handdator

Visa fullständig version : Mat man kan äta "hur mycket som helst av"


ikmor
2007-05-15, 07:38
Tjenare!
Ny här på Kollo, joinade igår efter att ha varit inne och glott som anonym några ggr. Blivit intresserad av gym sen min vän drog med mig lite på sina pass. Nu har jag plötsligt tappat 15 kilo fett och är dessutom betydligt starkare/muskulösare än förut!
WOHO!

Nåväl, detta med kosthållning. Jag tycker om att äta... Finns det grönsaker/frukter som är såpass nyttiga/kalorisnåla att man kan äta dem i enorma mängder? Äter ganska mycket morötter/apelsiner för tillfället. (har dock inte gett mig in på att ångkoka morötterna än trots att det skulle frisätta kerasin eller vad det kallas).

Förslag på mat? :)

Tacksam för svar
/Kim

Thorwaldsson
2007-05-15, 07:41
Selleri :D (Var jag först denna gången?)

bulldozer
2007-05-15, 07:45
Vitkål = 23 kcal / 100 gr.
Bara strimla & wooka så kan man ha det till allt

Mourten
2007-05-15, 07:46
Räddisor

TylerDurden84
2007-05-15, 08:31
Broccoli

Sigurdsson
2007-05-15, 08:58
Minimajs tycker jag om att frossa i.

Eddie Vedder
2007-05-15, 09:02
Den mest kalorisnåla grönsaken jag vet är nog endivesallad, 9kcal/100g.:D

Här kan du kolla själv på olika grönsakers näringsvärde::thumbup:

http://www.fruktogront.se/modules/tabell/?pid=2&mp=5&sp=36

Johan_P
2007-05-15, 09:30
Ingen bra idé att överäta massa frukt dock, blir ett överskott av fruktos.

King Grub
2007-05-15, 09:43
Jag har aldrig hört talas om någon som lyckats överäta frukt så att fruktosmängden blir ett problem, möjligen undantaget rena frugivorer.

Johan_P
2007-05-15, 09:54
Jag har aldrig hört talas om någon som lyckats överäta frukt så att fruktosmängden blir ett problem, möjligen undantaget rena frugivorer.

Klart det inte är något problem, men fruktos är, hur som helst, inte bra när det blir för mycket?

Eddie Vedder
2007-05-15, 09:57
Klart det inte är något problem, men fruktos är, hur som helst, inte bra när det blir för mycket?

Säg nåt som är bra när det är "för mycket".

Det ligger ju i definitionen av för mycket att det är mer än vad som är bra och det gäller ju allt. Inte bra med för mycket spenat heller exempelvis, lr vatten m.m.

King Grub
2007-05-15, 09:58
Sitter man i TV-soffan och äter strösocker direkt ur påsen, är det inte äpplet man äter till frukost man skall dra ner på, när det "blir för mycket" fruktos. Det går knappast att överäta frukt så det blir ett problem vid en någorlunda normal kost; däremot genom att dricka läsk och äta snask. Att råda någon att begränsa intaget av naturell frukt pga fruktosmängden i denna finns det ingen anledning till.

Whistler
2007-05-15, 09:59
Paprika! :D

Lizard
2007-05-15, 10:07
Jag har aldrig hört talas om någon som lyckats överäta frukt så att fruktosmängden blir ett problem, möjligen undantaget rena frugivorer.
...
Sitter man i TV-soffan och äter strösocker direkt ur påsen, är det inte äpplet man äter till frukost man skall dra ner på, när det "blir för mycket" fruktos. Det går knappast att överäta frukt så det blir ett problem vid en någorlunda normal kost; däremot genom att dricka läsk och äta snask. Att råda någon att begränsa intaget av naturell frukt pga fruktosmängden i denna finns det ingen anledning till.
:bow: :bow: :bow:

ikmor
2007-05-15, 10:19
Oj va många svar, och så snabbt!
Superstort tack, jag ska inhandla alla förslag. =D
Och Eddie, tack för länken!

Johan_P
2007-05-15, 10:25
Säg nåt som är bra när det är "för mycket".

Det ligger ju i definitionen av för mycket att det är mer än vad som är bra och det gäller ju allt. Inte bra med för mycket spenat heller exempelvis, lr vatten m.m.

Visst är det så, men då kortar jag frågan: är fruktos bra?

King Grub
2007-05-15, 10:27
I måttliga mängder är det inte sämre än något annat.

Inte ens överätning av fruktos under begränsad tid innebär negativ metabol påverkan.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/84/6/1374

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/72/2/369

Glukos ger oxidativ stress, fruktos gör det inte.

http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/abstract/dc06-1458v1

Johan_P
2007-05-15, 10:38
I måttliga mängder är det inte sämre än något annat.

Inte ens överätning av fruktos under begränsad tid innebär negativ metabol påverkan.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/84/6/1374

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/72/2/369


Där ser man.

Conclusion: Moderate fructose supplementation over 4 wk increases plasma triacylglycerol and glucose concentrations without causing ectopic lipid deposition or insulin resistance in healthy humans.

Innebär alltså att ett vanligt intag av fruktos över 4 veckor ökar triacylglycerol (fettlipider?) och glukoskoncentrationen utan att påverka ectopic lipid deposition (?) eller insulinresistansen hos människor.

Inte så lätt att förstå studier ibland :)

ripz
2007-05-15, 15:11
Vattenmelon

fluffy_ferret
2007-05-15, 15:14
Frukter är rätt överskattad föda.

Sniggel
2007-05-15, 18:28
Glukos ger oxidativ stress, fruktos gör det inte.

http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/abstract/dc06-1458v1

Och helt plötsligt börjar halva kolo börja ersätta en del av sina kolhydrater från glukos med fruktos för att slippa den oxidativa stressen följt av någon nykomling som frågar om fruktos är bättre än glukos och hur han bäst undviker glukos. *whistle*

NisseEriksson
2007-05-15, 19:00
Frukter är rätt överskattad föda.

Förklara

loztdignity
2007-05-15, 19:24
Frukter är rätt överskattad föda.

va...?

Ganymedes
2007-05-15, 19:27
Frukter är rätt överskattad föda.

Har du något att backa upp det där med, eller svamlar du nu igen? *slap*

Eddie Vedder
2007-05-15, 19:28
Förklara

va...?

Har du något att backa upp det där med, eller svamlar du nu igen? *slap*

Att man orkar fortsätta ifrågasätta.....


Givetvis syftar fluffy_ferret på att frukt är kolhydratrik föda (d.v.s. för en person som LCHF-kosthållning förstås) och vill som vanligt provocera lite utan planer på vidare förklaring lr bevis för sina påståenden. Vilket han uppenbarligen lyckas alldeles utmärkt med.

oscar_p92
2007-05-15, 21:05
Tugga tugummi hela tiden! Det kan man inte äta men man blir inte lika hungrig och dessutom är vissa tuggumin nyttiga, och man får starkare käkar...

Johan_P
2007-05-15, 21:45
Och helt plötsligt börjar halva kolo börja ersätta en del av sina kolhydrater från glukos med fruktos för att slippa den oxidativa stressen följt av någon nykomling som frågar om fruktos är bättre än glukos och hur han bäst undviker glukos. *whistle*

Vad pratar du om?

CoolHandLuke
2007-05-16, 07:12
Min åsikt just nu lyder: Blanda och lagom är bäst.
Finns ingen mat som inte har negativa egenskaper i för stora mängder. Men allmänt känt är väl att grönsaker har mycket volym i förhållande till negativt innehåll. Men även där kan överkonsumtion leda till att man får i sig för mycket av både naturliga och externa bekämpningsmedel.

Tom överkonsumtion av vatten har negativa konsekvenser.
Äta isbitar är inte heller helt utan problem men det ger en hel del 'negativa kalorier'. :)

Dalle89
2007-05-16, 13:19
Tugga tugummi hela tiden! Det kan man inte äta men man blir inte lika hungrig och dessutom är vissa tuggumin nyttiga, och man får starkare käkar...


Ok förstår att du itne var helt seriös.. Men när man tuggar tuggummi så blir man hungrigare eftersom när man tuggar brukar det vara ett tecken för kroppen att det snart kommer mat. Men när man tuggar tuggummi kommer ju ingen mat och man blir hungrigare. Har ingen studie på detta men min biologilärare sa detta

Johan_P
2007-05-16, 14:51
Ok förstår att du itne var helt seriös.. Men när man tuggar tuggummi så blir man hungrigare eftersom när man tuggar brukar det vara ett tecken för kroppen att det snart kommer mat. Men när man tuggar tuggummi kommer ju ingen mat och man blir hungrigare. Har ingen studie på detta men min biologilärare sa detta

Så soldaterna under andra världskriget tuggade massa tuggummi för att bli hungrigare? :D

[UnTr] freshmint
2007-05-16, 14:55
kan vara en myt men var det inte så att man experimenterade med stimulantia i tuggummi, för att soldaterna skulle hålla sig på tårna?

King Grub
2007-05-16, 15:04
Ok förstår att du itne var helt seriös.. Men när man tuggar tuggummi så blir man hungrigare eftersom när man tuggar brukar det vara ett tecken för kroppen att det snart kommer mat. Men när man tuggar tuggummi kommer ju ingen mat och man blir hungrigare. Har ingen studie på detta men min biologilärare sa detta

Chewing gum suppressed appetite, specifically desire for sweets and reduced snack intake.

Appetite. 2007 May;48(3):397-401.

The results indicate appetite ratings, meal patterning and food intake do not differ among the three treatment conditions.

Appetite. 2007 Mar;48(2):167-75.

Minskad hunger eller ingen skillnad, alltså. Inte ökad hunger.

Eddie Vedder
2007-05-16, 15:49
Minskad hunger eller ingen skillnad, alltså. Inte ökad hunger.

Visade du inte lite roliga siffror för ett tag sen på att tuggande av samma tuggummi under en viss tid ledde till en energiförbrukning av själva tuggandet som översteg energiintaget från tuggummit?:D


Nu snackar vi såklart återigen om enbart akademiska kunskaper, troligtvis i ännu högre grad än exempelvis koffein och capsicin, men jag har för mej att du hade nånting på lager som stödde detta.;)

King Grub
2007-05-16, 15:53
Nej, det är inte bara akedemisk skillnad - att tugga tuggummi med en frekvens av 100 tuggningar per minut ökar energiförbrukningen i vila med 19%, bara genom att tugga (Levine J, Baukol BA. The energy expended in chewing gum. N Engl J Med 1999;341:2100).

Eddie Vedder
2007-05-16, 16:00
Ojdå, hade för mej det var betydligt mindre.

King Grub
2007-05-16, 16:03
100 tuggningar per minut är i o f s rätt frenetiskt... http://forum.body.se/images/smilies/sp_ike.gif

Johan_P
2007-05-16, 16:08
100 tuggningar per minut är i o f s rätt frenetiskt... http://forum.body.se/images/smilies/sp_ike.gif

Tänkte på det, det är ett relativt högt tempo *popcorn*

Sniggel
2007-05-16, 21:24
Vad pratar du om?

Det var ett skämt, förklarar jag det, försvinner det roliga. Eftersom ingen verka förstå skämtet får jag skratta gott åt mig själv istället. :)

Cerberus
2007-05-16, 21:30
Det var ett skämt, förklarar jag det, försvinner det roliga. Eftersom ingen verka förstå skämtet får jag skratta gott åt mig själv istället. :)

jag tyckte det va lite lustigt :) grub har ju trots allt otroligt stort inflytande på oss.

fluffy_ferret
2007-05-23, 15:08
Att man orkar fortsätta ifrågasätta.....


Givetvis syftar fluffy_ferret på att frukt är kolhydratrik föda (d.v.s. för en person som LCHF-kosthållning förstås) och vill som vanligt provocera lite utan planer på vidare förklaring lr bevis för sina påståenden. Vilket han uppenbarligen lyckas alldeles utmärkt med.

Jag har alltid grund för det jag säger och tycker.
Frukter är överskattat för att det alltid propageras som bland det bästa man kan äta. Ja, nog är frukter bra, men sakta i backarna...
Det finns visserligen vitaminer och andra näringsämnen men enligt vad jag har läst så är datan om det från 70-talet och mycket har hänt sedan dess i odling och hantering som gett konsekvenser för näringsinnehållet i frukterna.

Jag kan länka till artiklar och studier om det om det är någon som är instresserad.

Sedan är frukter ofta fullspäckade med socker och dyra dessutom sett till pris/kcal. Det finns inget i frukter som inte finns i grönsaker och väljer man grönsaker får man dessutom bättre kolhydrater på köpet. Även bär är bättre än frukter.

Kött > frukt

Motorbreath
2007-05-23, 19:09
Jag känner mig hungrigare av att tugga tuggummi. Om det är psykiskt eller fysiskt vet jag inte. Kan det bli ett sug i magen eller ökar det salivproduktionen och på så sätt påskyndar matsmältningen? (Har fått för mig att saliven har någon effekt på matsmältningen.)