handdator

Visa fullständig version : Risken med ägg


gothen
2006-05-19, 18:18
Att äggvitans protein endast kan tas upp till hälften och risk för bakterier är väll det man får ta om man käkar råa äggvitor?

Men hur stor är igentligen risken för att man ska drabbas av något otrevligt av äggvitor? Jag har börjat vispa kvarg med äggvitor på kvällen och sedan frysa ihop smeten och det mättar något helt otroligt bra i förhållande till energi. Att endast 50 % av proteinet kan tas upp struntar jag i men det ärsom sagt var risken för sjukdommar som skulle kunna sätta stopp för den här favoriträtten...

Så hur stor är risken?

Sen antar jag att kroppen endast kan ta till vara 50 % av energin från proteinet också från äggen, dvs att de har ett lägre energiiinehåll råa?

Nize
2006-05-19, 18:40
Väldigt liten risk om du håller dig till svenska ägg, men det är klart att det alltid finns en viss smittorisk. Om du vill undvika risken helt så skall äggen kokas eller hettas upp på något annat sätt.

edit: stavning, hatar mitt "nya" tangentbord.

Sniggel
2006-05-19, 21:19
Risken är väl liten, men om du råkar ut för salmonella exempelvis, så är det inte kul ;)

gothen
2006-05-20, 09:35
Risken är väl liten, men om du råkar ut för salmonella exempelvis, så är det inte kul ;)

No pain no gain ;)
Nej men det låter som om det är något man kan unnan sig då och då

BRÖÖÖÖD
2006-05-20, 11:17
Alltså det här kan vara helt fel, men jag tror att råa ägg är någonting att undvika.

Jag har en kompis som har en mamma som är dietist. Hon blev jätteorolig när hon kom på mig med att äta råa ägg. Fast som sagt hon och jag kan vara ute och cykla helt.

carlsm
2006-05-20, 11:39
Tror inte det är någon fara. Såg Rocky kläcka upp 6-7 ägg och svepa innan löpträning och han blev ju tungviktsvärldsmästare i boxning. ;)

gothen
2006-05-20, 11:42
dietister har jag förvisso inte så mycket övers för efter att ha läst aftonbladet allt för många gånger...

Doktorn
2006-05-20, 20:49
Att äggvitans protein endast kan tas upp till hälften och risk för bakterier är väll det man får ta om man käkar råa äggvitor?

Men hur stor är igentligen risken för att man ska drabbas av något otrevligt av äggvitor? Jag har börjat vispa kvarg med äggvitor på kvällen och sedan frysa ihop smeten och det mättar något helt otroligt bra i förhållande till energi. Att endast 50 % av proteinet kan tas upp struntar jag i men det ärsom sagt var risken för sjukdommar som skulle kunna sätta stopp för den här favoriträtten...

Så hur stor är risken?

Sen antar jag att kroppen endast kan ta till vara 50 % av energin från proteinet också från äggen, dvs att de har ett lägre energiiinehåll råa?

Får man inte minskat upptag av några mineraler/vitaminer? Binder inte ovalbuminet till något? Kan inte komma ihåg vad däremot...har för mig det är mineraler...

Sultanen
2006-05-20, 21:34
vadå? om man dricker 2 råa eggvitor så får man bara i sig 50% av proteinet än om man kokar 2 eggviter el steker så får man 100%?

norsk_gadd
2006-05-20, 21:56
vadå? om man dricker 2 råa eggvitor så får man bara i sig 50% av proteinet än om man kokar 2 eggviter el steker så får man 100%?

Stämmer...

Wayfaerer
2006-05-20, 23:12
Sen antar jag att kroppen endast kan ta till vara 50 % av energin från proteinet också från äggen, dvs att de har ett lägre energiiinehåll råa?

Hur skulle det kunna vara så?

puccini
2006-05-21, 00:56
Får man inte minskat upptag av några mineraler/vitaminer? Binder inte ovalbuminet till något? Kan inte komma ihåg vad däremot...har för mig det är mineraler...

Ja, rå eggehvite har avidin i seg, som hemmer kroppens opptak av vitaminet Biotin. Så Biotinmangel er faktisk en reell konsekvens av å spise rå eggehviter. Men spiser man plommen i tillegg, er det ikke like farlig, for eggeplomme har mye Biotin i seg.

gothen
2006-05-21, 07:56
Varför skulle kroppen få energi av något som den inte kan ta upp? Energin från proteinet får väll kroppen vid proteinoxidationen och om nu proteinet oxiderar borde jag väll i så fall även kunna ta upp proteinet till 100 %?

Droog
2006-05-21, 11:34
Ja, rå eggehvite har avidin i seg, som hemmer kroppens opptak av vitaminet Biotin. Så Biotinmangel er faktisk en reell konsekvens av å spise rå eggehviter. Men spiser man plommen i tillegg, er det ikke like farlig, for eggeplomme har mye Biotin i seg.

Finns det någon studie gjord? Nog för att avidin-biotin bindningen är oerhört stark och dessutom okänslig map konformation men proteaser tar väl hand om avidin precis som alla andra protein?

Rockhard
2006-05-21, 12:27
Jag åt råa ägg varje dag i typ ett år när jag började träna. Sen läste jag nånstans att det var slöseri med protein så jag slutade. Men nån större risk är det nog inte, jag blev iaf aldrig sjuk.

mrflyes
2006-05-28, 16:58
det verkar som om alla bara äter äggvitorna här, varför äter ni inte gulan också, det mesta proteinet och näringsämnena finns där.

machine gun
2006-05-28, 17:02
dietister har jag förvisso inte så mycket övers för efter att ha läst aftonbladet allt för många gånger...

Det kan aldrig vara så att det är Aftonbladet som felciterar och gör egna tolkningar till höger och vänster?

Skrollovicz
2006-05-28, 17:08
Vet nån hur mycket ETT ägg väger? På min 15-pack står det inte någon vikt.. så vet någon? Tack pfh.

krilleh
2006-05-28, 17:15
Vet nån hur mycket ETT ägg väger? På min 15-pack står det inte någon vikt.. så vet någon? Tack pfh.

Väg själv latis :hbang: eller testa sök

Skrollovicz
2006-05-28, 17:31
Väg själv latis :hbang: eller testa sök
Jag har ju ingen våg?

olle lindblad
2006-05-28, 17:35
Jag har ju ingen våg?
Snitt 60 g.

Skrollovicz
2006-05-28, 18:18
Snitt 60 g.
Tackar Olle!

Allan
2006-05-28, 18:44
Varför vill nån äta rå äggvita? Man missar ju 50% av proteinet????? Koka äggen - perfekta mellanmål!


allan

gothen
2006-05-28, 19:01
Varför vill nån äta rå äggvita? Man missar ju 50% av proteinet????? Koka äggen - perfekta mellanmål!


allan

För att man gillar skumm och allt det roliga man kan göra av det?

Majtchus
2006-05-28, 22:28
Men om kroppen nu bara kan tillgodogöra sig hälften av proteinet i äggvitan hur mycket energi får man då från att äta en rå äggvita?
(10,1 / 2) * 4,1 + 1,2 * 4,1 = 25,6 kcal?????