handdator

Visa fullständig version : Bodström stalkas på nätet


Scratch89
2006-09-17, 15:45
http://www.idg.se/2.1085/1.76969

Vad tycker ni? Jag är delad. Dels är det hemskt att folk förföljer en annan människa, men dels hoppas jag att Bodström får upp ögonen att folk inte vill bli buggade och registrerade.

hahavaffan
2006-09-17, 15:59
Haha!

Fatalist
2006-09-17, 16:03
+1 på "Haha!" :)

Som man bäddar får man ligga, i detta fallet med ansiktet långt upp i anus på tjuriga skivbolagsägare.

Scratch89
2006-09-17, 16:16
Som man bäddar får man ligga, i detta fallet med ansiktet långt upp i anus på tjuriga skivbolagsägare.
Va?

Daniiiel
2006-09-17, 16:20
Va?

så jävla rätt!

Lillgrabben
2006-09-17, 16:51
http://www.idg.se/2.1085/1.76969

Vad tycker ni? Jag är delad. Dels är det hemskt att folk förföljer en annan människa, men dels hoppas jag att Bodström får upp ögonen att folk inte vill bli buggade och registrerade.


Jag tycker det är ytterst osmakligt.

Hades
2006-09-17, 16:51
Ganska löjligt och barnsligt.

Tricklev
2006-09-17, 16:55
Han är ju själv för det, så varför inte.

Hades
2006-09-17, 16:58
Han är ju själv för det, så varför inte.
Är Bodström misstänkt för något brott? Är personerna som stalkar honom polis?

Scratch89
2006-09-17, 17:06
Är Bodström misstänkt för något brott? Är personerna som stalkar honom polis?
Är det inte en principsak? Bodström var väl för kameror på offentliga platser osv? Jag är inte alltför insatt här, så jag kanske inte ska säga mer.

christian
2006-09-17, 17:35
Haha! Ytterst tillfredställande.

aliquis
2006-09-17, 17:37
Är Bodström misstänkt för något brott? Är personerna som stalkar honom polis?Bodström vill väl iofs övervaka i förebyggande syfte? Svårt att låta bli att övervaka typ dig. Om någon är misstänkt får de väl redan övervaka om de får domstolsbeslut på det eller något antar jag?

Hades
2006-09-17, 17:41
Är det inte en principsak? Bodström var väl för kameror på offentliga platser osv? Jag är inte alltför insatt här, så jag kanske inte ska säga mer.
Bodström vill väl iofs övervaka i förebyggande syfte? Svårt att låta bli att övervaka typ dig. Om någon är misstänkt får de väl redan övervaka om de får domstolsbeslut på det eller något antar jag?
Jag har svårt att tro att Bodström vill förfölja enskilda individer som inte är brottsmisstänkta.

Empe
2006-09-17, 17:43
Jag tycker det är bra att övervaka i förebyggande syfte. Dock inte avlyssning och liknande hemma hos folk.

Hades
2006-09-17, 17:45
Sedan måste jag fråga Scratch, som är moderat, vad han tycker om följande:

Moderaterna tycker:
Polisen måste tillföras fler verktyg för att förbättra brottsbekämpningen. Vi moderater menar att hemlig avlyssning (så kallad buggning) bör tillåtas. I dag har polisen möjlighet att telefon- och kameraövervaka misstänkta personer efter domstolsbeslut. Vi menar att man även skall kunna tillåta avlyssning i hemmet, i lokaler eller utomhus för att komma åt grov brottslighet. Buggning bör omgärdas av samma höga krav på rättssäkerhet som vid hemlig teleavlyssning för att säkerställa att respekten för den enskildes integritet upprätthålls.

Empe
2006-09-17, 18:16
Hades; svt bla bla avlyssning - moderaterna

Märk väl att det är för att bekämpa grov brottslighet, det handlar alltså inte om att avlyssna medelsvensson/medelmuhammed för bekämpning av cykelstölder och dyl.

Hades
2006-09-17, 18:25
Märk väl att det är för att bekämpa grov brottslighet, det handlar alltså inte om att avlyssna medelsvensson/medelmuhammed för bekämpning av cykelstölder och dyl.
Är inte helt säker på att jag ser någon större skillnad på utomhusavlyssning och kameraövervakning (vilket faktiskt redan finns på många offentliga platser och som t ex hjälpte polisen att få fast Anna Lindhs mördare). Principen att oskyldiga människors handlingar kan registreras är samma i båda fallen.

Empe
2006-09-17, 18:28
Vad folk inte förstår är att det är i brottsförebyggande syfte, alltså blir omgivningen mycket säkrare för allmänheten. De som klagar är anarkister och extremister som VILL kunna begå brott.

Hades
2006-09-17, 18:32
Vad folk inte förstår är att det är i brottsförebyggande syfte, alltså blir omgivningen mycket säkrare för allmänheten. De som klagar är anarkister och extremister som VILL kunna begå brott.
Visst. Men det jag pratade om var dubbelmoralen från Scratch håll:
men dels hoppas jag att Bodström får upp ögonen att folk inte vill bli buggade och registrerade.

Scratch89
2006-09-17, 21:36
Visst. Men det jag pratade om var dubbelmoralen från Scratch håll:
Varför är det dubbelmoral från min sida? Bara för att jag inte vill bli buggad?

heltzonicka
2006-09-17, 22:47
Varför är det dubbelmoral från min sida? Bara för att jag inte vill bli buggad?

Det nya blåa börjar redan får sprickor i fogarna, Hur ska detta gå?

Kryss
2006-09-17, 23:32
Det nya blåa börjar redan får sprickor i fogarna, Hur ska detta gå?

http://troll.hobi.ru/trolls/Dtroll.jpg
:D

Grahn
2006-09-17, 23:47
Vad folk inte förstår är att det är i brottsförebyggande syfte, alltså blir omgivningen mycket säkrare för allmänheten. De som klagar är anarkister och extremister som VILL kunna begå brott.

Frågan är ju hur långt man ska gå för att öka "säkerheten", helgar ändamålet medlen?

Scratch89
2006-09-18, 05:47
Det nya blåa börjar redan får sprickor i fogarna, Hur ska detta gå?
På vilket sätt menar du? MUF är emot buggning och kommer troligen alltid att vara.

Dissector
2006-09-18, 06:25
Mycket barnsligt. Att vara emot överövervakningen är en sak, men de som gör sådär kan väl ändå inte vara äldre än 15 år? :P

Hades
2006-09-18, 06:33
Varför är det dubbelmoral från min sida? Bara för att jag inte vill bli buggad?
Det är dubbelmoral att klaga på Bodström och rösta på moderaterna som också de förespråkar buggning (inte för att du får rösta, men du förstår säkert poängen). Antingen är man tyst, eller så klagar man på båda.

Scratch89
2006-09-18, 09:44
Det är dubbelmoral att klaga på Bodström och rösta på moderaterna som också de förespråkar buggning (inte för att du får rösta, men du förstår säkert poängen). Antingen är man tyst, eller så klagar man på båda.
Jag har inte klagat på Bodström. Sen har jag inte sagt att jag håller med M i frågan heller.
Sen handlade inte tråden om det, utan om vad folk (ni) tycker om att Bodström själv blir stalkad.

hangatyr
2006-09-18, 09:50
Vad folk inte förstår är att det är i brottsförebyggande syfte, alltså blir omgivningen mycket säkrare för allmänheten. De som klagar är anarkister och extremister som VILL kunna begå brott.


har du läst/sett V for vendetta?

Scratch89
2006-09-18, 09:51
har du läst/sett V for vendetta?
Extremt, men ändå bra exempel.

hangatyr
2006-09-18, 09:53
Extremt, men ändå bra exempel.

ja, jag vet itne om det är sååå extremt. Storbritannien nrämar sig det samhälelt med stormsteg,faktiskt.

Sverige verkar gärna hänga på den synnelrigen obehagliga övervakningstrenden, liksom andra EU-länder. I Nederländerna är det exempelvis sedan något år tvång på att ha med sig legitimationshandlignar så fort man lämnar hemmet!!

Scratch89
2006-09-18, 11:22
ja, jag vet itne om det är sååå extremt. Storbritannien nrämar sig det samhälelt med stormsteg,faktiskt.

Sverige verkar gärna hänga på den synnelrigen obehagliga övervakningstrenden, liksom andra EU-länder. I Nederländerna är det exempelvis sedan något år tvång på att ha med sig legitimationshandlignar så fort man lämnar hemmet!!
:(
Hoppas att det inte går åt det hållet. Jag hatar förtryck och alltför mycket kontroll.

Big_Vik
2006-09-18, 11:31
Är Bodström misstänkt för något brott? Är personerna som stalkar honom polis?

misstänkt för planer av brott mot demokratin och individens rättigheter? :D

Hades
2006-09-18, 12:13
Jag har inte klagat på Bodström.
Så det var inte du som skrev nedanstående?
Jag är delad. Dels är det hemskt att folk förföljer en annan människa, men dels hoppas jag att Bodström får upp ögonen att folk inte vill bli buggade och registrerade.

Scratch89
2006-09-18, 12:27
Så det var inte du som skrev nedanstående?
Enligt Metros undersökning för två veckor sedan var det en slående majoritet som inte ville bli buggade. Även enligt expressens undersökning vill folk inte ha kameror upp i rektum. Jag ska se om jag kan hitta undersökningarna...

Hades
2006-09-18, 13:04
Enligt Metros undersökning för två veckor sedan var det en slående majoritet som inte ville bli buggade. Även enligt expressens undersökning vill folk inte ha kameror upp i rektum. Jag ska se om jag kan hitta undersökningarna...
Ja, men det jag reagerade över var att du i ditt inlägg formulerade dig negativt om just Bodström, trots att även moderaterna är för buggning, och att du är uttalad moderat. Det är alltså inte bara Bodström som behöver "få upp ögonen", utan snarare politiker i allmänhet, moderaterna inkluderade (ännu mer så idag än igår).

Scratch89
2006-09-18, 14:23
Ja, men det jag reagerade över var att du i ditt inlägg formulerade dig negativt om just Bodström, trots att även moderaterna är för buggning, och att du är uttalad moderat. Det är alltså inte bara Bodström som behöver "få upp ögonen", utan snarare politiker i allmänhet, moderaterna inkluderade (ännu mer så idag än igår).
Ja självklart. Men om jag skulle vara tvungen att rabbla upp de som är emot buggning, mer eller mindre, så skulle ju det inte ha med länken och trådens ursprungsinlägg att göra, anser jag.

Hades
2006-09-18, 14:48
Ja självklart. Men om jag skulle vara tvungen att rabbla upp de som är emot buggning, mer eller mindre, så skulle ju det inte ha med länken och trådens ursprungsinlägg att göra, anser jag.
Det var nog bara jag som misstolkade ditt syfte med tråden. Lätt hänt när det är så mycket annan smutskastning av S här på brädan.

Scratch89
2006-09-18, 14:55
Det var nog bara jag som misstolkade ditt syfte med tråden. Lätt hänt när det är så mycket annan smutskastning av S här på brädan.
Jag tycker inte om att smutskasta.
Jag menar snarare att folket inte vill ha sina hus och sin närhet buggade, oavsett om det är en socialdemokrat eller en moderat som står för buggningen.
Eftersom den här brädan är väldigt liberal undrade jag vad den tyckte, och ifall många stöder förslaget om buggningen, eller om de förkastar hela förslaget.

Noodles
2006-09-18, 15:28
Jag tycker mest det är korkat ur ett säkerhetsperspektiv. Vi hade en valrörelse med starka känslor där det var lätt att leta syndabockar. Att lämna exakta uppgifter om var justitieministern befinner sig och hur han brukar röra sig är inte speciellt smart. Med två ministermord på 20 år i det här lilla landet har vi rätt taskig statistik. Expressen var ju smarta nog att berätta om exakt hur lätt de kunde komma nära Göran Persson och berätta var Säpos skydd brast. Det finns tillräckligt många knäppskallar som kan hitta på dumheter och det är onödigt att hjälpa dem på traven.

Bara min lilla åsikt.

Scratch89
2006-09-18, 15:36
Jag tycker mest det är korkat ur ett säkerhetsperspektiv. Vi hade en valrörelse med starka känslor där det var lätt att leta syndabockar. Att lämna exakta uppgifter om var justitieministern befinner sig och hur han brukar röra sig är inte speciellt smart. Med två ministermord på 20 år i det här lilla landet har vi rätt taskig statistik. Expressen var ju smarta nog att berätta om exakt hur lätt de kunde komma nära Göran Persson och berätta var Säpos skydd brast. Det finns tillräckligt många knäppskallar som kan hitta på dumheter och det är onödigt att hjälpa dem på traven.

Bara min lilla åsikt.
Det är väl ändå viktigt att påpeka det för allmänheten, JUST FÖR att de ska skärpa säkerheten? Hade de inte kommit ut med det hade de kanske inte skärpt säkerheten, och då hade det varit en galning med kniv som gjort samma sak som expressen.

Noodles
2006-09-18, 15:44
Det är väl ändå viktigt att påpeka det för allmänheten, JUST FÖR att de ska skärpa säkerheten? Hade de inte kommit ut med det hade de kanske inte skärpt säkerheten, och då hade det varit en galning med kniv som gjort samma sak som expressen.

Visst. Om bara vettiga, resonerande människor läser artikeln är det en bra idé. Tyvärr är det inte så och därför tycker jag de kunde påpekat det för Säpo direkt och kanske haft en artikel i efterhand.

När tidningarna (speciellt kvällstidningarna) hjälper till att piska upp stämningen så har de också ett ansvar. Man kan tycka vad man vill om misstagen som görs av en regering men mycket som kvällstidningarna skrev om t ex Freivalds och Lars Danielsson hjälpte säkert till att öka hatet. Den nya regeringen kommer säkert också göra sina misstag och inget blir då bättre om kvällstidningarna försöker bedriva kampanjer mot enskilda personer. Uppenbarligen finns det personer som inte låter sin ilska stanna vid en knuten näve i fickan och en arg insändare eller en underskrift på en namnlista.

skaparn
2006-09-18, 16:05
Usch och fy!

Det är inte så konstigt att det blir allt svårare att rekrytera folk att sitta i politiska nämnder när man riskerar att förföljas för sin åsikt. Jag gillar inte övervakningssamhället för fem öre men föredrar att hålla min kritik av Bodström inom anständighetens ramar. Med andra ord; i huvudsak gnälla lite i Allmänt.

Noodles
2006-09-18, 16:09
Usch och fy!

Det är inte så konstigt att det blir allt svårare att rekrytera folk att sitta i politiska nämnder när man riskerar att förföljas för sin åsikt. Jag gillar inte övervakningssamhället för fem öre men föredrar att hålla min kritik av Bodström inom anständighetens ramar. Med andra ord; i huvudsak gnälla lite i Allmänt.

Du går från klarhet till klarhet.

skaparn
2006-09-18, 16:13
Du går från klarhet till klarhet.

Då undrar jag vad min förra klarhet var? Jag har väl aldrig någonsin förespråkat "utomparlamentariska metoder"(tm).
Måste jag hålla ett två sidor långt svavelosande utlägg om hur illa jag tycker om Bodström för att ingen ska tro att detta är någon sorts uttryck för sympati med hans politik?

Grahn
2006-09-18, 16:16
Givetvis är det fel att stalka Bodström, även om det har lite poetisk rättvisa över sig.

skaparn
2006-09-18, 16:20
Givetvis är det fel att stalka Bodström, även om det har lite poetisk rättvisa över sig.

Tomas Nordström däremot, det är helt okej... (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=78750)

Angel
2006-09-18, 16:56
mm, den sidan va ju porr...

Noodles
2006-09-18, 17:28
Då undrar jag vad min förra klarhet var? Jag har väl aldrig någonsin förespråkat "utomparlamentariska metoder"(tm).
Måste jag hålla ett två sidor långt svavelosande utlägg om hur illa jag tycker om Bodström för att ingen ska tro att detta är någon sorts uttryck för sympati med hans politik?

Ta det lugnt nu och få inget roid rage. Det var en komplimang.

Jag tänkte avvika från normen där man besvarar bra inlägg med. *yourock*

Du skriver mycket vettigt och jag tänkte stärka ditt ego lite. Kompisar igen?

skaparn
2006-09-18, 17:49
Ta det lugnt nu och få inget roid rage. Det var en komplimang.

Jag tänkte avvika från normen där man besvarar bra inlägg med. *yourock*

Du skriver mycket vettigt och jag tänkte stärka ditt ego lite. Kompisar igen?

Haha, okej då, var inte meningen att överreagera. Jag skyller på roider och en jefla förkylning.

Vänner:
http://img149.imageshack.us/img149/410/pingvinerwi7.jpg (http://imageshack.us)