handdator

Visa fullständig version : Glutenfritt


Pepparkakssmurfen
2006-05-18, 10:18
Hej.

Jag tänkte äta mat som inte innehåller gluten under några veckor för att se om glutenet kan vara orsaken till mina magbesvär(tidigare tråd).

Om jag har förstått det rätt är det "bara" vete, råg, korn o havre som innehåller gluten?

T.ex potatis,ris innnehåller alltså inget gluten?

Ola Wallengren
2006-05-18, 10:53
Ren havre är glutenfritt.

Om du misstänker glutenintolerans, gör en undersökning först innan du utesluter gluten.

Här kan du annars få bra information http://www.celiaki.se/

Sara_Linda
2006-05-18, 12:56
Visst är det vettigt att undersöka om man är glutenintolerant - har själv gjort det - men det kan mycket väl bli som så att resultatet av denna (inte allt för angenäma procedur..) säger att man inte är intolerant men magen säger annorlunda *spy* Jag har genom åren såväl privat som i jobbet träffat flera som blivit "negativt" diagnostcerade, dvs ej glutenintoleranta, men vars magar inte pallar för gluten i några större mängder. Säger inte att jag hyser misstro mot testerna - tvärtom - men mage och tarmsystem verkar inte alltid leva efter regler och lagar.....

..är ingen expert men ingen nollkollare heller, bara delar med mig av egna tips, knep och erfarenheter

Häpp!

Ren havre är glutenfritt.

Om du misstänker glutenintolerans, gör en undersökning först innan du utesluter gluten.

Här kan du annars få bra information http://www.celiaki.se/

Zakath
2006-05-18, 13:15
Visst är det vettigt att undersöka om man är glutenintolerant - har själv gjort det - men det kan mycket väl bli som så att resultatet av denna (inte allt för angenäma procedur..) säger att man inte är intolerant men magen säger annorlunda *spy* Jag har genom åren såväl privat som i jobbet träffat flera som blivit "negativt" diagnostcerade, dvs ej glutenintoleranta, men vars magar inte pallar för gluten i några större mängder. Säger inte att jag hyser misstro mot testerna - tvärtom - men mage och tarmsystem verkar inte alltid leva efter regler och lagar.....

..är ingen expert men ingen nollkollare heller, bara delar med mig av egna tips, knep och erfarenheter

Häpp!

kan det inte ha att göra med vilka enzymer man har och saknar i magen? Så är det ju ofta med mjölk, vuxna mår illa av att dricka mjölk för att de inte har några enzymer kvar i magen som bryter ner laktosen eftersom de inte druckit mjölk på väldigt många år.

Max
2006-05-18, 20:57
Av någon anledning kan jag äta mycket bönor eller fiberrikt rågbröd utan att "må dåligt" men en tilltagen pastaportion eller vetebröd ger mig en svullen känsla i magen jag inte alls gillar, som om jag vill rapa utan att kunna göra det.
Vet inte vad detta beror på, bara synd för jag vill och kommer inte utesluta dessa livsmedel ändå.

TylerDurden84
2006-05-20, 08:59
Jag har sett glutenfritt knäckebröd, däremot har jag inte sett vanligt bröd, men det borde väl finnas?

Alexlindgren
2006-05-20, 12:24
Det finns i välsorterade matbutiker.