Visa fullständig version : Bör ja dricka mjölk till varje mål?
Har hört en massa att man inte ska dricka allt för mkt mjölk eftersom man får för mkt kalcium osv ... men jag har liksom 17 år, 18 i Juli... Är det inte bättre att dricka mjölk till maten än vatten? eftersom det är protein och en massa andra bra saker i mjölken...
Varför är det inte bra att få i sig för mkt kalcium?
Jag borde väll dricka mjölk varje gång ja äter eftersom min kropp kanske inte växt klart samt att få i sig alla bra vitaminer osv?
Chandler
2006-02-25, 17:20
Det här är nu närmast en åsikt, utan någon som helst uppbackning av forskning, men jag tror inte mjölk är farligt ens i skapligt stora mängder. Måtta med allt, men om du dricker ett paket eller två om dagen behöver du knappast vara orolig.
keffat_liv
2006-02-25, 17:34
vid 1 paket om vi räknar liter, så är det redan över adi för kalcium som ger ökad risk för prostatacancer.
Det här är nu närmast en åsikt, utan någon som helst uppbackning av forskning, men jag tror inte mjölk är farligt ens i skapligt stora mängder. Måtta med allt, men om du dricker ett paket eller två om dagen behöver du knappast vara orolig.
Verkligen en åsikt som du dessutom avslutar med en rekommendation helt tagen ur det blå. Det räcker med att söka lite på forumet för att hitta vetenskapligt uppbackade skäl att vara försiktig med kalcium.
Chandler
2006-02-25, 17:47
Verkligen en åsikt som du dessutom avslutar med en rekommendation helt tagen ur det blå. Det räcker med att söka lite på forumet för att hitta vetenskapligt uppbackade skäl att vara försiktig med kalcium.
Därför påpekade jag det genast också. Det finns vetenskapliga skäl att vara försiktig med det mesta. Jag tror fortsättningsvis att mjölk är bland det ofarligare man kan missbruka.
Rekommendationerna för mjölk är ca 5 dl per dag och person. För mycket kalcium är som sagt inte bra, sen om gränsen för skadligt eller inte går vid en halvliter låter jag vara osagt. Troligen kan man dricka mer än så men kanske inte klämma litervis dagligen..det finns ju andra kalciumkällor i kosten som man måste räkna med också.
jävla skit då...
Jag dricker ungefär 1 liter om dagen. Det är väl inte för mycket???
Hur är det med stor konsumtion av mjölk och typ II?
Därför påpekade jag det genast också. Det finns vetenskapliga skäl att vara försiktig med det mesta. Jag tror fortsättningsvis att mjölk är bland det ofarligare man kan missbruka.
Men varför skriver du öht i tråden då? Det finns bevis för att kalcium är cancerframkallande i mängder som inte alls är omöjliga att komma upp i. Ändå känner du att du måste vara här och kludda att du inte tror det är så farligt? Varför ge usla tips?
Chandler
2006-02-25, 18:42
Men varför skriver du öht i tråden då? Det finns bevis för att kalcium är cancerframkallande i mängder som inte alls är omöjliga att komma upp i. Ändå känner du att du måste vara här och kludda att du inte tror det är så farligt? Varför ge usla tips?
För att det är ett forum och jag ville ge min syn på saken. Jag ifrågasätter på intet sätt forskningsresultaten, utan anser bara att mjölk kan utgöra en del av en sund kost. Jag vet inte hur jag skall kunna uttrycka mig tydligare; det är min åsikt och jag står fast vid den. Det är inte ett tips, ett råd, en rekommendation eller en anvisning.
Vad jag vet så finns det inga bevis, bara starka kopplingar. Man vet inte heller exakt vad det är som ligger bakom även om man misstänker att det motverkar vitamin D och dess skyddande verkan. Om jag nu tolkat det rätt. Dessutom så bör man ju med högt fruktintag och fruktos motverka den eventuella negativa effekten kalcium har ifråga om prostatacancer.
Kalcium från mjölk med lite fett har ju även kopplats samman med en skyddande effekt mot tjocktarmscancer. Så det är ju inte bara en skurk direkt.
slv har ju satt en övre gräns på 2500 mg om dagen men varnar även för att dessa siffror i en del fall är väldigt osäkra. 2500 mg om dagen är ungefär lite mer än 2 liter mjölk fast då får man såklart räkna in andra livsmedel också, men få innehåller lika mycket kalcium som mejeriprodukter.
Sedan får man också tänka på att de största faktorerna för prostatacancer är ålder och att det finns i familjen. Det sker ytterst sällan en diagnos före 45 års ålder och oftast i 70-års ålder.
Så för att sammanfatta vad jag skriver. En ung tränande kille skall inte behöva känna panik över att dricka mjölk. Mina rekommendationer som är baserat på enbart en besserwisser-attityd utan utbildning är att drick era 1-1.5 liter mjölk om dagen och ät lite fil till frukost samt ost på mackan. Gör nog mest största sannolikhet mer gott än ont och ät lite frukt också, inte helt fel.
Är du 70 år och trycker i dig 4 liter mjölk om dagen, då kanske man skall lugna ner sig lite.
Blandade källor:
Från en post av Grub, tack så mycket:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9458087&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10189041&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15883441&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
Prostatacancer
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=606
Mjölk:
http://www.arla.se/Default.aspx?id=17767
Slv högsta rekommendationer
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12172
Om mjölk nu är så farligt som mini säger så tycker man att man bör ha hört talas om det? Det har iaf inte jag, hur är det med ni andra?
Om mjölk nu är så farligt som mini säger så tycker man att man bör ha hört talas om det? Det har iaf inte jag, hur är det med ni andra?
Läs de tre översta länkarna som jag postade så ser du. Du kan även titta på livsmedelsverkets rekommendationer. Men allt måste sättas i perspektiv och mjölk innehåller flertalet positiva saker också. Dessutom så är just kalcium bra att få i sig och det är svårt utan mejeriprodukter.
Så gå inte till några extremer med mejeriprodukter och ät lite frukt så är det nog rätt lugnt.
Vart kommer denna udda rädsla mot alla livsmedel idag?
Om din kropp lätt producerar cancerceller kommer man med stor sannolikhet att få cancer, oavsett om man råkar dricka nån liter mer mjölk om dagen och (gud förbjud) äter rött kött.
Kalcium är väl visst bra? Vet inte i vilka mängder det inte skulle vara det. Drick en fettsnål mjölk så är det väl lugnt? Men du behöver ju inte klämma 2-3 liter om dagen för det.
pragmatist
2006-02-26, 01:53
Hur är det med stor konsumtion av mjölk och typ II?
Det finns väl ingen slutgiltigt fastslagen koppling men hög mjölkkonsumtion höjer insulinresistensen kraftigt. Man kan ju lägga ihop två och två...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15578035&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15910636&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
OBJECTIVE: To examine the association of milk consumption with insulin resistance and the metabolic syndrome. METHODS: The association was examined in 4024 British women aged 60-79 who were randomly selected from primary care centres in 23 towns. RESULTS: Women who never drank milk had lower homeostasis model assessment insulin resistance (HOMA) scores, triglyceride concentrations and body mass indices, and higher high-density lipoprotein (HDL)-cholesterol concentrations, than those who drank milk. The age-adjusted odds ratio for the metabolic syndrome comparing non-milk drinkers with drinkers was 0.55 (0.33, 0.94), which did not attenuate with adjustment for potential confounders. Diabetes was less common in non-milk drinkers. CONCLUSION: Individuals who do not drink milk may be protected against insulin resistance and the metabolic syndrome. However, randomized controlled trials are required to establish whether milk avoidance is causally associated with these outcomes.
Det finns alltså goda argument för att vuxna inte ska dricka särskilt mycket komjölk över huvud taget.
Vart kommer denna udda rädsla mot alla livsmedel idag?
Om din kropp lätt producerar cancerceller kommer man med stor sannolikhet att få cancer, oavsett om man råkar dricka nån liter mer mjölk om dagen och (gud förbjud) äter rött kött.
Det behövs NÅGONTING som får kroppens celler att hejdlöst börja växa till och dela sig ( = cancer ). Detta NÅGONTING kan vara en mängd olika saker, antingen enskilt eller tillsammans med andra.
PAH ( pollyromatiska kolväten ) som bildas vid ofullständig förbränning är en sak, bensen ( nu i läsk :confused: ) är en annan, nitrosaminer som bildas från nitrit ( tillsatt i skinka/korv ), virus etc etc
Kalcium från mjölk, jag vet inte vad jag ska tro :confused:
Jag sitter still i båten och läser vad som kommer fram. Jag vill se ett klart samband, jag vill se en mekanism.
Visst har mjölk/Kessella konsumtionen minskat något men jag får i mig ca 2 g kalcium per dag vilket jag tycker är rimligt för en hårt tränande, 90 kg+ gubbe.
King Grub
2006-02-26, 07:48
Jag sitter still i båten och läser vad som kommer fram. Jag vill se ett klart samband, jag vill se en mekanism.
"We hypothesized that high calcium intake, possibly by lowering 1,25(OH)(2) vitamin D levels, is associated with poorer differentiation in prostate cancer and thereby with fatal prostate cancer.
Our findings suggest that calcium intakes exceeding 1,500 mg/d may be associated with a decrease in differentiation in prostate cancer and ultimately with a higher risk of advanced and fatal prostate cancer but not with well-differentiated, organ-confined cancers."
Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2006 Feb;15(2):203-10.
"Several genes, such as MnSOD, XRCC1, and GST, may modify the association of specific nutrients and foods with prostate cancer risk; and further research is warranted to confirm these initial observed relationships. Until further clinical trial data are available on specific supplements and prostate cancer prevention, it would be prudent to emphasize a diet consisting of a wide variety of plant-based foods and fish; this is similar to what is recommended (and what is more well established) for the primary prevention of heart disease."
J Clin Oncol. 2005 Nov 10;23(32):8152-60.
Kanske.
Hmm...hur får man upp halterna av vit-D i blodet, på rätt ställe i rätt form.
Det behövs NÅGONTING som får kroppens celler att hejdlöst börja växa till och dela sig ( = cancer ). Detta NÅGONTING kan vara en mängd olika saker, antingen enskilt eller tillsammans med andra.
Jo, men om din kropp inte har en benägenhet att producera cancer celler kommer detta med största sannolikhet heller inte hända, i synnerhet inte av att dricka mjölk.
King Grub
2006-02-26, 19:26
Att ignorera faktiska riskfaktorer är väl bara dumt? Om något bevisat ökar risken för canceruppkomst gör man nog klokt i att hålla sig i närheten av fastställda gränsnivåer.
grub har du lust att göra en kort sammanfattning av den engelska texten?? :em:
Jo, men om din kropp inte har en benägenhet att producera cancer celler kommer detta med största sannolikhet heller inte hända, i synnerhet inte av att dricka mjölk.
Det blommar upp cancerceller hela tiden i kroppen på oss. Som tur är söker vårat immunsystem hela tiden upp förändringar och griper in och dödar cellerna som börjat växa till i antal. Det är en kamp som pågår dag och natt, år ut och år in. Med tiden trubbas immunmsystemet av och arbetar inte lika effektiv längre. Då hinner det inte med och en cancersvulst hinner få fäste och därefter sprida sig :(
Genom att minska exponeringen av gifter minskar vi också antalet celler som övergår till att växa till ohejdat och vårat immunsystem hinner med.
så sverker man kan dricka en liter mjölk om dan tills man e 45 år utan att känna säg rädd ?:D
Det går inte att säga att "du kan dricka 1 liter per dag men du kan bara dricka 7 dl per dag". Om det skulle vara möjligt att förutsäga individuella risker för cancer så skulle antalet cancerfall minska lavinartat. Finns anlagen så är såklart risken att drabbas större men det är inget man kan säga med säkerhet exakt hur stor den är. De gränsvärden som tagits fram är inget som passar alla exakt lika bra eller dåligt men de anses så pass säkra att man vågar gå ut med rekommendationer.
King Grub
2006-02-26, 20:49
så sverker man kan dricka en liter mjölk om dan tills man e 45 år utan att känna säg rädd ?:D
Cancer drabbar oftast äldre personer, och prostatacancer är en av cancerformerna där det i princip uteslutande är äldre som drabbas, men grunderna för cancerrisker i högre åldrar av exogena faktorer läggs av allt du gör och utsätts för långt tidigare.
Att ignorera faktiska riskfaktorer är väl bara dumt? Om något bevisat ökar risken för canceruppkomst gör man nog klokt i att hålla sig i närheten av fastställda gränsnivåer.
Jo men där finns inga fastställda nivåer egentligen. Jo kanske för svensson på sina normala 65-70kg... om man nu väger 100kg, 110, 120 o.s.v? Och detta i Bra form vilka värden ska man få räkna? Så det finns inga ordentliga värden att utgå efter.
Det är precis som att där finns normal värden vad MEDEL ska ha i sig i mat, hur mycket man ska väga om man kollar till en persons längd o.s.v.. men inget av detta stämmer på den grövre skaran människor.
Hoho. Känner en kille på 22år som har druckit 3-8 liter mjölk om dagen i 10år. Hockeyspelare.. :)
Ola Wallengren
2006-02-27, 10:49
Att dricka mjölk till varje måltid rekommenderas inte, det hämmar järnupptaget. Kan vara viktigt att tänka på för barn, tonåringar i tillväxtåren och kvinnor före menopaus.
Järnbrist är rätt vanligt, men inte hos styrketränande män skulle jag tro.
nu hajar ja ingenting ?? :S jag e tonåring så att endast dricka mjölk till frukost och vatten för övrigt är det bästa då?
nu hajar ja ingenting ?? :S jag e tonåring så att endast dricka mjölk till frukost och vatten för övrigt är det bästa då?
Drick på till varje måltid om du tycker det är gott.
H.Emanuel
2006-02-28, 06:52
Cancer drabbar oftast äldre personer, och prostatacancer är en av cancerformerna där det i princip uteslutande är äldre som drabbas, men grunderna för cancerrisker i högre åldrar av exogena faktorer läggs av allt du gör och utsätts för långt tidigare.
Definiera gärna "Äldre".
King Grub
2006-02-28, 08:56
http://www.prostatecancerfoundation.org/atf/cf/%7B705B3273-F2EF-4EF6-A653-E15C5D8BB6B1%7D/chart_riskfactors6_3.gif
Ola Wallengren
2006-02-28, 09:24
Järnbrist är främst ett problem för kvinnor med menstruationsförluster. Jag kan inte kommentera dig personligen eftersom jag inte vet något om dig.
Du övertolkar lite här tycker jag. Att inte dricka mjölk till varje måltid innebär inte att man bara kan dricka mjölk till frukost, eller hur. Snarare skall man kanske inte dricka mjölk till huvudmåltiderna som oftast innehåller mest järn, bla i form av kött. Om största delen av ditt järn intag ligger vid lunch och middag, så kan du alltså dricka mjölk till resterande 3-5 måltider. Dessutom, alternativet till mjölk är ju inte heller alltid vatten.
En grej till, försök inte äta enligt "är det bästa" eller "optimalt" eftersom man dels inte vet vad det bästa är, samt att det skiljer sig från person till person och att det är så många faktorer att ta hänsyn till att du för evigt kommer känna dig vilsen och otillfredställd.
Järnbrist är främst ett problem för kvinnor med menstruationsförluster. Jag kan inte kommentera dig personligen eftersom jag inte vet något om dig.
Du övertolkar lite här tycker jag. Att inte dricka mjölk till varje måltid innebär inte att man bara kan dricka mjölk till frukost, eller hur. Snarare skall man kanske inte dricka mjölk till huvudmåltiderna som oftast innehåller mest järn, bla i form av kött. Om största delen av ditt järn intag ligger vid lunch och middag, så kan du alltså dricka mjölk till resterande 3-5 måltider. Dessutom, alternativet till mjölk är ju inte heller alltid vatten.
En grej till, försök inte äta enligt "är det bästa" eller "optimalt" eftersom man dels inte vet vad det bästa är, samt att det skiljer sig från person till person och att det är så många faktorer att ta hänsyn till att du för evigt kommer känna dig vilsen och otillfredställd.
Järnbrist är rätt osannoligt att som ung kille enligt mig, jag fick det inte när jag drack mjölk till varje måltid mer eller mindre. Då var jag dessutom sjuk ett tag och förlorade en del blod.
Men klart du har rätt att det skiljer sig enormt från person till person, jag tror som du om man bara försöker vara optimal och göra rätt så blir det bara fel.
Kött innehåller heme-järn som inte bryr sig om fosfaterna i mjölk. Det går utmärkt att dricka mjölk till en köttbit utan att järnupptaget påverkas.
Att jag sedan tycker det är dumt att dricka ÄNNU MER protein till en redan proteinrik måltid är en annan sak.
pragmatist
2006-03-02, 09:55
Tänk gärna på det jag skrev ovan om mjölk, diabetes och det metabola syndromet också. Det är långt ifrån bara cancer som är ett potentiellt problem med hög mjökkonsumtion. Åttaåringar som drack mycket mjölk hade kraftigt förhöjd insulinresistens, så det är inget problem som bara gäller äldre personer.
keffat_liv
2006-03-02, 10:27
asså vafan, läser du inte i tråden? Dra lite egna slutsatser. Om adi för kalcium är 7dlmjölk (tror jag det var?) Så drick då inte mer än 7dl mjölk per dag, såvida du inte vill öka risken för prostacancer. Varför vill du dricka mjölk egentligen? Du behöver inte dricka mjölk alls om du inte vill.
för att mjölk är jävligt gott och det innehåller mycket bra grejer jämfört med vatten :D
asså vafan, läser du inte i tråden? Dra lite egna slutsatser. Om adi för kalcium är 7dlmjölk (tror jag det var?) Så drick då inte mer än 7dl mjölk per dag, såvida du inte vill öka risken för prostacancer. Varför vill du dricka mjölk egentligen? Du behöver inte dricka mjölk alls om du inte vill.
Sänk ner din dryga attityd, den kommer från ingenstans.
LuThe: Som ja sagt tidigare drick o var glad, om du litar på alla studier du läser kommer du ingenvart(se ovan). Har heller inte fått någon studie som gäller grövre människor heller och då är RDI och alla andra mätningar(som inte har med grova människor att göra, och inte fett nu) helt fel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.