Visa fullständig version : Träning efter frukost och proteindrink.
Slartibartfast
2006-03-31, 20:24
Min polare ringde just och undrade om det var någon idé att ta en företräningsdrink med protein ifall han ätit frukost en timme innan han tränar.
keffat_liv
2006-03-31, 20:43
vet inte hur det är med vassle men med rent eaa tillskott så är det bara positivt att först äta måltid 1 timme innan träningspasset och sedan direkt innan ta rent eaa tillskott. Tror det är bra med vassle med innan, men kmr inte ihåg riktigt.
King Grub
2006-03-31, 20:55
En huvudmåltid så nära som en timme innan passet är väl inte det bästa i sig, men annars kan jag inte tänka mig att det är annat än positivt för proteinbalansen.
keffat_liv
2006-03-31, 21:01
En huvudmåltid så nära som en timme innan passet är väl inte det bästa i sig, men annars kan jag inte tänka mig att det är annat än positivt för proteinbalansen.
Men annars att äta 1 timme innan är väl att rekommendera?
Slartibartfast
2006-03-31, 21:01
Tack, det var det jag antog också, men jag tänkte ändå kolla med er.
Grejen är att han inte har möjlighet att träna andra tider än just en timme efter frukost, så det är antingen att han tar en drink eller inte.
Jag föreslår att han tar en drink. Behöver kanske inte vara "full dos"
Slartibartfast
2006-03-31, 21:02
Efter ett rejält mål så ska man nog vänta en tre timmar kanske innan man tar en drink och börjar träna. Så har jag förstått det.
King Grub
2006-03-31, 21:03
Inte en huvudmåltid.
"Allow at least 3-4 hrs digestion time for a large meal, 2-3 for a smaller meal, 1-2 for blended or liquid meals, < 1hr for a small snack."
Duyff, R.L. (1998). The American Dietetic Association's Complete Food & Nutrition Guide. Minneapolis, MN: Chronimed Publishing.
Williams, M.H. (2004). Nutrition for Health, Fitness, & Sport. USA: McGraw - Hill.
keffat_liv
2006-03-31, 21:04
Efter ett rejält mål så ska man nog vänta en tre timmar kanske innan man tar en drink och börjar träna. Så har jag förstått det.
jo det verkar så visst. "Allow at least 3-4 hrs digestion time for a large meal, 2-3 for a smaller meal, 1-2 for blended or liquid meals, < 1hr for a small snack.".
Tack grub, den ska sparas.
King Grub
2006-03-31, 21:15
Under träning omdirigeras mer blod till musklerna, och då blir det dragkamp mellan muskler och mage, och magen kan få så lite som bara 20% av den blodtillförsel den vanligtvis behöver för matsmältningen.
"The rule of thumb for eating before exercise is to allow 4 hours for a big meal (about 1,200 calories), 2 hours for a light meal (about 600 calories), and an hour or less for a snack (about 300 calories)."
THE PHYSICIAN AND SPORTSMEDICINE - VOL 26 - NO. 9 - SEPTEMBER 98
Flytande isoton kolhydratlösning med protein går utmärkt att ta direkt innan träning. Tillräckligt med vatten bara: magsäckstömningen sker med ett exponentiellt förhållande mellan volym och tömningstakt - stora volymer töms exponentionellt fortare än små volymer.
Det var något nytt har hört det där med att det blir kamp om blodet förut men trott det va skit snack, tur att man fick lära sig nu
bofinken
2006-03-31, 22:04
Och vad får det för effekter på matsmältningen om mindre blod finns tillgängligt?
Och vad får det för effekter på matsmältningen om mindre blod finns tillgängligt?
Frågan är väl som vanligt när det gäller såna här saker, märker man någon praktisk effekt öht?
Frågan är väl som vanligt när det gäller såna här saker, märker man någon praktisk effekt öht?
Det fina är ju att det är så enkelt att prova själv, man behöver inte ett labb för att ta reda på ifall man mår illa, presterar sämre etc.
Grejen är att han inte har möjlighet att träna andra tider än just en timme efter frukost, så det är antingen att han tar en drink eller inte.
Är frukostens tidpunkt orubblig?
King Grub
2006-04-01, 09:52
Får inte musklerna det blod dom behöver då det är upptaget vid magsäcken, får man också mindre aminosyreflöde till dom, även om man inte märker det.
Det fina är ju att det är så enkelt att prova själv, man behöver inte ett labb för att ta reda på ifall man mår illa, presterar sämre etc.
Jo, jag vet iaf att jag måste äta ett stort mål ganska nära inpå träningen (styrka då), annars blir mina resultat lidande.
Slartibartfast
2006-04-01, 11:29
Är frukostens tidpunkt orubblig?
Hur menar du? Att han skulle träna innan frukost? Eller stiga upp två timmar tidigare för att äta frukost?
Guns n hoses
2006-04-01, 11:40
Ifall jag käkar middag t.ex. innan ett pass så märker jag att de går lite sämre.. får oftast ont i magen efter att jag tagit mitt malto efter passet oxå.
Hur menar du? Att han skulle träna innan frukost? Eller stiga upp två timmar tidigare för att äta frukost?
Inget av de två alternativen behöver vara någon katastrof.
Handlar det om styrketräning kan man ju ta den där drinken du pratade om just innan så löser du energi- och aminosyretillförsel även om träningen sker innan frukost. Stiga upp lite tidigare ger nån timme man kan ägna sig åt produktivt arbete.
Inte en huvudmåltid.
"Allow at least 3-4 hrs digestion time for a large meal, 2-3 for a smaller meal, 1-2 for blended or liquid meals, < 1hr for a small snack."
Duyff, R.L. (1998). The American Dietetic Association's Complete Food & Nutrition Guide. Minneapolis, MN: Chronimed Publishing.
Williams, M.H. (2004). Nutrition for Health, Fitness, & Sport. USA: McGraw - Hill.Fan så mycket lättare att komma iväg om man lever efter det där men jag "måste" alltid äta en massa innan jag drar ;/
Men hur ska man äta då ?
om man äter en normal måltid och sen väntar 4 timmar innan man drar och tränar så säger vi att passet inklusive förflyttn ingar tar 1,5h och efter bör man väl slänga i sig en drink eller liknande med snabba kolisar sedan en timma efter det då kan man äta *screwy*
då har det ju gått 6.5 timmar mellan målen ?
då skulle man ju svälta ihjäl :confused:
Men hur ska man äta då ?
om man äter en normal måltid och sen väntar 4 timmar innan man drar och tränar så säger vi att passet inklusive förflyttn ingar tar 1,5h och efter bör man väl slänga i sig en drink eller liknande med snabba kolisar sedan en timma efter det då kan man äta *screwy*
då har det ju gått 6.5 timmar mellan målen ?
då skulle man ju svälta ihjäl :confused:
Så drinkarna ger ingen energi menar du? *screwy*
Så drinkarna ger ingen energi menar du? *screwy*
jag utgår nu ifrån att man inte har något proteintillskott och att man ska följa de där tiderna grubb skrev (Allow at least 3-4 hrs digestion time for a large meal)
Jag brukar slänga i mig dextropur utblandat med vatten direkt när jag kommer hem efter gymmet, en timma senare äter jag mat.
Visst innehåller de energi men jag kan inte direkt säga att jag blir mätt.
och det innehåller ju bara kolhydrater men det är väl protein som behövs var 3:e timma.
Slartibartfast
2006-07-02, 09:50
jag utgår nu ifrån att man inte har något proteintillskott och att man ska följa de där tiderna grubb skrev (Allow at least 3-4 hrs digestion time for a large meal)
Jag brukar slänga i mig dextropur utblandat med vatten direkt när jag kommer hem efter gymmet, en timma senare äter jag mat.
Visst innehåller de energi men jag kan inte direkt säga att jag blir mätt.
och det innehåller ju bara kolhydrater men det är väl protein som behövs var 3:e timma.
Sen går det också precis lika bra att skita i vad som är optimalt och träna och äta på det sätt som funkar bäst för en själv.
Sen går det också precis lika bra att skita i vad som är optimalt och träna och äta på det sätt som funkar bäst för en själv.
Ja det är klart jag brukar alltid äta en timma innan passet.
Men jag tänkte bara att det här med protein minst var 3:e timma och att vänta 4timmar innan ett pass gick emot varann en anning.
King Grub
2006-07-02, 11:24
Ja det är klart jag brukar alltid äta en timma innan passet.
Men jag tänkte bara att det här med protein minst var 3:e timma och att vänta 4timmar innan ett pass gick emot varann en anning.
Du läste inte så noga? Att undvika ett "large meal", "rejäl måltid" är inte synonymt med att fasta.
Du läste inte så noga? Att undvika ett "large meal", "rejäl måltid" är inte synonymt med att fasta.
Utgick bara från att jag brukar äta en rejäl måltid en timma innan och då borde jag egentligen vänta 3-4 timmar, så uppfattade jag de hela.
Kan det räcka med Leucin till frukost innan styrketräning för att öka träningens effekt på proteinsyntesen? Jag blir piggast under träningen om jag bara tar ett NO-tillskott innan.
King Grub
2006-07-02, 13:31
EAA+glukos/maltodextrin går i alla fall utmärkt. Enbart leucin vet jag inte om det är en god idé; om inte annat kommer det att blir en kolhydratkälla - leucin kan oxidera både före och efter det tagits upp i muskulaturen.
Tack!
vill ha EsaPro nu :cryout:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.