handdator

Visa fullständig version : när folk säger att mackor är dåligt..

LAR
2006-12-19, 20:12
..menar dom väll inte sånt där riktigt grovt bröd? på vilket sätt är de sämre än potatis eller pasta? att tt två grova sisu-bröd-liknande mackor till mellanmål är väll bara bra?

tp_88
2006-12-19, 20:13
Grovt bröd är mkt bra, ja.

Torsk_ole
2006-12-19, 20:14
Det är nog inte dåligt. beror på vilket bröd och pålägg.

LAR
2006-12-19, 20:16
när jag skriver "grovt bröd" menar jag "grovt bröd", de ordentliga varianterna. inte mörkbränd limpa. :)

jag åt exempelvis fazer rågkusar fullkorn idag. De måste väll anses vara bra grejjer?

tp_88
2006-12-19, 20:25
jag åt exempelvis fazer rågkusar fullkorn idag. De måste väll anses vara bra grejjer?
Ingredienser

Fullkornsrågmjöl, vatten, surdeg av fullkornsrågmjöl, fullkornsvetemjöl, rågkli, salt, jäst.

sissa
2006-12-19, 20:38
Livsmedelsverket är ju fortfarande mkt positiva till bröd

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____11355.aspx

Vet inte varför en del är negativa till bröd (men många verkar ju underförstått mena ljust bröd där det väl finns bättre alternativ. En negativ inställning till bröd, ljust som grovt vet jag inte vad den beror på)

King Grub
2006-12-19, 20:40
Bröd är en av dom bästa kolhydratkällor som finns.

pragmatist
2006-12-19, 21:03
Det är ju svårt att dra alla mackor över en kam. De som kritiserar mackor vänder sig antagligen inte mot bröd som födoämne i sig utan mot hur mackor tenderar användas istället för mer balanserad kost.

LAR
2006-12-19, 22:14
Ingredienser

Fullkornsrågmjöl, vatten, surdeg av fullkornsrågmjöl, fullkornsvetemjöl, rågkli, salt, jäst.

jaha? är det bra bröd-ingredienser?

regus
2006-12-19, 22:25
jaha? är det bra bröd-ingredienser?

ja.

Eddie Vedder
2006-12-20, 07:25
när jag skriver "grovt bröd" menar jag "grovt bröd", de ordentliga varianterna. inte mörkbränd limpa. :)

De är ett kanonbröd, mitt favorit.*drool* Men ett nyttigt bröd måste ju inte per definition betyda en nyttig macka. Rågkusar me ett tjockt lager Nutella å sylt e ju ingen kanonmacka direkt. Men jag utgår ifrån att du hade ett hyfsat pålägg.
Me rätt pålägg kan mackor bli en välsammansätt måltid anser jag, går ju att komponera hursomhelst me litte fantasi.:thumbup:

dajmond
2006-12-20, 09:31
om man tar grovt bröd är det ju givetvis bra, men det beror som sagt på pålägget. slänger du på så mycket smör att man inte ser själva brödskivan längre, o så tio skivor ost på det så har du plötsligt inte så mycket nyttigt kvar i det mellanmålet ^^ men med lite keso och ett par skivor kalkon eller skinka toppat med lite schysta grönsaker så är det ett riktigt bra mellanmål ^^

krilleh
2006-12-20, 09:37
bara jag som brukar bara ta själva brödet till min proteindrink till mellanmål och kvällsmål? Slipper smöret och osten som bara är skit plus att de går mmkt snabbare att fixa ;) gott är det också tack vare att det slinker ner tillsammans med proteindrinken som är blandad med mjölk= GOTT!

L-Sami
2006-12-20, 09:41
bara jag som brukar bara ta själva brödet till min proteindrink till mellanmål och kvällsmål? Slipper smöret och osten som bara är skit plus att de går mmkt snabbare att fixa ;) gott är det också tack vare att det slinker ner tillsammans med proteindrinken som är blandad med mjölk= GOTT!

Jag kör det till frukost, mellanmål och efter träning.

krilleh
2006-12-20, 09:43
Jag kör det till frukost, mellanmål och efter träning.

men ibland blir man rejält sugen på en ostmacka med te ;) fick bli en igårkväll!

z_bumbi
2006-12-20, 09:45
om man tar grovt bröd är det ju givetvis bra, men det beror som sagt på pålägget. slänger du på så mycket smör att man inte ser själva brödskivan längre, o så tio skivor ost på det så har du plötsligt inte så mycket nyttigt kvar i det mellanmålet ^^

Det beror iofs på den kalorinivå man behöver få i sig men skippar man lite av margarinet/smöret så är det inget fel på det som mellanmål. Självklart med frukt och/eller grönsaker till.

Fredrik_S
2006-12-20, 09:52
om man tar grovt bröd är det ju givetvis bra, men det beror som sagt på pålägget. slänger du på så mycket smör att man inte ser själva brödskivan längre, o så tio skivor ost på det så har du plötsligt inte så mycket nyttigt kvar i det mellanmålet ^^ men med lite keso och ett par skivor kalkon eller skinka toppat med lite schysta grönsaker så är det ett riktigt bra mellanmål ^^

Brödet är väl ofta lite väl snålt på fett lixom kalkon och grönsaker. Kanske keson ger tillräckligt med fett, men annars kan man nog försöka ha på lite majonäs ost eller margarin på brödet.

Slimfit
2006-12-20, 11:11
Jag har fått uppfattningen att många klagar på mackorna pga att det kan vara lätt att få i sig många kalorier utan att känna någon större mättnad (gäller mest vitt bröd). En massa självutnämnda experter i olika tidningar sågar ju saker titt som tätt bara för att det är ett lätt sätt för den stora massan att gå ner i vikt.

FreCKo
2006-12-20, 23:00
jag är stor förespråkare för att mackor är det enda man egentligen behöver äta... Man kan ju förfan göra vad som helst med dom! Alla som käkat smörrebröd vet ju :smash: *whistle*