Visa fullständig version : mala eget mjöl
Nån som har en kvarn hemma och maler eget mjöl?
Blev lite nyfiken på det. I Tyskland tex var det tydligen jättevanligt med en kvarn hemma.
Som jag fattat det så är det nyttigare att mala själv. Man måste dock använda det direkt.
Det kostar ju dock rätt mkt att köpa hela korn, tyvärr.
Nån som har en kvarn hemma och maler eget mjöl?
Blev lite nyfiken på det. I Tyskland tex var det tydligen jättevanligt med en kvarn hemma.
Som jag fattat det så är det nyttigare att mala själv. Man måste dock använda det direkt.
Det kostar ju dock rätt mkt att köpa hela korn, tyvärr.
Det där var nästan droppen köpa en kvarn för att göra eget dyrt mjöl för vaD? det är lite nyttigare men snälla skärp dig köp en godispåse mindre i veckan så har du tjänat in det 10 faldigt! *screwy*
Det där var nästan droppen köpa en kvarn för att göra eget dyrt mjöl för vaD?
Ja, inte för att jag får djup ångest av äta mjöl färdigmald från affären iallafall.
Ja, inte för att jag får djup ångest av äta mjöl färdigmald från affären iallafall.
låter nästan så om du har förjupat dig i detta
låter nästan så om du har förjupat dig i detta
*rolleyes*
Jag såg det som en eventuellt trevlig grej.Precis som folk som dricker kaffe maler sitt eget kaffe.
Din entusiasm inför det verkar verkar tämligen sval, men bra att man väljer själv då. :thumbup:
Cerberus
2006-04-29, 21:42
vad är poängen med att mala mjölet själv? Det är ju raffineringen som gör att kroppen bryter ned stärkelserna snabbt. Ju mindre obehandlat ju bättre.
Visst kan de va trevligt med en kvarn men du kanske kan lägga pengarna på nåt vettigt istället? Mer bra mat t.ex.
Pellefant
2006-04-29, 22:21
Hur kul är det egentligen med en stor kvarn ute på tomten och vad ska grannarna säga? ;)
Hur kul är det egentligen med en stor kvarn ute på tomten och vad ska grannarna säga? ;)
Det finns små kvarnar för hemmabruk. Det var en sån jag tänkte på.
vad är poängen med att mala mjölet själv? Det är ju raffineringen som gör att kroppen bryter ned stärkelserna snabbt. Ju mindre obehandlat ju bättre.
Jag fattade inte det där sista, men raffinering och stärkelse.
Poängen var att det är nyttigare. Man får med hela kornet. Vad jag läste så kan man inte ha med allt om man ska lagra mjölet. Sen om nyttigheten och skillnaden mot vanligt mjöl är nåt att snacka om vet jag inte.
Sen hur bakegenskaperna är och/eller skiljer sig har jag inte full koll på heller.
Pellefant
2006-04-29, 23:03
Det finns små kvarnar för hemmabruk. Det var en sån jag tänkte på.
Skojade lite bara för att lätta upp tråden. :) Snygga kvarnar.
Skojade lite bara för att lätta upp tråden. :) Snygga kvarnar.
aha. Det vore ju förvisso coolare, att ha värsta kvarnen på tomten.
:cool:
Låter som en god idé, du borde ju annars säkert kunna fixa en mjöldeal med nån bonnlurk så blir det säkert billigare att köpa en säck me vetekorn.
jag tycker det lät som ett mycket bra och trevligt förslag, fast jag är sån som vill göra allt så mkt från början =) till en viss gräns då förstås, och mala eget mjöl håller jag med om vore trevligt...
Sen hur bakegenskaperna är och/eller skiljer sig har jag inte full koll på heller.
Sämre såklart. Du maler ju mjölet för att få större yta på kornen. Större yta gör att glutenproteinerna ( vete/råg/korn ) lättare löser sig i degvätskan och lättare bildar det proteinnätverk som fångar in blåsorna så att degen jäser.
Mer lättuggat eftersom de yttre skaldelarna är mindre och lättare finfördelas i munnen.
Man kan förhoppningsvis ställa in kvarnen så man får den typ av mjöl man vill ha och det i sin tur innebär att man får liknande bakegenskaper om man jämför med en likvärdig produkt som man köper. För att få ett riktigt fint mjöl måste man sikta det och det låter som en dammig process.
Fördelen är väl att man bara behöver ha en förpackning av varje korntyp hemma men jag gissar att det inte går att köpa säd för rimliga pengar i mindre storlekar än 25 kg å andra sidan. Använder man så mycket mjöl så kan man lika gärna köpa ett par säckar mjöl på närmaste kvarn och spara några timmars jobb samt även plocka på sig flera olika varianter på en gång.
Man kan iofs också göra roliga mjöl av bönor, ärtor mm.
Jag kommer inte ihåg om jag har en kvarn till min hushållsassisten eller om det är ett av de tillbehör jag saknar, jag har inte direkt letat efter den ännu så för min del är det inte aktuellt att skaffa en om den saknas.
Hur/när använde tyskarna dessa kvarnar? Gjorde de det regelbundet och bakade? Finns det säckar med hela korn att köpa i matbutiker där?
jag kan precis förstå Sissas längtan efter att få mala sitt eget mjöl. Det är i äkta tillverkningskommunistanda. Sånt gillar jag som en gång i tiden ville tillverka allt själv. Det har ingenting att göra med att det naturligtvis alltid måste vara mer effektivt, nyttigare eller billigare utan om själva känslan att ha fått gjort det själv. Väldigt trevlig idé. Tyskar har för sig mycket sånt där finurligt.
jag kan precis förstå Sissas längtan efter att få mala sitt eget mjöl. Det är i äkta tillverkningskommunistanda. Sånt gillar jag som en gång i tiden ville tillverka allt själv. Det har ingenting att göra med att det naturligtvis alltid måste vara mer effektivt, nyttigare eller billigare utan om själva känslan att ha fått gjort det själv. Väldigt trevlig idé. Tyskar har för sig mycket sånt där finurligt.
:cheers:
Hur/när använde tyskarna dessa kvarnar? Gjorde de det regelbundet och bakade? Finns det säckar med hela korn att köpa i matbutiker där?
Där jag läste så stod det att det var en vanlig företeelse där.Nu. Utbudet av hela korn osv borde ju vara bra kan man tycka om det nu är en vanlig grej men jag vet inte.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.