om man tränar tidigare på morgonen?

I alla fall om du jämför med att träna icke fastande. Med en stor måltid i magen förtar man hela effekten.

tigerofsweden
2007-07-02, 14:41
Intressant, har inte följt alla diskussioner kring EAA men man kanske skulle läsa på. Hur doserar man EAA ifall man äter en frukost 1h innan passet? Hur det ska tas efter träning finns väll skrivet här någonstans men det verkar inte vara många som tränar morgon därför frågar jag. Ska man direkt när man vaknar ta EAA tillsammas med snabba kolhydrater när magen är tom sen äta frukost och träna efter det?

King Grub
2007-07-02, 14:47
Hur doserar man EAA ifall man äter en frukost 1h innan passet?

Då kan du lika gärna strunta i det före passet. Då kommer det att blandas med fruktosten i magen och förlora sin effekt.

Hur det ska tas efter träning finns väll skrivet här någonstans men det verkar inte vara många som tränar morgon därför frågar jag.

6-10 gram.

Ska man direkt när man vaknar ta EAA tillsammas med snabba kolhydrater när magen är tom sen äta frukost och träna efter det?

Direkt före träning. Återigen, skall du äta frukost och träna kort tid efter det, har du ingen nytta av det. Då är det bättre att ta EAA+kolhydrat före passet och äta frukost efteråt. Frukosten kommer ändå inte att hinnas lagras in som glykogen och ge energi till träningen, utan bara ligga där i magen.

tigerofsweden
2007-07-02, 14:52
Hur doserar man EAA ifall man äter en frukost 1h innan passet?

Då kan du lika gärna strunta i det före passet. Då kommer det att blandas med fruktosten i magen och förlora sin effekt.

Hur det ska tas efter träning finns väll skrivet här någonstans men det verkar inte vara många som tränar morgon därför frågar jag.

6-10 gram.

Ska man direkt när man vaknar ta EAA tillsammas med snabba kolhydrater när magen är tom sen äta frukost och träna efter det?

Direkt före träning. Återigen, skall du äta frukost och träna kort tid efter det, har du ingen nytta av det. Då är det bättre att ta EAA+kolhydrat före passet och äta frukost efteråt. Frukosten kommer ändå inte att hinnas lagras in som glykogen och ge energi till träningen, utan bara ligga där i magen.

Tack för svaren!

Hur stor "ska" mängden kolhydrater som man tar tillsammans med EAA före passet vara? Baseras den mängden på något?

Okej så den frukost man intar 1h före passet hinner egentligen inte ut i kroppen utan ligger enbart som bukfylla?! Så man tränar då egentligen på tom mage? Det var ju intressant om så är fallet eftersom periodisk fasta rekommenderar att man kör så.

King Grub
2007-07-02, 14:55
Kolhydraterna som används som energi under träning är dom du tillförde efter förra passet och dagen innan det aktuella passet.

Det finns ingen speciell kolhydratmängd du "skall" använda. 30-50 gram räcker säkert.

tigerofsweden
2007-07-02, 14:58
Kolhydraterna som används som energi under träning är dom du tillförde efter förra passet och dagen innan det aktuella passet.

Jo det förstår jag, men vad händer i kroppen vid mitt resonemang, dvs skillnaderna mellan att äta frukost och 1h senare träna jämfört med att gå upp och träna på tom mage och sen äta frukost efteråt. Det låter ju som skillnadera är ganska minimala även fast jag förstår att de antagligen inte är det?!

Det finns ingen speciell kolhydratmängd du "skall" använda. 30-50 gram räcker säkert.

Okej som jag trodde :)

King Grub
2007-07-02, 15:04
Jo det förstår jag, men vad händer i kroppen vid mitt resonemang, dvs skillnaderna mellan att äta frukost och 1h senare träna jämfört med att gå upp och träna på tom mage och sen äta frukost efteråt. Det låter ju som skillnadera är ganska minimala även fast jag förstår att de antagligen inte är det?!

Men det har jag ju förklarat nu.

Tränar du fastande, kommer nedbrytningen att vara större än uppbyggnaden både under passet och ett bra tag efteråt.

Tar du EAA före, kommer proteinsyntesen att stimuleras våldsamt runt en timme efter passet och proteinbalansen vändas till positiv.

Att äta en normal frukost 1 h före passet är också mycket bättre än att träna fastande .Du får inte EAA:ts proteinsyntesstimulerande effekt, men betydligt bättre proteinbalans än vad fastande ger. Äter du frukost 1 h före träning, har du antagligen i princip ingen nytta av EAA före passet, eftersom frukosten som ligger i magen kommer att ta bort det som ger EAA dess proteinsyntesstimulerande effekt: det snabba upptaget.

tigerofsweden
2007-07-02, 15:07
Men det har jag ju förklarat nu.

Tränar du fastande, kommer nedbrytningen att vara större än uppbyggnaden både under passet och ett bra tag efteråt.

Tar du EAA före, kommer proteinsyntesen att stimuleras våldsamt runt en timme efter passet och proteinbalansen vändas till positiv.

Att äta en normal frukost 1 h före passet är också mycket bättre än att träna fastande .Du får inte EAA:ts proteinsyntesstimulerande effekt, men betydligt bättre proteinbalans än vad fastande ger. Äter du frukost 1 h före träning, har du antagligen i princip ingen nytta av EAA före passet, eftersom frukosten som ligger i magen kommer att ta bort det som ger EAA dess proteinsyntesstimulerande effekt: det snabba upptaget.

Nu har du besvarat (och jag har förstått ;)) de frågor jag hade och jag lyfter på hatten och tackar för mig :)

Animalistic
2007-07-02, 15:37
går det bra att ta vassledrink innan träning(ca 45min innan) utan att få denna negativa effekt som man får på fastande.

dvs samma effekt som EAA fast mindre

King Grub
2007-07-02, 15:43
samma effekt som EAA fast mindre

Det är precis vad det ger: stimulering av proteinsyntesen, precis som med EAA-intag, fast inte lika kraftig sådan.

Animalistic
2007-07-02, 15:44
Det är precis vad det ger: stimulering av proteinsyntesen, precis som med EAA-intag, fast inte lika kraftig sådan.

tack för svar, men hur lång tid innan träningen bör man ta drinken?(samt hur många gram protein) är rädd att göra helt fel så att man får negativ effekt :smash:

Fellan
2007-07-03, 07:11
Hur doserar man EAA ifall man äter en frukost 1h innan passet?

Då kan du lika gärna strunta i det före passet. Då kommer det att blandas med fruktosten i magen och förlora sin effekt.

Hur det ska tas efter träning finns väll skrivet här någonstans men det verkar inte vara många som tränar morgon därför frågar jag.

6-10 gram.

Ska man direkt när man vaknar ta EAA tillsammas med snabba kolhydrater när magen är tom sen äta frukost och träna efter det?

Direkt före träning. Återigen, skall du äta frukost och träna kort tid efter det, har du ingen nytta av det. Då är det bättre att ta EAA+kolhydrat före passet och äta frukost efteråt. Frukosten kommer ändå inte att hinnas lagras in som glykogen och ge energi till träningen, utan bara ligga där i magen.



I vilken utsträckning gäller detta för konditionsträning? Jag fick uppfattningen längre upp i tråden att vikten av EAA inte är lika stor om det inte är styrketräning det handlar om.

För att specificera frågan ytterliggare, jag cyklar 20km till jobbet.
Jag får här uppfattningen att bäst effekt(?) får jag genom att ta EAA + Maltodextrin direkt innan jag sätter mig på cykeln och sedan äta frukost när jag kommer fram? Att cykla direkt på fastande mage, skulle det märkbart göra passet plågsammare? Eller effekten av EAA + malto blir att man över tiden märker att man återhämtar sig bättre?


/F

propser
2007-07-03, 19:05
King Grub är grym på det här med EAA. Men är det inte dags att någon gör en FAQ så att han slipper svara på nästan samma frågor om och om igen?

Eddie Vedder
2007-07-03, 19:12
Men är det inte dags att någon gör en FAQ så att han slipper svara på nästan samma frågor om och om igen?

Det finns en FAQ om kreatin, det utesluter inte att King Grub får svara på fråga efter fråga om kreatin för det.:D

Men det är ett om EAA som håller samma klass som kreatintråden skulle den mycket väl kunna bli Best of... eller sticky vågar jag påstå.:thumbup:

King Grub
2007-07-03, 19:13
Att cykla direkt på fastande mage, skulle det märkbart göra passet plågsammare?

Prova. Någon märkbar effekt hit eller dit på ev muskelförlust lär det inte ha. Mest ekonomiskt slöseri, antar jag.

Fellan
2007-07-03, 19:58
Prova. Någon märkbar effekt hit eller dit på ev muskelförlust lär det inte ha. Mest ekonomiskt slöseri, antar jag.

Absolut.

Kolhydraterna, maltodextrin direkt innan konditionsträningen på morgonen. Finns det något som pekar på att det skulle vara bra för återhämtningen och underlätta(fysiologiskt ej subjektivt) passet, eller så länge man fyller på direkt efter med mat så är effekten av maltodextrin innan försumbar?
/F

King Grub
2007-07-03, 20:06
Det förbättrar prestationsförmågan.

If carbohydrate is consumed immediately before exercise, that is, within 10 minutes of the start, about 50-60 grams of a glucose polymer in a 40-50 percent solution has been used effectively in studies. Carbohydrate intake immediately prior to prolonged endurance exercise tasks may help delay the development of fatigue and improve performance if the athlete is exercising at a level greater than 50 percent VO2max, such as 65-75 percent.

Nutrition for Health, Fitness & Sport, 2006 Edition, Williams

Fellan
2007-07-03, 20:13
Det förbättrar prestationsförmågan.

Fantastiskt, tack.

Jontelito
2007-07-07, 15:36
Ja, resonemanget gäller. Snabbt protein stimulerar proteinsyntesen, långsamt reducerar proteinnedbrytningen. I vila. Före träning är det ju snabbare, desto bättre. En timme efter styrketräning däremot verkar det inte spela någon roll om man jämför vassle med kasein. EAA har dock större effekt även här.

Ökar EAA's betydelse om man tränar tidigare på morgonen?

I alla fall om du jämför med att träna icke fastande. Med en stor måltid i magen förtar man hela effekten.

Måste man träna innan frukost för att ha nytta av EAA? Eller kan man veta när magen är tillräckligt "tom" för att dra nytta av EAA? Ber om ursäkt om detta tagits upp tidigare..

King Grub
2007-07-07, 15:40
Vad klockan är spelar ingen roll, men man bör vara fastande eller åtminstone i det närmaste. Annars tar man bort det som ger EAA:ts dess effekt på proteinsyntesen: det snabba upptaget.

Jontelito
2007-07-07, 15:53
Vad klockan är spelar ingen roll, men man bör vara fastande eller åtminstone i det närmaste. Annars tar man bort det som ger EAA:ts dess effekt på proteinsyntesen: det snabba upptaget.

Okej. Så EAA är alltså inget för den som inte vill fasta över jobbet/skolan och sedan ta EAA innan sitt gympass? Eller hur kan man lösa det om man inte har möjlighet att fasta eller träna på morgonen?

tigerofsweden
2007-07-07, 15:56
Okej. Så EAA är alltså inget för den som inte vill fasta över jobbet/skolan och sedan ta EAA innan sitt gympass? Eller hur kan man lösa det om man inte har möjlighet att fasta eller träna på morgonen?

Hur hade du tänkt lösa det, magpumpa eller? :)

Du måste ju vänta ett antal timmar för magsäcken att bli tom om du ska utnyttja det snabba upptaget.

Jontelito
2007-07-07, 16:08
Hur hade du tänkt lösa det, magpumpa eller? :)

Du måste ju vänta ett antal timmar för magsäcken att bli tom om du ska utnyttja det snabba upptaget.

Ja, jag förstod det. Men kan man ge nåt mått på hur lång tid det tar för magsäcken att det tar för magsäcken att bli tom? Självklart beror det på hur mycket man äter, men kan man ge nån sorts fingervisning?

krilleh
2007-07-07, 16:31
Ja, jag förstod det. Men kan man ge nåt mått på hur lång tid det tar för magsäcken att det tar för magsäcken att bli tom? Självklart beror det på hur mycket man äter, men kan man ge nån sorts fingervisning?

Mindre mål(mellanmål) 2 timmar, större mål(middagar) 4 timmar gissar jag på.

Exhale_
2007-07-08, 01:11
Jepp, men nu får jag intrycket att personen ifråga deffar för tillfället och också därav ställer frågan. Om så är fallet kanske "kolhydratrik kost" inte är så stor risk...

Ska ni träna direkt på morgonen rekommenderar jag att ni sätter i er gårdagens mest kolhydratrika måltid direkt innan sängdags.

På så sätt har ni fulladdade muskler och ett riktigt bra tryck på passet morgonen efter.

Själv brukar jag ladda upp med följande: http://www.coop.dk/billedebase/billede_laes.aspx?id=6134142 Café latte varianten - 900 kcal / förpackning och en hel jävla massa kolhydrater

SÅÅ gott

Bönne
2007-07-08, 01:24
Grejen är ju att en morgonpromenad oftast har lägre intensitet än att lyfta skrot. Det blir svårt att vara explosiv och stark utan kolhydrater, jämfört med pomenadens milda "malande".Har haft riktigt bra pass då jag på grund av ren lathet fastat i nästa ett dygn. Med bra syftar jag både till att orken fanns där och att jag lyfte samma vikter som tidigare.

Då kör jag inte med så hög volym på passen (dock med 2 x 8 km på cykel i samband med styrketräningen)

diablogtr
2007-07-08, 12:43
Ska ni träna direkt på morgonen rekommenderar jag att ni sätter i er gårdagens mest kolhydratrika måltid direkt innan sängdags.

På så sätt har ni fulladdade muskler och ett riktigt bra tryck på passet morgonen efter.

Jag har läst att kroppen stänger av ämnesomsättningen efter 30 minuters sömn, och därav skulle det mesta av denna kolhydratrika måltid mest bli fett.

Det är också därför du kan ta dig en 20 minuts powernap utan att bli trött, men sover du i 40 minuter en timma blir du lätt dåsig, eftersom kroppen måste starta upp igen. :thumbup:

Rätta mig om jag har fel

King Grub
2007-07-08, 12:45
Jag har läst att kroppen stänger av ämnesomsättningen efter 30 minuters sömn, och därav skulle det mesta av denna kolhydratrika måltid mest bli fett.
Rätta mig om jag har fel

Du har fel.

Eddie Vedder
2007-07-08, 12:47
Jag har läst att kroppen stänger av ämnesomsättningen efter 30 minuters sömn, och därav skulle det mesta av denna kolhydratrika måltid mest bli fett.

Ämnesomsättningen stängs aldrig av, om du inte dör förstås.


Fettförbränningen och fettinlagringen pågår också hela livet utan att stana av, det är med andra ord helt fel att tro att de novo lipogenes sätter in direkt i samband med att man somnat.

Kolhydrater innan läggdags är snarare väldigt bra då kroppen behöver tillgång till glukos även under nattetid och således är kolhydrater antikatabolt under nattetid eftersom muskelprotein annars bryts ner via glukoneogenes för att kunna tillföra glukos till kroppen och hjärnan.

diablogtr
2007-07-08, 17:00
Ämnesomsättningen stängs aldrig av, om du inte dör förstås.


Fettförbränningen och fettinlagringen pågår också hela livet utan att stana av, det är med andra ord helt fel att tro att de novo lipogenes sätter in direkt i samband med att man somnat.

Kolhydrater innan läggdags är snarare väldigt bra då kroppen behöver tillgång till glukos även under nattetid och således är kolhydrater antikatabolt under nattetid eftersom muskelprotein annars bryts ner via glukoneogenes för att kunna tillföra glukos till kroppen och hjärnan.
Tack för upplysningen:bow: :eating:

Betar
2007-10-07, 09:33
När det gäller löpträning så springer jag ALLTID bäst på morgonen innan frukost på tom mage. Iaf så är tiderna bäst så.

Att gymma innan frukost har jag däremot svårt för. Känner mig slut efter första setet och jag kan höra hur kroppen bara ber mig att gå hem och äta. Däremot så brukar de gå hyffsat att träna på två banener eller två mackor elelr nått liknande. Känns inte som man behöver specielt mkt mat bara de finns nått över huvutaget..

Men detta kanske bara gäller mig, dessutom är jag ingen erfaren gymmare. Enligt studier så är det nog inte heller något optimalt att löpa på tom mage(?).

King Grub
2007-10-07, 09:52
Enligt studier så är det nog inte heller något optimalt att löpa på tom mage(?).

Det är ingen fara, så länge man har energi lagrad i musklerna. Muskelnedbrytningen minskar efter konditionsträning, till skillnad mot efter styrketräning då den ökar. För att minska nedbrytningen under konditionsträningen kan man ta några gram grenade aminosyror innan.

myling
2007-10-07, 09:56
När det gäller löpträning så springer jag ALLTID bäst på morgonen innan frukost på tom mage. Iaf så är tiderna bäst så.

Att gymma innan frukost har jag däremot svårt för. Känner mig slut efter första setet och jag kan höra hur kroppen bara ber mig att gå hem och äta. Däremot så brukar de gå hyffsat att träna på två banener eller två mackor elelr nått liknande. Känns inte som man behöver specielt mkt mat bara de finns nått över huvutaget..

Men detta kanske bara gäller mig, dessutom är jag ingen erfaren gymmare. Enligt studier så är det nog inte heller något optimalt att löpa på tom mage(?).

Det är bra att vara optimal om du elitsatsar. Om du (som de flesta) tränar för en snyggare, starkare mer hälsosam kropp är det viktigaste ATT du tränar och äter, inte nödvändigtvis exakt HUR och NÄR du gör det. Tycker det är på tok för mycket detaljhysteri. Håller dock med om att det är roligt att läsa om dessa detaljer men ta dem med en nypa salt...