handdator

Visa fullständig version : Måste skriva av mig, utdrag från en kort proteinkonversation idag.

Fredrik_S
2006-05-05, 14:38
Blev återigen smått faschinerad över hur lättpåverkade människor är inom områden där dom inte har någon aning.

Tjej 1: Men alltså jag fattar inte det här med keso vad är det bra för? Varför äter man det?
Tjej 2: Det är inte bra det är mycket bättre med makrill, min tränare sa att kroppen inte kan ta upp nått protein från kexo för typ det är mjukt och det finns nästan inget.
Tjej 1: jaha är det så det är, jag visste inte det.

Jag: Det är ungefär lika mycket protein i båda och det går jättebra å ta upp från även keso

Tjej 1: NEJ alltså en personlig tränare som jobbar på ett GYM sa lixom det.

Jag: då tycker jag du ska be henne läsa på lite mer om protein och hur det fungerar

Tjej 1: (himlar med ögonen och suckar)..mmmm precis(med ironisk attityd)
Slut

Vi går samtliga på en fysiskt krävande dansutbildning där kosten spelar stor roll, ändå vägrar nästan alla lära sig sanningar och lyssnar helst på aftonbladet och galna bantningskurer. Kommer man med minsta verklighetsbaserad kunskap är det inte intressant längre. Hellre äta bara tonfisk med annanas för det sa min kompis var bra.

Cerberus
2006-05-05, 14:41
Blev återigen smått faschinerad över hur lättpåverkade människor är inom områden där dom inte har någon aning.

Tjej 1: Men alltså jag fattar inte det här med keso vad är det bra för? Varför äter man det?
Tjej 2: Det är inte bra det är mycket bättre med makrill, min tränare sa att kroppen inte kan ta upp nått protein från kexo för typ det är mjukt och det finns nästan inget.
Tjej 1: jaha är det så det är, jag visste inte det.

Jag: Det är ungefär lika mycket protein i båda och det går jättebra å ta upp från även keso

Tjej 1: NEJ alltså en personlig tränare som jobbar på ett GYM sa lixom det.

Jag: då tycker jag du ska be henne läsa på lite mer om protein och hur det fungerar

Tjej 1: (himlar med ögonen och suckar)..mmmm precis(med ironisk attityd)
Slut

Vi går samtliga på en fysiskt krävande dansutbildning där kosten spelar stor roll, ändå vägrar nästan alla lära sig sanningar och lyssnar helst på aftonbladet och galna bantningskurer. Kommer man med minsta verklighetsbaserad kunskap är det inte intressant längre. Hellre äta bara tonfisk med annanas för det sa min kompis var bra.

Usch, förstår dig. Jag hade känt mig så irriterad över såna där påståenden, PT som inte kan ett skit och folk som suger upp all "fakta" som skurmoppar. Delvis därför jag inom en snar framtid nog utbildar mig till näringsfysiolog/dietist eller liknande, då har jag mer stabil grund att stå på.

martynj
2006-05-05, 17:50
Haha känner igen det här som fan.. ;)

krilleh
2006-05-05, 18:12
min kompis sa idag att godis var DÅLIGT för gymträningen.. att de typ bryter ner musklerna eller nåt ! Roligt lät de iaf

Cerberus
2006-05-05, 18:18
min kompis sa idag att godis var DÅLIGT för gymträningen.. att de typ bryter ner musklerna eller nåt ! Roligt lät de iaf

ja godis är ju inte bra för nåt i kroppen, förutom smaklökarna..

transfetterna i godis ska va extremt dåliga för hälsan och sänka testo-nivåerna så det är väl inte helt fel det han säger.

Har dock inget emot godis(tyvärr)..

krilleh
2006-05-05, 18:19
ja godis är ju inte bra för nåt i kroppen, förutom smaklökarna..

transfetterna i godis ska va extremt dåliga för hälsan och sänka testo-nivåerna så det är väl inte helt fel det han säger.

Har dock inget emot godis(tyvärr)..

Men det bryter väl knappast ner musklerna?

Cerberus
2006-05-05, 18:21

ingen aning, tror inte det gör någon större skillnad i praktiken om man inte ser det på ett väääldigt långt perspektiv. Transfetterna är dock oroande...mest hälsomässigt tycker jag.

krilleh
2006-05-05, 18:33
ingen aning, tror inte det gör någon större skillnad i praktiken om man inte ser det på ett väääldigt långt perspektiv. Transfetterna är dock oroande...mest hälsomässigt tycker jag.

Jo jag vet. Men det är ju en helt annan sak. Nu menar jag för själva styrketräningen. All näring är väl positiv fast godis och sånt är ju helt klart sämst alternativ men om vi bortser från sprit så är nog ingen näring direkt negativ om vi kollar från styrketräningens perspektiv. Rätta mig gärna om jag har fått de om bakfoten

Fredrik_S
2006-05-05, 18:34

Det roliga kommer när det är dags för dom å förklara hur dom tänker och om dom ska beskriva hur det är.
I mitt exempel var det så själklart för henne att mjukheten i keson (fattar väl alla) gör det för övrigt knappt existerade proteinet totalt värdellöst.

Roligt å roligt föresten, snarare deprimerande.

King Grub
2006-05-05, 18:35

Nej.

krilleh
2006-05-05, 18:41
Nej.

Bra. Då skämmde jag inte ut mig trots allt

krilleh
2006-05-05, 18:42
Det roliga kommer när det är dags för dom å förklara hur dom tänker och om dom ska beskriva hur det är.
I mitt exempel var det så själklart för henne att mjukheten i keson (fattar väl alla) gör det för övrigt knappt existerade proteinet totalt värdellöst.

Roligt å roligt föresten, snarare deprimerande.

Skratta åt det istället.. Då blir allt så mycket roligare

BigForre
2006-05-05, 20:27
Fredrik S: Man får lyssna på sådant här hela tiden och jag förstår inte varför folk går runt och ljuger så förbannat, vet jag inte så säger jag inget, tror jag så berättar jag innan att det är en chansning från min sida. Höll på att slå en bekant som jag träffade nere på gymmet i vintras som tränat i omkring 3 år (själv hade jag då tränat 1,5år)...hade precis börjat prova helkroppspass varpå han undrade över min uppbyggnad på passet och jag förklarade att jag körde helkroppspass. Aha, så du ska bli snygg till i sommar, a helkropp är ju grymt om man ska bygga snygga muskler, men det bygger varken muskler eller styrka...

Mitt svar på det blev mmm...nu måste jag köra på...själv orkar jag inte diskutera kost eller träning med folk som inte är insatta...varför jag inte gör det...

Gorgoroth
2006-05-05, 20:39
Mitt svar på det blev mmm...nu måste jag köra på...själv orkar jag inte diskutera kost eller träning med folk som inte är insatta...varför jag inte gör det...Samma här. Vill man att de ska fatta vad man pratar om måste man ju försöka lära dem en jävla massa medans, och det är ju jobbigt, helt klart. Frågar någon mig hur man blir grov svarar jag: läs. =p

_luleå_
2006-05-05, 21:07
Samma här. Vill man att de ska fatta vad man pratar om måste man ju försöka lära dem en jävla massa medans, och det är ju jobbigt, helt klart. Frågar någon mig hur man blir grov svarar jag: läs. =p

+1, gainer består av fett, kör till bänk i böjen mkt farligt att gå djupare, hudbristningar= prepp, osv osv osv. sånt hör man hela tiden. Om man då ska förklara någonting, ex vassle är ett snabbt protein då blir svaret: men lugna dig nu!, typ. Har insett att det inte är någon ide att försöka förklara, säger mer och mer bara "okej" om nån kommer med nån idiot kommentar, ist för att börja argumentera.

Fredrik_S
2006-05-06, 02:18
Man kan testa och säga "hur vet du det".

En kille sa så här till en annan på min skola

-Du vet att aspartam användes som nervgift under andra världskriget va?
- Va är det sant?
- jupp
- åh fan

Jag testade "hur vet du det"

-nä men alltså jag har läst det.
- ok var: frågade jag
-kommer inte ihåg
------------------------
Resultatet blev väl... inget... han trodde fortfarande på det han läst och kompisen på det han hörde från sin kompis.

(Nu vet jag ju eoförsig inget om aspartam och nervgift under andra värlskriget och försökte inte heller säga att motsatsen var det rätta)

pragmatist
2006-05-06, 10:31
Man kan testa och säga "hur vet du det".

En kille sa så här till en annan på min skola

-Du vet att aspartam användes som nervgift under andra världskriget va?
- Va är det sant?
- jupp
- åh fan

Jag testade "hur vet du det"

-nä men alltså jag har läst det.
- ok var: frågade jag
-kommer inte ihåg
------------------------
Resultatet blev väl... inget... han trodde fortfarande på det han läst och kompisen på det han hörde från sin kompis.

(Nu vet jag ju eoförsig inget om aspartam och nervgift under andra värlskriget och försökte inte heller säga att motsatsen var det rätta)

Nu användes ju inga kemiska stridsmedel under andra världskriget över huvud taget, så även om man inte vet något om asparatam så kan man ju sluta sig till att det är nattmösseprat. :D

Apos78
2006-05-06, 17:18
Hörde av en tjej i klassen, som faktiskt pluggar dietist, att hon hade haft en liten diskussion med några kompisar hemifrån angående socker. Hennes kompis höll stenhårt på att det var det mättade sockret man skulle se upp med men att det fleromättade inte var någon fara. Detta trots hennes försök till förklaring att det kanske var fett som menades...

Wider
2006-05-06, 17:43
En rätt gammal tjej kom fram till mig och min polare när vi körde knäböj och hade en (hyfsat) lång predikan om varför man inte ska gå så långt ner i knäböj, det roliga var att min polare trodde varenda ord hon sa :D

Isabella
2006-05-06, 18:55
En på mitt jobb som vill gå ner i vikt tror stenhårt på att om man käkar fullkornspasta o fullkornsris får man äta hur mycket man vill av det. Jag försökte säga att hon inte alls kan göra det men det gick inte in...

Fredrik_S
2006-05-06, 21:27
En på mitt jobb som vill gå ner i vikt tror stenhårt på att om man käkar fullkornspasta o fullkornsris får man äta hur mycket man vill av det. Jag försökte säga att hon inte alls kan göra det men det gick inte in...

Det sa en bekant till mig som är med i viktväktarna också.... något om att för en eller två poäng fick äta hur mycket man ville av den varan.

shadowfire
2006-05-06, 21:32
Känner igen det där... roliga var att jag för ett halvår sedan gick på precis allt det där - eftersom jag inte var medlem på kolo såklart - men nu vet man ju bättre.... err...

sitsena
2006-05-07, 19:54
dricker ganska mycket vatten (ca 5-6 liter) under dagen... fick höra av en tjej i skolan att det är inte bra att dricka så mycket vatten, eftersom jag "löser upp alla vitaminer, så du kan inte ta upp dom"... LOL, ville inte svara på den där.

pragmatist
2006-05-07, 21:20
dricker ganska mycket vatten (ca 5-6 liter) under dagen... fick höra av en tjej i skolan att det är inte bra att dricka så mycket vatten, eftersom jag "löser upp alla vitaminer, så du kan inte ta upp dom"... LOL, ville inte svara på den där.

Nej, men däremot kan man bli inkontinent om man håller på och dricker för mycket vatten.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=524754&previousRenderType=6

Mitt tips: drick om du är törstig.

Brooklyn
2006-05-07, 21:26
haha var en lirare i min klass som sa att killar som inte gymmar behöver ta något proteintillskott/gainer eftersom att killar redan har ett överskott av protein i kroppen... hahaha var tvungen att skratta han rakt i ansiktet:booty:

Fredrik_S
2006-05-07, 22:25

'Menade hon mineraler så verkar hon inte vara helt fel ute.
Sverker har sagt så här om överdriven vattenkonsumption

Ni kan laka ut elektrolyter, natrium och kalium,ur kroppen.

Alltså är vattendrickandet beroende på hur mycket natrium ( koksalt ) och kalium som maten ger er. Äter man 2500 - 5000 kcal per dag, mjölk, kött, frukt, grönsaker, ceralier etc är det lugnt.

Äter man 1000 - 1500 kcal och kompenserar hungerkänslorna med 5 - 6 liter vatten är man illa ute :(

Anonym112
2006-05-07, 23:04
Den roligaste är ju ändå....." att höga reps ger definitioner, och låga reps ger en bulle med fett på." En kompis till mig tror stenhårt på den!

Och "gainer går man upp i vikt av, hur man än äter resten av dan"

"kreatin är doping!!"

AlexGBG
2006-05-08, 08:02

Man "får" ju dock äta lite mer av fullkornspasta då den innehåller mindre energi än vanlig. 10kcal/100g har jag för mig.

Cilia
2006-05-08, 08:50
Vi går samtliga på en fysiskt krävande dansutbildning där kosten spelar stor roll, ändå vägrar nästan alla lära sig sanningar och lyssnar helst på aftonbladet och galna bantningskurer. Kommer man med minsta verklighetsbaserad kunskap är det inte intressant längre.
jag hade gett upp och inte brytt mig. Ev sagt ngt och om dom inte vill lyssna så får det vara. Du drabbas ju inte av att dom gör fel? Det enda som händer är att dom tycker du är jobbig och irriterande och att du själv blir frustrerad.

skaparn
2006-05-08, 09:14
Sluta försök frälsa personer som inte vill anstränga sig det lilla extra det innebär att gå djupare än löpsedlar i kvällspressen. Frågar någon mig hur man ska äta nyttigt och jag märker att det inte är läge att börja prata om mer avancerade ting jag snappat upp på internet (kolozzeum that is), så säger jag tallriksmodellen. Inget krångel med GI, 2 g protein per kilo kroppsvikt för maximal muskeltillväxt, 30/30/40-fördelning eller annat som innebär att man måste ha mer kontroll över maten och mängderna. Väljer en person fullkornsprodukter, andra grönsaker än gurka och tomat och en animalisk produkt annan än kanske tysk ostfylld korv, och lägger upp detta enligt tallriksmodellen kommer resultatet att bli ett bra kostupplägg.

Ni som skrattar folk i ansiktet och roar er med att fördöma andras okunskap, vad gör er så säkra på att ni har rätt? Varför tjata om snabba proteiner med folk? Köper ni det King Grub skriver rakt av och går sedan ut bland era kompisar och skriver aminosyrenamn på deras näsor?

Inte med det sagt att jag tror KG leder oss på fel spår, men många skulle må bra av att för sakens skull distansiera sig och använda referenserna till att bilda en egen uppfattning.

mini
2006-05-08, 10:02
Sluta försök frälsa personer som inte vill anstränga sig det lilla extra det innebär att gå djupare än löpsedlar i kvällspressen. Frågar någon mig hur man ska äta nyttigt och jag märker att det inte är läge att börja prata om mer avancerade ting jag snappat upp på internet (kolozzeum that is), så säger jag tallriksmodellen. Inget krångel med GI, 2 g protein per kilo kroppsvikt för maximal muskeltillväxt, 30/30/40-fördelning eller annat som innebär att man måste ha mer kontroll över maten och mängderna. Väljer en person fullkornsprodukter, andra grönsaker än gurka och tomat och en animalisk produkt annan än kanske tysk ostfylld korv, och lägger upp detta enligt tallriksmodellen kommer resultatet att bli ett bra kostupplägg.

Ni som skrattar folk i ansiktet och roar er med att fördöma andras okunskap, vad gör er så säkra på att ni har rätt? Varför tjata om snabba proteiner med folk? Köper ni det King Grub skriver rakt av och går sedan ut bland era kompisar och skriver aminosyrenamn på deras näsor?

Inte med det sagt att jag tror KG leder oss på fel spår, men många skulle må bra av att för sakens skull distansiera sig och använda referenserna till att bilda en egen uppfattning.
Hear hear! :thumbup:

Anonym112
2006-05-08, 13:49
Man "får" ju dock äta lite mer av fullkornspasta då den innehåller mindre energi än vanlig. 10kcal/100g har jag för mig.

så ett kilo fullkornspasta ger 100kcal? :MrT:

mini
2006-05-08, 13:50
så ett kilo fullkornspasta ger 100kcal? :MrT:
Ger 100 kcal mindre än vanlig pasta tolkar jag det som.

AlexGBG
2006-05-08, 13:59

Du tolkade det rätt. jag borde kanske ha använt ett annat sätt att formulera mig. Dock förstår jag inte varifrån ni får 100kcal, det står 10 =)

Jag gör härmed ett nytt försök:

Man "får" ju dock äta lite mer av fullkornspasta då den innehåller mindre energi än vanlig, 10kcal mindre per 100g jämfört med vanlig pasta. (har jag för mig)

mini
2006-05-08, 14:27
Och på ett kilo blir det *tadaaa* 100 kcal. :)

RajtanTajtan
2006-05-08, 15:52

Då tolkar du det fel, för han menar 10 kcal mindre per 100 gr.

mini
2006-05-08, 15:54
Då tolkar du det fel, för han menar 10 kcal mindre per 100 gr.
Vilket ger 100 kcal på ett kilo, vilket var viktenheten Anonym112 använde.

RajtanTajtan
2006-05-08, 15:59
Vilket ger 100 kcal på ett kilo, vilket var viktenheten Anonym112 använde.

När du skrev till Anonym112, så säger ju du hur du tolkade Alex, som Anonym hade missuppfattat. Det roliga är ju att du tolkar det fel du med :)

Fredrik_S
2006-05-08, 16:37
jag hade gett upp och inte brytt mig. Ev sagt ngt och om dom inte vill lyssna så får det vara. Du drabbas ju inte av att dom gör fel? Det enda som händer är att dom tycker du är jobbig och irriterande och att du själv blir frustrerad.

Jag har fått göra så.

Sluta försök frälsa personer som inte vill anstränga sig det lilla extra det innebär att gå djupare än löpsedlar i kvällspressen. Frågar någon mig hur man ska äta nyttigt och jag märker att det inte är läge att börja prata om mer avancerade ting jag snappat upp på internet (kolozzeum that is), så säger jag tallriksmodellen.

Jag bukar också säga att det viktigaste är att du ser till å äta nyttig och näringsrik mat till alla måltider när dom frågar. Och är det nu viktminskning du är ute efter så göra samma sak men mindre mål.

Problemet, eller snarare det som får mig att känna mig tvungen att öppna munnen är när det slinker ut såna dumdristiga ideer och deras/mina skolkamrater köper det.
Tex som att protein från keso är helt värdelöst eller att äta en burk annanas till lunch är ett jättebra sätt å gå ner i vikt på.
Då väger inte balanserad och nyttig kost lika tungt som argument mot den andras häftiga nya metod med en burk annanas.

Fredrik_S
2006-05-08, 16:47
Faktum är att för ett år sedan när jag inte hade hittat kolozzeum och ändå tyckte mig veta massa om kost så lyssnade alla på mig när det handlade om hur man skulle äta för å minska i vikt och hur man skulle äta för att bygga muskler. Men ju mer man lärt sig ju mindre antal roliga metoder tycker man funkar. Blandad näringsriktig kost är ju astråkigt. Det är roligt å gå ner 3 kg vätska på 3 dar för man sluta äta kolhydrater.

Exempelvis låg min kunskap då på, skära ner på kolhydrater räcker för viktminskning. Glutamin är bra för återhämtning, gå på kväll e meningslöst för då bränns kolhydrater. Äta sent är dåligt. En dag i veckan gör ingen om du dricker å frossar för kroppen hinner inte lagra. Osv.. typ det man lärt sig från att gymma med andra okunniga och läsa tidningar och Fredrik Paulun).

AlexGBG
2006-05-08, 22:03
Och på ett kilo blir det *tadaaa* 100 kcal. :)

du har full koll på vad jag skriver fel på :P
du behöver inget jobb? ;)

sitsena
2006-05-09, 22:29
Nej, men däremot kan man bli inkontinent om man håller på och dricker för mycket vatten.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=524754&previousRenderType=6

Mitt tips: drick om du är törstig.
nej.

sitsena
2006-05-09, 22:33
'Menade hon mineraler så verkar hon inte vara helt fel ute.
Sverker har sagt så här om överdriven vattenkonsumption
ligger på cirka 4500kcal, visste redan om det, men 5-6 liter skulle vara mycket långt från för mycket för mig.
poängen är att tjejen som sa det kan inte ett skit, och att oroa sig för höga intag av vatten är bara efterblivet. dessutom så styrketränar jag och kör konditionsträning så det blir någon sorts träning varje dag.