handdator

Visa fullständig version : Var noga under bulk, var mindre noga under deff.


Metal_boy_
2005-07-29, 12:32
Fick reda på av en på ett annat forum att under deffen så spelar inte GI nån roll. Huvudsaken är att man gör av med det man får i sig liksom, och det kan ju låta logiskt. Finns det nån nackdel ändå? Och jag tänkte på att under bulk så borde det ju göra skillnad när man ligger på kalori+? Eftersom det frisätter mer insulin så att det kan lägga sig i fettdepåerna istället?

Ska man bry sig om GI under bulk för att man då ligger på överskott( min egen lilla teori)?

Och är det inte så viktigt under deff att bry sig om GI. Precis som jag berättade att jag fick höra?

Yankeee
2005-07-29, 12:47
För resultatet är det säkert ingen större skillnad om man struntar i gi under deff, däremot för vålmåendet. Inte så kul att blodsockret drar iväg när man äter lite.

Sverker
2005-07-29, 12:48
Insulinkänsligheten är större vid kaloriunderskott och sämre vid kaloriöverskott.

Alltså är det viktigare vid kaloriöverskott att göra allt man kan för att styra energin till musklerna och inte till fettdepåerna. En av de sakerna är att hålla koll på GI.

Metal_boy_
2005-07-29, 13:08
Insulinkänsligheten är större vid kaloriunderskott och sämre vid kaloriöverskott.

Alltså är det viktigare vid kaloriöverskott att göra allt man kan för att styra energin till musklerna och inte till fettdepåerna. En av de sakerna är att hålla koll på GI.

som jag trodde alltså? Pomme och potatismos under deffen och avkyld, kokt potatis under bulk! Jihaaa :hbang: Nu kan man ju längta till deffen hädanefter :cool:

aliquis
2005-07-29, 13:17
:laugh: :laugh: :laugh:

Chandler
2005-07-29, 13:21
Hur stor betydelse har det förresten sista slutligen (när det gäller muskelökning vs. fettökning) om man äter "perfekt" mat (t.ex. lågt GI, bra fetter etc.) eller "dålig" mat (t.ex. högt GI, dåliga fetter etc.)? Dvs. man ligger på samma kalorimängd i båda fallen och lever ett i övrigt likadant liv.

kharon
2005-07-29, 13:41
Hur stor betydelse har det förresten sista slutligen (när det gäller muskelökning vs. fettökning) om man äter "perfekt" mat (t.ex. lågt GI, bra fetter etc.) eller "dålig" mat (t.ex. högt GI, dåliga fetter etc.)? Dvs. man ligger på samma kalorimängd i båda fallen och lever ett i övrigt likadant liv.


Före Allan hinner svara så:

Man blev INIHELVETE grov förr då man inte visste vad GI och annat var...!!


Men varför inte vara optimal då man en gång kan vara det! Man får bättre resultat av det.

råkkare
2005-07-29, 13:45
Före Allan hinner svara så:

Man blev INIHELVETE grov förr då man inte visste vad GI och annat var...!!


Men varför inte vara optimal då man en gång kan vara det! Man får bättre resultat av det.
:bow:

King Grub
2005-07-29, 14:12
Hur stor betydelse har det förresten sista slutligen (när det gäller muskelökning vs. fettökning) om man äter "perfekt" mat (t.ex. lågt GI, bra fetter etc.) eller "dålig" mat (t.ex. högt GI, dåliga fetter etc.)? Dvs. man ligger på samma kalorimängd i båda fallen och lever ett i övrigt likadant liv.

Mindre effekt på muskeltillväxt skulle jag tro, men konstant förhöjda insulinnivåer är kraftigt fettinlagrande, samtidigt som mättat fett försämrar insulinkänsligheten.

Metal_boy_
2005-07-29, 15:57
Mindre effekt på muskeltillväxt skulle jag tro, men konstant förhöjda insulinnivåer är kraftigt fettinlagrande, samtidigt som mättat fett försämrar insulinkänsligheten.


Är det stor skillnad? Jag menar, det kanske gämnas ut med att man mår gott i psyket och därför tycker det är roligare att träna hårt? Kanske kan effekten på muskeltillväxten gämna ut sig?

Chandler
2005-07-29, 19:12
Mindre effekt på muskeltillväxt skulle jag tro, men konstant förhöjda insulinnivåer är kraftigt fettinlagrande, samtidigt som mättat fett försämrar insulinkänsligheten.

Så man kan alltså bli fetare på X kalorier än X kalorier? Det har jag funderat en del på och det verkar knepigt. Egentligen så borde det ju vara så enkelt som kalori in-ut, men var kommer då GI mm. in?

King Grub
2005-07-29, 19:32
Så man kan alltså bli fetare på X kalorier än X kalorier? Det har jag funderat en del på och det verkar knepigt. Egentligen så borde det ju vara så enkelt som kalori in-ut, men var kommer då GI mm. in?

Energi i muskelcell eller fettcell; vilket gör dig fet?

kampsporttjej
2005-07-29, 19:45
king grub, vid överskott, ja.
men vid underskott (eller energibalans) med väl godkänd kosthållning (dock ej "optimal" -men vad är det??)
och om man har normala kroppsfunktioner borde man väl inte bli fet?

King Grub
2005-07-29, 19:57
king grub, vid överskott, ja.
men vid underskott (eller energibalans) med väl godkänd kosthållning (dock ej "optimal" -men vad är det??)
och om man har normala kroppsfunktioner borde man väl inte bli fet?

Nej, men du kan fortfarande slussa energi till fettceller som hade kunnat kommit muskelceller till godo, med påverkan på träningen därav.

kampsporttjej
2005-07-30, 09:28
och isf tvärtom också! eller hur :)
alltså, man behöver inte ligga på energiunderskott för att
få mindre fett på kroppen om man tränar och äter väldigt bra.

King Grub
2005-07-30, 09:31
På ett energiöverskott kan du inte minska ditt kroppsfett, hur du än tränar eller äter.

Cilia
2005-07-30, 09:38
Fick reda på av en på ett annat forum att under deffen så spelar inte GI nån roll. Huvudsaken är att man gör av med det man får i sig liksom, och det kan ju låta logiskt. Finns det nån nackdel ändå? Och jag tänkte på att under bulk så borde det ju göra skillnad när man ligger på kalori+? Eftersom det frisätter mer insulin så att det kan lägga sig i fettdepåerna istället?

Ska man bry sig om GI under bulk för att man då ligger på överskott( min egen lilla teori)?

Och är det inte så viktigt under deff att bry sig om GI. Precis som jag berättade att jag fick höra?
men bortsett ifrån GI-effekten på blodsockret så är det ju så att jag blir bättre mätt på ett mörkt bröd än på ljust och om jag måste begränsa kaloriintaget så vill jag ju försöka se till att bli så "mätt" som möjligt.

Vet inte om ni förstår vad jag menar?



OT - jäklar vad ni är uppe tidigt på en lördag

King Grub
2005-07-30, 09:59
men bortsett ifrån GI-effekten på blodsockret så är det ju så att jag blir bättre mätt på ett mörkt bröd än på ljust och om jag måste begränsa kaloriintaget så vill jag ju försöka se till att bli så "mätt" som möjligt.

Vet inte om ni förstår vad jag menar?

Absolut. Är man däremot en långdistansare kanske det omvända gäller: att man inte kan äta för mycket mättande fullkornsprodukter, eftersom man helt enkelt inte orkar få i sig all energi man behöver, och med den insulinkänslighet och träningsmängd man har som sådan, är det inget man behöver oroa sig för. Dom orienterare och längdskidåkare jag känner vräker i sig sockeryoghurt, ostmackor på vitt bröd, pannkakor, bullar, osv, osv.

Johan
2005-07-30, 11:26
Absolut. Är man däremot en långdistansare kanske det omvända gäller: att man inte kan äta för mycket mättande fullkornsprodukter, eftersom man helt enkelt inte orkar få i sig all energi man behöver, och med den insulinkänslighet och träningsmängd man har som sådan, är det inget man behöver oroa sig för. Dom orienterare och längdskidåkare jag känner vräker i sig sockeryoghurt, ostmackor på vitt bröd, pannkakor, bullar, osv, osv.
Du har så rätt så.
Jag tävlade i orientering när jag va yngre, och om det va nått vi kunde så va det att äta onyttigt :eating: :D
Nä men seriöst så äter nog de flesta rätt ok även om de alternativet som King Grub skrev va väldigt vanliga frukost och mellanmål.

Nästan varje gång man övernattade vid tävlingar eller läger så blev det alltid en pizza på lördagskvällen :thumbup:
Men de flesta orienterare hade ju också den typiska löparkroppen, det va väl jag och nån till som skiljde sig från mängden och va lite fetlagda :)

kampsporttjej
2005-07-30, 12:12
king grub, jag menade inte vid överskott, jag menade vid
energibalans.

King Grub
2005-07-30, 12:21
Vid energibalans förlorar du inte heller kroppsfett. Då är du, som ordet antyder, i balans, och dina kroppsfettnivåer är konstanta. En exakt energibalans är förstås bara teoretisk, men i alla fall.

Sverker
2005-07-30, 12:58
Du har så rätt så.
Jag tävlade i orientering när jag va yngre, och om det va nått vi kunde så va det att äta onyttigt :eating: :D
Nä men seriöst så äter nog de flesta rätt ok även om de alternativet som King Grub skrev va väldigt vanliga frukost och mellanmål.

Nästan varje gång man övernattade vid tävlingar eller läger så blev det alltid en pizza på lördagskvällen :thumbup:
Men de flesta orienterare hade ju också den typiska löparkroppen, det va väl jag och nån till som skiljde sig från mängden och va lite fetlagda :)

En orienterare, vad kul !


Det såg likadant ut idag, på O-Ringen, tänk så mycket skräp dessa tunna, men vindsnabba personer kan få i sig :eating:

Johan
2005-07-30, 13:18
En orienterare, vad kul !


Det såg likadant ut idag, på O-Ringen, tänk så mycket skräp dessa tunna, men vindsnabba personer kan få i sig :eating:
Det fanns så mycket mer än att få en bra tid, så länge man kom runt banan och lyckades klampa fram genom leran till "markan" så va man nöjd :)

Tyvärr verkar många av dagens orienterare supa rätt mycket på diverse tävlingar och läger, jag har en syssling som fortfarande tävlar så han berättar ibland lite historier från tävlingar.
Annars har jag tyckt att dom verkar en rätt så sund grupp människor.

kampsporttjej
2005-07-30, 15:56
Energi i muskelcell eller fettcell; vilket gör dig fet?

king grub: men varför säger du att det omvända kan ske då; att
energi kan gå till fettcellerna istället för muskelceller vid energibalans?
"om man äter x eller x kalorier"-diskussionen.

om man ex. tränar och sedan fyller på energi, går ju energin främst till
musklerna. men vid träningen förbränns kolhydrater+fett.
om man då (teoretiskt) hamnar på energibalans, borde ju en del
fett försvunnit den dagen eftersom den påfyllda energin hamnat i muskelcellerna.
eller?

King Grub
2005-07-30, 16:13
Vid energibalans balanseras tyvärr även frisättningen av fettsyror från adipocyterna av blockering av lipolysen efter måltider med inlagring av fettsyror som följd. För det krävs inte några insulintoppar, utan det räcker med insulinnivåer över fastenivå. Vid energibalans regeleras metabolismen i adipocyterna mycket väl, och styrs av samspel mellan katabola och anabola hormoner. Kroppen är inte lätt att lura; vid energiöverskott finns det ju marginal att manipulera.

Metal_boy_
2005-07-30, 19:36
men bortsett ifrån GI-effekten på blodsockret så är det ju så att jag blir bättre mätt på ett mörkt bröd än på ljust och om jag måste begränsa kaloriintaget så vill jag ju försöka se till att bli så "mätt" som möjligt.

Vet inte om ni förstår vad jag menar?



OT - jäklar vad ni är uppe tidigt på en lördag


Jag var inte uppe tidigt. Jag var uppe sent. Kunde inte sova för att jag låg och tänkte på dig hela natten ;) JK

Cilia
2005-07-31, 20:14
Absolut. Är man däremot en långdistansare kanske det omvända gäller: att man inte kan äta för mycket mättande fullkornsprodukter, eftersom man helt enkelt inte orkar få i sig all energi man behöver, och med den insulinkänslighet och träningsmängd man har som sådan, är det inget man behöver oroa sig för. Dom orienterare och längdskidåkare jag känner vräker i sig sockeryoghurt, ostmackor på vitt bröd, pannkakor, bullar, osv, osv.
låter iofs some ett relativt trevligt problem men jag förstår att det blir jobbigt när man ska få i sig bortåt 7000 kcal per dag. Men nu handlade ju tråden om huruvida man kunde äta mat med högt GI under deff, eller hur? =)
Antar att dom inte behöver deffa?

Cilia
2005-07-31, 20:16
Jag var inte uppe tidigt. Jag var uppe sent. Kunde inte sova för att jag låg och tänkte på dig hela natten ;) JK
själv drömde jag om dig istället ;=)

Metal_boy_
2005-08-02, 15:58
själv drömde jag om dig istället ;=)

:love: