handdator

Visa fullständig version : Morgonillamående


KRILLE!
2006-12-17, 21:09
Har sedan jag var 14 (20 nu) aldrig kunnat äta bra på morgonen. Har alltid varit, och är illamående dom första timmarna när jag har vaknat men lyckas alltid trycka i mig någon form av föda, även om det är lite.

Nu när jag försöker gå upp i vikt gå det inte så bra då jag missar frukostmålet, jag försöker ta igen det genom att äta mer dom andra måltiderna men blir så dåsig av att käka mycket och får svårt att sköta arbetet.

Någon som vet varför illamåendet uppstår och hur man kan bli av med det? eller åtminstonde minska det så att en tallrik gröt kan slinka ner utan kväljningar

Apos78
2006-12-17, 21:35
Blir det samma sak med all mat? Om inte så prova dig fram så kanske du hittar nåt som passar bättre än just gröt. Ett par mackor, en omelett etc.

KRILLE!
2006-12-17, 21:53
I princip, får lättare i mig kall mat än varm. Jo 2-3 mackor går fint men räcker inte riktigt till, skulle behöva få i mig lite mer typ ett par mackor +omelett eller +gröt eller +prottedrink men maten bara växer och växer i munnen. Brukar köra mackor med makrill till kvällsmat eller mellanmål och tycker det är grymt gott men till frukost funkar det inte. Gillar att äta mat och är allätare men fattar inte varför jag mår illa när jag vaknar.

Kurash
2006-12-17, 21:54
Ett tips är att skjuta på frukosten en timme eller så. Lite fysiskt aktivitet gör susen för matlusten. Jag kan aldrig äta förrän jag jobbat en timme.

King Grub
2006-12-17, 21:55
skulle behöva få i mig lite mer

Rent fysiologiskt spelar det ingen roll för protein- eller fettbalansen över dygnet om du väntar lite eller bara får i dig en mindre mängd vid ett tillfälle. Men om du inte gillar större mål senare är det förstås ett problem på det sättet.

KRILLE!
2006-12-17, 22:38
Rent fysiologiskt spelar det ingen roll för protein- eller fettbalansen över dygnet om du väntar lite eller bara får i dig en mindre mängd vid ett tillfälle. Men om du inte gillar större mål senare är det förstås ett problem på det sättet.

är medveten om det och det är just att det blir så stora måltider som jag sedan måste trycka i mig som blir problemet. Kan inte äta mycket under lunchen då jag blir för trött (har bara en halvtimmes rast att slänga i mig maten på) så då blir det ganska saftiga portioner dom återstående.

kurash: okej, ska ta och testa att röra lite på mig på morgonen, gå ut och gå kanske.

men ingen som vet vad kan illamåendet bero på?

Helena B
2006-12-17, 22:38
Jag har haft samma problem. Det var under många år som jag inte klarade att äta på morgonen. Men jag tvingade i mig mat och till sist blev det en vana att äta på morgonen. Du kan väl testa att successivt öka ditt intag eller att skjuta upp frukosten och sedan successivt minska tiden.

Gabbe
2006-12-17, 22:46
Om du vill gå upp i vikt så ska du väll inte äta frukost?

Enilgt det vi lär oss i skolan idag så går man ner i vikt av att äta frukost på morgonen för att man startar ämnesomsättningen i kroppen... ;)

L-Sami
2006-12-17, 23:24
Om du vill gå upp i vikt så ska du väll inte äta frukost?

Enilgt det vi lär oss i skolan idag så går man ner i vikt av att äta frukost på morgonen för att man startar ämnesomsättningen i kroppen... ;)


Öh? *screwy* :laugh: *gah!*

Philippp
2006-12-17, 23:28
Om du vill gå upp i vikt så ska du väll inte äta frukost?

Enilgt det vi lär oss i skolan idag så går man ner i vikt av att äta frukost på morgonen för att man startar ämnesomsättningen i kroppen... ;)

najs
Synd att det inte är så, 4 pizzor till frukost eller vad säger ni?
*cupid*

KRILLE!
2006-12-18, 00:19
Jag har haft samma problem. Det var under många år som jag inte klarade att äta på morgonen. Men jag tvingade i mig mat och till sist blev det en vana att äta på morgonen. Du kan väl testa att successivt öka ditt intag eller att skjuta upp frukosten och sedan successivt minska tiden.

jag kan tvinga i mig en viss mängd (riktigt liten) men sedan tar det tvärstopp, får kväljningar.
Kan du äta nu utan att må illa?

jag har testat köra med proteindrinkar men det är nästan värre med vätska än fast föda. brukar iofs kunna dricka efter att jag har varit vaken någon timme så det kanske kan vara något.

ska börja med att testa med att gå ut och röra lite på mig i någon halvtimme innan jag käkar. om det inte fungerar så testar jag att skjuta upp frukosten till den punkt jag slutar att må illa och sedan försöka minska tiden.

jakkan
2006-12-18, 00:44
hade samma problem, löste sig när jag började sova mer så jag inte vaknade och var näradödentrött samt att jag försökte äta mer o mer även om jag fick kväljningar. det är viljestyrka det handlar om ;)

z_bumbi
2006-12-18, 11:31
Ät något som är sött direkt när du vaknar, lite druvsocker t ex, det kan funka för att göra kroppen mer redo att äta 30-60 min senare eller så ger det direkt motsatt effekt. :D Testa och utvärdera.

Att mixa en frukost och sen dricka det utspritt på flera tillfällen kan också funka, t ex havregryn, maltodextrin, frukt, mjölk/yoghurt/proteinpulver ev rapsolja för att öka energitätheten ytterligare. Oboy/kakao för smaksättning (Om man inte redan har en bra smak.).

Fruktsoppor av olika typer ger också ganska mycket energi konta hur svårt det är att få i sig. Börja med ett glas direkt vid uppvaknandet och sen äter fast föda du en stund senare, du kan fortsätta dricka soppan till om det funkar. Eller så äter du den fasta födan först och sen dricker du soppan senare.

Att ta mer tid på sig för frukosten så att man kan sitta ner och äta i lugn och ro är också ett tips.

flenders
2006-12-18, 12:26
Jag går upp, tar någon vätska tex vassle+mjölk. Efter det duschar jag för att sedan äta en fast måltid efter duschen. Det hjälper att köra en liten "uppvärmning" eller vad man skall säga.

Helena B
2006-12-18, 16:31
jag kan tvinga i mig en viss mängd (riktigt liten) men sedan tar det tvärstopp, får kväljningar.
Kan du äta nu utan att må illa?

jag har testat köra med proteindrinkar men det är nästan värre med vätska än fast föda. brukar iofs kunna dricka efter att jag har varit vaken någon timme så det kanske kan vara något.

ska börja med att testa med att gå ut och röra lite på mig i någon halvtimme innan jag käkar. om det inte fungerar så testar jag att skjuta upp frukosten till den punkt jag slutar att må illa och sedan försöka minska tiden.

Jag kan för det mesta äta varje morgon nu utan att bli illamående. Men visst förekommer det att jag fortfarande mår illa ibland och då brukar jag bara skjuta upp frukosten. Jag kan inte äta precis när jag går upp, det måste iaf gå 30-45 min. Hur sent äter du kvällen innan?

KRILLE!
2006-12-18, 22:24
hade samma problem, löste sig när jag började sova mer så jag inte vaknade och var näradödentrött samt att jag försökte äta mer o mer även om jag fick kväljningar. det är viljestyrka det handlar om ;)

det där med näradöden trötthet känner jag igen.


jag brukar käka vid 11-12tiden på kvällen innan jag lägger mig.

har fått en hel del bra tips och ska testa varenda ett för att komma igång med ätandet. ska testa att börja morgonen med ett glas fruktsoppa av något slag så får vi se hur det artar sig :D

Gabbe
2006-12-19, 15:02
najs
Synd att det inte är så, 4 pizzor till frukost eller vad säger ni?
*cupid*

Jag är säker på att jag har läst det och att min idrotts lärare har nämnt det ett flertal gånger. *mini*

Men det han menar är säkert att om du äter 4 mackor som frukost + mjölk så startas väll fett förbräningen och sedan så har man mer energi till att vara mer fysiskt aktiv. ;)

Och nä jag har inte läst eller hört fel... Det är i.s.f. vår idrotts lärare eller dom som har skrivigt häftet jag läste det i som har fått fel för sig... (även om jag tvekar på det) :)

King Grub
2006-12-19, 15:08
Men det han menar är säkert att om du äter 4 mackor som frukost + mjölk så startas väll fett förbräningen

Nä. Fettförbränningen är betydligt större innan du äter. ;)

Gabbe
2006-12-19, 19:49
Säkert?

Men hur kan det som vi lär oss i skolan vara så fel? Finns det inga krav på att det som lärs ut måste var sanna fakta och inte falska teorier?

karinet
2007-03-08, 11:01
Har samma problem med illamående på morgnarna, asjobbigt eftersom man då inte ätit på kanske 12 + timmar och ska iväg och jobba. Nån gån har jag fått för mig att m jag ätit sent på kvällen innan så det inte gått så lång tid emellan har det känts lite bättre, men jag är inte säker. Undrar också vad illamåendet beror på. Hunger?

Eddie Vedder
2007-03-08, 11:58
Men hur kan det som vi lär oss i skolan vara så fel? Finns det inga krav på att det som lärs ut måste var sanna fakta och inte falska teorier?

Säker på att du pratar om fettförbränning och inte om energiförbrukning.

Före du äter frukost, d.v.s. efter en lång natts fasta så är den procentuella fettförbräningen högre. Alltså förbränns mer fett av t.ex 100kcal då än efter en måltid med kolhydrater, dock äe fortfarande 100kcal 100kcal.
När du käkat sätter ju kroppens energiförbrukningen igång för att smälta maten o.s.v. och det kanske är det din lärare snackar om, alltså termogenesen från maten du ätit?

Durre
2007-03-08, 18:04
Jag var sådära förut, kunde bara få i mig 1 macka kanske sen fick jag kvälvningar. Jag började med gröt och mycket mjölk eller kanske nå flingor då gick det lättare ner men det tog ett bra tag tills jag blev van.

MickeZZ
2007-03-09, 02:14
Jag har ocksa haft samma problem hela livet. Det jag markt ar att pa helgerna har jag inga problem da jag sover ut och gar upp lite senare. Kanske samma for dig?

Det jag gor ar att ga upp ca 30 min senare an tidigare typ 7 i st f 6.30 samt brukar jag gora lite espressokaffe och varmer mjolk och gor mig sa 2 st latte om 5 dl mjolk vardera. Da far jag enkelt i mig mjolken i alla fall sa att jag kan ta mig till jobbet. Sedan pa jobbet vid kanske 10 vaknar kroppen till och da kan jag ata vad som helst.

Just det dar med varm mjolk funkar for mig aven om jag maste ga upp vid 4-5 pa morgonen da jag har ett tidigt flyg att passa. Pa sa vis kan jag alltid fa i mig atminstone 5-10 dl mjolk.

Purren
2007-03-09, 02:57
Du Är GRAVID!

Johan.S
2007-03-09, 09:04
jag hade också jättesvårt att äta på morgonen för nått år sen. Gjorde som nån annan skrev. Tvingade i mig trots illamående.

Jag tycker att det är enklast att dricka min frukost så jag mixar ihop det jag vill få i mig.

Brukar vara 2 dl havre, 1 banan och 30 g proteinpulver.

VoDaresVins
2007-03-09, 17:07
jag hade också jättesvårt att äta på morgonen för nått år sen. Gjorde som nån annan skrev. Tvingade i mig trots illamående.

Jag tycker att det är enklast att dricka min frukost så jag mixar ihop det jag vill få i mig.

Brukar vara 2 dl havre, 1 banan och 30 g proteinpulver.

Kan bara hålla med. Har haft jätteproblem tidigare. Det är nog mer än en frukost som hamnat i handfatet under tandborstningen.
Mitt recept är:
-Drick vatten när du vaknar
-Duscha och gör dig klar
-Mixa 3dl havregryn och 5-6dl mjölk ev. med oboy.

Kan fortfarande inte äta det första jag gör när jag öppnar ögonen, men annars går nog även stadiga frukostar bra ner nu.

davvvan
2007-03-16, 20:57
Samma problem, så brukar bli några mackor och kanske en filtallrik/gröttallrik...Men jobbigt och man får tvinga. Så har provat mixa 2-3 dl havregryn, 1 dl protte, 2-3 dl mjöl samt några dl yoghurt å dricka skiten...Funkar klockrent!

fluffy_ferret
2007-03-16, 23:57
Ni är roliga ni. Här kommer farbror ferret's råd för att kunna kasta i dig mat som en varg till frukost.

1. Ät inget sent på kvällen dagen före.
2. Det finns ingen punkt 2.

PowPow
2007-03-17, 02:40
Ni är roliga ni. Här kommer farbror ferret's råd för att kunna kasta i dig mat som en varg till frukost.

1. Ät inget sent på kvällen dagen före.
2. Det finns ingen punkt 2.

Jag är alltid mycket hungrigare på morgonen om jag ätit mycket precis innan sovdags.

Mitt tips är att ta en promenix på 10-20 minuter. Det gör susen för mig.

mommy
2007-03-17, 20:24
Till gravida säger man alltid att man ska ha något kex eller liknande vid sidan om sängen som man äter innan man kliver upp, så slipper man morgonillamående. Det kanske kan vara nåt. Inte för att det hjälpte för mig, jag mådde illa dygnet runt när jag var gravid ändå, men men. ;)