Visa fullständig version : Hjälp! grillad kyckling, näringsvärde?
stocktown
2006-05-12, 15:05
Hitta inget som stämde på livsmedelsverkets hemsida.
Någon här måste juh ha bra koll på näringsvärdet för grillad kyckling (sån man köper på typ. ICA).
Jag hittade " Kyckling kött m skinn grillad" på slv.
keffat_liv
2006-05-12, 16:33
110kcal, 20 protein. Nåt sånt per 100 gram.. Står exakt på slv.
King Grub
2006-05-12, 17:13
110kcal, 20 protein. Nåt sånt per 100 gram.. Står exakt på slv.
Det är värdena för rå kyckling (bröst), inte grillad.
Grillat kycklingbröstkött ger väl ungefär 145 kcal per 100 gram och 30 gram protein.
Slartibartfast
2006-05-12, 21:03
Grillat kycklingbröstkött ger väl ungefär 145 kcal per 100 gram och 30 gram protein.
30 gram!? Är du säker? T.o.m tonfisk är ju bara runt 25 g.
King Grub
2006-05-12, 21:18
30 gram!? Är du säker? T.o.m tonfisk är ju bara runt 25 g.
Ja, en del av vattnet försvinner ju. Det gäller allt tillagat magert kött.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7549&lang=sv
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11508&lang=sv
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7155&lang=sv
Slartibartfast
2006-05-12, 21:28
Aha! :thumbup:
stocktown
2006-05-12, 21:39
Tack för svaren... Någon som vet ungefär hur mycket en grillad kyckling (minus ben) väger?
stocktown
2006-05-12, 21:41
Jag menar alltså såndär fördiggrillad man köper på ica, måste juh vara en del fett med skinnet också?
Tack för svaren... Någon som vet ungefär hur mycket en grillad kyckling (minus ben) väger?
Hvis den veier 850 gram med ben, er den ca 550-560 gram uten ben (med skinn)
TylerDurden84
2006-05-13, 11:52
Skinnet är väl i princip bara fett? Låren/klubborna och ju bra mycket saftigare än bröstet. Beror det på att det är mer fett där?
Skinnet är väl i princip bara fett? Låren/klubborna och ju bra mycket saftigare än bröstet. Beror det på att det är mer fett där?
Pr. 100 gram skinn (fra grillet kylling):
Energi: 454 kcal/1900 kJ
Protein: 20.36 g
Karbohydrat: 0 g
Fett: 40.68 g (19 % mettet)
keffat_liv
2006-05-13, 14:22
ja.
stocktown
2006-05-14, 07:24
Nu har jag hittat näringsvärdet på kronfagel.se hemsida.
Konstigt att ingen här hade rätt svar.. ;)
Näringsvärde per 100g
Energivärde 650 kJ (160 kcal)
Protein 19 g
Kolhydrat <0,5 g
Fett 9 g
King Grub
2006-05-14, 08:07
Kan ju bero på att det där är genomsnittsvärdet för kycklingkött. Det är definitivt inte värdena för bröstkött. Som jag nämnde. Och hade rätt.
Nitrometan
2006-05-14, 09:28
Japp, det där låter som ett medelvärde. Och knappast tillagat kött heller.
BobaFett
2010-03-12, 09:32
Jag har tänkt att deffa med periodisk fasta och tänkte äta grillad kyckling. Alla näringsvärden jag har hittat skiljer så jävla mycket. Allt från 130-250 kalorier per 100 gram *gah!*
Hur mycket ska man räkna med att en grillad kyckling med skinn och utan ben innehåller?
I min bok står det 24,5g protein och 195kcal/100g på Kycklingkött med skinn grillad.
http://www.bravoadmin.nu/www.lagerbe...d_kyckling.pdf
Jag käkade en kyckling från hemköp nu.
Den vägde totalt 711gram.
Efter jag ätit slängde jag på resterna och det blev 200gram.
Så åt 511gram kyckling med skinn, grillad från ICA.
Ska man gå efter dina siffror då King Grub?
jag tycker på något sätt butiken som grillar kycklingen borde veta det.
Äsch, jag går på 1000kcal, och runt 25gprotein per 100gram.
Så 1000kcal och 125gprotein det har jag råd med. Då är de iaf inte för mkt.
Ristretto
2010-05-03, 14:19
så skulle jag räknat iaf.
Har problem med att räkna på näringsvärdena på grillad kyckling.
Om jag äter 2 kycklingar om dagen som vardera väger 1 kg otillagad så är det 2 kg kyckling jag får i mig.
Om jag nu äter allt förutom ben och skinn kan jag då räkna på att jag får i mig ca 20 gram protein per 100 gram kyckling? DVS ca 400 gram protein om dagen ifrån just kyckling.
Är osäker eftersom att jag har gått ner i vikt sedan jag köpte färdigtillagad kyckling istället för att köpa 2 kg rå kyckling-lår som jag sedan tillagar själv.
Har problem med att räkna på näringsvärdena på grillad kyckling.
Om jag äter 2 kycklingar om dagen som vardera väger 1 kg otillagad så är det 2 kg kyckling jag får i mig.
Om jag nu äter allt förutom ben och skinn kan jag då räkna på att jag får i mig ca 20 gram protein per 100 gram kyckling? DVS ca 400 gram protein om dagen ifrån just kyckling.
Är osäker eftersom att jag har gått ner i vikt sedan jag köpte färdigtillagad kyckling istället för att köpa 2 kg rå kyckling-lår som jag sedan tillagar själv.
Om det är 1kg rent kött ja, men en grillad kyckling har bara ca 500g rent kött på sig
Pansartax
2011-02-20, 14:31
Varför skulle köttet innehålla mer protein bara för att det är grillat?
Tror det är insprutat mer vatten i kycklingfiléer och den grillade kycklingen är "orörd"
Pansartax
2011-02-20, 14:35
Tror det är insprutat mer vatten i kycklingfiléer
Jaha, sen när påverkar vätskan mängden protein?
OM man kollar SLVs databas för "Kycklinglår kycklingklubba m skinn" så har den ett proteininnehåll på 18,9gram/100gram: http://www7.slv.se/livsmedelssok/detalj.aspx?livsmedelsId=1167&vikt=100
Grillad kyckling ligger på ett proteininnehåll på 24,5 gram protein/100 gram:
http://www7.slv.se/livsmedelssok/detalj.aspx?livsmedelsId=1192&vikt=100
Men hur räknar SLV då, med eller utan benen?
Pansartax
2011-02-20, 14:38
Tycker SLV räknar riktigt konstigt ibland, de har ju värdena för kokt vs okokt ris med.
Jaha, sen när påverkar vätskan mängden protein?
en kycklingfilé på med xxG rent kött innehåller yyG protein, tillsätt mer vatten så väger kycklingfilén mer men har samma proteinmängd?
Pansartax
2011-02-20, 14:43
en kycklingfilé på med xxG rent kött innehåller yyG protein, tillsätt mer vatten så väger kycklingfilén mer men har samma proteinmängd?
Precis, så varför skulle det ändras för att det grillas? Det enda som försvinner är ju vätska och vätska är ju näringsmässigt ingenting.
Lite komiskt att Grub kunde få en kyckling till 30 g protein bara för att den är grillad, när en vanlig bröstfilé ligger kring 20-25g.
Precis, så varför skulle det ändras för att det grillas? Det enda som försvinner är ju vätska och vätska är ju näringsmässigt ingenting.
Lite komiskt att Grub kunde få en kyckling till 30 g protein bara för att den är grillad, när en vanlig bröstfilé ligger kring 20-25g.
Jo men vi räknar per 100 gram kyckling här :)
100 gram kyckling som består till 50% vätska är det inte mycket protein i men en kycklingbit som väger 100 gram utan vätska är det betydlig mera protein i.
Hänger du med på hur vi räknar?
Crippa90
2011-02-20, 17:28
Tips: Ta fram matteboken igen. :thumbup:
Eddie Vedder
2011-02-20, 17:30
Just avsaknaden av energi är ju vad som gör att energitätheten ökar. Samma mängd i filén men mer per 100 gram.
Mitt stående exempel är russinet och vindruvan, samma princip gäller kycklingfilé.
Pansartax
2011-02-20, 17:38
Jo men vi räknar per 100 gram kyckling här :)
100 gram kyckling som består till 50% vätska är det inte mycket protein i men en kycklingbit som väger 100 gram utan vätska är det betydlig mera protein i.
Hänger du med på hur vi räknar?
Jag förstår hur ni räknar men inte mattematiken bakom det, men det kommer väl så småningom :)
På samma sätt skulle jag kunna säga att 100 g färdig stekt kycklingbröstfilé innehåller 200 g protein, eftersom den ursprungligen vägde 1000 g med vatten och allt och har sedan stekts sönder ner till 100 g med bibehållen proteinmängd; förstår du?
Konstigt sätt att räkna på bara, för att säga att grillad kycklingfilé innehåller x antal protein per hundra G så måste man ju veta hur mycket kyckling de var ifrån början, eller?
StampChamp
2011-02-20, 17:44
Idag åt jag 150g grillad kycklingfile tillagad. Hur många gram är det otillagad? Visst ska man räkna på det otillagade?
Ett exempel, om jag väger upp 200g otillagad kycklingfile och tillverkarna anger att den innehåller 25g och 140kcal per 100g så ska jag väl utgå ifrån 200g, och inte typ 160g som det blir efter tillagningen?
För dom räknar dessa näringsämnen och antal gram på det otillagade köttet?
Eddie Vedder
2011-02-20, 17:45
Ett exempel, om jag väger upp 200g otillagad kycklingfile och tillverkarna anger att den innehåller 25g och 140kcal per 100g så ska jag väl utgå ifrån 200g, och inte typ 160g som det blir efter tillagningen?
Ja
EDIT: Svarade jag inte dig på exakt samma fråga för bara ett par dagar sen?
Pansartax
2011-02-20, 17:49
Ja
Jo det var en hel tråd om det då istället.
Men kan du hjälpa mig förstå Eddie varför SLV har näringsindex för kokt vs okokt ris? Som jag förstått det så suger ju bara riset åt sig vatten och därför ökar i vikt, men enligt SLV så förändras näringen radikalt även när det kokas; Hur kommer det sig?
Okokt
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=2477
Kokt
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=2514
Är det bara till för om man nu råkat koka riset redan och glömt bort hur mycket man hällde i kastrullen och vill kolla efteråt?
StampChamp
2011-02-20, 17:51
Ja
Tack då vet jag en gång för alla hehe! Det kan du ha gjort, men jag kanske missade ditt svar
Eddie Vedder
2011-02-20, 18:01
Jo det var en hel tråd om det då istället.
Men kan du hjälpa mig förstå Eddie varför SLV har näringsindex för kokt vs okokt ris? Som jag förstått det så suger ju bara riset åt sig vatten och därför ökar i vikt, men enligt SLV så förändras näringen radikalt även när det kokas; Hur kommer det sig?
Det har jag ju förklarat. Jämför med russin och vindruvor. Om du har 100 gram vindruvor ger det mindre energi än 100 gram russin. Men 10 vindruvor är lika mycket som 10 russin fast volymen skiljer.
King Grub
2011-02-20, 18:08
Tänker efter lite. 100 gram tillagat kött vägde inte 100 gram när det var otillagat.
King Grub
2011-02-20, 18:09
Konstigt sätt att räkna på bara, för att säga att grillad kycklingfilé innehåller x antal protein per hundra G så måste man ju veta hur mycket kyckling de var ifrån början, eller?
Alla värden är genomsnitt, och det finns tabeller för genomsnitt för både otillagat och tillagat kött.
Jag köpte 500gr buffalo wings igår, små kycklingvingar alltså. Då står x kcal/100gr.
Jag antar att jag fått i mig 5x kcal om jag äter upp allt förutom benen givetvis. Tänker jag rätt då?
Benen torde ju utgöra 20-30% av orginalvikten egentligen och benen innehåller väl egentligen energi också. Vilket man skulle kunna ta tillvara på, men man vanligtvis inte gör.
Så hur mycket energi fick jag i mig?
Jag köpte 500gr buffalo wings igår, små kycklingvingar alltså. Då står x kcal/100gr.
Jag antar att jag fått i mig 5x kcal om jag äter upp allt förutom benen givetvis. Tänker jag rätt då?
Benen torde ju utgöra 20-30% av orginalvikten egentligen och benen innehåller väl egentligen energi också. Vilket man skulle kunna ta tillvara på, men man vanligtvis inte gör.
Så hur mycket energi fick jag i mig?
Väg alla buffalo wings, ät dom, väg resterna... Ta resterna minus 500g!
Sent from iPhone
Armed Dingo
2014-05-26, 16:38
Måste bumpa det här. Jag har tyvärr ingen matvåg. Jag köpte en halv grillad kyckling på Coop idag och tänkte äta hela (halvan) för jag hade uppskattat det till ungefär 250 gram icke tillagad vikt.
Jag vet hur stor en 250 gram bröstfilé är tillagad och efter ett tag kände jag att Näe, nu har jag nått den mängden, nånstans mellan 200 och 250 gram. Och då hade jag minst 100 gram kvar som jag sparade till imorgon.
Det blir lite kasst för jag vill antingen äta hela men om det blir 300 gram kött (icke tillagad) är det väl mycket i en sittning. Samtidigt kan jag inte dela det i två portioner för 150 gram är för lite. Och att äta 200 gram ena dagen och 100 andra blir bara jobbigt.
Så hur mycket tror ni köttet väger, ej tillagat, på en grillad kyckling? Äter självklart upp allt som finns och glömmer inte ryggen och en del andra ställen där det finns massa gött kött.
vicarious
2014-05-27, 11:21
Tror du verkligen att 50g hit eller dit gör så stor skillnad att det är värt huvudbry? Att hålla på sådär är inte hälsosamt.
En otillagad kyckling i samma storlek brukar väga ungefär 1.2-1.4kg, hur mycket som är benvikt vet jag inte men det finns det säkert någon som har tagit reda på.
EnergiÖverskott
2014-05-27, 11:34
Tror du verkligen att 50g hit eller dit gör så stor skillnad att det är värt huvudbry? Att hålla på sådär är inte hälsosamt.
En otillagad kyckling i samma storlek brukar väga ungefär 1.2-1.4kg, hur mycket som är benvikt vet jag inte men det finns det säkert någon som har tagit reda på.
Köttvikten på en färdiggrillad kyckling (utan skinn och ben) brukar ligga någonstans mellan 300-350 gram.
R Scarpa27
2014-05-27, 18:40
saxat.
Halv grillad kyckling med skinn och ben: 374g
Halv grillad kyckling endast kött: 113g
Skinn- och benvikt: 161g
skrämmande egentligen och kilo priset blir sjukt jaevla dyrt...
ca 220 kr kilot. per kycklingkött
Ozziking
2014-05-27, 18:53
Jag menar alltså såndär fördiggrillad man köper på ica, måste juh vara en del fett med skinnet också?
det står ju på förpackningen.. :smash:
Armed Dingo
2014-05-27, 19:31
Köttvikten på en färdiggrillad kyckling (utan skinn och ben) brukar ligga någonstans mellan 300-350 gram.
Ja då är det ju ungefär 450-500 gram icke tillagad vikt.
Måste uppskattat helt fel.. ska börja äta hela halva kycklingen utan att vara orolig.
R Scarpa27
2014-05-27, 19:43
Ja då är det ju ungefär 450-500 gram icke tillagad vikt.
Måste uppskattat helt fel.. ska börja äta hela halva kycklingen utan att vara orolig.
han skrev nu på hela inte halva........ en halv grillad är inte mycket mat inte, och vad nojjar du över egentligen?
tossefar
2014-05-28, 17:20
det står ju på förpackningen.. :smash:
Jaha, stod det på förpackningen för åtta år sedan då?
Ozziking
2014-05-28, 17:24
Kollar vanligtvis inte på datumen. Ursäkta.
Antar det iallafall.
hoffmetal
2015-05-01, 01:06
Bump.
Jag antar att alla är medvetna om att kycklingen som grillas på matbutiker har badat bra länge i olja/marinad innan de grillas? Den där oljan får kalorierna att rinna iväg rätt snabbt. Tänkte bara lägga till den informationen då ingen verkar ha nämnt det.
Ja. Det sitter tillsatt fett på skinnet. Men det sitter ännu mer fett i skinnet. Vill ni veta mängden fett så är det bara att kolla näringsvärdet på kyckling med skinn.
hoffmetal
2015-05-14, 23:37
Ja. Det sitter tillsatt fett på skinnet. Men det sitter ännu mer fett i skinnet. Vill ni veta mängden fett så är det bara att kolla näringsvärdet på kyckling med skinn.
Jag tror inte riktigt du förstår hur mycket kycklingen suger åt sig den där oljan asså. Jämför man ett vanligt stekt kycklingbröst med ett bröst från en färdiggrillad kyckling är det otrolig skillnad. Den färdiggrillade är helt jävla orange och oljig. Ville bara varna alla för det, man lurar sig själv väldigt lätt. MEN absolut så skalar man av mycket om man tar bort skinnet! :hbang:
Jag förstår att kyckling inte suger åt sig fett. Tvärtom släpper alltid rent kött fett.
Inget fel på kyckling grillad i butik.
Jag tror inte riktigt du förstår hur mycket kycklingen suger åt sig den där oljan asså. Jämför man ett vanligt stekt kycklingbröst med ett bröst från en färdiggrillad kyckling är det otrolig skillnad. Den färdiggrillade är helt jävla orange och oljig. Ville bara varna alla för det, man lurar sig själv väldigt lätt. MEN absolut så skalar man av mycket om man tar bort skinnet!Det är ju skinnet som som är bäst, vilken idiot skulle få för sig att ta bort det?
Hur som helst är det inte så farligt, runt 9g fett per 100g eller vad det nu är. Åtminstone på ICAs.
Bjorneman
2015-07-01, 22:48
Bumpar tråden, det är trots allt inte så längesen den var aktiv.
Jag är väldigt trött på kycklingfilé och funderar på att byta till hel grillad kyckling. En bekant påstod att det är ungefär 600 gram kött på en sådan. Det skulle passa mig utmärkt eftersom jag äter ungefär 300 gram kycklingfilé varje lunch. När jag läste den här tråden blev jag osäker. Är det någon som vet ungefär hur mycket rent kött det är på en genomsnittlig grillad kyckling från random konsum-butik?
EnergiÖverskott
2015-07-02, 05:39
Bumpar tråden, det är trots allt inte så längesen den var aktiv.
Jag är väldigt trött på kycklingfilé och funderar på att byta till hel grillad kyckling. En bekant påstod att det är ungefär 600 gram kött på en sådan. Det skulle passa mig utmärkt eftersom jag äter ungefär 300 gram kycklingfilé varje lunch. När jag läste den här tråden blev jag osäker. Är det någon som vet ungefär hur mycket rent kött det är på en genomsnittlig grillad kyckling från random konsum-butik?
Är den standardstor så räkna med 300-400 gram tillagat.
De flesta affärer har annars färdiggrillade frysta kycklingfiléer. Finn 450-grams (färdiggrillad vikt) påsar från märket "happy chef" på de flesta Willysbutiker för runt 50-lappen. Där kommer du undan ännu smidigare och till ungefär samma pris.
Köpte en vanlig färdiggrillad på Ica i helgen, enligt etiketten
är de på 950gram.
Rensad på ben återstod strax över 600gram kött och skinn.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.