handdator

Visa fullständig version : Baka matbröd med Bake pro * Experiment *


Bonnie
2005-09-04, 20:15
Ok, då har man skaffat sig det berömda Bake pro för att få i sig mera protein.
Jag har utgått från ett recept jag fick av min mormor (R.I.P.) på världens godaste matbröd (därför jag inte anger vilka kryddor som är i).

OBS! Detta är mitt första test att använda Bake Pro och även att göra receptet lite nyttigare så det är definitivt inte nått optimalt jättenyttigt bröd.
Ingredienser inom parantes är originalreceptet.


5 dl vatten +
50 g Becel (Extrasaltat Smör)
= Värms i kastrull till ca 40-50 grader

175 g Bake pro
150 g Dinkelmjöl
675 g Vetemjöl (endast ca 500 g vetemjöl)
1 pkt Torrjäst (50 g färskjäst)
Blandas i bunke

1/2 dl Brödsirap (Ljus sirap)
Div hemliga kryddor
Hälls i sist

Grader på Ugn = 150 (300)

Några ingredienser

Action
2005-09-04, 20:17
Som jag då förstått det hela, och som även går att läsa sig till om man söker lite på internet, så är det inget speciellt med BakePro jämfört med andra rena vassleproteinpulver.

Förutom att det då är neutral smak..

Bonnie
2005-09-04, 20:20
Vatten och Becel i kastrull, ser inte så trevligt ut

Först så mätte jag upp 125 g (25 % av 500 g) bakepro 100 g dinkel och 375 g vetemjöl, men det visade sig vara alldeles för lite :(

Bonnie
2005-09-04, 20:22
Blanda i den varma vatten/becel blandningen i mjölblandningen.
Efter det tillsätt kryddor och sirap.

Bonnie
2005-09-04, 20:25
Nu skall det jäsa 30 minuter och efter det så ser det ut så här (har ännu inte i allt mjölet därför som det är så löst).

Bonnie
2005-09-04, 20:27
Ta ut "degen" (den alldeles för lösa) på bakbordet ( i mitt fall en ren diskbänk) och jobba in mera mjöl.

A.K.O.A
2005-09-04, 20:27
Som jag då förstått det hela, och som även går att läsa sig till om man söker lite på internet, så är det inget speciellt med BakePro jämfört med andra rena vassleproteinpulver.

Förutom att det då är neutral smak..


Bättre att köra med neutral kaseinprotein då?

Bonnie
2005-09-04, 20:29
Dela upp degen i bullar (i mitt fall gjorde jag de på ca 125g).

A.K.O.A
2005-09-04, 20:29
(eller sojamjöl såklart)

Bonnie
2005-09-04, 20:32
Första plåten som skall in i ugnen. Då Bake Pro klarar ca 100 grader (har läst att vissa använder 175 grader) och detta brödet igentligen skall ha 300 grader, så testar jag på 150 grader.

z_bumbi
2005-09-04, 20:32
Jag tycker olja funkar minst lika bra som flytande margarin i matbröd, då slipper man köpa margarin om man inte bakar så mycket.

Är det något speciellt med malningsgraden på dinkeln eller ville du bara testa hur det funkade i matbröd?

Bonnie
2005-09-04, 20:35
Väntar på att brödet skall bli klart, efter en del donande med vart man bör ha plåten någonstans så väljer jag nästan längst upp för att brödet skall få färg i det låga gradantalet. Endå så får brödet vara inne ca 10 min.

Bonnie
2005-09-04, 20:36
Första kakan klar :)

Bonnie
2005-09-04, 20:38
Med lite god kalkon, gurka och mammas egenodlade tomater (finns lite onyttigt bredgott under med). ;)

Bonnie
2005-09-04, 20:39
Alla bröden (- den jag smaskade i mig).

Bonnie
2005-09-04, 20:44
Och nu över till reflektionerna.
1. Ta mera kryddor nästa gång.
2. Ta 1 dl Brödsirap nästa gång (för att göra brödet saftigare).
3. Göra mindre än 125 g ämnen nästa gång, det blev för mastiga kakor.

Hur i fasen skall man få brödet att få färg vid så lågt gradantal (i mitten av ugnen så kunde det ta 15 min), vågar jag höja till 175 grader utan att proteinen förstörs)?

När man ersätter en del av mjölet med bake pro som är lättare (?) så behövs det mera mjöl tydligen. Eller finns det något magiskt trick? ;)

Någon som har egna erfarenheter/tips?

Bonnie
2005-09-04, 20:50
Detta är jättetesting testing :)

Jag tänkte att jag tar becel istället för den zeta matolja som jag har en flaska av (som jag förstått inte är så himla bra).
Anledningen till dinkel är väl för att den skall vara bätte/nyttigare än vetemjöl (?)
Men jag är inte så överdrivet förtjust i smaken därför jag tog en liten del av det.

När det gäller andra typer av protein som ni andra nämnde (sojamjöl och "rena vassleproteinpulver") så tar jag gärna emot tips på märken och pris (gärna billigare än bakepro). Och att de klarar av att upphettas till höga gradantal (ju högre desto bättre).


Jag tycker olja funkar minst lika bra som flytande margarin i matbröd, då slipper man köpa margarin om man inte bakar så mycket.

Är det något speciellt med malningsgraden på dinkeln eller ville du bara testa hur det funkade i matbröd?

A.K.O.A
2005-09-04, 21:29
jag slänger ofta i sojamjöl på en höft i bakmaskinen, hmmm en halv "cup" sojamjöl och en halv "cup" solrosfrön som ersättning för en halv "cup" vanligt mjöl.... Om ni nu blir ngt klokare för det... (kontentan är: om du tar bort en del mjöl ersätt med antingen två del soje, eller en del soja + en del frön)

Sojamjöl kostar väl ca 15:- för 300gram på willy wonkas...

Bonnie
2005-09-04, 21:37
Om du menar Risentas sojamjöl så tycker jag att det smakar "mysko" (äckligt) (i alla fall de gånger jag har haft lite i min gröt). Men i bröd så kanske den smaken försvinner.

jag slänger ofta i sojamjöl på en höft i bakmaskinen, hmmm en halv "cup" sojamjöl och en halv "cup" solrosfrön som ersättning för en halv "cup" vanligt mjöl.... Om ni nu blir ngt klokare för det... (kontentan är: om du tar bort en del mjöl ersätt med antingen två del soje, eller en del soja + en del frön)

Sojamjöl kostar väl ca 15:- för 300gram på willy wonkas...

Bonnie
2005-09-04, 22:06
Försökte mig på en näringsutträkning på det hela.
Per 100 g (deg då, inte färdig kaka)
Protein 15,3 g
Kolhydrater 45 g
Fett 4,2 g
Kcal 281

Mera protein behövs :em:

no1fitness
2005-09-05, 05:35
De ser goda ut. :eating:
Ha ha, du kunde inte hålla dig från att provsmaka lite på din smörgås innan du tog kort eller. :D
Jag ska också prova att baka med BakePro.
Tack för bildreportaget. :)

Bonnie
2005-09-05, 06:23
Klart jag fick ta en liten tugga med bara bröd innan jag testade med pålägg :)
Ja de gick att äta men var lite kompakta/mastiga och skulle varit mera kryddor i.

Testade precis att ha i 5 g Bake pro i gröten (har testat med 5 g sojamjöl tidigare) och det gav ingen bismak/annorlunda smak eller så. :thumbup: Så där kan man nog slänga in en 15 g per portion eller så.

De ser goda ut. :eating:
Ha ha, du kunde inte hålla dig från att provsmaka lite på din smörgås innan du tog kort eller. :D
Jag ska också prova att baka med BakePro.
Tack för bildreportaget. :)

z_bumbi
2005-09-05, 17:31
Detta är jättetesting testing :)

Jag tänkte att jag tar becel istället för den zeta matolja som jag har en flaska av (som jag förstått inte är så himla bra).

Vad är det för fel på matoljan?

Anledningen till dinkel är väl för att den skall vara bätte/nyttigare än vetemjöl (?)


Ingen större skillnad mellan dinkel och vanligt vete, möjligtvis något mer mineraller och vitaminer i dinkel men det är ju fortfarande vete och vetemjöl är aldrig någon höjdare näringsmässigt. GI-värdet är det samma även om Paulun av någon anledning har skrivit fel i sina tabeller.

När det gäller andra typer av protein som ni andra nämnde (sojamjöl och "rena vassleproteinpulver") så tar jag gärna emot tips på märken och pris (gärna billigare än bakepro). Och att de klarar av att upphettas till höga gradantal (ju högre desto bättre).

Det är bara på ytan som protein blir förstört i matbröd, inne i brödet klarar det sig bättre (Annars skulle allt protein från mjölet bli förstört.) så det spelar inte så stor roll vad du slänger i.

Bonnie
2005-09-05, 19:14
Vad är det för fel på matoljan?

Läste i nån tråd, vet inte om det var här eller på annat forum om att det var billig skit, typ.


Ingen större skillnad mellan dinkel och vanligt vete, möjligtvis något mer mineraller och vitaminer i dinkel men det är ju fortfarande vete och vetemjöl är aldrig någon höjdare näringsmässigt. GI-värdet är det samma även om Paulun av någon anledning har skrivit fel i sina tabeller.

Dinkelmjölet innehåller 14 g Protein per 100 g mot vetemjöl 9 g.
Det var själva poängen med att köra med Bake pro med (att öka protein innehållet).
GI orkar jag inte bry mig om :P

Det är bara på ytan som protein blir förstört i matbröd, inne i brödet klarar det sig bättre (Annars skulle allt protein från mjölet bli förstört.) så det spelar inte så stor roll vad du slänger i.

Bra att veta :)

Bamse79
2005-09-08, 09:45
Klart jag fick ta en liten tugga med bara bröd innan jag testade med pålägg :)
Ja de gick att äta men var lite kompakta/mastiga och skulle varit mera kryddor i.

Testade precis att ha i 5 g Bake pro i gröten (har testat med 5 g sojamjöl tidigare) och det gav ingen bismak/annorlunda smak eller så. :thumbup: Så där kan man nog slänga in en 15 g per portion eller så.


Mjöl i gröten, till vilket syfte? Ta hellre en skopa protein...om du nu vill höja proteinhalten...eller nån extra skiva kalkon på mackan...

Bonnie
2005-09-08, 10:39
Ja, vilken smak skall jag välja choklad eller mintchoklad :thumbup:
Blir nog annorlunda smak på den gröten. ;)
Det är de varianterna jag använder för proteindryck, tänker inte köpa ytterligare proteinpulver.


Mjöl i gröten, till vilket syfte? Ta hellre en skopa protein...om du nu vill höja proteinhalten...eller nån extra skiva kalkon på mackan...

Bamse79
2005-09-08, 11:22
Ja, vilken smak skall jag välja choklad eller mintchoklad :thumbup:
Blir nog annorlunda smak på den gröten. ;)
Det är de varianterna jag använder för proteindryck, tänker inte köpa ytterligare proteinpulver.

Nämen då kan du ju hålla dig till mjöl om du tycker det är bätte :thumbup: även om jag själv skulle ta ett glas mjölk extra ist för mjöl :confused:

Kör själv på choklad, mums...Men som sagt, vågar man inte prova så...

Eller varför inte gröt och en prottdrink vid sidan om?

Nåja, gör som du vill....ville bara ge dig bättre tips om bättre mat än att äta mjöl!

MUGEN
2005-09-15, 15:17
...eller nån extra skiva kalkon på mackan...

hel kalkon då, för inte kommer någon hushållspapper-tjock skiva extra göra märkbar skillnad i proteinmängd, :confused:

Angel
2005-09-17, 09:42
Vad e bake pro och var köper man det?